Toon posts:

Supertraag internet via router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kabelverbinding van Ziggo die behoorlijk snel is. Echter, ik wilde graag ook draadloos met mijn laptopje kunnen internetten, dus mijn moeder (systeembeheerder) heeft een router voor me gekocht en die aangesloten, namelijk een Sitecom Broadband Router 54g. Het probleem is niet dat ik niet kan internetten via dat ding, maar het gaat wel ongelooflijk traag. Sites die normaal binnen 3 seconden laden, doen er via de router 3 minuten over of laden helemaal niet (geven niet aan dat ze niet bereikbaar zijn, maar blijven gewoon een half uur laden...). Wat kan het probleem zijn? Heeft dit iets te maken met een firewall op de router? Sorry, zelf ben ik op technisch gebied een flinke n00b. Het is ontzettend frustrerend, ik sluit 'm elke keer weer aan en dan haal ik hem er uiteindelijk maar weer tussenuit, omdat het surfen totaal niet opschiet... Ik hoop dat iemand me kan helpen. Modem dat ik heb is een kabelmodem van Motorola dat bij de Ziggo-verbinding geleverd werd.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Is internet via de router ook zo langzaam als je werkt via een utp kabel?

Heb je wel voordat je de router aan je modem hangt het modem een paar minuten van het stroom gehaald?
Dus stekker van modem uit het stopcontact. Router eraan hangen. Modem stroom geven, router stroom geven.
En dan pas met de laptop aan de slag.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 00:23
Staat de DNS wel goed? Heb je moeder al gevraagd, aangezien die systeembeheerder is?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder wist het helaas niet, wat ik erg jammer vind, aangezien ze me verder iedere keer weer verbaast met wat ze kan ;). Dns... Ik vraag het mijn moeder wel, wat dat is :P. Ik ben zelf een n00b, anders zou ik deze vraag waarschijnlijk niet eens hier hoeven stellen :P.

Is een utp-kabel gewoon een netwerkkabel? Het internet wordt na aansluiten op de router zowel vast als draadloos enorm traag, op mijn pc èn op mijn laptop.

Verwijderd

Topicstarter
P.S.: Ik zal eens proberen mijn modem een paar minuten van de stroom te halen, maar ik vraag me af of dat werkt, aangezien mijn internet niet helemáál niet werkt. Modem uit en weer aan moet sowieso altijd als ik de router weer aansluit, anders gebeurt er niets, maar ik weet niet of die paar minuten zoveel verschil maken..?

Verwijderd

Topicstarter
Warempel... Modem zo'n 10 minuutjes platgelegd en mijn verbinding lijkt stukken sneller. Hopen dat het zo blijft.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 23:16
Even een stappenplan om wat informatie te verzamelen.
  1. Koppel alles los en ga met de hele bende naast je modem zitten.
    Stop de stroom in je router en druk met een pen het kleine reset knopje achterop de router in.
    Tel nu langzaam van 20 t/m 30. Laat het knopje los en haal de stroom weer van de router.
  2. Sluit je modem aan en wacht tot deze helemaal is opgestart.
    Verbind nu het modem en router d.m.v. een netwerk kabel. (Let op dat je deze in de WAN poort van de router doet.)
  3. Koppel je laptop aan het router met een netwerk kabel en zet de draadloze module uit. Verifieer dat je een internet verbinding hebt.
    Open een cmd prompt en voer in: ipconfig /all (Post het resultaat)
    Doe even een Ziggo speedtest en post het resultaat
  4. Ontkoppel de kabel tussen de router en de laptop en schakel je draadloze adapter weer in.
    Maak nu verbinding met het draadloze netwerk (terwijl je naast de router zit).
    Verifieer dat je een internet verbinding hebt.
    Open nogmaals een cmd prompt en voer in: ipconfig /all (Post ook het resultaat)
    Doe weer een Ziggo speedtest en post het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Internet is toch niet sneller sinds de restart... Zit weer achterlijk lang te wachten tot sites worden geladen. Ik ga jouw stappen even opvolgen LzpAppel, bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Die Ziggo speedtest-site laadt niet... Doet ie het momenteel bij jou wel?

edit Na vier keer refreshen zie ik de site, hij staat nu al een paar minuten op 'Download test voorbereiden'. Ik moet even geduld hebben, geloof ik.

Eén stap snap ik trouwens niet... Hoe schakel ik mijn draadloze adapter uit? Ik dacht dat je gewoon de draadloze verbinding in de taakbalk bedoelde, maar dat is het niet hè..?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 21:33 ]

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-02 18:31

InSanex

serenity now!

