Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EXCEL] Antwoorden vergelijken, wie zijn elkaars tegenpolen?

Pagina: 1
Acties:

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
In Excel wil ik graag bekijken welke personen het meest uit elkaar liggen met hun antwoorden. Ik heb een tabel die er als volgt uit ziet:

VraagPersoon APersoon BPersoon CPersoon D
Vraag 1EensOneensEensOneens
Vraag 2EensOneensOneensOneens
Vraag 3OneensOneensEensOneens
Vraag 4EensEensEensOneens
Etc.............

Wat ik nu graag zou willen weten wie het meest tegengesteld is. Ofwel wie zijn het het meest met elkaar oneens in de vraag. Iemand enig idee hoe ik dit moet realiseren in Excel?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik zou eens en oneens omzetten naar 1 en 0
Je maakt verschilscores per vraag per paar, en telt de scores die je wilt gaan vergelijk bij elkaar op.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 11:56

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Volgens mij moet je aan elk antwoord een score hangen (bijv. 0 en 1). Als je dit bij elkaar optelt kan je zien wie er het meeste uit elkaar liggen over de hele enquete heen gezien (laagste score vs. hoogste score).

Deze is trouwens niet helemaal waterdicht, maar het is maar net welke definitie je hangt aan 'tegenpolen'.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
[BoSS] schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:12:
Volgens mij moet je aan elk antwoord een score hangen (bijv. 0 en 1). Als je dit bij elkaar optelt kan je zien wie er het meeste uit elkaar liggen over de hele enquete heen gezien (laagste score vs. hoogste score). [...]
Dat kan, maar als persoon A op de eerste 10 vragen 'Eens' geeft en persoon B op de vragen 11-20 'Eens' geeft, komen ze beide op dezelfde score uit.

Als je personen vervangt door politieke partijen en de vragen door stellingen, kan je zien welke partij het meest uit elkaar liggen. Dat is min of meer hetgeen ik wil bereiken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Dan doe je toch wat ik zei.. per paar per vraag een verschilscore.
Dan krijg je 0 als ze hetzelfde zeggen, 1 of -1 als ze iets anders zeggen. Dus de verschilscores moet je even absoluut maken.
Dan tel je van een paar de verschilscore op... hoe hoger het getal hoe groter hun tegengesteldheid.

edit: als je belang hebt aan en voorbeeld uitgewerkt in excel moet je maar even dm'en.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 03-02-2010 11:34 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Allereerst lijkt het me handig dat je eens/oneens in 1/0 of waar/onwaar verandert. Het verschil tussen persoon A&B is dan
code:
1
{=SUM(ABS(B2:B5-C2:C5))}
, in te voeren met ctrl-shift-enter. Die formule is wat lastig door te trekken tot een tabelletje tussen persoon x&y. Een formule die wel doortrekbaar is voor tussen persoon a&a is:
code:
1
{=SUM(ABS(OFFSET($B$2:$B$5,0,INDEX(ROW(1:1),1)-1)-B$2:B$5))}

Ook in te voeren met ctrl-shift-enter. Vervolgens zie je natuurlijk direct hoe groot de verschillen zijn. Het kan goed zijn dat je de formules eerst even moet vertalen naar het Nederlands (en , in ; moet veranderen).

Met conditional formatting zie je snel genoeg welke personen het meest elkaars tegenpolen zijn (2 klikken in 2007), in jouw voorbeeld zijn er twee mogelijkheden.

Als je eigenlijk alle partijen op 1 as wil hebben, kun je bijvoorbeeld eens kijken naar PCA, volgens mij gebruiken ze dat er voor. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:44
Bedenk eerst eens hoe je je output wil hebben ik zou zeggen dat je per deelnemer wie zien hoe hij zich verhoudt tenopzichte van elke andere deelnemer. Kortom.

Resultaat deelnemer A ten opzichte van
Deelnemer B: 6 antwoorden anders, 3 antwoorden gelijk
Deelnemer C: 3 antwoorden anders, 6 antwoorden gelijk
etc

Dit betekend dat je voor elke deelnemer een lange lijst krijgt

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, als je iedereen met iedereen wil vergelijken kom je uit op (0,5*N^2)-N tabellen (want: A met B t/m Z, B met C t/m Z, etc: dat wordt een N*N matrix waar je alles 'boven de diagonaal' moet vergelijken). Bij maar 100 namen is dat 4900 tabellen. Misschien wil je dat niet met de hand in Excel gaan doen, maar meer geautomatiseerd. Als perse met Excel, dan met VBA imho.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1