Keuze professioneel soldeerstation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:17
Hallo,

Ik wil graag een professioneel soldeerstation kopen.
deze wil ik gebruiken voor het solderen en de-solderen van smd, en DIP IC's.
de soldeerbout dient dus voor kleine componenten en voor 'normale' grote componenten gebruikt te worden, met eventueel een andere punt.

ik wil er niet echt te veel aan uitgeven (<200) en moet temperatuur instelbaar zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar een weller, omdat ik daar goede ervaringen mee heb.

ik kwam naar zoeken de WELLER WESD51D soldeerbout tegen.

dit lijkt mij een goede soldeerbout, maar ik weet niet ofdat deze gaat werken.
de spanning is goed (220v), er zit wel een verkeerde stekker aan(geen probleem).
helaas werkt deze soldeerbout wel een andere frequentie. 60Hz ipv 50Hz.
gaat dit zonder problemen en verliezen werken?

verder heb ik dit topic bekeken:

hier kwam o.a. de Ersa RDS80 naar voren. dit lijkt mij ook verder een goede keuze.

Ik kwam ook de weller WD1000 tegen, maar deze valt een beetje buiten het budget (net zoals de JBC Tools BD-1BA )

als jullie voor een andere soldeerbout zouden kiezen, dan zijn suggesties welkom :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 08:55
Zelf heb ik een Ersa RDS 80. Prima soldeerstation. Wordt redelijk snel warm. Je moet er alleen wel meteen een andere punt bij meebestellen, want de standaard is echt veel te dik (2mm ofzo)

Een vriend van me heeft de WD1000. Is ook een erg fijne soldeerbout. Ding warmt super snel op! in ongeveer 45 sec naar 400º.

Met de Ersa heb ik normale en SMD componenten gesoldeerd, gaat beide prima. Al moet je m wel op 400º zetten met de SMD punt, anders wordt die niet warm genoeg.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor 200E heb je geen profi desoldeerstation.

WMD3 van weller is erg mooi, wel een factor 10 verschil.

Aan zowel weller als ersa kun je je geen buil vallen (op de rode weller boutjes na :X).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Bij Reichelt.de hebben ze deze ik weet niet of het wat is maar, schijnt erg gewild te zijn...

En ook deze

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 25752 op 04-02-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
DP Kunst schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:54:
Zelf heb ik een Ersa RDS 80. Prima soldeerstation. Wordt redelijk snel warm. Je moet er alleen wel meteen een andere punt bij meebestellen, want de standaard is echt veel te dik (2mm ofzo)
Ik soldeer bijna alleen maar met die dikke. Ook smd. Kwestie van smaak dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

De weller soldeerbouten zijn ideaal, maar helaas vallen de professionele bouten (ver) buiten je budget.

Voor desolderen is het prettig om een bout met een flink vermogen EN goede temperatuurregeling te hebben. Op deze manier koelt je bout niet te snel af, maar stook je ook je PCB niet op. De 50W stations van Weller vind ik hier persoonlijk te zwak voor. Ik zou daarom liever voor een station van een minder goed merk, maar met meer vermogen gaan.

Als je vaak je soldeertemperatuur aan moet passen is een analoge interface met draaiknoppen ook ideaal. Drukknopjes zien er leuk uit alleen kost het iets meer tijd om de temperatuur in te stellen. Erg vervelend bij prototypes met een grote diversiteit aan onderdelen.

Rekening houdend met bovenstaande eisen kwam ik uit bij een ST80 station van conrad. Erg goedkoop voor wat het kan, goede kwaliteit en alle onderdelen zijn na te bestellen.