Is de modem van Ziggo een multi pc modem ? Zo ja, dan heb je twee routers, conflicten gegarandeerd.
Met betrekking tot het draadloze kanaal, er is ook kans dat je op hetzelfde kanaal als je buren zit.
Dus kanaal veranderen via de instellingen van je router, en even een beetje varieren met de plaats van de router.

Succes!

Het weer in Halfweg

Verwijderd

Topicstarter
InSanex schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:34:
Is de modem van Ziggo een multi pc modem ? Zo ja, dan heb je twee routers, conflicten gegarandeerd.
Met betrekking tot het draadloze kanaal, er is ook kans dat je op hetzelfde kanaal als je buren zit.
Dus kanaal veranderen via de instellingen van je router, en even een beetje varieren met de plaats van de router.

Succes!
Er kan maar één netwerkkabel in mijn modem, dus dat is 't niet... Instellingen van mijn router weet ik zo niet te vinden, ik ga even zoeken :$

• Appel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:29:
Die Ziggo speedtest-site laadt niet... Doet ie het momenteel bij jou wel?

edit Na vier keer refreshen zie ik de site, hij staat nu al een paar minuten op 'Download test voorbereiden'. Ik moet even geduld hebben, geloof ik.

Eén stap snap ik trouwens niet... Hoe schakel ik mijn draadloze adapter uit? Ik dacht dat je gewoon de draadloze verbinding in de taakbalk bedoelde, maar dat is het niet hè..?
Er zit meestal een knopje op de laptop zelf, dan schakel je je draadloos hardware matig uit.
Je kan ook een andere speedtest gebruiken. zolang we maar een indicatie van de snelheid krijgen.
InSanex schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:34:

Succes!
Ziggo levert echte modem modem's. We hebben het nier niet over een multi-PC modem.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:37:
[...]

Er kan maar één netwerkkabel in mijn modem, dus dat is 't niet... Instellingen van mijn router weet ik zo niet te vinden, ik ga even zoeken :$
Maak je daar maar geen zorgen over. Het stappenplan van mij zou dat moeten aanwijzen of het aan het draadloos ligt of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Appel op 02-02-2010 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
LzpAppel schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:37:
[...]

Er zit meestal een knopje op de laptop zelf, dan schakel je je draadloos hardware matig uit.
Je kan ook een andere speedtest gebruiken. zolang we maar een indicatie van de snelheid krijgen.
Eh, ik ben de verbinding nu gewoon aan het testen met mijn pc en die heeft er helaas geen knopje voor :P.
Om het mezelf makkelijk te maken kan ik m'n laptop wel aanzetten, haha.

• Appel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:40:
[...]

Eh, ik ben de verbinding nu gewoon aan het testen met mijn pc en die heeft er helaas geen knopje voor :P.
Om het mezelf makkelijk te maken kan ik m'n laptop wel aanzetten, haha.
Maak je dan maar geen zorgen over de draadloze stappen. Ik ging er van uit dat je een laptop had omdat ik over je PC heen had gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide en wil ook op beide kunnen internetten (bijv wanneer mijn vriend hier is), vandaar de router. Wat verandert er precies in het stappenplan dan? Sorry, ik vrees dat ik echt bij de hand genomen moet worden.

• Appel
  1. Koppel alles los en ga met de hele bende naast je modem zitten.
    Stop de stroom in je router en druk met een pen het kleine reset knopje achterop de router in.
    Tel nu langzaam van 20 t/m 30. Laat het knopje los en haal de stroom weer van de router.
  2. Sluit je modem aan en wacht tot deze helemaal is opgestart.
    Verbind nu het modem en router d.m.v. een netwerk kabel. (Let op dat je deze in de WAN poort van de router doet.)
  3. Koppel je PC aan het router met een netwerk kabel. Verifieer dat je een internet verbinding hebt.
  4. Koppel je Laptop aan het router met een netwerk kabel. Verifieer dat je een internet verbinding hebt.
There you go. Het draadloze gedeelte eruit gehaald en een extra test toegevoegd met een andere machine.

Verwijderd

Topicstarter
PC:
Download 194.6 kbyte/sec
Upload 14.3 kbyte/sec

Laptop:
Download 198.4 kbyte/sec
Upload 28.3 kbyte/sec

De plaatjes van het cmd command moet ik nog even uploaden. Maar is 't veilig om mijn ip-adres e.d. hier te posten?

• Appel
Ja hoor, want als ik mag gokken heb je een 192.168.x.x adres. Dat is een lokaal LAN adres.

Zou je daarna voor de zekerheid nog even een speedtest kunnen doen zonder router ertussen?

