Upgrade Edimax 54G naar @home + Sitecom WL582

Pagina: 1
Acties:

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 16:43

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Ik ga vanavond een @home router installeren

momenteel is de verbinding @home 20mbit + Edimax Broadband Router 11B

Er komt nu een sitecom WL582 aan te hangen. Die mensen hebben graag Sitecom en ik ben er zelf ook redelijk tevreden over.

Wat is de situatie: 2 PC; ----> KABEL ------> Edimax 11B --> Motorola modem

Wat is nu het probleem

De edimax is beveiligt met een pasdswoord wat onbekend is. Ik kan een router reset doen, maar ik heb gehorod dat je bij @ home veel gezeur hebt met dat mac address en die CP naam..

Ik wil eigenlijk Motorola modem--> Sitecom WL-582 --> PC

hoe kan ik dit overzetten zonder problemen, of werkt het tegenwoordig al zo dat je de router afkoppelt, de modem afkoppelt en daarna weer aansluit?

wie heeft er ervaring met recente sitecom modellen + @home.

The Sartorialist

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor zover ik weet is dat tegenwoordig echt een kwestie van apparaat vervangen en gaan. @Home deelde IP adressen uit op basis van de CP naam inderdaad, maar tegenwoordig niet meer. Uitdelen gaat geloof ik op basis van het MAC adres van het modem of iets dergelijks. In elk geval zou het volgens mij niet zo'n probleem moeten zijn om er gewoon een andere router neer te hangen.

Mocht je voor de zekerheid toch de CP naam willen achterhalen, dat kan op nog wel meer manieren dan alleen via de config van die router waar je niet in kan:
- Misschien hebben ze nog ergens een brief/contract waar het in staat? Ik meen dat wij hier thuis dat wel ergens op papier hadden staan in elk geval.
- Het externe IP adres achterhalen en dan even een nslookup doen van dat adres. De rev-dns levert je dan de cpnaam op. Alleen is dat niet helemaal betrouwbaar, aangezien de dns/rev-dns tabellen van @home/ziggo nog al eens fout zijn.
- Even navragen bij de helpdesk

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

fstieger99 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:07:
hoe kan ik dit overzetten zonder problemen, of werkt het tegenwoordig al zo dat je de router afkoppelt, de modem afkoppelt en daarna weer aansluit?
Ja tegenwoordig (paar jaar al) werkt het inderdaad zo.
Wel even de modem een paar minuten van de stroom af voordat je een nieuwe router installeert.

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Hey

Bedankt voor het snelle antwoord, ik heb de CP naam al, ik zag echter o.a. op dit forum dat er wat problemen waren met die whizzard van @ home.in het sitecom whizzard scherm en dat je o.a. een mac adress moest clonen.

Maar @ home kent dus mac adressen toe aan de modem ipv de pc tegenwoordig?

Als het nog ingesteld zou zijn dat de het mac-adress van de pc geclooned zou hebben dan moet ik het mac adress van de pc instellen op de nieuwe router denk ik dan?

The Sartorialist

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@home kent helemaal geen MAC adressen toe. Een MAC adres is een soort "serienummer" van een netwerkkaart (of de netwerkadapter zoals die in een modem of router zit dus) wat door de fabrikant wordt ingesteld. Er zijn providers die bijhouden wat het MAC adres is van de PC of router die aan het modem hangt en op basis daarvan een IP adres toewijzen. Als je dan een apparaat aansluit met een ander MAC adres krijg je geen IP (totdat je je modem een tijdje offline hebt gehad, of de helpdesk hebt gebeld, wisselt per provider en zo).

Veel routers hebben daarom de mogelijkheid om het MAC adres van hun netwerkadapter aan te passen, te clonen, zodat het hetzelfde is als het MAC adres van het apparaat dat geregistreerd staat bij de provider.

Volgens mij kijkt @home/ziggo helemaal niet naar het MAC adres van het apparaat wat jij aansluit, maar naar het MAC adres van het modem, wat niet verandert als jij er een andere router op aansluit, dus krijgt je nieuwe router ook weer gewoon netjes een IP toegewezen. Voor de zekerheid zou je even het modem een poosje offline kunnen halen voor je de nieuwe router aansluit, maar of dat per se nodig is zou ik niet durven zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 03-02-2010 11:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Mogelijk voor toekomstige searches, het is gelukt

methode

1: @home modem afkoppelen
2: router aansluiten
3: na 2 minuten @ home moden aan en dan router aan

Router krijgt vanzelf DHCP adress en gaan

works like a charm

tnx for helping!

The Sartorialist

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Goed nieuws en tof dat je nog even post hoe het gelukt is :)

Pagina: 1