Toon posts:

Cpu word te snel warm met stress test?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een q9450 met een scythe mugen 2.
Koeler paar keer losgehad en opnieuw aangesloten, koelpasta lijkt mooi verdeeld maar toch werkt het niet goed genoeg.
Gewoon idle loopt het redelijk koel (38-40graden), maar zodra ik occt of prime een tijdje heb runnen schieten de temps omhoog en krijg ik een pc die zichzelf uitschakeld.
En dan is die nog niet eens overclocked:(
Mijn voeding blaast wel rechtstreeks over mijn koelblok, zou het veel uit kunnen maken als ik die lucht met een beetje knip en plak werk meer richting de outtake leid?
Nu heb ik ook wel eens gelezen over het lappen van je cpu maar omdat nu zelf te doen vind ik ook weer een beetje teveel risico.

Weet iemand of er bedrijven zijn die dat doen?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:45:
Ik heb een q9450 met een scythe mugen 2.
Koeler paar keer losgehad en opnieuw aangesloten, koelpasta lijkt mooi verdeeld maar toch werkt het niet goed genoeg.
Heb je er zelf al eens andere koelpasta op gesmeerd? Wel eerst de oude even weghalen natuurlijk :)
Gewoon idle loopt het redelijk koel (38-40graden), maar zodra ik occt of prime een tijdje heb runnen schieten de temps omhoog en krijg ik een pc die zichzelf uitschakeld.
Weet je ook hoe warm je processor precies wordt? En wat is een tijdje? Hoewel het in principe niet zou mogen, kan ik me voorstellen dat je processor na 10 uur toe is aan wat koele lucht.
En dan is die nog niet eens overclocked:(
Mijn voeding blaast wel rechtstreeks over mijn koelblok, zou het veel uit kunnen maken als ik die lucht met een beetje knip en plak werk meer richting de outtake leid?
Als het goed is zuigt je voeding alleen aan vanuit je kast. Het lijkt me raar dat je voeding de warme lucht in de kast blaast.
Nu heb ik ook wel eens gelezen over het lappen van je cpu maar omdat nu zelf te doen vind ik ook weer een beetje teveel risico.

Weet iemand of er bedrijven zijn die dat doen?
Ik zou even wachten met lappen, tot je gevonden hebt waarom je CPU zo warm wordt.

Heb je al eens naar de onderkant van het koelblok gekeken? Is dat recht?

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 02-02-2010 22:52 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-01 19:56

Hokkie

Hello

Ten eerste:

Die temps idle zijn met deze koeler al behoorlijk hoog! Ik denk dat je (niet overklokt) je temps rond de 30 grd moet kunnen halen i.c.m. deze koeler.

Ten tweede:

Het lappen van je cpu is denk ik niet de oplossing... Dit doe je als je extreem overklokt en dat is (denk ik) niet het geval bij jou.

Tip:

Kijk of je niet te veel koelpasta gebruikt, dit kan namelijk ook leiden tot verkeerde waardes. Laat een computerboer je koeler installeren en ga niet lappen (tenzij je weet wat je doet).

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Verwijderd

Topicstarter
Heb er thermaltake 5 op ofzo en ja elke keer weer schoongemaakt en opnieuw pasta erop.
Ook met verschillende hoeveelheden geprobeert en nog steeds het zelfde resultaat.
Zag er ook elke keer uit alsof het gewoon goed verdeeld was over de cpu en de koeler dus lijkt me dat dat wel recht is.
Schoongemaakt met aceton kan dat wat uitmaken?
En het is echt te snel, zeg maar zo'n 10 minuten nadat ik occt start.
Voeding is dan wel vaag want die doet dus niet aanzuigen, maar blaast de lucht naar onder eruit.
Er komt ook geen warme lucht uit naast me stekker zeg maar.

edit:
Nu al een tijdje met orthos die wat minder agressief test, die 2 cores op 50% gebruikt en dan is het na 15min in real temp ongeveer 54graden coretemps op 2.97 ipv 2.66.
Ik zou me cpu er dus waarschijnlijk met normaal gebruik niet mee overbelasten , maar het moet toch lager kunnen. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 23:37 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
je pc schakelt zichzelf uit na een prime? Hoe heet wordt de cpu dan wel niet? Ik heb hier een q9550 met stock cooler zonder OC en wordt na uurtje prime 60 gr.

[ Voor 34% gewijzigd door Picaroon op 03-02-2010 09:34 ]

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
Als je pc zichzelf uitzet is het inderdaad fout, moet zeggen dat ik mijn q9550 nooit boven 65c zie. En die draait met een Arctic Cooling Freezer 7 Pro en een overclock van 4Ghz. Idle is ie 30-40. Ik vind dat als je niet overclocked deze waardes nogal vreemd. Zou haast gaan denken dat er iets serieus mis is als na bovengenoemde stappen het nog zo heet word.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:37

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Weet je heel zeker dat de baseplate van de koeler goed genoeg contact maakt met de cpu, en als je in het midden van je cpu een klein druppeltje koelpasta doet en de koeler er dan op doet, hoe ziet het druppeltje er dan uit ?

