Golden Orb wat maak je me nou?

Pagina: 1
Acties:

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:05
Okay, na lang wachten kreeg ik vandaag eindelijk m`n golden orb binnen.
Voorzichtig de oude heatsink en fan van m`n pIII 700 eraf gehaald (slot 1, maar niet origineel intel verpakt, dus d`r past een socket 370 op).
Netjes de orb erop geklikt (zit goed vast), systeem opstarten etc.

Nu blijkt dat de cpu nog warmer wordt met de golden orb dan met de originele koeler!!
Ik dacht dat zo`n orb zo goed de boel af kon koelen?
Met de oude koeler (cheap-ass intel dingetje) gaf motherboard monitor 45 graden celsius
aan, met de golden orb geeft `ie 58 graden celsius aan! Das toch veel te warm?
Zou ik iets van koelpasta aan moeten brengen? Ow ja, de pc is niet overclockt ofzo.

Tweakers help me out!

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Verwijderd

intel heeft de beste koelers maatje...
de orb heeft net als een BMW status zonder performance...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:56

The Legend

*Plop*

Koelpasta helpt altijd wel maar ik hecht daar minder waarde dan bv. casefans.
Die golden orb hoort goed te coolen dus er is iets fout gegaan met de installatie. Waarom neem je niet gewoon een Slot koeler ?? Das altijd beter.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
je hebt toch wel dat stikkertje eraf gehaald eh... en die kauwgom dat koelt voor geen reet... doe er artic silver onder ofzo of anders gewone witte pasta (ook beter)...
scheef gemonteerd?

Verwijderd

Van de 'standaard' Socket 370 intel weet ik dattie bijna net zo goed koelt als een Alpha 6035 met de standaard fan. Als wat er bij jou (Slot 1 niet??) opzat ongeveer dezelfde is klopt die 13 graden hogere temp met een Golden Orb wel zo'n beetje, hoewel 8/10 graden redelijker lijkt, misschien helpt koelpasta nog een beetje ...

Helaas.... ;(

Verwijderd

Golden Orb staat mooi voor op je proc als je een window'tje in je kast hebt zitten :)

• Cannondale
Heb alles nog een keer eruit gehaald en erin gezet, hij blijft warm...
Artic Silver besteld. weet niet of `t veel zal helpen, maar ja..
Misschien toch maar zo`n Alpha PEP66T + Delta AFB-60HP bij oc-shop.nl kopen? Zal toch wel een beetje verschil maken.
Case-mod komt eraan, pics komen binnen nu en een paar weken ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09
Heb ook een SECC2 GoldenOrb [topic=139324] Maar met een heel klein beetje Arctic Silver loopt mijn 650@866 gewoon op 25Celcius. Wanneer ik tot het uiterste ga; heel weekeinde 3D gamez in warme omgeving (LAN party dus) komt 'ie tot maximaal 38~40Celcius. Dus wat pasta en ff checken of de Orb er perfect op zit zou ik zeggen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cannondale
Mja, het zal misschien wel een paar graden schelen. Ik denk dat m`n case gewoon te weinig airflow heeft, een paar extra casefans plaatsen en de ide-kabels rounden zal misschien wel iets helpen. Verder zit de orb echt strak op de cpu hoor, dat kan `t niet zijn. Ik haal nu zelfs 62 graden celsius met een beetje internetten, das mij iets te heet... :(

• Exirion
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 07 maart 2001 12:16 schreef The Legend het volgende:
Koelpasta helpt altijd wel maar ik hecht daar minder waarde dan bv. casefans.
Dat dacht je! Veel koelers hebben een niet geheel vlakke onderkant, want ze zijn als het ware 'gedraaid'. De onderkant ziet er uit als de achterkant van een horloge, je weet wel. Met van die ringetjes of rondjes in het oppervlak. Als je er geen pasta op smeert dan koelt ie waardeloos. Scheelt al gauw 20C, en als je pech hebt is je CPU geroosterd als je geen pasta gebruikt. Ik heb het zelfs een uitgeprobeerd, en dat was geen succes ;) Pasta is echt heel erg nodig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Cannondale
Ik hoop dat je gelijk hebt...

De onderkant van die orb is inderdaad "gedraaid". Ik hou `m wel in daten, als `ie boven de 65 graden komt haak ik ff af :7

Nou maar hopen dat m`n artic silver snel binnenkomt, wat is trouwens het grote verschil tussen `t goedkope en dure artic silver bij de oc-shop.nl? Ik heb maar `t dure genomen, scheelt toch al gauw een paar tientjes

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 12:15 schreef The_BomB het volgende:
[cut]
[/cut]
[off topic, but shit happens]
LOL :D:D:D

/me heeft gisteren een BMW 525 eruit gereden met z'n golf IV 1.9 TDI. :9
[/off topic, but shit happens]

edit:typo

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 07 maart 2001 20:14 schreef Cannondale het volgende:
Ik hoop dat je gelijk hebt...

