Verklaring gezocht netwerk snelheid

Pagina: 1
Acties:

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 16:55
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat als ik in mijn router de WAN Port Speed instel op 100Mbps ik met een snelheidstest via www.speedtest.net een snelheid haal die ongeveer 2 maal hoger is dan wanneer ik de router instell op 1000 Mbps of Auto 10/100/1000.

De volgende apparatuur heb ik thuis

Modem = Cisco epc3212 (UPC) -> Router = Dlink DIR-825 (Gigabit router)
PC met Gigabit netwerkkaart
Wireless netwerk
Bekabeling is CAT5e
Abbonement = UPC 60Mbit

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Blijkbaar gaat de negotiate niet helemaal goed tussen de router en het modem. Wat zijn dan ongeveer de snelheden die je weet te behalen bij de test?

Daarnaast kan je beter een andere test doen. Tests zoals speedtest zijn vrij onbetrouwbaar. De meeste providers hebben een ftp server waar je een bestandje van kan downloaden en zo de snelheid kan testen. Mocht UPC er geen hebben kan je ook het volgende bestand downloaden: ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 16:55
MagicTempest schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:40:
Blijkbaar gaat de negotiate niet helemaal goed tussen de router en het modem. Wat zijn dan ongeveer de snelheden die je weet te behalen bij de test?
Bij een instelling van 1000Mbps haal in ongeveer 23Mbps download en 5,5Mbps upload en bij een instelling van 100Mbps haal ik een download van 57Mbps en upload gelijk dus ook ongeveer 5,5 Mbps.
Daarnaast kan je beter een andere test doen. Tests zoals speedtest zijn vrij onbetrouwbaar. De meeste providers hebben een ftp server waar je een bestandje van kan downloaden en zo de snelheid kan testen. Mocht UPC er geen hebben kan je ook het volgende bestand downloaden: ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin
Dit heb ik inderdaad ook geprobeerd en geeft de zelfde uitkomst, 100Mbps instelling gaat sneller dan 1000Mbps...