Toon posts:

Bascabinet met autoversterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit is even rond te kijken op het internet naar zelfbouw bascabinetten die zijn makkelijk te vinden. En meestal is het maken ervan niet zo heel duur voor 200euro kun je een redelijke speaker maken. Maar nu de versterker die is niet zo makkelijk zelf te maken en moet je dus kopen in de winkel alleen zijn deze niet goedkoop zeker niet als je een speaker van 400-700watt wilt versterken.

Dus ik dacht waarom geen autoversterker erop aansluiten. Deze zijn meestal een stuk goedkoper. Ik weet dat ze op 12V draaien dus als je een 500-600watt computer voeding weet te bemachtigen en die hierop aan zou sluiten zou het moeten werken toch?

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Zou moeten werken maar beter neem je iets wat gewoon in het stopcontact kan toch. Heb je een crossover voor je subwoofer? Ik draai met een t.amp ta600 en een dbx crossover en dat werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
bulldoze schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:51:
Zou moeten werken maar beter neem je iets wat gewoon in het stopcontact kan toch. Heb je een crossover voor je subwoofer? Ik draai met een t.amp ta600 en een dbx crossover en dat werkt perfect.
Ik heb geen crossover nodig het is gewoon voor basgitaar.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:02
Ik vraag me af of die autoversterkers dit vermogen ook daadwerkelijk halen gezien hun prijsstelling tov. PA en Hifi versterkers. Het is de vraag of de computervoeding de stroompieken goed kan opvangen, een zwaardere voeding kan dus handig zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, leuk idee, nee, het werkt niet zo goed als dat je zou denken...
Maar, probeer het, en vertel het ons :)

Overigens, een versterker die _echt_ 700 watt (en dan niet op 1 ohm ofzo) kan leveren is geen 100 euro ofzo, verkijk je daar niet op.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-02 22:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:43:
Maar nu de versterker die is niet zo makkelijk zelf te maken en moet je dus kopen in de winkel alleen zijn deze niet goedkoop zeker niet als je een speaker van 400-700watt wilt versterken.
Een zichzelf respecterende subwoofer driver die dergelijke vermogens aankan kost meer dan je subamp... waar maak je je dan druk om 8)7

150 tot 300 Watt is eigenlijk genoeg voor de gemiddelde woonkamer. Voor tussen 150 tot 300 euro kun je best een mooie subamp vinden, way beter dan car audio troep.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 02-02-2010 20:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:29:
[...]

Een zichzelf respecterende subwoofer driver die dergelijke vermogens aankan kost meer dan je subamp... waar maak je je dan druk om 8)7

150 tot 300 Watt is eigenlijk genoeg voor de gemiddelde woonkamer. Voor tussen 150 tot 300 euro kun je best een mooie subamp vinden, way beter dan car audio troep.
Voor de 2de keer het is voor een basgitaar. Ik ga er basgitaar op spelen.

http://images.google.nl/i...hl%3Dnl%26sa%3DX%26um%3D1
zoiets dus.

Maar jammer dat nog niemand het heeft geprobeerd. Dan zal ik wel ff doorsparen :p

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan zou ik al hemelaal uitkijken naar een degelijke amp i.p.v een prutoplossing. En ik gok dat 300W ook voor een gitaaramp meer dan voldoende zal zijn. Die woofers hebben over het algemeen een behoorlijk hoog rendement (als het degelijk spul is in ieder geval).

Maareh, waar ga je het voor gebruiken :? Ik neem toch niet aan dat je serieus hebt overwogen om met je car audio ampje en PC voeding op het podium te gaan staan ;)

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:18:
Dan zou ik al hemelaal uitkijken naar een degelijke amp i.p.v een prutoplossing. En ik gok dat 300W ook voor een gitaaramp meer dan voldoende zal zijn. Die woofers hebben over het algemeen een behoorlijk hoog rendement (als het degelijk spul is in ieder geval).

