Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penguisher
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 17:18
Hallo beste tweakers

Een tijdje terug had ik wake-on-lan werkend ook via wan door gebruik te maken van broadcast.
Nu heb ik echter een nieuwe router en ik kan het maar niet werkend krijgen.
Mijn nieuwe router is een Belkin wireless N+ met de nieuwste firmware van belkin.
Ik probeer mijn server op te starten via deze website: http://www.wakeonlan.me/
(dezelfde website die ik gebruikte toen ik mijn andere router had)

Mijn router instellingen zijn op dit moment:
Ik heb het mac adres van de computer die ik wil starten gekoppeld aan een ip-adres in de router.
In de firewall heb ik poort 9 geforward naar het adres wat ik aan dat mac adres gekoppeld heb.

De computer die ik wil starten is niet verandert sinds mijn nieuwe router. Draait ubuntu server-edition 9.04.
Ik heb al een beetje lopen experimenteren met instellingen, door bijv. mijn server via DHCP zijn adres te laten krijgen en door het adres bij de portforwarding op 192.168.2.255 te zetten (ik dacht dat dat het broadcast adres zou zijn). Dit helpt allemaal niet. Nu staat mijn computer weer op een static ip, hetzelfde ip als wat ik in de router ingevuld heb (192.168.2.6).

De computer start alleen op als hij binnen ongeveer 15 minuten daarvoor afgesloten is geweest. Anders gebeurt er helemaal niets.

Klopt mijn broadcast ip wat ik geprobeerd heb wel? Mijn vorige router had ik het adres 192.168.1.255 als broadcast, het aders van die router was dan ook 192.168.1.0.
Het adres van mijn nieuwe router is 192.168.2.1, ik weet dus niet of dat iets uitmaakt voor het broadcast adres. Dit kan ik ook nergens terugvinden.

Als iemand ideeën heeft om dit op te lossen zonder een nieuwe router te kopen dan hoor ik die graag. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

In ieder geval een tip: met DHCP kun je een ip-adres aan je MAC-adres koppelen, wil je toch DHCP hebben én WOL.

Verder komt het probleem mij bekend voor, maar een oplossing heb ik niet gevonden. Mijn pc startte zelfs meermaals midden in de nacht op toen ik WOL had geïnstalleerd, gewoon random (1 a 2 keer per week). Waar dat nou weer van kwam.. Maar weer uitgezet op de router, sindsdien geen last meer.

Toevallig niet de stroomvoorziening van je pc verandert (ander stopcontact)? Niet dat de stroom er compleet vanaf is na een tijdje?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penguisher
Als het goed is heb ik nu ook in de router met DHCP een ip-adres aan een MAC-adres gekoppeld, dat ip staat nu ook gereserveerd voor dat mac adres. Verder is er het stopcontact niet verandert, alleen de router.

Bedankt voor je snelle reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid-> Heb je je computer via een kabel of draadloos aangesloten, aangezien je expliciet noemt dat je een wireless-N router hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penguisher
De computer heb ik via een kabel aangesloten.
Het leek me handig om het type router erbij te zetten voor het geval iemand hetzelfde probleem had met de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Er zijn routers die de verbinding tussen ip adres en mac adres 'vergeten'. Meestal na x aantal minuten,
nadat de pc uit wordt gezet.
Via de ARP tabel kan je een permanente verbinding maken. Dan zou alles moeten blijven werken.
Je zal dan wel via telnet moeten werken. Daar wordt zoiets ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad, ARP tabel. Deze houdt de koppeling tussen IP en MAC bij, en die wordt na 15~30 minuten veelal geleegd.

Sommige routers kunnen statische ARP tabellen aan, maar dan zou je even moeten uitzoeken of je router dat überhaupt ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penguisher
Ok dank jullie wel voor jullie hulp, ik zal me eens gaan verdiepen in die ARP tabels.
Pagina: 1