En 38 Graden idle vind ik voor een mugen 2 en een q9450 best hoog, ik had exact de zelfde combi hier en met een beetje een koude kamer waren mijn idle temps rond de 30 ipv. rond de 40, in de winter was het helemaal leuk, gewoon 26 graden op mijn cores gehad toen :).

offtopic:
een hoop mensen hier trouwens die stoned zijn :+ nu moet wiethoofd nog even reageren en dan is het kringetje rond :D

[ Voor 49% gewijzigd door BGB4rn op 03-02-2010 13:16 ]

Signature

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Een vraagje heb je in de bios al nagekeken of de voltages kloppen mischien gooit je moederbord er wel iets teveel volt doorheen.

en leg de onderkant van de cooler eens op een vlak oppervlak bv een spiegel en kijk of het goed contact maakt

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:37

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

stamp schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:47:
en leg de onderkant van de cooler eens op een vlak oppervlak bv een spiegel en kijk of het goed contact maakt
En met de cpu ;) die kan net zo goed krom zijn hoor.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Voltage geeft rond de 1.21 en lager aan in cpu-z en occt.
Het is alleen lastig om info te vinden over wat de default vcore zou moeten zijn met al die q9450 tweak posts. :P
En shut down 1x gehad omdat ik niet zat op te letten, meestal zodra de temp 65 aantikte geloofde ik het wel en stopte hetzelf al.
Koelpasta leek allemaal goed te verdelen, maar word toch maar weer een keer alles eraf halen om dat goed te bekijken.

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:46:
Voltage geeft rond de 1.21 en lager aan in cpu-z en occt.
Het is alleen lastig om info te vinden over wat de default vcore zou moeten zijn met al die q9450 tweak posts. :P
Je voltage is goed, heb al meerdere gezien die allemaal op dezelfde Vcore zitten als jij. Sommige zelfs hoger als dat op stock. Daar zal het denk ik niet aan liggen. Als de airflow ook in de behuizing goed is, en je de cpu en koeler hebt gecheckt of ze wel "recht" zijn snap ik er weinig meer van.
Nog even een linkje naar specs van een q9450 op de site van intel: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAWR

Hier is te zien dat jou voltage precies goed is (tussen 0.85V – 1.3625V). Kan trouwens zijn dat jou cpu een klein beetje anders is als ie in de link, maar dat kunnen geen grote verschillen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ook al geprobeert voltage wat lager te zetten maar dat word hem niet op 1.200 al errors in occt.
Heb sowieso beetje het idee dat deze cpu niet echt een bijster goede is, op 3ghz geklokt en dan met een oud spel zoals lineage een blue screen krijgen tja....
Had toch wel iets hoger verwacht, heel enthousiast in het begin ook 1066 mhz geheugen gehaald want ik zou m wel even naar 4 ghz zetten lol.
Niet dus :P

Verwijderd

Topicstarter
Kwam dus toch door de voeding die te warm werd en over mijn koeler blok blaaste.
3ghz op stock voltage en na 18 min 100 % cpu gebruik van 46 graden naar 53-52-53-54 graden max.

Kan natuurlijk altijd lager, maar ben wel tevreden zo :P

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
wat voor een wazige voeding heb/had je wel niet dan als deze de warme lucht je kast inblaast :S

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:36
Misschien ooit de ventilator van de voeding losgehad om deze schoon te maken, en er verkeed om opgezet? :?

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Heb zelf een q9550 met stock cooler zonder OC en wordt nooit warmer dan 60gr. tijdens prime.

Welk moederbord heb je en staat de nieuwste bios er op? Hoe zijn de instellingen van de bios of staan deze allemaal op auto m.b.t. geheugen en cpu?

edit: oeps, zie nu dat het een oud topic betreft en opnieuw gereageerd heb op het1e bericht terwijl het probleem al opgelost is... :X

[ Voor 24% gewijzigd door Picaroon op 20-04-2010 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nooit wat aan gedaan, was een coolermaster extreme power 460 watt.

Een asus p5k met de nieuwste bios.
En ja alles staat op auto, best nog wel een newb qua ocen :)
Doe alleen me cpu bus aanpassen en dan word me geheugen automatisch 1 op 1 gezet.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Word de koeler ook echt warm, m.a.w de temperatuur die je meet klopt dat dus wel. Misschien eem brakke sensor

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Normaal gesproken zuigt de fan van de voeding lucht aan, ook die CM.
Ik zou inderdaad even voelen of de CPU-koeler überhaupt warm wordt.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn oude voeding zeker wel ja, met de nieuwe niet echt.
Ding dus open gemaakt, zit er gedeeltelijk over me fan en voor me rooster plastic aan de achterkant ....
Is vast om de fan beschermen ofzo, maar 2-3cm over de fan aan de kant waar het rooster zit helpt natuurlijk ook niet echt mee om lucht naar binnen te zuigen.
En bij deze lijkt het toch echt de bedoeling dat hij me kast in blaast, of het monteren moet fout zijn gegaan.
Draad loopt iig zo door de fan dat die alleen maar kan uitblazen, anders kan ik aan de andere kant niet alle 4 de schroeven van de fan vast zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 15:24 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:13:
Ding dus open gemaakt, zit er gedeeltelijk over me fan en voor me rooster plastic aan de achterkant ....
Is vast om de fan beschermen ofzo, maar 2-3cm over de fan aan de kant waar het rooster zit helpt natuurlijk ook niet echt mee om lucht naar binnen te zuigen.
Dat stuk plastic zit daar om ervoor te zorgen dat de lucht die de voeding in wordt gezogen niet meteen weer naar buiten gaat, maar over de onderdelen van de voeding wordt geforceerd.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen schiet dat niet echt op als die me kast in blaast :P

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:22:
Alleen schiet dat niet echt op als die me kast in blaast :P
Maar dat zou dus niet moeten. :X
Heb je er echt zelf niets aan gedaan?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kortom, je pckast is een isolatiekist, want 10 minuten is niet "te snel", dat is als ie binnen 3 seconden naar 90 graden gaat, 10 minuten is "best lang" maar inderdaad, geen gewenste situatie, hij moet ook onder 100% load gewoon stabiel blijven draaien..
Pagina: 1