De onderkant van die orb is inderdaad "gedraaid". Ik hou `m wel in daten, als `ie boven de 65 graden komt haak ik ff af :7

Nou maar hopen dat m`n artic silver snel binnenkomt, wat is trouwens het grote verschil tussen `t goedkope en dure artic silver bij de oc-shop.nl? Ik heb maar `t dure genomen, scheelt toch al gauw een paar tientjes
Ik heb m'n Super Orb er 3 keer zonder pasta op gehad, en alle drie de keren steeg de temperatuur 10 seconden na het aanzetten al tot dik 50 graden. Zonder pasta zou ie dus overlijden. Ik heb doodordinaire electronica koelpasta gebruikt, en daarmee is ie nu volledig stressed 50C en 26C idle. Ik geloof niet zo in die arctic troep. Gewoon heel dun opsmeren, net voldoende om de kloofjes in het koeloppervlak op te vullen en de core en de koeler elkaar goed te laten raken. Dan voldoet in principe elke pasta goed.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
het is en blijft een feit dat je bij een orb een grote luchtverplaating en een beetje koelpasta nodig hebt, maak dus een windtunnel direct van buiten je kast naar de proccessor dat zou vele graden moeten schelen

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

niet geloven in Artic troep?
het helpt zeker wel, vooral bij grote temp-changes is het uitermate geschikt!. Gaat niet hard worden en brokkelen wat vak wel met normale siliconen pasta gebeurt. Daarnaast geeft het een nog veel beter contact tussen core en heatsink waardoor niet direkt de temperatuur lager zal zijn, maar waardoor de temperatuur hoger kan worden zonder dat de CPU foute berekeningen gaat maken, en dat is erg interessant.

Trouwens, wees toch eens niet zo bang voor die temperaturen, Intel specs zeggen dat ie tot 80 graden kan.. hij haalt zelfs gewoon 100 graden zonder te overlijden. 60+ is echt NIX!, als je denkt dat dat soort temperaturen heet is weet je niet hoe heet normale elektronica aparatuur wel niet wordt. Dan heb ik het over Transistoren endergelijke. Dit is dus precies hetzelfde... wees ook maar gerust, ik heb het getest.

Ik snap dus dat je kunt vinden dat hij te HEET is, klopt.. heter dan bij veel andere systemen, maar je hoeft er niet bang voor te zijn.
Eerder, zodra hij vast zou gaan lopen is het vervelend. Loopt ie niet vast zou ik me er zelf niet eens druk om kunnen maken. Als je hem nou echt ver had overgeclocked waardoor hij bij bijvoorbeeld 50 graden al vast zou lopen is het veel logischer om in te grijpen en er wat aan te gaan doen. Niet overgeclocked moet je de grootste moeite doen om hem te laten vast lopen. Soms gebeurt dat pas bij 150 graden, rond de 180 zal ie hoogstwaarschijnlijk ovelijden.

Aangezien de processor vaak eerder vastloopt dan dat hij zichzelf zou overhitten, (dus bij een "te" lage temperatuur al vastloopt) kan er eigenlijk helemaal nix gebeuren, want op dat moment voert de CPU geen berekeningen meer uit.
Wel is het mogelijk dat bij HEEL slecht contact van het koelblok met de core de temperatuur ZO onzettend snel stijgt (omdat hij de warmte nouwelijks af kan geven) dat er temperaturen ontstaan van meer dan 200 graden. Dit is voor zo'n klein oppervlak als die van een CPU uiteraard fataal bij elkele seconden na bootup.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 08 maart 2001 03:51 schreef BruT@LysT het volgende:
niet geloven in Artic troep?
het helpt zeker wel, vooral bij grote temp-changes is het uitermate geschikt!. Gaat niet hard worden en brokkelen wat vak wel met normale siliconen pasta gebeurt.
Nou, ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt, maar gewone goeie pasta wordt ook niet hard en gaat ook niet afbrokkelen. M'n pa heeft pasta liggen die inmiddels al een jaar of 30(!) oud is, en dat is dus de pasta die ik er nu tussen heb zitten. Heerlijk smeuig en goed smeerbaar :P En hij voldoet even goed als een splinternieuwe pasta, en ik vind die arctic pasta echt geen 50 piek voor een rottig tubetje waard :r

Verwijderd

:) Choco pasta of Pindakaas..?

