rgb-leds op batterijen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

hier een onwijze elektronica-dummy... Ik wil graag een lampje (laten!) bouwen die je van kleur kan laten veranderen (dus dat wordt waarschijnlijk iets met rgb-leds?) maar die niet op het lichtnet moet. Op een (niet-oplaadbare) batterij dus. Maar ik heb niet eens een idee of dat uberhaupt wel kan. Dus voordat ik iemand ga zoeken die dat voor me wil maken, zou ik dat graag willen weten. En áls het al kan, wat dan ongeveer de brandduur is die 1 (12v?) batterij op zou leveren.

Mijn dank is groot voor alle info (of aanbiedingen om ermee voor me aan de slag te gaan ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Toevallig heb ik net zo'n lampje liggen.. gevoed door drie knoopcel batterijtjes (4.5V totaal), langzaam wisselend van kleur. Batterijtjes zijn inmiddels redelijk leeg, maar het dingetje heeft meer dan een week onafgebroken aangestaan. Dus ja, is zeker mogelijk. Als je dit met alkaline penlites maakt houdt ie het nog veel langer uit: die batterijen zijn zo'n 8x zo groot als die knoopcelletjes.

Houd er rekening mee dat je ledjes niet zomaar dimmen kan, dus om vloeiend van kleur te verschuiven heb je een klein ictje nodig dat dit regelt (ledjes kan je dimmen door ze op hoge frequentie te laten knipperen).

(Sowieso, alle electronica kan je op batterijen laten werken. Al helemaal als het normaliter gelijkstroom vraagt, dit is wat een batterij levert. Wil je wisselstroom komt er weer een extra stuk electronica bij kijken. Afhankelijk van het verbruik van het apparaat en het benodigde voltage, beoogde doel en budget kies je er batterijen bij. Lang niet alle toepassingen hebben praktisch nut, maar het kán wel)

Succes,
daan

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
super, dankjewel voor de snelle reactie. En goed om te horen dat een batterijtje zo lang stroom levert: de mijne hoeft het maar ongeveer 20 uur uit te kunnen houden, dus dat komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Overigens, in mijn lampje was het maar 1 RGB ledje, niet al te fel. (RGB led is eigenlijk meerdere lampjes in 1 led, dus je kan mengen voor verschillende kleuren. vergelijkbaar met een Duplo lamp in de auto.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de bedoeling is trouwens niet om de kleuren in elkaar over te laten te lopen, maar om met een schakelaartje het lampje op rood, blauw, geel, groen of wit te kunnen zetten. Denk je dan dat het handigst is (en/of het goedkoopst) om er 5 aparte (felle) ledjes in te zetten of een stuk of drie (voor een beetje aardige lichtopbrengst) rgb-leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
3 RGB led's, lekker makkelijk en mengt mooi als je de kleuren wilt mengen ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of één RGB LED waarbij je gewoon 3 schakelaars aansluit. Of als je et nog geavanceerder wil maken 3 potmeters (met een serieweerstand erbij) zodat je kleuren kan mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb ik het correct (still the dummy talking here) dat je met een potmeter een soort van traploos kleuren kan mengen? Dan hoef ik dat in ieder geval níet :-) Mn lampje moet heel duidelijk óf op rood staan óf op geel etc. En 3 schakelaartjes? Hoe moet ik me dat voorstellen? rood is dan aan-uit-uit, geel is aan-aan-uit, wit aan-aan-aan ofzo? En kan het ook met één schakelaartje waarbij hij met 1x klikken op rood gaat, nogmaals klikken op geel, nogmaals op blauw etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 22:12
nvm

[ Voor 96% gewijzigd door Devil777 op 04-02-2010 00:27 . Reden: verkeerde site ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:50:
heb ik het correct (still the dummy talking here) dat je met een potmeter een soort van traploos kleuren kan mengen? Dan hoef ik dat in ieder geval níet :-) Mn lampje moet heel duidelijk óf op rood staan óf op geel etc. En 3 schakelaartjes? Hoe moet ik me dat voorstellen? rood is dan aan-uit-uit, geel is aan-aan-uit, wit aan-aan-aan ofzo? En kan het ook met één schakelaartje waarbij hij met 1x klikken op rood gaat, nogmaals klikken op geel, nogmaals op blauw etc?
Nee, met die 3 schakelaars schakel je de 3 kleuren die de RGB (Rood, Groen, Blauw) led kan weergeven.

Je kunt dan de volgende combinaties maken:
schakelaarskleur
geengeen
roodrood
groengoen
blauwblauw
rood+groengeel
rood+blauwpaars
groen+blauwturquoise
rood+groen+blauwwit

Met google kom ik al gauw eenvoudige schematjes tegen:
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/3618/rgbledma5.png

Vervang de potmeters door schakelaars, voorschakelweerstand erbij en klaar is kees.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 04-02-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie allemaal hartelijk voor de respons (en geduld met me ;-))

Okee, die drie schakelaartjes had ik dus iig goed begrepen, en dat lijkt me dan ook idd de simpelste oplossing. En dat 'doorklikken' met één schakelaar (die dan niet aan of uit staat, maar telkens een pulsje geeft oid) vereist dan zeker ingewikkelde electronica? Of kan dat gewoon echt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

doorklikken kan wel, met electronica ja, dan word het meteen n heel stuk ingewikkelder.

als je toch wilt doorklikken, zoek eens n goedkoop (chinees/speelgoed) lampje op wat het kan, ik heb hier zo'n ding staan in de vorm van een bloempot met een glasvezel-nepbloem dr in.. die mengt alleen de kleuren niet zo, dus wit zit dr niet in, maar hij kan wel verschillende kleurencombinaties maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Kan.. mechanische oplossing, bijvoorbeeld een schakelaar met 4 standen (R G B en uit).

Of sjieker, oplossen met relais (electronisch of mechanisch). Kan je waarschijnlijk wel een soort trapje voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:21
Je kunt ook iets maken met een draaiknop om kleuren te selecteren, iets als dit

stand 0 is dan uit,
stand 1 is dan bv rood,
stand 2 bv groen
stand 3 is dan bv geel (rood + groen)
stand 4 is dan blauw
etc

Dit zijn eigenlijk 3 schakelaars in 1 verpakking, en je bedient ze alle drie tegelijkertijd door aan de knop te draaien. In het engels heet het geloof ik een Rotary Dip Switch.

De totale benodigdheden voor je lampje zijn dan : 1 RDS, 1 RGB LED, 3 weerstanden, en genoeg batterijen/spanningsregelaar.

Afbeeldingslocatie: http://media.digikey.com/photos/CK%20Comp%20Photos/CD08RM0SK,%20CD10RM0SK.jpg

Je kunt ook een digital pushweel switch gebruiken, da's hetzelfde, maar dan kies je met 2 knoppen + of -.

Afbeeldingslocatie: http://electronic-components.globalspec.com/ImageRepository/ProductAreaImages/2007/5/5209/small.jpg

Maar een draaiknop waarmee je alles kunt doen lijkt me het mooiste en gebruiksvriendelijkste :)

[ Voor 79% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-02-2010 14:57 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1