Maareh, waar ga je het voor gebruiken :? Ik neem toch niet aan dat je serieus hebt overwogen om met je car audio ampje en PC voeding op het podium te gaan staan ;)
Haha nee hoor het was gewoon om even te kijken. Ik ben zelf van plan een basgitaar cabinet te maken met 2x 12" met 250Watt rms p/s. Dus dat betekend dat ik minimaal een 500Watt versterker nodig heb. Dit heeft ook te maken dat ik regelmatig in wat grotere tenten speel en ik dan wel voldoende vermogen moet hebben.

Dus toen dacht ik waarom eigenlijk niet. Maar ik heb weinig zin om geld uit te geven aan een versterker+voeding wat uiteindelijk niet werkt. Vandaar de vraag.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07
Heb zelf wel eens een 2x250 watt auto versterker van Heytune Link voor plaatje

Aan een 350 watt PC voeding gehangen. Niet te hard zetten, multimeter eraan om de 12 volt lijn in de gaten te houden, wat fans aan de 5v en 3,3v lijnen om die niet onbelast te laten en knallen maar!

Waren toen twee redelijk grote speakers op aangesloten. In verband met de onderbemeten voeding welke iets van 20 ampere op 12 volt kon leveren heb ik het niet vol open gezet, maar het functioneerde prima en klonk best goed, zeker gezien de gebruikte speakers.

Het kan dus wel, of je het voor het geld besparen moet doen weet ik niet, maar als je de spullen al hebt, probeer het uit, net als mij ;)

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 14:43:
Heb zelf wel eens een 2x250 watt auto versterker van Heytune Link voor plaatje

Aan een 350 watt PC voeding gehangen. Niet te hard zetten, multimeter eraan om de 12 volt lijn in de gaten te houden, wat fans aan de 5v en 3,3v lijnen om die niet onbelast te laten en knallen maar!

Waren toen twee redelijk grote speakers op aangesloten. In verband met de onderbemeten voeding welke iets van 20 ampere op 12 volt kon leveren heb ik het niet vol open gezet, maar het functioneerde prima en klonk best goed, zeker gezien de gebruikte speakers.

Het kan dus wel, of je het voor het geld besparen moet doen weet ik niet, maar als je de spullen al hebt, probeer het uit, net als mij ;)
Nee ik heb thuis de spullen niet. Ik heb wel een mca-200 versterkertje voor mijn kratradio maar daar houd het ook mee op :p maar iig bedankt voor de tips _/-\o_

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Voor 2x250W rms woofers heb je niet 'minimaal' een 500Watt versterker nodig, eerder maximaal...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

lredev schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 14:57:
Voor 2x250W rms woofers heb je niet 'minimaal' een 500Watt versterker nodig, eerder maximaal...
Ik zou eerder zeggen: er is helemaal geen relatie tussen hetgeen je nodig hebt, en hetgeen de woofer thermisch kan hebben.

De enige manier om te bepalen hoeveel je nodig hebt, is het kijken hoeveel SPL je wil halen met je kast. Dat is een kwestie van simuleren... Meestal zul je dan zien dat je woofers onder de 50 Hz al heel snel overstressed zijn, vaak zelfs al met minder dan 100 Watt :9

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:51:
[...]

Ik zou eerder zeggen: er is helemaal geen relatie tussen hetgeen je nodig hebt, en hetgeen de woofer thermisch kan hebben.

De enige manier om te bepalen hoeveel je nodig hebt, is het kijken hoeveel SPL je wil halen met je kast. Dat is een kwestie van simuleren... Meestal zul je dan zien dat je woofers onder de 50 Hz al heel snel overstressed zijn, vaak zelfs al met minder dan 100 Watt :9
Valt wel mee met 12 of zelf 15 inchers. Die gaan vaak wel makkelijk laag. Ligt er wel net aan welke je kiest. Dus niet de goedkope.

