SSD in combinatie met Raid 0 !

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoi beste mede-tweakers,

Ik ben van plan binnenkort een SSD aan te gaan schaffen maar nu zit ik een beetje met de volgende vraag en ben ik benieuwd of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben opgedaan. Momenteel werk ik dus met 3 Seagate 7200.12 500 Gb harddisks in Raid 0 via de onboard raidcontroller van een Asus P6T moederboard. Op deze 1,5 Tb aan schijfruimte ( 3 x 500 Gb ) heb ik dus een partitie van 150 Gb staan voor het OS en de rest is nu dan min of meer werkdisk geworden.

Nu weet ik dat je buiten de Raid-keten ook een niet Raid schijf erbij kan hangen en dus als gewone normale schijf kan gebruiken. Op deze manier maak ik dus regelmatig backups op een 1,5 Tb Seagate harddisk die in een drivebay zit en ik dus normaal niet standaard in de pc erbij heb hangen. Alleen zit ik mij af te vragen of het mogelijk is om de raidketen te behouden en het OS dus apart op een SSD te kunnen zetten.

Samengevat had ik dus het volgende plan namelijk de 3 harddisks in raid0 te laten staan en dan de SSD buiten de raid keten te houden en daar het OS onafhankelijk op te kunnen zetten. Nu weet ik dus niet of dit mogelijk is met de onboard raidcontroller en of dit dan alleen via een aparte raidcontroller kan. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan mij eventueel tips aan de hand doen wat de beste manier is.

Systeemspecs :
Intel Core i7 920 processor
Corsair 3 x 2 Gb DDR3, 1600 Mhz geheugen
Asus P6T moederboard
Asus EAH5770 videokaart
Seagate Baracuda 7200.12, 16 Mb cache, 500 Gb ( raid0 )

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Natuurlijk kan dat, dat werkt op precies dezelfde manier als met je losse schijf. Of daar nu een OS op staat of niet maakt weinig uit.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nou waar ik aan zat te denken is of het bios dan niet bij installeren van het OS richting raidketen gaat, en dan de SSD niet ziet als opstartschijf. Dat is vooral wat ik mij zit af te vragen want de raidcontroller kan dan wel een gewone schijf erbij zien maar of dat ook dan in geval van opstartschijf geld en dan uitgaande van Windows7.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 02-02-2010 16:29 ]

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
Roel1966 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:28:
Nou waar ik aan zat te denken is of het bios dan niet bij installeren van het OS richting raidketen gaat, en dan de SSD niet ziet als opstartschijf. Dat is vooral wat ik mij zit af te vragen want de raidcontroller kan dan wel een gewone schijf erbij zien maar of dat ook dan in geval van opstartschijf geld en dan uitgaande van Windows7.
Als je de bootvolgorde in je bios goed instelt is dat allemaal geen probleem

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zie dat je hier nog niet zo heel lang komt, aller eerst daarom welkom op GoT. Zoals je als het goed is hebt kunnen lezen bij het registreren, wordt er van een ieder enig eigen inzet verwacht op GoT. Dit houdt in ook het gebruik van de search. Wat je hier aanhaald is toch al veel vaker behandeld hier op GoT, met een beetje inzet moet je hier toch echt wel uit kunnen komen, daarom gaat dit topic dan ook op slot.

P.s. Overigens nette topic start overigens. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 02-02-2010 20:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.