Pasta die hard wordt is denk ik idd geen koelpasta. En of je veel merkt van simpele of 'extreme' pasta, hangt heel erg van de gebruikte CPU/koelblok combinatie af.

En over wat voor temperaturen hebben we het nu helemaal, ik bedoel...,

.. koffie uit de koffiezetter is tussen de 60 en 70 graden, als het in je kopje zit met suiker en melk en geroerd, is het nog maar 50, en dat wordt niet veel meer dan 40/45 als je een slokje hebt genomen en zit te babbelen..... :P

Verwijderd

//follow up

.. dus als je cpu 50 graden is kun je nog steeds met je tong bij wijze van spreken er over heen likken zonder je tong te verbranden :9 :P

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:56

The Legend

*Plop*

Euh jonges :? Het is echt vette bullshit dat je proc. overlijd als je geen koelpasta gebruikt. Die coolers kunnen prima zonder, ik ga geen 40 piek uitgeven voor die 5 graden minder.

Spire Golden Orb t/m 1,2Ghz op een Athlon TB 750 zonder koelprut: Stressed 45 IDLE 39

Ik ben toch malle pietje niet!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 08 maart 2001 10:24 schreef The Legend het volgende:
Euh jonges :? Het is echt vette bullshit dat je proc. overlijd als je geen koelpasta gebruikt. Die coolers kunnen prima zonder, ik ga geen 40 piek uitgeven voor die 5 graden minder.

Spire Golden Orb t/m 1,2Ghz op een Athlon TB 750 zonder koelprut: Stressed 45 IDLE 39
Lees nou 's ff goed! |:( Ik heb uitgelegd dat veel koelers niet vlak zijn aan de onderkant. In dat geval maakt je koeler niet goed contact met je core, en dat kan 20C tot 30C schelen. Je MOET in dat geval echt koelpasta gebruiken. En voor 5 piek voor een tubetje bij de electronicaboer ga ik niet moeilijk doen, als ik het zou moeten kopen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 08 maart 2001 10:19 schreef Hooi het volgende:
//follow up

.. dus als je cpu 50 graden is kun je nog steeds met je tong bij wijze van spreken er over heen likken zonder je tong te verbranden :9 :P
Wat heb jij vanochtend gedronken? Volgens mij geen KOFFIE :D

Verwijderd

//silly mode

koffie met honing :9~

//end silly mode

Pasta .. als ik geen pasta gebruik (had ik even nodig om de streepjes te controleren)..
.. wordt m'n CPU maar 5/8 graden warmer. Dat ligt geheel aan de kwaliteit van de afwerking van de koeler.

Super professionele Tweakers polijsten de CPU en de onderkant van de koeler, en dan maakt het (bijna) niets meer uit of je pasta gebruikt of niet. Helaas gaat dat niet met AMD's Duron of Tbird....

Dus .. koeler.. pasta .. CPU.
Zou'k wel doen ja B-) ...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 08 maart 2001 10:43 schreef Hooi het volgende:
Super professionele Tweakers polijsten de CPU en de onderkant van de koeler, en dan maakt het (bijna) niets meer uit of je pasta gebruikt of niet. Helaas gaat dat niet met AMD's Duron of Tbird....

Dus .. koeler.. pasta .. CPU.
Zou'k wel doen ja B-) ...
En ik blijf lekker tevreden met m'n 30 jaar oude pasta ;) Hij is 26C idle en 50C stressed op 1GHz en 1.78 Volt, en hij staat (helaas) voor de verwarming, dus ik mag niet klagen zo :)

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Volgens mij snap jij het niet helemaal, beetje mijn merk afkraken, ik hoop voor je dat je meer verstand hebt van computers dan van auto's, maatje.....

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 08 maart 2001 10:57 schreef dutchrups het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij het niet helemaal, beetje mijn merk afkraken, ik hoop voor je dat je meer verstand hebt van computers dan van auto's, maatje.....
Ga er toch niet op in joh ;) Die gozer zal waarschijnlijk z'n hele leven geen BMW kunnen betalen. Dat zal het probleem wel zijn >:)

• RupS
Op donderdag 08 maart 2001 11:09 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ga er toch niet op in joh ;) Die gozer zal waarschijnlijk z'n hele leven geen BMW kunnen betalen. Dat zal het probleem wel zijn >:)
lol :)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, normaal ben ik wat minder off-topic . . ;)

Ik kon het geoon niet laten, ze rijden gewoon te lekker om afgekraakt te worden...