• lredev
voodooless schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:51:
[...]

Jouw naam zie ik vaak terugkomen in (diy) audio fora waar ik rond lees, dus ik neem graag aan wat je zegt. Mijn kennis gaat niet zo diep maar als a fools wisdom, leek het me zinvol om te delen.

Wil ik er gelijk met een vraag reageren. Heb je in een huiskamer echt zoveel watt's nodig voor een subwoofer?

Als ik naar mijn bescheiden yamaha receiver (RX-V 557) met DM220's kijk, en het basgeweld wat zij al de kamer in brengen tijdens een film.... En hoeveel Watt zal dat zijn? 70-80? In ieder geval; als ik het goed hard zet overstijgt het bij mij de gemiddelde bioscoopervaring qua geluid. Daarom heb ik een subwoofer nooit gemist...

Toch heb ik vaak gedacht over het maken van een (actieve) subwoofer, omdat het me een leuk project leek, allereerst inderdaad een auto versterker overwogen (die was voorhanden) maar gezien het hele omzetten naar 12V en dan in de versterker weer omhoog leek me een beetje hifi onwaardig. Daarna nog vaak met de gedachte gespeeld mijn simpele TK2050 eindversterkertje als basis van een dubbelspoels actieve sub... maar door gebrek aan tijd en noodzaak (ik ben nog steeds erg tevreden met het geluid in huis) is het er nog steeds niet van te komen.

Maar goed, als ik de wattage's hier zo lees vrees ik dat de 2x35Watt die hier effectief uit zou moeten komen nooit niet genoeg is voor een fatsoenlijke sub... Dan kan ik de TK2050 beter aan de JBL Control One's laten hangen in de slaap/studeerkamer. (toch, ik vind die 35 Watt een hele bult geluid!)

Verwijderd

Topicstarter
lredev schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:01:
[...]

Jouw naam zie ik vaak terugkomen in (diy) audio fora waar ik rond lees, dus ik neem graag aan wat je zegt. Mijn kennis gaat niet zo diep maar als a fools wisdom, leek het me zinvol om te delen.
[nog meer text]
Het ligt er maar net aan hoe groot je kamer is. Wat de diameter van de sub is en wat je ermee wilt gaan doen. Heb je bijvoorbeeld een gemiddelde woonkamer (dus laten we het even op 6 bij 6 meter houden) Dan heb je aan een goede 100-150 watt subwoofer voldoende. En het ligt er maar net aan wat je budget is.

Het beste is om te zoeken naar 8 of 10 inch subs omdat deze veel betere laagweergave hebben dan kleinere. Ook is het goed uitmeten van de kast zeer belangrijk anders krijg je noise canceling en is een groot deel van het geluid al verdwenen voor het je kast verlaat. Je kan met programmatjes als winISD uitrekenen wat de beste kast voor je is.

Maar wat altijd belangrijk is is dat je bij een goede home theater set je niet moet gaan besparen op de subwoofer dit gaat je later alleen maar spijt geven.

Kijk anders is in het speaker zelfbouw forum hier of zoek op het internet een paar leuke ideeën op. Maar vaak kan je met 100 á 150 wat a heel ver komen. Tenzij je een grote kamer hebt zal je meer rond de 200 watt moeten gaan zitten. Maar zorg wel altijd voor een groot subwoofer oppervlak.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan moet je ook niet gaan kutten met een auto ampje ;)
lredev schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:01:
Wil ik er gelijk met een vraag reageren. Heb je in een huiskamer echt zoveel watt's nodig voor een subwoofer?
In de huiskamer kun je vaak met minder ook wel overweg, maar dat is erg afhankelijk van de subwoofer. Zoals ik al eerder zei: kwestie van simuleren.
Daarom heb ik een subwoofer nooit gemist...
't gaat niet om hard, maar vooral om de diepte. Daar komt ook nog bij dat die speakers die je nu hebt in het laag vele procenten vervorming hebben. Een flinke subwoofer heeft daar doorgaans veel minder last van.
Daarna nog vaak met de gedachte gespeeld mijn simpele TK2050 eindversterkertje als basis van een dubbelspoels actieve sub... maar door gebrek aan tijd en noodzaak (ik ben nog steeds erg tevreden met het geluid in huis) is het er nog steeds niet van te komen.
Misschien kun je het ding bruggen, dan heb je 1x70W. Daar kun je misschien wel een redelijk eind mee komen, maar met alleen een versterker ben je er natuurlijk niet. Je moet ook nog een actief filter hebben, zodat de sub alleen voor zijn kiezen krijgt wat hij moet, en ook om de sub beter te kunnen integreren in de rest van de set (en de kamer).

