nfs werkt niet met fstab, maar wel handmatig.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:20
Ik zit al een paar dagen te worstelen met het volgende probleem.

Ik heb een nfs share die zich niet laat mounten via de fstab, maar wel handmatig. Voor zover ik kan zien heb ik alle config files goed ingesteld.

exports file op server:
code:
1
2
/export     192.168.0.0/24(rw,fsid=0,insecure,no_subtree_check,async)
/export/data    192.168.0.0/24(rw,nohide,insecure,no_subtree_check,async)

fstab op client:
code:
1
192.168.0.1:/export/data    /data   nfs4    _netdev,auto    0   0

mount via fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
daeron@Beatrix:~$ sudo mount -v /data/
mount.nfs4: timeout set for Tue Feb  2 19:14:24 2010
mount.nfs4: text-based options: 'clientaddr=192.168.0.2,addr=192.168.0.1'
mount.nfs4: mount(2): No such file or directory
mount.nfs4: mounting 192.168.0.1:/export/data failed, reason given by server:
  No such file or directory

mount handmatig:
code:
1
2
3
4
5
daeron@Beatrix:~$ sudo mount -v 192.168.0.1:/export/data /data/
mount: geen soort gegeven -- NFS aangenomen, vanwege de dubbele punt
mount.nfs: timeout set for Tue Feb  2 19:14:38 2010
mount.nfs: text-based options: 'addr=192.168.0.1'
192.168.0.1:/export/data on /data type nfs (rw)

Ik heb geprobeerd om via google een oplossing te vinden, maar vrijwel alle hits van google hebben te maken met fouten in de fstab of server configuratie en zover ik kan zien heb ik de configuratie goed opgezet.

Is er iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik zal je geen duwtje geven, maar de oplossing.

In je fstab wil je nfs4 mounten. Dat kan, werkt prima, maar in je exports zeg je: /export fsid=0
Dus je zegt: Mijn /export voor nfs4 is / - je probeert dus de directory /export/export/data vanaf de server te mounten, en die zal wel niet bestaan.

Als jij dan /export/data wil mounten op je client met nfs4, dan moet je ernaar refereren als /data. Dus:
code:
1
192.168.0.1:/data    /data    nfs4    _netdev,auto    0    0

Dat het op de commandline wel werkt komt omdat jij geen fstype opgeeft, en dus gebruikt hij nfs3, welke volgens de oude style de exports opvraagt, en dan werkt /export/data natuurlijk wel.

Let er overigens ook op dat je de idmapd daemon opstart, anders is alles en iedereen van nobody:nogroup, en zorg ervoor dat zowel de client als de server in hetzelfde domein zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees op 02-02-2010 19:31 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:20
Kees schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 19:30:
Ik zal je geen duwtje geven, maar de oplossing.

In je fstab wil je nfs4 mounten. Dat kan, werkt prima, maar in je exports zeg je: /export fsid=0
Dus je zegt: Mijn /export voor nfs4 is / - je probeert dus de directory /export/export/data vanaf de server te mounten, en die zal wel niet bestaan.

Als jij dan /export/data wil mounten op je client met nfs4, dan moet je ernaar refereren als /data. Dus:
code:
1
192.168.0.1:/data    /data    nfs4    _netdev,auto    0    0

Dat het op de commandline wel werkt komt omdat jij geen fstype opgeeft, en dus gebruikt hij nfs3, welke volgens de oude style de exports opvraagt, en dan werkt /export/data natuurlijk wel.

Let er overigens ook op dat je de idmapd daemon opstart, anders is alles en iedereen van nobody:nogroup, en zorg ervoor dat zowel de client als de server in hetzelfde domein zitten.
Jep, dat was hem :)

Bedankt!