• KennyR
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-01 10:43
Hey beste mensen,

Specs:
P45 Diamond kan max ddr3 2000mhz en fsb 2008oc
Q9550 12MB L2 - E0 Stepping
DDR3 2x 2GB 1600mhz van Corsair 1.65 volt - 9-9-9-24

Nu krijg ik bij mijn bios post 1333mhz. Maar de reepjes zijn 1600mhz. Als ik in de BIOS de FSB hoger gooi dan start hij niet meer op en kan hij de memory niet meer init.

Moet ik nu 2x 2gb erbij kopen om die 1600 te halen? Hoe krijg ik mijn geheugen op de juiste snelheid?

[ Voor 9% gewijzigd door KennyR op 02-02-2010 21:29 ]

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-12-2025
Je moederbord stelt dit automatisch in, je kunt wat met de memory multiplier proberen :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37
Dat hoeft helemaal niet. Kan best zijn dat in de spd van het geheugen 1333 als max staat zodat je pc normaal opstart bij de standaard geheugenspanning, en dat je 1600 alleen handmatig in de bios kunt instellen omdat de spanning ook verhoogd moet worden. Maar dan zal ts eerst de precieze specs moeten posten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

De standaard FSB van de Q9550 is 333 (quadpumped, dus 1333), tenzij je wilt gaan overclocken, is het het best om je geheugen 1:1 met de FSB te laten draaien, of 2:1 (wat je bereikt door het geheugen op 666MHz te zetten, oftewel 1333MHz DDR).

Je kunt de multiplier handmatig instellen, maar je bereikt er niets mee, of je moet de CPU gaan overclocken. En dat heeft meestal meer voeten in aarde, zoals de multiplier van de CPU zelf omlaag halen, voltage te verhogen, en extremer koelen.

• KennyR
Zie screen voor specs:
CPU:
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/7084/cpumw.jpg
MEMORY:
Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/6073/geheugen.jpg

Ik snap er nu niets meer van, op hoeveel MHZ moet mijn geheugen lopen als ik het volgende heb:

MSI P45 Diamond
Q9550 E0
FSB 1:1.00
2x 2GB CORSAIR DUALCHANNEL 9-9-9-24 - 1,65v - 1600MHZ

Als ik nu opstart zie ik in de POST Staan: DDR3 800MHZ (DUAL CHANNEL)

Wat hoort daat te staan?

[ Voor 97% gewijzigd door KennyR op 02-02-2010 23:19 ]

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
wist nie da de p45 van msi DDR3 was eigenlijk.

1:1 is toch goed, zet je timings lager, 7-7-7-20 is mogelijk, lager mss ook nog.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover mij bekend is heeft het sowieso weinig nut om bij een Intel socket 775 cpu ddr3 te plaatsen, omdat deze geen gebruik maakt van het triple channel. Althans ook binnen het AMD platform schijnt dit hetzelfde te zijn en is de snelheidswinst heel minimaal t.o.v. ddr2 geheugen in combinatie met AMD of Intel socket 775.

Zelf werk ik met een Intel Core i7 in combinatie met een Asus P6T en Corsair 1600 Mhz XMP geheugen, maar op automatische stand pakt ie ook maar 1333 Mhz. Echter met de mogelijkheid van XMP ingeschakeld draait het geheugen wel op 1600 Mhz en dan voor zover mij bekend is XMP ook een geautomatiseerde vorm van OC.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

KennyR schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:29:
Zie screen voor specs:
CPU:
[afbeelding]
MEMORY:
[afbeelding]

Ik snap er nu niets meer van, op hoeveel MHZ moet mijn geheugen lopen als ik het volgende heb:

MSI P45 Diamond
Q9550 E0
FSB 1:1.00
2x 2GB CORSAIR DUALCHANNEL 9-9-9-24 - 1,65v - 1600MHZ

Als ik nu opstart zie ik in de POST Staan: DDR3 800MHZ (DUAL CHANNEL)

Wat hoort daat te staan?
De meeste moedreborden kennen een memdivider 1:1 of 5:6

Nu is het de vraag op welke snelheid je CPU loopt. Stel hij loopt op 3,6GHz (dus OC) dan doet hij dat als ik me goed herinner met een multi van 9 en een FSB van 400 (9*400=3600).
Bij een mem ratio van 1:1 (het meest stabiele) loopt je geheugen dan op 800MHz (PC6400 spec).

De clock van je RAM is namelijk gekoppeld aan je FSB. Je (quad pupmped) FSB loopt op 400, dan loopt je (Dual data rate) RAM op 800, wat betekent dat ze met elkaar in de pas lopen.

De 1600 ga je echt nooit halen met jouw configuratie, helaas. Ik ben met mijn Q9550 vroeger nooit verder gekomen dan een FSB van ~450 5:6 divider maakte dan iets van 1068MHz RAM.

• KennyR
Dus eigenlijk heb ik voor niets 1600mhz geheugen gekocht?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

KennyR schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:09:
Dus eigenlijk heb ik voor niets 1600mhz geheugen gekocht?
Daar komt het wel op neer, ja. Mocht je echter eens de overstap maken naar een écht DDR3 systeem (zoals een AMD AM3 of Intel Core i3/5/7/9), dan kun je het echter volledig overzetten.

En, Roel1966, nogmaals:

DDR3 HEEFT NIETS TE MAKEN MET TRIPPLE CHANNEL, ALS JE ATOM DAT LEKKER VIND, ZET JE JE DDR3 LEKKER OP SINGLE CHANNEL!, geez... je kon vroegâh zelfs dual channel met DDR1 werken als je zou willen, en als er een of andere mallotige chipsetfabrikant is die er het geld voor over heeft, kun je een 3-channel SD-RAM chipset ontwikkelen.