Verwijderd

Topicstarter
pc:
http://farm3.static.flick...4325550711_8153052cc5.jpg

laptop:
http://farm5.static.flick...4326286248_dabd9c6f52.jpg

speedtest zonder router:
Download 194.9 kbyte/sec
Upload 30.4 kbyte/sec

Amper verschil, terwijl sites toch echt minder snel of helemaal niet laden... Ik heb overigens een 100,0 mb lan-verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
P.S.: De 'Connection'-test heb ik met router maar opgegeven omdat die vreselijk lang duurde. Zonder router krijg ik op de pc dit resultaat:

Connection
Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Nederland.
721.0 Conn/min

• Appel
Budget routers staan erom bekend dat ze niet veel connecties tegelijk aan kunnen. Maar als ik vragen mag, wel abonnement heb je bij Ziggo?

Want het langzaamste internet abonnement bij Ziggo is een 3 mbit lijn, dan zou je 375.00 KB/s moeten halen.

Wat ik in de tussentijd nog zou proberen is om de computer(s) handmatig ip adressen te geven en daar even een andere DNS in te gebruiken.

IP: 192.168.0.10x (verander de x in een ander cijfer bij elke computer)
Sub: 255.255.255.0
Gate: 192.168.0.1
DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 208.67.222.222

Let op: De DNS servers die ik mee heb gegeven zijn publieke DNS servers, deze worden onderhouden door partijen waar jij geen contract mee hebt. Deze DNS servers zijn van Google en OpenDNS.

Hiermee zou je kunnen kijken of de ervaring van snelheid wat beter wordt. En ik zou even contact opnemen met de klantenservice van Ziggo dat je je snelheid niet haalt.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-03 19:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Die snelheid kan wel. Is het goedkoopste alles in 1 pakket (1,5 mbit/s up 0,25 mbit/s down)

Daarnaast inderdaad met LzpAppel. Probeer eens je ip adres handmatig in te voeren in combinatie met de genoemde DNS servers.

Maar gezien de snelheid die je haalt kan het probleem eigenlijk alleen maar DNS gerelateerd zijn.
Hoe is het surfen op de pc? Laden daar de pagina's wel normaal of hetzelfde probleem.

Daarnaast, hoe oud is jullie modem? Is het nog zo'n witte met een blauwe knop erbovenop? Of al een zwarte?
Mocht het de witte zijn, dan zou ik toch eens contact opnemen met Ziggo om dat ding te vervangen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Appel
Hij heeft als modem een Motorola

En je hebt gelijk, ik had inderdaad niet goed gekeken. Ik dacht dat de internet pakketten standaard langzamer waren dat het internet wat met Alles in Een mee komt. Dus nogmaals even de vraag aan de TS, welk abonnement hebben jullie bij ome Ziggo.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, ik ben geen hij ;)

Ik heb inderdaad Alles-in-een-basis, de minst snelle Ziggo-verbinding. De snelheid is prima zolang ik mijn router niet aansluit. En ik heb inderdaad een zwart Motorola-modem zoals op het plaatje hierboven.

Hoe geef ik mijn pc handmatig een ip-adres..?

• Appel
Volgens de tests haal jij gewoon je normale snelheid met de router ertussen hoor.

Zie het een beetje als een Ferrari en een Lada.

Ze halen allebei de 100, alleen de Ferrari zit iets sneller op de 100 dan de Lada.

Voor het IP adres instellen: *klik*

Let wel op dat je de adressen gebruikt die ik eerder genoemd heb.
LzpAppel schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 07:39:
IP: 192.168.0.10x (verander de x in een ander cijfer bij elke computer)
Sub: 255.255.255.0
Gate: 192.168.0.1
DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 208.67.222.222
Edit: Als dit niet werkt zou ik je toch aanraden om eens een andere router te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Appel op 03-02-2010 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het heel vreemd dat de snelheid volgens de speedtest niet verandert als ik de router aansluit, want sites doen er met router soms wel een half uur over! Of ze laden gewoon echt niet en ik kan wachten tot ik een ons weeg. Lijkt me wel een héél groot verschil tussen wel of geen router aangesloten... Ik ben niet achterlijk, ik zie dat de getallen niet veranderen, maar de werkelijkheid is heel anders. Dat de connection test met router niet te doen is, zegt misschien wel genoeg..?

Ik ga eens kijken of het helpt als ik 't ip-adres e.d. verander. Bedankt daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, met deze instellingen heb ik helemáál geen internetverbinding meer... Toch bedankt voor alle moeite en info.

