Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-08 20:46
Dit topic heeft 0,0 met Nederland te maken en is bedoelt om alle grote lijnen duidelijk te krijgen; gezien mijn specifieke situatie zal ik zelf (evt. met juridische hulp) de details wel invullen. :)

Hoi,

Ik ben recent verhuisd (van Finland naar Ierland) en heb daarbij mijn oude baan kunnen behouden bij mijn Finse werkgever. Ik werk nu dan ook fulltime vanuit huis.
Helaas staat de belastingdienst van het land waar ik eerst werkzaam was het alleen toe om maximaal 6 maand in het buitenland werkzaam te zijn en zal ik als gevolg hiervan dus een andere oplossing - samen met mijn werkgever - moeten zoeken om mijn dienstverband te continuëren.

Het idee waar ik momenteel mee speel is om mezelf als consultant aan te bieden aan mijn werkgever.
Nu is dit opzich makkelijk genoeg; een kwestie van een private danwel public limited company opzetten in het nieuwe land waar ik woonachtig ben, BTW nummer aanvragen en maandelijks een factuur sturen (in een notendop ;) ), maar waar het mij om gaat is:

• Wat voor zaken zijn standaard in een consultancy overeenkomst? Waar moet ik extra op letten?
• Wat zet ik eventueel nog meer op het spel door een permanent dienstverband te verlaten voor een consultancy overeenkomst? Pensioen is (nog) niet in the picture, maar wat kan ik als opzegtermijn hanteren? Wat is normaal?
• Ik neem aan dat ik de waarde van mijn huidige secundaire arbeidsvoorwaarden, en het gebrek daaraan als externe, mee kan nemen in mijn uurtarief?
• Wat zijn de idëen wat betreft het bepalen van het uurtarief? Ik kan wel wat standaard kosten opsommen die ik verwacht te gaan maken, maar wat is redelijk?

Zoals je ziet ben ik aardig vers wat consultancy betreft. Enige hulp is dan ook zeer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-08 14:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom schakel je geen billing-bedrijf in? Niet dat ik er veel verstand van heb, maar dat is wat mij hier 't meest handig lijkt...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
Ardana schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 17:07:
Waarom schakel je geen billing-bedrijf in? Niet dat ik er veel verstand van heb, maar dat is wat mij hier 't meest handig lijkt...
Ik kan wel gaan payrollen via een bedrijf die die services aanbied, maar ik hoop in de toekomst wat werk ernaast te kunnen doen. Vandaar de keuze voor een eigen bedrijf. (en een Ltd oprichten is hier een stuk makkelijker - en goedkoper - dan een BV in Nederland)
Het enige wat dat zou veranderen aan de zaak is dat ik geen omkijken naar de administratie heb. Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 02-02-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Consultancy is goed voor uurbedragen tussen de 35 en 200 euro (95% grenzen). Standaard zaken zijn non-disclosures, non-competition clauses, betalingsregelingen, geschillenregelingen, regelingen omtrent voortijdige beeindiging door 1 partij, beperking tot persoonlijke inzet cq. niet-vervangbaarheid, en regelingenen rondom ziekte en andere overmacht.

Je kosten zijn jouw probleem; consultancy is een commerciele aangelegenheid. Je uurtarief wordt dan ook bepaald door de markt, niet je kosten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe de situatie in Ierland is, maar de Nederlandse belastingdienst kan een fictief dienstverband vaststellen als je maar 1 opdrachtgever per jaar hebt. Als dat vastgesteld wordt dan moet je opdrachtgever alsnog alle werknemerspremies afdragen. Je zult waarschijnlijk dus meerdere opdrachtgevers moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
Duidelijk stuk. Bedankt.
Je uurtarief wordt dan ook bepaald door de markt, niet je kosten.
Je bedoelt het gangbare uurtarief voor het type werk? Dan moet daar wel een gangbaar uurtarief voor zijn, anders moet je het toch ergens anders op baseren. (SAP consultancy heeft het ongetwijfeld, maar van mijn werk ben ik me daar niet geheel zeker van).
Mijn idee was: huidig bruto jaarloon + kosten + evt. onvoorziene uitgaven * 10% / aantal werkbare uren.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:36:
Ik weet niet hoe de situatie in Ierland is, maar de Nederlandse belastingdienst kan een fictief dienstverband vaststellen als je maar 1 opdrachtgever per jaar hebt. Als dat vastgesteld wordt dan moet je opdrachtgever alsnog alle werknemerspremies afdragen. Je zult waarschijnlijk dus meerdere opdrachtgevers moeten vinden.
Dat zijn de details die ik later inderdaad uit moet werken. Ik was op de hoogte van die regel in Nederland. Volgens mij bestaat het buiten Nederland niet / nauwelijks, maar ik moet het inderdaad wel even uitzoeken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 02-02-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-08 21:05
r0b schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:24:

