Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:01:
[...]
Nou, ... ik heb dus 1 PC waarop ik lokaal Apache en MySQL draai (data, zoals htdocs en mysql bin staan op externe schijf). De bedoeling is eigenlijk om op diezelfde PC een SVN / Subversion / Git server en client te installeren. Maar ik begrijp uit je reaktie dat dat geen goed idee is? Wat bedoel je met "daar ga je nooit meer iets uitkrijgen"? Kan ik geen backup maken van zo'n source repository en die eenvoudig naar een andere PC / Server kopieren als ik op mijn PC te weinig ruimte zou krijgen?
Externe schijf betekent dat je enkel kan committen als die schijf eraan hangt ( even vanuit SVN gezien dan, GiT zou je nog wel kunnen committen ), dat vind ik niet echt ideaal.
Plus dat ik lokaal nogal redelijk vaak de behoefte heb om data te verplaatsen ( werkt niet lekker met ingestelde paden etc ) en dat ik lokaal nog wel eens schijfruimte te kort kom ( waarna je dus weer een verplaatsing / tijdelijke inzip-actie krijgt etc ). Dat gekoppeld aan het feit dat ik toegang tot een server heb, die is standaard al mijn externe backup, die heeft ook nog eens extra backup mogelijkheden geregeld.
Plus het feit dat ik niet altijd enkel op mijn eigen computer aan een project werk ( een source repository is wel op een usb-disk te zetten en over te zetten naar een andere pc, maar het is toch even iets meer instelwerk als een zip uitpakken ) en ik eigenlijk altijd overal inet heb, dat maakt het voor mij persoonlijk onhandig om een lokale repository te hebben.
Een repository is wel van pc / pad te veranderen, maar het is toch altijd iets meer werk dan een simpele zip uitpakken ( je moet ook tortoisesvn instellingen veranderen etc ).
Voor mij werkt een repository juist als het simpel werkt, je kan het ook helemaal handmatig draaien en met cli-tools fysiek committen naar een bepaalde directory, maar voor mij werkt het pas echt als ik enkel in eclipse / netbeans / rechtermuisknop / scite maar hoef te kiezen voor commit en dan mijn commentaar kan invullen, zou ik daarin ook elke keer het pad in moeten vullen ( inclusief zo af en toe tikfouten etc ) dan zou ik veel minder commits doen.
En die simpele eclipse/netbeans/rechtmuisknop commits die vereisen instellingen waar de repository staat en daar heb ik geen zin om elke keer alle paden aan te moeten passen...
Zeg dit niet te snel, ik heb projecten gezien waarbij ze bijvoorbeeld mp3 via een flash-player afspeelden, elke dag een aantal andere mp3's. Dat gaat zonder exclusions toch best hard oplopen na een paar maanden.
Of mensen die psd's van 100'en MB's gingen bijhouden in hun repository voor een siteje van 10 Mb.
Dan ga je je op een gegeven moment wel afvragen waarom je repository voor dat project 1.5 Gb is terwijl als je de laatste data eruit haalt je maar 10Mb terugkrijgt
Zoals ik al eerder zei, het is heel erg moeilijk ( zeg maar normaal gesproken onmogelijk ) om een bestand uit je repository te verwijderen. 1x een groot binair bestand gecommit betekent dat deze altijd in je repository blijft zitten totdat je de hele repository opnieuw opbouwt. Al is het bestand 4 jaar geleden van schijf verdwenen, in je repository neemt hij nog steeds ruimte in.
Bij source oid is dat gewenst en juist de bedoeling van een repository, maar binary's kunnen wel eens minder gewenst zijn...
[
Voor 20% gewijzigd door
Gomez12 op 02-02-2010 22:25
]