upgrade processor of nieuw mb,proc,mem?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.088 views

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:11
Ik heb nu een asus p5w dh deluxe moederbord(sinds eind 2006)
Daarop zit 4gb geheugen en een e6600 core 2 duo.
De e6600 draait gewoon standaard op 2,4GHz.

Zelf game ik aardig veel,en doe redelijk wat dingen tegelijk op mn pc(downloaden,office,muziek/film bewerking)

Ik kan een Core 2 Quad 9450 die standaard draait op 2.66GHz krijgen,maar twijfel of dat voor nu een redelijke winst oplevert.

Quad is iets sneller,(korte termijn oplossing) of kan ik beter dat geld even bewaren en dan over een half jaar/jaar een compleet nieuwe set aanschaffen?(mb,proc,mem)

Heb aardig wat berichten gevonden over dual vs quad,maar dat zijn berichten van begin 2008 tot begin 2009.
Ondertussen is er alweer zoveel veranderd dat ik nu jullie hulp vraag.

Verwijderd

als je mobo de q9 aankan zeker doen! deze zijn zeer makkelijk tot 3.2ghz te OC'n. en dan heb je een CPU die zeker wat betreft gaming niet onderdoet voor een core I7 @ stock. Zelf heb ik ook een Q9450 en tijdens gaming heb ik nooit een hoger CPU gebruik dan 25% dus hier zit je echt nog wel een hele tijd goed mee :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 16:27 ]

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:25:
als je mobo de q9 aankan zeker doen! deze zijn zeer makkelijk tot 3.2ghz te OC'n. en dan heb je een CPU die zeker wat betreft gaming niet onderdoet voor een core I7 @ stock. Zelf heb ik ook een Q9450 en tijdens gaming heb ik nooit een hoger CPU gebruik dan 25% dus hier zit je echt nog wel een hele tijd goed mee :)
Betekent dat niet gewoon dat je game singlethreaded is en er dus maar één core gebruikt wordt? :P

De quad zal uiteraard iets sneller zijn, zie bijv. deze vergelijking, maar het hangt er maar net vanaf wat je allemaal met die PC doet en of de programma's die jij draait/games die jij speelt er baat bij hebben (en of je het zinvol vindt om van - ik noem maar wat - 70 fps naar 80 fps te gaan :P). Zelf zou ik geloof ik doorsparen voor een nieuw systeem. Vergeet ook niet dat Socket 775 dood is en er geen nieuwe processoren meer voor uit zullen komen. Plus dat je huidige systeem in de basis ook alweer 3 jaar oud is, spullen hebben natuurlijk niet het eeuwige leven.

[ Voor 5% gewijzigd door NNF op 02-02-2010 17:24 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
ik zou upgraden naar een core i5 750 met moederbord en geheugen.
of een i7 860 al is dat voor te gamen niet veel sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 02-02-2010 17:49 ]

Verwijderd

een Q9 doet echt niet onder voor een i750 tijdens gamen ;) al helemaal niet op 3.2 GHz ( Q9 draait hier op 3.2 een cpu score van 3d mark 06 van 5227 en een i7 920 @stock 4800) bovendien is die upgrade veel duurder dan alleen een nieuwe CPU, dan kan hij over 2 of 3 jaar alsnog upgraden naar een nieuw platform.

• Goofy1978
als je toch gaat overklokken kan je ook de i5 750 naar 4.2 ghz klokken.
je hebt wel een punt maar het blijft investeren in een oud platform, en in een betere koeler waarschijnlijk om de 3.2 ghz te halen met de Quad 9450
voor hoeveel kun je die Quad 9450 eingenlijk kopen?

Verwijderd

Goofy1978 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:18:
als je toch gaat overklokken kan je ook de i5 750 naar 4.2 ghz klokken.
je hebt wel een punt maar het blijft investeren in een oud platform, en in een betere koeler waarschijnlijk om de 3.2 ghz te halen met de Quad 9450
voor hoeveel kun je die Quad 9450 eingenlijk kopen?
punt is die q9 kost max 170 E en presteert @ stock nagenoeg gelijk aan een i5 750 die in totaal minmaal 170E duurder is. imo niet de moeite waard. Zodra de een verouderd is, is de ander dat ook ;) ( en de q9 doet met stock cooler en stock voltage makkelijk 3.2, dit is eigenlijk niet eens OC'n te noemen)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 18:24 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
De processor is niet de bottleneck bij games, maar met het oog op de toekomst is het handig om een s1156 of s1366 (laatstgenoemde voor crossfire op 2x x16) te kopen.
Geef dus niet teveel geld uit aan een cpu, steek dat liever in de videokaart.

