Autoradio 4x50W naar 2x**W

Pagina: 1
Acties:

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-01 15:08
Aangezien mijn dienst bewezen Opel Astra (G) zijn laatste kilometers gaat doen, ben ik aan het prullen geslagen..

Zo wil ik proberen wat kleine dingen zelf te maken met een minieme kost. Om toch een beetje ervaring op te kunnen doen en ook om te kunnen genieten van het idee dat je iets zelf hebt gedaan ipv enkele 100'en euro's uit te moeten geven aan garagisten :)

Nu is mijn radio aan de beurt. Om toch tijdens de laatste ritten wat te kunnen genieten van wat muziek wil ik nog het beste halen uit het materiaal wat ik heb.

Materiaal:

- Autoradio: JVC KD-G342 (4x50W, MOSFET)
- Speakers: 2* Pioneer TS-A1703i (50W nom. 4Ohm) 17cm
- Speakers: 2* Pioneer TS-G1002i (25W nom. 4Ohm) 10cm

Dat de autoradio maar 19W nominaal kan leveren doet de luidsprekers niet echt alle eer aan..

Nu wil ik de 2 kleinste luidsprekers laten vallen, want deze leveren toch niet echt een bijdrage in geluid, zeker niet in de lage tonen op een hoger volume.

Nu heb ik tweakers afgezocht (vraag is gesteld, maar niet beantwoord) en ook deftig gegoogled. Maar ik kom niet verder dan afzonderlijke speakers die gebridged worden.

Wat ik nu wil doen, zoals de titel al aangeeft is het combineren van 2 lijnen, zodat ik eigenlijk 2x38W uit die autoradio kan pleuren..

Nu heb ik toch een kleine basis kwa elektriciteit, elektronica en weet daaruit dat ik niet zo snel, zo logisch mag nadenken..

Dus.. Voor de kenners :)

Is dit mogelijk? Wat moet ervoor gedaan worden? Moet ik een andere hobby gaan zoeken? ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-02 22:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt radios soms best wel brugen, die 38W zijn echter enkel beschikbaar bij een 2 Ohm impedantie. Aangezien je speakers 4 Ohm zijn zul je er dus niks aan hebben.

Losse amp is hier de enige oplossing.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wouter06
Ik ga nog even wachten totdat iemand anders ook zegt dat ik alleen geholpen ben met een aparte versterker en dan laat ik het hierbij :)

Alvast bedankt!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:10

DJ Vincento

1422055

Wouter06 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:49:

Dat de autoradio maar 19W nominaal kan leveren doet de luidsprekers niet echt alle eer aan..

Wat ik nu wil doen, zoals de titel al aangeeft is het combineren van 2 lijnen, zodat ik eigenlijk 2x38W uit die autoradio kan pleuren..
Een welke winst denk je hiermee te gaan behalen? een verdubbeling van vermogen is qua volume slechts een winst van 3 dB. Nauwelijks hoorbaar. Daarnaast zal je alleen wat aan die 3dB hebben als je echt vol, maar ook echt volluit gaat. Met 19 watt kun je trouwens al heel hard.

De luidsprekers er tussen uithalen die je minder goed vind is trouwens wel een goede oplossing. Hierdoor zal de versterker in je autoradio het al een stuk makkelijker krijgen. Gevolg: meer controle en rust in het geluid.

Edit: of een aparte versterker aanschaffen inderdaad. Zo, dat zijn er al drie :7

[ Voor 18% gewijzigd door DJ Vincento op 03-02-2010 20:18 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wouter06 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:09:
Ik ga nog even wachten totdat iemand anders ook zegt dat ik alleen geholpen ben met een aparte versterker en dan laat ik het hierbij :)

Alvast bedankt!
Je bent alleen geholpen met een aparte versterker... :+

Wise enough to play the fool

• Wouter06
DJ Vincento schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:21:
Een welke winst denk je hiermee te gaan behalen? een verdubbeling van vermogen is qua volume slechts een winst van 3 dB. Nauwelijks hoorbaar. Daarnaast zal je alleen wat aan die 3dB hebben als je echt vol, maar ook echt volluit gaat. Met 19 watt kun je trouwens al heel hard.
Mijn idee hierachter was dus dat ik al wat hoger in volume kon gaan zonder vervorming van het geluid :)

Maar goed, ik heb mijn antwoorden en dus zal het gewoon 2 luidsprekers op de autoradio zijn :)

Bedankt!
Pagina: 1