"standaard" draait je CPU op 333MHz, en met het geheugen op 1:1 zal dat dus uitkomen op 666MHz. Bijna een volle 1GHz minder. Daar haal je strakke timings mee. Ga je het geheugen sneller zetten, dan zal die verdeelsleutel veranderen, en kun je trager uitkomen (met een 5:4 verhouding kun je in 20 'ticks' 5x je mem laten bleren, en 4x je CPU, ééntje moet er wachten! op den duur met dergelijke oneven verhoudingen). Door je geheugen op 666MHz (1333 DDR) te zetten schakel je je verhouding op 2:1, wat wél weer efficiënt is. En dan overclock je je CPU ook niet! Overigens merk je dan nog geen snelheidsverschil boven 333MHz geheugen, misschien ben je wel alsnog trager uit omdat je je timings minder strak kunt zetten.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Umbrah schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:17:
[...]

En, Roel1966, nogmaals:

DDR3 HEEFT NIETS TE MAKEN MET TRIPPLE CHANNEL, ALS JE ATOM DAT LEKKER VIND, ZET JE JE DDR3 LEKKER OP SINGLE CHANNEL!, geez... je kon vroegâh zelfs dual channel met DDR1 werken als je zou willen, en als er een of andere mallotige chipsetfabrikant is die er het geld voor over heeft, kun je een 3-channel SD-RAM chipset ontwikkelen.
Lees goed wat ik schrijf want ik suggereer niet dat de 3 bij ddr3 staat voor triplechannel maar de combinatie van ddr3 in een triplechannelconfiguratie wel het optimale uit je ddr3 geheugen kan halen. Downgraden kan zeker maar vind je het dan niet zonde om dit te doen met duurder ddr3 geheugen, en dat is hetgeen ik schreef aan de TS. En overigens nog een opmerking namelijk tot nu toe onderteunen AMD processoren alleen dualchannel configuraties en geen triple-channel, hetgeen alleen door de i serie van Intel word ondersteund.

Daarbij ben ik er niet van gedient dat je hier met hoofdletters gaat schrijven want dat staat schreeuwerig en dus s.v.p. volgende keer op een normale manier reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 03-02-2010 16:42 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dus DDR3 heeft voor Lynnfield en Clarkdale CPU's ook geen voordelen? Die kunnen immers alleen maar dual channel aan.

Verwijderd

Roel1966 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:34:
[...]

Lees goed wat ik schrijf want ik suggereer niet dat de 3 bij ddr3 staat voor triplechannel maar de combinatie van ddr3 in een triplechannelconfiguratie wel het optimale uit je ddr3 geheugen kan halen. Downgraden kan zeker maar vind je het dan niet zonde om dit te doen met duurder ddr3 geheugen, en dat is hetgeen ik schreef aan de TS.

Daarbij ben ik er niet van gedient dat je hier met hoofdletters gaat schrijven want dat staat schreeuwerig en dus s.v.p. volgende keer op een normale manier reageren.
Wat je zegt raakt kant nog wal. 1) DDR3 heeft idd niets met tripple channel te maken. 2) De tripple channel haalt niet meer uit DDR3 dan dual channel doet 3) Tripple channel heeft geen winst in real life applicaties. 4) Winst op het S775 platvorm met hoger geklokt geheugen is zeer beperkt. De perperking is de FSB.

Verder ben ik het gewoon eens met wat in het begin gezegt word, je zult je geheugen zelf in stellen naar 1600mhz door de geheugen multiplyer hoger te zetten en de rest van de instellingen juist zetten..

• M2M
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:39:
[...]
Verder ben ik het gewoon eens met wat in het begin gezegt word, je zult je geheugen zelf in stellen naar 1600mhz door de geheugen multiplyer hoger te zetten en de rest van de instellingen juist zetten..
Helaas kan dit echt niet op alle moederborden. Soms wordt de cpu FSB automatisch omhoog gegooid als je de geheugen snelheid opschroeft. Maar dat is op zich geen probleem. Als je niet bang bent om je processor over te klokken, kun je je geheugen natuurlijk gewoon gebruiken op de snelheid waar het geheugen op getest is.

De screenshots die de TS heeft laten zien, loopt zijn processor op 3.4 GHz met een FSB van 400 MHz (1600 effectief), en het geheugen op 1:1, namelijk 800 MHz (1600 effectief).

Maargoed, lees eigenlijk eerst eventjes het overklokken FAQ gedeelte van het betreffende subforum van GOT door, dan weet je iets meer waar je mee bezig bent, en begrijp je daarna ook de risico's die overklokken met zich mee brengt.

Om je een samenvatting te geven:
De levensduur van je processor gaat achteruit als je overklokt. Zolang je er niet te veel voltage overheen zet kan er eigenlijk hardwarematig weinig mis gaan. Overklokken kost je een middagje testen, en een lange stability test overnacht. Zorg er voor dat je zoveel mogelijk settings handmatig instelt en zo weinig mogelijk op auto laat staan in de bios. Automatische settings in bijvoorbeeld de PCI-E bus wil zeggen dat je je videokaart ook gaat overklokken als je je processor overklokt. Ben voorzichtig met voltages, alle voltages. Lees voor veilige voltages de betreffende overkloktopics door. En zorg ook dat je de timings van je geheugen, als je die op stock wil draaien, handmatig instelt op de waarden die op de sticker van het geheugen staan. (inclusief voltage).

-_-

• KennyR
Bedankt voor alle reacties mensen,

Mijn CPU loopt stabiel op 3,4MHZ idle 32 graden en stressed 40-45c.

Verder loopt mijn geheugen nu rond de 1400mhz, maar ga ik hoger dan start hij gewoon niet meer op.

MIjn CPU voltage staat nu op 1,26v.
Pagina: 1