[...]

(over freelance uurtarieven)
Mijn idee was: huidig bruto jaarloon + kosten + evt. onvoorziene uitgaven * 10% / aantal werkbare uren.

[...]
Bruto jaarloon is veel te kaal. Je moet alle werkgeverskosten meetellen.

In NL zijn dat zo'n beetje de volgende kosten:

- brutoloon
- vakantiegeld en eventuele decemberuitkering
- werkgeverspremies UWV (WW/WGA/WIA), indicatief 15% over bovenstaande twee posten)
- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (195 euro per maand)
- pensioenpremie werkgever
- eventuele overige verzekeringen die je werkgever betaalt/bijdraagt
- eventuele onkostenvergoeding
- eventuele leaseauto of mobiliteitsvergoeding

Dit bedrag ligt typisch 50 of 60% boven je kale brutoloon.

Onder het kopje "kosten" moet je vooral rekening houden met accountant/administrateur, kantoorkosten, bedrijfsverzekeringen en autokosten. Verder moeten de opleidingen en lesmaterialen uit dat budget komen.
Een eventuele particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering (NL term: AOV verzekering) betaal je uit het budget dat anders naar de UWV zou gaan inz. WIA/WGA.

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 03-02-2010 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

r0b schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:24:
[...]

Duidelijk stuk. Bedankt.

[...]

Je bedoelt het gangbare uurtarief voor het type werk? Dan moet daar wel een gangbaar uurtarief voor zijn, anders moet je het toch ergens anders op baseren. (SAP consultancy heeft het ongetwijfeld, maar van mijn werk ben ik me daar niet geheel zeker van).

[...]

Dat zijn de details die ik later inderdaad uit moet werken. Ik was op de hoogte van die regel in Nederland. Volgens mij bestaat het buiten Nederland niet / nauwelijks, maar ik moet het inderdaad wel even uitzoeken. :)
Ik zou eerder op 170% tot 200% gaan.

Huur pand, auto, eventueel vliegreizen.
Verzekeringen, afdragen inkomstenbelasting/ winstbelasting.
Aansprakelijkheids verzekering etc.

Denk dat je bij 170% net aan gelijk zit ik weet niet hoe het zit tussen internationale transacties wat daar de prijzen voor zijn etc..

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Nee, je moet uitgaan van de marktprijzen. Het is een illusie dat er geen markt is. Niemand is onvervangbaar. Wat is je huidige werkgever kwijt als ze iemand anders moeten aannemen en opleiden? Andersom, wat zou je kunnen verdienen in andere functies?

Overigens missen alle kostenoverzichten nog steeds de #1 post: reservering voor magere tijden. Dat is juist vanwege de niet-courantheid van de markt een erg grote post. Je zou zomaar na 6 maanden consultancy 6 maanden werkeloos kunnen zijn. Een andere kostenpost die je moet begroten zijn de wervingskosten om een nieuwe opdracht te krijgen. Maar nogmaals, kosten gebruik je in je boekhouding, niet bij het bepalen van een tarief.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
r0b schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 17:04:
Ik ben recent verhuisd (van Finland naar Ierland) en heb daarbij mijn oude baan kunnen behouden bij mijn Finse werkgever. Ik werk nu dan ook fulltime vanuit huis.
Helaas staat de belastingdienst van het land waar ik eerst werkzaam was het alleen toe om maximaal 6 maand in het buitenland werkzaam te zijn en zal ik als gevolg hiervan dus een andere oplossing - samen met mijn werkgever - moeten zoeken om mijn dienstverband te continuëren.
Ik denk dat je hier verkeerd bent voorgelicht, of de achtergronden verkeerd hebt begrepen. De meeste landen hanteren de regel, dat je inkomstenbelasting verschuldigd bent als je ofwel in dat land gevestigd bent, ofwel 180 dagen of meer werkt. Om die reden moet je je in Ierland belasting afdragen. Hiervoor moet je ofwel een Ierse werkgever zoeken, of zelf een bedrijf oprichten.

