voodooless schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:53:
[...]
..
[...]
't gaat niet om hard, maar vooral om de diepte. Daar komt ook nog bij dat die speakers die je nu hebt in het laag vele procenten vervorming hebben. Een flinke subwoofer heeft daar doorgaans veel minder last van.
Ah, see the untrained ear of mine. Toch is mijn ervaring en de reacties die ik van mede-film kijkers krijg op het (stereo) geluid altijd zeer positief. Al is het enige vergelijkingsmateriaal dat zij hebben doorgaans stereo TV geluid of misschien 5.1-bijna-gratis-bij-je-dvd-speler-geluid.
In ieder geval: zo'n opmerking motiveert me toch eens een dedicated sub uit te gaan proberen. kijken of ik het verschil hoor / voel. Wellicht gaat er een nieuwe wereld voor me open

Misschien kun je het ding bruggen, dan heb je 1x70W. Daar kun je misschien wel een redelijk eind mee komen, maar met alleen een versterker ben je er natuurlijk niet. Je moet ook nog een actief filter hebben, zodat de sub alleen voor zijn kiezen krijgt wat hij moet, en ook om de sub beter te kunnen integreren in de rest van de set (en de kamer).
Bruggen kan helaas niet, hij is intern gebrugd, en de datasheet zegt in ieder geval dat het niet mag. (is zelfs nog op de PCB geprint, dus neem aan dat ik dat serieus mag nemen

)
Maar met een dubbelspoels woofer (heb ik toevallig nog..) bereik ik niet hetzelfde effect?
Filtering zou ik dan door de receiver laten doen, die heeft een mono signaal uitgang voor de sub, deze wilde ik dan splitsen op de 2-kanaals input. Anyways, dit is makkelijk uit te proberen, dus met dat ik een mooie behuizing heb gemaakt, zal ik het eens gaan proberen. Hopen dat de TS parameters van de speaker te achterhalen zijn, want voor zover ik begrijp is met weinig vermogen bass-reflex aan te raden ivm beter rendement (?)
(Excuus voor de topickaping, maar op zich past het wel in deze thread, dacht ik zo..)
@hieronder:
Daar heb ik er al 2 van liggen, van die chips... ooit een keer meebesteld uit hongkong... Maar dat zou een goede tweede optie zijn wellicht (leuk om te doen in ieder geval!)
[
Voor 13% gewijzigd door
lredev op 04-02-2010 13:31
]