Oh, wacht even, ik zie dat ik een essentiële stap over het hoofd zie. Computer opnieuw opstarten... oeps! Tot zo.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 10:24 ]

• Appel
Als het zo niet werkt dan voer je toch iets verkeerd in.

En ja, we kunnen in plaats van moeilijke tests ook een makkelijke conclusie trekken.

Modem + PC(s) is goed = Ligt niet aan modem of PC(s)
Modem + Router + PC(s) is slecht.
Enige verandering is de router. Daarom, koop een andere router. Als ik je wat zou mogen aanraden zijn dat de merken Linksys en/of Netgear.
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:19:
Helaas, met deze instellingen heb ik helemáál geen internetverbinding meer... Toch bedankt voor alle moeite en info.

Oh, wacht even, ik zie dat ik een essentiële stap over het hoofd zie. Computer opnieuw opstarten... oeps! Tot zo.
Een reboot zou weinig uit moeten maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Appel op 03-02-2010 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
LzpAppel schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:29:
Als het zo niet werkt dan voer je toch iets verkeerd in.

En ja, we kunnen in plaats van moeilijke tests ook een makkelijke conclusie trekken.

Modem + PC(s) is goed = Ligt niet aan modem of PC(s)
Modem + Router + PC(s) is slecht.
Enige verandering is de router. Daarom, koop een andere router. Als ik je wat zou mogen aanraden zijn dat de merken Linksys en/of Netgear.
[...]

Een reboot zou weinig uit moeten maken.
Reboot maakte wel degelijk het verschil, internet werkt nu wel weer ;). Na het veranderen van ip en dns was de verbinding helemaal weg, maar da's toch ook eigenlijk logisch..?

Hartelijk dank voor alle hulp, ik kijk even aan hoe snel mijn internet is met deze aanpassingen (wat zijn trouwens de gevolgen van het gebruiken van publieke dns-servers..? Loop ik risico?). Mocht het echt geen verschil maken, dan ga ik op zoek naar een nieuwe router... Bedankt voor de tips! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Connection test op speedtest.nl doet het met de nieuwe instellingen wel, maar ik geloof niet dat de uitslag bijster goed is... 24.0 Conn/min. Zonder router is dit ruim 700.

Sorry... dubbel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Connection test op speedtest.nl doet het met de nieuwe instellingen wel, maar ik geloof niet dat de uitslag bijster goed is... 24.0 Conn/min. Zonder router is dit ruim 700.

• Appel
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:33:
[...]

Reboot maakte wel degelijk het verschil, internet werkt nu wel weer ;). Na het veranderen van ip en dns was de verbinding helemaal weg, maar da's toch ook eigenlijk logisch..?

Hartelijk dank voor alle hulp, ik kijk even aan hoe snel mijn internet is met deze aanpassingen (wat zijn trouwens de gevolgen van het gebruiken van publieke dns-servers..? Loop ik risico?). Mocht het echt geen verschil maken, dan ga ik op zoek naar een nieuwe router... Bedankt voor de tips! _/-\o_
Je het is logisch dat de verbinding een aantal seconden weg zou vallen. In het geval van verkeerd invoeren van gegevens zou de verbinding helemaal niet meer werken.

Wat ik vermoed dat er gebeurt is dat je de eerste keer een typfoutje oid hebt gemaakt en dat het daarom niet werkte. Na het de 2e keer te proberen omdat je een reboot was vergeten deed ie het wel omdat het foutje er waarschijnlijk niet in zat :)

Ikzelf gebruik publieke DNS servers voor als de DNS van Ziggo eruit ligt. Maar ik zou zo niet weten waar het risico ligt. Sommige mensen waarschuwen wel voor het gebruik van publieke DNS, en een waarschuwing is nooit weg.

Als dit helpt zou ik gewoon de DNS van Ziggo gebruiken. Die is volgens mij 83.80.1.236 (Athans dat is het enige wat google mij vertelt.)

Verwijderd

Topicstarter
Het helpt niet echt, mijn internet is nog steeds aanzienlijk trager dan zonder router. Heb je mijn kleine dubbelpost gezien? Ik denk dat ik het maar opgeef met deze router. Bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu op een andere manier geGoogled en vind veel mensen die dezelfde problemen hebben als ik met deze router. Er is me al eens aangeraden om de laatste firmware te downloaden, maar op de site van Sitecom kon ik deze met behulp van het typenr van mijn router niet vinden; dankzij een bericht van iemand anders heb ik de directe link nu te pakken. Laat ik dat maar eens proberen.

-edit- Helaas... Pagina niet gevonden. Verdorie.
Pagina: 1