PS. Wat je nodig hebt om SMD te solderen hangt af van je techniek: de ene persoon gebruikt een dunne punt, terwijl professionele gebruikers vaak een dikke punt (met druppelreservoir) en litze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
iedereen bedankt voor de suggesties.

ik denk weet nu zeker toch dat ik mijn budget moet aanpassen voor een degelijke soldeerbout zoals deze.

verder gebruik ik bij het solderen van SMD 'de verzuip' methode (met litze), wat mij goed bevalt

ik heb geen ervaring met Reichelt.de
helaas heb ik wel ervaring met de rode weller's... daarom zocht ik een echte soldeerbout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AFR schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:19:
De weller soldeerbouten zijn ideaal, maar helaas vallen de professionele bouten (ver) buiten je budget.

Voor desolderen is het prettig om een bout met een flink vermogen EN goede temperatuurregeling te hebben. Op deze manier koelt je bout niet te snel af, maar stook je ook je PCB niet op. De 50W stations van Weller vind ik hier persoonlijk te zwak voor. Ik zou daarom liever voor een station van een minder goed merk, maar met meer vermogen gaan.
Ik heb een WSD81 station ,goedkoper dan die WD1000 en ook gewoon 80W.
Als je vaak je soldeertemperatuur aan moet passen is een analoge interface met draaiknoppen ook ideaal. Drukknopjes zien er leuk uit alleen kost het iets meer tijd om de temperatuur in te stellen. Erg vervelend bij prototypes met een grote diversiteit aan onderdelen.
Mwa gewoon in series de componenten doen. Telkens alles met dezelfde temperatuur.
Rekening houdend met bovenstaande eisen kwam ik uit bij een ST80 station van conrad. Erg goedkoop voor wat het kan, goede kwaliteit en alle onderdelen zijn na te bestellen.
En hoe zit het met de ESD?
PS. Wat je nodig hebt om SMD te solderen hangt af van je techniek: de ene persoon gebruikt een dunne punt, terwijl professionele gebruikers vaak een dikke punt (met druppelreservoir) en litze gebruiken.
Koop je gewoon 2 punten, ben je altijd klaar (en genoeg litze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Offtopic:
Als je eenmaal een profi-soldeerstation hebt:
Hebben jullie ook van die irritante familieleden/vrienden die denken dat je met een soldeerbout ook bv stoelpoten kan vastsolderen ?
Probeer je ze uit te leggen, vragen ze volgende keer weer of je je soldeerstation mee wilt nemen. |:(

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
GoT schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 20:09:
Offtopic:
Als je eenmaal een profi-soldeerstation hebt:
Hebben jullie ook van die irritante familieleden/vrienden die denken dat je met een soldeerbout ook bv stoelpoten kan vastsolderen ?
Probeer je ze uit te leggen, vragen ze volgende keer weer of je je soldeerstation mee wilt nemen. |:(
lol, zo goed heb ik het nog niet :)
misschien vertellen dat die soldeerbout alleen geschikt is voor erg kleine elektronica :?

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Killerbert schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:33:
[...]

lol, zo goed heb ik het nog niet :)
misschien vertellen dat die soldeerbout alleen geschikt is voor erg kleine elektronica :?
Meestal wordt solderen verward met lassen door leken.

Anyway, waar ik zelf op let als het op een soldeerbout aankomt:
- voldoende vermogen
- temperatuurregeling en uitlezing
- flexibel snoer van de bout
- lichtgewicht.

Voor mijn werk gebruik ik een WD1000, heel erg fijn apparaat, maar ook voor SMD is een goedkopere bout geschikt, Voordat ik de WD1000 aan had geschaft gebruikte ik een WS51, dei is veel beter te betalen maar heeft wel temperatuurregeling en heeft een soort van indicatie van temperatuur (dmv knipperled).

't komt uiteindelijk uit op smaak (voorkeur?) en je budget, maar voor het meeste SMD spul is ook een simpelere bout voldoende. Kijk ook eens naar een hetelucht SMD rework station, ik kan niet meer zonder.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind ESD en degelijkheid ook relevant. Constantheid van de temperatuur (oftewel warmte capaciteit) is ook leuk.

Pagina: 1