Moederbord+processor valt uit na 1 minuut draaien, help?

Pagina: 1
Acties:

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik heb een twee nieuwe i3 setjes aangeschaft (icm met h55 mobo). Eén moet dienen als HTPC en één als server. Nu heb ik de HTPC geassembleerd zonder problemen, maar bij de server ging dit niet probleemloos.

Het probleem met de server is dat wanneer ik het moederbord stroom geef, ik 30 seconden tot een minuut in de bios zaken kan aanpassen en vervolgens sluit het moederbord zichzelf af. Ik heb de servervoeding getest met de HTPC, en daar was dit euvel niet merkbaar (pc blijft dus gewoon draaien). Ik heb de server al gestript tot mobo, processor+fan en PSU, maar nog steeds valt de server uit. Ik ben ten einde raad. Kan iemand me helpen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Je hebt 2 identieke sets, dus wissel ook geheugen en cpu eens uit. Als het mobo zelf niet goed is kun je problemen verwachten.

• Oli469
Ik heb de cpu verwisseld. Het viel me op dat de cpu van het uitvallende bord extreem heet werd (zonder belasting). Nu na herplaatsing lijkt het bord te blijven draaien. Bedankt voor de hulp.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Grote kans dat de koeler scheef zat (grote kans als je de standaard koeler gebruikt met die kansloze $$%^@$^%-pushpins). Daardoor wordt het ding te heet en slaat automatisch de thermische beveiliging in.

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 02-02-2010 16:07 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Terw_Dan schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:06:
Grote kans dat de koeler scheef zat (grote kans als je de standaard koeler gebruikt met die kansloze $$%^@$^%-pushpins). Daardoor wordt het ding te heet en slaat automatisch de thermische beveiliging in.
Met ^, lijkt op een warmteprobleem.

En inderdaad, die pushpins zijn verschrikkelijk. Lang leve de AMD koelers.

• Oli469
Het zal initieel idd een warmteprobleem zijn geweest. Ik gebruik idd de standaardkoeler (ben namelijk niet van plan te gaan overclocken), maar dit zijn echt ondingen. Ik vind ze zeer luidruchtig, zelfs op de laagste stand en zoals hierboven aangegeven is de plaatsing nogal lastig. AMD-stockkoelers zijn in dat opzicht veel degelijker.

Nu heb ik alle software kunnen installeren op de server zonder problemen, en ik wou dan ook de behuizing afwerken. Goed, alles mooi weggewerkt, afdekplaten geplaatst en vervolgens weer hetzelfde probleem (reboot na x seconden). Server opnieuw gestript (en zo blijf je natuurlijk bezig...), componenten uitgewisseld met de htpc en zo heb ik het probleem kunnen herleiden naar het moederbord. Ttz het moederbord schakelt zich na x aantal seconden uit.
Bij verdere inspectie stel ik vast dat mijn volledige serverkast onder spanning staat. (je voelt dit als je over de kast wrijft met je hand). Blijkbaar is mijn voeding dus niet geaard en zet die mijn volledige kast (en waarschijnlijk ook mijn mobo) onder spanning.
Kast en voeding zijn niet de duurste, maar bij mijn weten toch a-merken (respectievelijk CoolerMaster Sileo 500 en Seasonic S12II330). Ik kan me niet voorstellen dat het normaal is dat een voeding niet geaard is. Is dit een gevalletje RMA, of probeer ik te behelpen met isolatie?
Het moederbord werkt overigens terug perfect wanneer ik voeding uit de kast haal.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het mobo dan wel werkt dan zou het wel eens een aardingsprobleem kunnen zijn. In principe moet je dat spul ook geaard aansluiten (natuurlijk geen hond die dat doet), maar dat kan nog wel eens problemen geven. Heb je de mogelijkheid om het geval aan een geaard stopcontact te testen?

• Oli469
Het gaat over Belgische stopcontacten en voor zover ik weet zijn alle stopcontacten in huis geaard, dus ook diegene waar de voeding initieel aan hing.

Verwijderd

Ik weet dat pushpins hard zuigen maar AM3 bevestiging is ook niet alles. Ik heb pas geleden een pc besteld met oa een MSI GM-785E51 en een Arctic cooling freezer 64. Ik kreeg hem er gewoon niet opgemonteerd, wat bleek? Het bracket was iets afgeschaafd.

Ik terug naar alternate, hebben ze uit het magazijn een nieuw moederbord gehaald en toen hebben ze met 3 man op die processorkoeler gehangen. Uiteindelijk brak heel dat bracket in twee stukken waardoor er wéér een nieuw bracket gehaald moest worden. Uiteindelijk is het gelukt en mijn temperaturen zijn pico bello maar hoe dan ook, fijn is anders.

• Oli469
Ik heb het probleem kunnen oplossen, voor de geïnteresseerden vertel ik even hoe.

Het probleem met de spanning op de computerkast heb ik kunnen oplossen door de voeding in te tapen (dus ervoor zorgen dat het metaal van de voeding nergens rechtstreeks in contact komt met het metaal van de kast). De kast staat nu niet meer onder spanning. Blijkbaar is mijn voeding dus slecht/niet geaard. Ik heb hierbij uiteraard zo goed als alle ventilatie-openingen vrij gehouden.

Vervolgens heb ik het moederbord terug ingebouwd in de kast en enkel de hoogstnoodzakelijke connectoren aangesloten ("24 pin" van voeding naar mobo, "4 pin 12V" van voeding naar mobo en "power sw" van kast naar moederbord). Alles werkt perfect, probleem opgelost lijkt me. Dus vervolgens heb ik dan alle aansluitingen gemaakt. Na alles definitief aangesloten te hebben, kreeg ik weer het spontane rebooten na enkele seconden.
Na enkele minuten vloeken, kreeg ik dan toch de ingeving om de "reset sw" van kast naar mobo eens uit te trekken. En toen werkte alles terug perfect. Om de een of andere reden kreeg mijn mobo steeds een resetimpuls. Het uittrekken van de "reset sw" verhindert dit en heeft als enige gevolg dat de resettoets niet meer werkt. Ik kan daar mee leven, het is me niet waard om de case hiervoor terug te sturen.

Bon, uiteindelijk is alles dan toch opgelost geraakt, maar ik ga in het vervolg toch 2 keer nadenken om de assemblage door mijn webshop te laten doen.
Pagina: 1