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 04-02-2010 10:59 ]

• lredev
voodooless schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:53:
[...]
..
[...]

't gaat niet om hard, maar vooral om de diepte. Daar komt ook nog bij dat die speakers die je nu hebt in het laag vele procenten vervorming hebben. Een flinke subwoofer heeft daar doorgaans veel minder last van.
Ah, see the untrained ear of mine. Toch is mijn ervaring en de reacties die ik van mede-film kijkers krijg op het (stereo) geluid altijd zeer positief. Al is het enige vergelijkingsmateriaal dat zij hebben doorgaans stereo TV geluid of misschien 5.1-bijna-gratis-bij-je-dvd-speler-geluid.

In ieder geval: zo'n opmerking motiveert me toch eens een dedicated sub uit te gaan proberen. kijken of ik het verschil hoor / voel. Wellicht gaat er een nieuwe wereld voor me open :)
Misschien kun je het ding bruggen, dan heb je 1x70W. Daar kun je misschien wel een redelijk eind mee komen, maar met alleen een versterker ben je er natuurlijk niet. Je moet ook nog een actief filter hebben, zodat de sub alleen voor zijn kiezen krijgt wat hij moet, en ook om de sub beter te kunnen integreren in de rest van de set (en de kamer).
Bruggen kan helaas niet, hij is intern gebrugd, en de datasheet zegt in ieder geval dat het niet mag. (is zelfs nog op de PCB geprint, dus neem aan dat ik dat serieus mag nemen :P )
Maar met een dubbelspoels woofer (heb ik toevallig nog..) bereik ik niet hetzelfde effect?

Filtering zou ik dan door de receiver laten doen, die heeft een mono signaal uitgang voor de sub, deze wilde ik dan splitsen op de 2-kanaals input. Anyways, dit is makkelijk uit te proberen, dus met dat ik een mooie behuizing heb gemaakt, zal ik het eens gaan proberen. Hopen dat de TS parameters van de speaker te achterhalen zijn, want voor zover ik begrijp is met weinig vermogen bass-reflex aan te raden ivm beter rendement (?)

(Excuus voor de topickaping, maar op zich past het wel in deze thread, dacht ik zo..)

@hieronder:
AtomicShockwave schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:16:
Als solderen een optie is, is het ook best leuk om met de LM3886T aan de gang te gaan, daar kun je met 4 chips best een dikke versterker van maken. Denk dat je dan rond de 90E aan onderdelen kwijt bent.

335W clipping point in 4ohm
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf#page=1
Daar heb ik er al 2 van liggen, van die chips... ooit een keer meebesteld uit hongkong... Maar dat zou een goede tweede optie zijn wellicht (leuk om te doen in ieder geval!)

[ Voor 13% gewijzigd door lredev op 04-02-2010 13:31 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als solderen een optie is, is het ook best leuk om met de LM3886T aan de gang te gaan, daar kun je met 4 chips best een dikke versterker van maken. Denk dat je dan rond de 90E aan onderdelen kwijt bent.

335W clipping point in 4ohm
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf#page=1

[ Voor 16% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-02-2010 13:18 ]

Pagina: 1