Let wel, ik ben niet geheel op de hoogte van de Ierse belastingwetgeving.
Het idee waar ik momenteel mee speel is om mezelf als consultant aan te bieden aan mijn werkgever.
Nu is dit opzich makkelijk genoeg; een kwestie van een private danwel public limited company opzetten in het nieuwe land waar ik woonachtig ben, BTW nummer aanvragen en maandelijks een factuur sturen (in een notendop ;) ), maar waar het mij om gaat is:

• Wat voor zaken zijn standaard in een consultancy overeenkomst? Waar moet ik extra op letten?
Als jij en je ex-baas goed door een deur kunnen hoeft er niets in te staan. Het speelt pas een rol bij conflicten. Wat er onder andere in staat: Wie zijn de partijen (bedrijf werkgever en jouw ltd), waarvoor wordt betaald (voor uren werk, of fixed-price projecten), wat is de betalingstermijn, onder welk recht valt de overeenkomst (Fins of Iers of ...), welke aansprakelijkheid heeft de opdrachtnemer, enz. Je kan vast modelcontracten vinden.
• Wat zet ik eventueel nog meer op het spel door een permanent dienstverband te verlaten voor een consultancy overeenkomst? Pensioen is (nog) niet in the picture, maar wat kan ik als opzegtermijn hanteren? Wat is normaal?
Let vooral op ziektekostenverzekeringen. Het is goed mogelijk dat jouw werkgever dat nu geheel of gedeeltelijk op zich neemt, en dat vervalt. Verder moet je kijken naar arbeidsongeschiktheid, dat wil je wellicht ook verzekeren. En een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. En er is geen WW uitkering als je geen klanten hebt, je zal een buffer voor magere tijden aan willen leggen.

Andere zaken die je kwijtraakt zijn vakantiegeld, doorbetaalde vakantiedagen, bonusregelingen, leaseauto's enz. Verder zal er geen voorschot op de belasting worden ingehouden door de werkgever. Dit betekent dat je daadwerkelijk alles op je bankrekening krijgt, maar later moet je dat wel weer afdragen.
• Ik neem aan dat ik de waarde van mijn huidige secundaire arbeidsvoorwaarden, en het gebrek daaraan als externe, mee kan nemen in mijn uurtarief?
Klopt, alle kosten die jij gaat maken om het werk te verrichten, moeten op een of andere wijze schadeloos worden gesteld. En dat wordt het uurtarief.
• Wat zijn de idëen wat betreft het bepalen van het uurtarief? Ik kan wel wat standaard kosten opsommen die ik verwacht te gaan maken, maar wat is redelijk?
De beste manier is een concurrentieonderzoek. Zoek uit wat Ierse collega's die hetzelfde werk verrichten vragen. NB ga uit van Ierse collega's omdat die tarieven meer zijn afgestemd op het fiscale klimaat in Ierland.
In Handboek Freelancen 2006 (oid) stond de volgende alternatieve methode: Je uurtarief ligt tussen 1.5% en 2% van je laatste bruto maandloon, bij een werkweek van 40 uur. Dus is je brutoloon 3000 Euro, dan kan je een uurtarief van 45 tot 60 Euro vragen. Dat betekent dat je rond de 10.000 Euro per maand zal factureren.

Het percentage was natuurlijk bedoeld voor de Nederlandse situatie, en zeer algemeen. Maar nogmaals, je kan beter uitzoeken wat de concurrentie vraagt voor die diensten. Vindt jouw baas je te duur, dan kan je vertellen dat dan iedereen te duur is.
Pagina: 1