Een goede receiver voor 2 B&W CM1's?

Pagina: 1
Acties:

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Hallo iedereen,

Zoals jullie misschien al in sommige topics hebben kunnen lezen ben ik opzoek naar een goede receiver voor mijn CM1's. Zelf heb ik van verschillende merken al modellen op het oog. Maar ik kom er alleen niet uit.

De receiver moet voldoen aan een paar eisen; DTS-HD en of True-HD. Hij moet natuurlijk Bi-Wire aan kunnen.
HDMI ingangen zouden fijn zijn maar niet noodzakelijk en minimaal 2 toslink ingangen. Het liefst ook gewoon 5.1 zodat als ik het geld heb zonder al teveel gedoe er meer speakers op kan aanluiten.

Nu had ik op het oog;

Denon AVR1610; Denon is mij door een aantal mensen aangeraden, niet super duur.
Denon AVR1910; Meer vermogen, maar wel weer duurder.
Onkyo TX-SR607; Waarschijnlijk gewoon de opties en de ondersteuning voor vele formaten, veel Watt (watt is ook niet altijd watt, dat weet ik.)
Marantz SR5003; Ondersteund de formaten die ik wil, 90 watt, bi-wire, prijs valt te overzien. Ik ben er vertrouwt mee want me vader heeft hem ook.

Mijn budget is nu 350 euro, maar als iedereen mij aanraad om voor de 1910 of 5003 te gaan. Zal ik toch maar naar de ±450 moeten gaan. Natuurlijk zijn er betere receivers van rond de 1000 euro, maar helaas ik ben nog maar een hele jonge student dus dit is waar ik het mee moet doen.

Ik ben van plan om binnenkort te gaan luisteren naar de Denon's.

Laat jullie reacties maar komen! :)

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Wat heb je aan bi-wire? Ga je later voor een 5.1 setup?

• fr3z
CM1's zijn bi-wire. :)

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Maar wat levert je dat op, maargoed die discussie hoort in het kabeldiscussie topic..

Had niet goed gelezen over de keus voor 5.1, blijkbaar. Met je budget ligt de keus voor zo'n Denon/Marantz etc wel voor de hand.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou zeker wel opletten op HDMI ingangen, zeker als student. Dan koop je nu iets wat misschien net wat duurder is maar waar je een paar jaar mee vooruit kan. Het is toch de makkelijkste manier om aan te sluiten imo.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

Er zit een verschil tussen bi-wire en bi-amp, houdt daar rekening mee. Bi-wire voegt eigenlijk zeer weinig toe aan een speaker/receiver terwijl je met bi-amp wat meer mogelijkheden hebt.

Andere wat ik apart vind is dat je een meerkanaals receiver wilt terwijl je maar een 2.0 stereo set-up hebt. Waarom een receiver nemen die dan DTS HD ondersteunt als je daar toch niets aan hebt met een 2.0 set-up. Neem dan liever een goede stereoversterker en sluit je B&W's daar op aan. Voor 350 euro heb je een kwalitatief veel betere stereoversterker dan een av-receiver.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• fr3z
Omdat ik beetje bij beetje m'n set wil gaan uitbreiden met extra speakers. Dus dan kan ik toch beter voor een 5.1+ gaan?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

fr3z schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 19:34:
Omdat ik beetje bij beetje m'n set wil gaan uitbreiden met extra speakers. Dus dan kan ik toch beter voor een 5.1+ gaan?
Dan wel, maar dat kon ik zo 1-2-3 niet opmaken uit je beginpost.

En om dan maar verder te reageren op de volgende quote:
fr3z schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:32:
Onkyo TX-SR607; Waarschijnlijk gewoon de opties en de ondersteuning voor vele formaten, veel Watt (watt is ook niet altijd watt, dat weet ik.)
Opgegeven vermogen van Onkyo is gemeten bij één kanaal en onder 6 Ohm. Het werkelijke vermogen ligt een stuk lager. Sterker nog: als je een meerkanaals set-up aan een Onkyo hangt dan kakt deze in qua vermogen. Dus vijf speakers op een Onkyo TX-SR607 zal resulteren in om en nabij de 30 Watt per kanaal. Dat is dus wel wat anders dan het opgegeven vermogen...

Maar je hebt wel gelijk dat Watts niet alles zeggen, want bij normaal gebruik heb je genoeg aan zo'n 5 Watt per kanaal. En met 10 Watt per kanaal zit je toch wel op de max van wat een gemiddeld iemand zou gebruiken.

De reden om perse voor bi-wire/amp te gaan is me ook niet helemaal duidelijk. Althans niet alleen als de reden is "omdat de speakers dat ondersteunen". Op de motor kan ik ook snelheden halen van 275+ kilometer per uur, want de motor ondersteunt dat. Maar dat wil dan ook niet zeggen dat ik dat doe (althans, niet altijd...).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SR-5003 omdat deze wel doet wat hij moet doen.
Daarna de Denon 1910, 1610

en de onkyo 607 zou ik schrappen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn CM1's hangen aan een Cambridge Audio 540R V3 receiver. Ik denk dat wel een goede combi is omdat het geluidsbeeld onder elk volume mooi gelijk van kwaliteit blijft. Van normaal huiskamer niveau tot knetterhard (en mijn buren kunnen het weten) blijft de kwaliteit gelijk. Overigens vraagt mijn bezoek altijd waar de subwoofer staat omdat er gewoon een mooie strakke bas uit de CM1 's komt. Maar de sub is voor mij niet nodig, de combi levert voldoende laag.
Persoonlijk vind ik bi-wiring eigenlijk onzinnig, je verdubbeld alleen de kabel maar er zijn geen hoorbare verschillen vast te stellen. Ook al gebruik je pure zilverkabels voor de tweeters en koper voor de woofers.
Qua geluid zou bi-amping beter kunnen zijn, dan stuur je de individuele speakers aan met meerdere versterkers, alleen kost dat kost je wel een kluit meer.
Voor dit soort discussies hebben we trouwens een ander discussie forum, zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht.
Dit is trouwens wel leuk leesvoer, mits de engelse taal geen probleem is.
Pagina: 1