Verwijderd

Picaroon schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:36:
De processor is niet de bottleneck bij games, maar met het oog op de toekomst is het handig om een s1156 of s1366 (laatstgenoemde voor crossfire op 2x x16) te kopen.
Geef dus niet teveel geld uit aan een cpu, steek dat liever in de videokaart.
en voordat we in de toekomst zitten is die i5 net zo verouder als de Q9;) en over een jaar of 2-3 zitten we mischien alweer op een nieuw platform. en heb je voor niets minimaal 170 E extra uitgegeven:)

• Goofy1978
past die Quad 9450 wel in elk socket 775 mb?
ik had een asus p5nt ws en een Quad 9450 ging daar volgens mij niet in werken, wel een E8500 dual core enzo na bios update.
volgens deze site word ie wel ondersteund maar ze hebben het erover dat ie niet stabiel is en moet worden underklokt.

http://www.tomshardware.c...-10-recommend-asus-deluxe

zou toch maar eens goed nakijken voor je de Quad 9450 erin prikt, het is ook zonde om 170 euro uit te geven aan een cpu die niet in je mb werkt.
en als je toch de Quad 9450 neemt eerst de bios updaten natuurlijk met je oude cpu er nog in.

[ Voor 12% gewijzigd door Goofy1978 op 02-02-2010 18:51 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Goofy1978 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:47:
Gewoon even kijken op de CPU support-list van het moederbord. Weet je precies welke CPU's ondersteund worden en vanaf welke BIOS-versie.

Of het zinnig is: Ik vind het wat veel geld voor een niet zo denderende upgrade. Ik zou het alleen doen als je merkt dat het nu echt te traag is, dus bijvoorbeeld weinig FPS in games (kijk dan even na of het wel aan de CPU ligt of aan iets anders!) of als je merkt dat het voor videobewerking te traag is. Voor een multithreaded programma is een Q9450 natuurlijk dubbel zo snel (maar ook dan geld dat de CPU de bottleneck moet zijn om dat verschil te merken).

En ja, een i5 750 is een stuk sneller dan een Q9450. Ik vind de high-end s775-CPU's veel geld voor hun prestaties. Tweedehands prijzen vind ik aantrekkelijker, een CPU 'slijt' toch niet echt. s775 staat nu in de tweedehands uitverkoop.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

wat vind je een stuk sneller? 5 %....

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:06
Goofy1978 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:47:
ik had een asus p5nt ws en een Quad 9450 ging daar volgens mij niet in werken, wel een E8500 dual core enzo na bios update.
volgens deze site word ie wel ondersteund maar ze hebben het erover dat ie niet stabiel is en moet worden underklokt.

http://www.tomshardware.c...-10-recommend-asus-deluxe

zou toch maar eens goed nakijken voor je de Quad 9450 erin prikt, het is ook zonde om 170 euro uit te geven aan een cpu die niet in je mb werkt.
en als je toch de Quad 9450 neemt eerst de bios updaten natuurlijk met je oude cpu er nog in.
Heb zelf een Asus P5N-T Deluxe draaien met een Q9450 @ 3.6GhZ en 't werkt al 1.5 jaar als een zonnetje :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:19:
wat vind je een stuk sneller? 5 %....
Heb het even nagezocht en het valt inderdaad wat tegen, 5% is overdreven maar 10% verschil vind ik alsnog niet heel veel, dat komt er dichter in de buurt...

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 02-02-2010 20:32 ]

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:11
volgens asus site word hij gewoon ondersteund op mijn moederbord.
als ik een logfile mee laat draaien,dan zie ik veel al dat mijn cpu gebruik tegen de 90% aan zit met multi tread,en met wat nieuwere games hetzelfde.

wbt de videokaart zit het wel goed,net voordat de 5 serie van ati uitkwam hem ik een 4870 1gb versie in mijn systeem geprikt.
dat is dus nu niet de bottle neck ;)

Verwijderd

dan gaat een Q9 je echt wel helpen. hier komt hij dus nooit boven de 30 % uit;) en als je niet vies bent van een heel klein beetje OC'n draait die al heel snel op 3.4Ghz( voor zover je dat al OC'n noemt, zo kinderlijk simpel is het) is dat een hele mooie budget upgrade(: (q9550 kost E170,-)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 20:59 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
Een Q9450 is bijna 3x zo snel als een E6600. Dus qua snelheidswinst bij multicore gebruik zit dat wel goed. Een nieuwe setup kost je ook gauw 400 euro (even een nieuwe versie van Windows buiten beschouwing gelaten) Het verschil tussen de Q9450 en een i5 is veel kleiner (of wellicht 0) dan de meeste mensen denken. Een i5 is gewoon een geoptimaliseerde Q9xxx processor. Dus met beperkt budget zou ik voor de processor upgrade gaan. Het nieuwe platform brengt momenteel teweinig nieuws om een upgrade te rechtvaardigen en als een ding zeker is, toekomstbestendigheid gaat tot de deur van de winkel >:)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Erwin1967 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:07:
Het verschil tussen de Q9450 en een i5 is veel kleiner (of wellicht 0) dan de meeste mensen denken. Een i5 is gewoon een geoptimaliseerde Q9xxx processor.
Nee, het verschil is er wel zeker en de i5 heeft een heel andere architectuur dan de core 2's. Met OC zal het verschil nog groter zijn.
Het nieuwe platform brengt momenteel teweinig nieuws om een upgrade te rechtvaardigen en als een ding zeker is, toekomstbestendigheid gaat tot de deur van de winkel >:)
Dat klopt dan weer wel, aan een nieuw systeem ben je onevenredig veel meer kwijt. Toch zou ik het alleen doen als je het nu echt te traag vind, 170 is nogal wat voor een CPU.