En nog effe on-topic:

Ik had het ook met een gewone orb (silver) originele intel 1ghz cooler doet het beter......

Verwijderd

Wat lul je nou man, die golden orb werkt perfect, dat ding heeft me 4 tientjes gekocht op een beurs, en hij houdt m`n proccesor goed koel, ongeveer 40 graden 566@850, dus hij werkt prima

Verwijderd

Na jah,

die Intel koeler is van een Boxed processor, dus die zat er al bij, dus had hij z'n geld kunnen houden, dus wat besparen, dus mooi vier tientjes weg gegooid..

Nu jij weer.....:z

Verwijderd

Ik heb er al een paar versleten, van die BMdingesen, maar daar was wat mis mee.

Die hadden aan de onderkant geen 4 maar 2 wielen.. :9

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

Ik vind een auto pas slecht als er telkens iets kapot gaat :). Zoniet dan vind ik elk merk goed al is het uiterlijk wel een kwestie van smaak:)

Verwijderd

//offtopic
Vergelijk een auto es met een CompaQ computer, zolang'ie door gaat en het dak niet lekt, is het ok ;)
//ontopic

Ik geloof dat Titan (Majesty) een Orb maakt die past op een Socket A, 'echt' goud (gekleurd) is, en aardig wat lijkt op de Thermal Take orbs... maar dat ding is ook een Socket 370 / PIII cooler. Ik weet alleen niet offie met een draai vast moet.
De Regenboog Computers voert ze. http://regenboog.net/
Afbeeldingslocatie: http://www.svethardware.cz/sh/sh1.nsf/0/ae69e7bbb4332802c12568c70040972c/Telo/0.82?OpenElement&FieldElemFormat=jpg

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op woensdag 07 maart 2001 21:51 schreef R2D2 het volgende:

[..]

[off topic, but shit happens]
LOL :D:D:D

* Black_Adder heeft gisteren een BMW 525 eruit gereden met z'n golf IV 1.9 TDI. :9
[/off topic, but shit happens]

edit:typo
yeah right en ik ben sinterklaas...

ons fiatje Brava tuned hou een 5.25 ook wel wij =]
topsnelheid frabriekopsgave: 180KM
bi ons : 200KM in 4 (heeft 5 versnellingen maar teller gaat maar rto 220 :( )

• RupS
[enorm off-topic-omdat-ik-daar-zin-in-heb]

Tsjaaa, als je met je Golf IV TDI een BMW 525 eruit rijd, zat er in die BMW waarschijnlijk iemand die niet kan rijden.

Kom maar naast mijn bmw-tje staan, dan kan je als je eventjes oplet nog net zien of ik een nummerplaat op de achterkant heb zitten.
:) :) :)

[/enorm off-topic-omdat-ik-daar-zin-in-heb]

Maar goed, nog even dit:

Wat zijn jullie ervaringen met de Superorb? Ik vind het vies tegenvallen. :?

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

Mijn iceberg koeler lijkt nogal op die gouden van dat plaatje, alleen dan is ie gewoon grijs. Is dat ook gewoon een chrome orb dan?

Hij is namelijk nogal klote:).
50graden stressed als ik mn duron700@7x100 zet :(:(.

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Volgens mij heb je weinig verstand van BMW...

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Mij Goldenorb is warmer als m'n originele Intel cooler... CII600@901

Als je cool wilt, neem een Alpha PEP66 met hp Delta-fan en peltier element 70 Watt...

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 12:50

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik heb nu ook een Golden Orb.
Maar ik dus zelfs mijn coller ervan uitzetten en gaan Hoosen!
STAAT IE OP 566@850@1,75 VOLT.!!!
wordt ie al snel iets van 70 graden.(wel in windows he!)
Ach, ik heb zelfs 78 graden op mijn tellertje gezien!(bios) En nog GEEN FOUTMELDINGEN!!!!!!
Kdacht eigenlijk dat de celly tot de 70 graden ging........
zeg nou niet dat mijn temp meter niet goed is, want op idle, is de temp maar 1 graad hoger als mijn case! (21 graden)

Of ik heb een Goede Orb, Of ik heb een goede Celly.

systeem specs

Verwijderd

voor 5C verschil zal een peltierkoeler een moord doen!!

maar de 5C is niet het hele eieren eten..

vergeet niet dat de graden die je meet alleen van de buitenkant komen..

als er *geen* koelpasta tussenzit, zal je zogenaamde 'hotspots' in de hand werken die veel warmer zullen zijn. Uiteindelijk wordt de warmte wel afgevoerd, maar de warmteverdeling wordt dan wel erg krom.
Pagina: 1