Verwijderd

Erwin1967 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:07:
Een Q9450 is bijna 3x zo snel als een E6600. Dus qua snelheidswinst bij multicore gebruik zit dat wel goed. Een nieuwe setup kost je ook gauw 400 euro (even een nieuwe versie van Windows buiten beschouwing gelaten) Het verschil tussen de Q9450 en een i5 is veel kleiner (of wellicht 0) dan de meeste mensen denken. Een i5 is gewoon een geoptimaliseerde Q9xxx processor. Dus met beperkt budget zou ik voor de processor upgrade gaan. Het nieuwe platform brengt momenteel teweinig nieuws om een upgrade te rechtvaardigen en als een ding zeker is, toekomstbestendigheid gaat tot de deur van de winkel >:)
Een i5 is gewoon een geoptimaliseerde Q9xxx processor.
Uhm neejjjjjjjj

Je punt is wel oke, een Q9450 is ( zeker in games ) niet veel minder dan een i5 750 ( of een i7 920 ) maar deze zin klopt echt niet

Ik zou zelf die processor gewoon overklokken en wachten tot er echt vette dingen gaan gebeuren. Haswell xD

Verwijderd

maareuhm er wordt de hele tijd over een q 9450 gepraat. maar de q 9550 is maarliefst 100 E goedkoper;) dus ik denk dat dat de betere koop is. en ook nog eens sneller dan de 9450:)

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-02 15:53
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:43:
maareuhm er wordt de hele tijd over een q 9450 gepraat. maar de q 9550 is maarliefst 100 E goedkoper;) dus ik denk dat dat de betere koop is. en ook nog eens sneller dan de 9450:)
het lijkt wel alsof jij die processor aan TS wil verkopen.. zo praat je er tenminste wel over., verder lijkt me investeren in een ouder platform niet erg slim, je kan beter even doorsparen en dan later een beest van een machine kopen

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Ik zou geen nieuwe meer kopen. Maar als je een goede deal kunt sluiten in V&A zou ik dat zeker niet laten! Oftewel, plaats daar een advertentie :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
bwerg schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:43:
Nee, het verschil is er wel zeker en de i5 heeft een heel andere architectuur dan de core 2's. Met OC zal het verschil nog groter zijn.
Dat klopt want een i5 is een quadcore maar dat bedoelde ik niet. Een i5 is een nieuwe generatie quadcore. Als je globaal naar de performance kijkt dan (zie Passmark) is de i5-750 gelijkwaardig aan een Q9550. Natuurlijk zullen er hele specifieke situaties zijn waar hij in het meest optimale geval 10-20% sneller is. Voor gewoon gebruik is dat helemaal niet boeiend. Een verschil van 10%-20% zul je niet merken in gebruik tenzij je dit specifiek gaat meten via een benchmark. De architectuur van de i5 is vernieuwd maar bottomline is de performancewinst t.o.v. de oude Q9X00 processoren te verwaarlozen. Zonde dus om daar je geld aan te spenderen (tenzij het 'gevoel' om iets nieuws te hebben heel erg belangrijk is natuurlijk :))

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

20% vind ik niet meer te verwaarlozen, maar je hebt gelijk in dat het niet de aanschaf van een nieuw moederbord en geheugen rechtvaardigd ;)

Ik wilde vooral zeggen dat de i5 geen geoptimaliseerde core 2 quad is, het is gewoon een heel nieuwe architectuur (bijvoorbeeld de turbo functie is een leuke boost).

[ Voor 37% gewijzigd door bwerg op 06-02-2010 11:29 ]

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zit zelf met exact hetzelfde systeem en wil naar de q9550 overstappen, welke in de aanbieding is bij 4launch!
De p5w dh ondersteund hem wel maar niet alle functies van de q9xxx serie. Ook de fsb is gecapped volgens mij met de nieuwste bios van de p5w dh . Ook las ik dat de multiplier gelockt kan zijn, dat in combi met die gecapte fsb kan niet zn hoge oc opleveren volgens mij? Ik zit nog te twijfelen, opzich zou je met zn q9xxx wel een paar jaar weer vooruit kunnen denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door LosGieros op 08-02-2010 16:37 ]

Rapapa...

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LosGieros schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:35:
Ook las ik dat de multiplier gelockt kan zijn
Intel CPU's zijn altijd met gelockte multiplier behalve bij de extreme editions.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is ondertussen verworden tot slowchat. Niets wat ik hier lees zou je niet gewoon uit een paar goede reviews + een search naar ervaringen in andere topics hier (tip: [Discussie] multi-core Intel's: Core 2, i5 & i7 - deel 2 ) kunnen halen.

Dicht dus.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.