TV vs. Monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.092 views

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
Tweakers,

Ik ben op zoek naar een 22"- 24" Full HD TV of 1080p Monitor met TV ontvanger.

Kijk naar de volgende 2 voorbeelden:
Monitor €226: pricewatch: Samsung Syncmaster P2270HD
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1248683140.jpeg

TV €346: pricewatch: Philips 22PFL5614H
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1249383644.jpeg

Beide schermen hebben vrijwel identieke specs. Waarom is een monitor zoveel goedkoper dan een TV? De speakers? De afstandsbediening?

Waarom zou jij voor het één of voor het ander kiezen? Uiterlijke verschillen maken me nu even niet uit. Voor mij is het de vraag over specificaties en 'kijk plezier'

[ Voor 5% gewijzigd door BoutWout op 02-02-2010 12:30 ]

Red een boom, eet een bever

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

TV's hebben ingebouwde tuners, de Philips die je uitgezocht hebt heeft een digitale tuner en ook nog de nodige aansluitingen die ontbreken bij de Acer, en ook niet te vergeten een afstandsbediening :>

[ Voor 10% gewijzigd door Wiethoofd op 02-02-2010 12:19 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Tuners, speakers, aansluitingen, tv heeft beter paneel dan een monitor (omdat de kijkhoek hoger moet zijn), genoeg redenen waarom een tv duurder is dan een monitor.

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar toch zou ik geen TV als monitor willen hebben. Veel TVs (niet allemaal natuurlijk) geven gewoon teveel licht (ook als je dat naar beneden schroeft), daardoor krijg je het idee alsof je continu in een lichtbak aan het kijken bent, iets dat reteirritant is vind ik zelf.
Nu heb ik de brightness van mijn monitoren sowieso vaak laag staan (mijn HP monitor staat bijvoorbeeld op de laagste stand, en dan vind ik het goed te doen).

Een ander verschil in prijs zal het paneel zijn. Die TFT die je aanhaalt heeft een TNpaneel, en dat is een vrij goedkoop paneel, er is beter te vinden en dat zal waarschijnlijk ook in je TV zitten.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
Nu staan kwa specs 2 bijna identieke schermen.

Beide hebben afstandbediening en speakers die voldoen, zelfde ontvangers en poorten/uitgangen. Zelfde kijkhoek en lichtopbrengst.

Prijsverschil van 120 euro. Alleen omdat de één TV gelbeld is en de ander als PC monitor??
Het is zo lastig om ze naast elkaar te vinden in de winkel om dan je mening meer subjectief vast te stellen.

Red een boom, eet een bever

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 17:07
Mute schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:18:
Tuners, speakers, aansluitingen, tv heeft beter paneel dan een monitor (omdat de kijkhoek hoger moet zijn), genoeg redenen waarom een tv duurder is dan een monitor.
Of dat het geval is met deze monitor en tv weet ik niet maar wat je zegt is niet altijd waar. Een tv met TN paneel wint het nooit van een monitor met IPS paneel...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Philips:
Common Interface CI+
Televisie Eigenschappen 24p, Comb filter, OSD
Verbinding (Audio) Audio, Audio Digitaal (S/PDIF)
Tuner type Analoog, DVB-C, DVB-C HD, DVB-T, DVB-T HD

Samsung:
Tuner type Analoog, DVB-C, DVB-T

Ik zie de samsung geen audio in/uit hebben, ook geen teletekst, geen comb filter....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Hahn
ChojinZ schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:38:
[...]

Of dat het geval is met deze monitor en tv weet ik niet maar wat je zegt is niet altijd waar. Een tv met TN paneel wint het nooit van een monitor met IPS paneel...
Omdat dat dan ook monitors zijn waar ze een tuner in hebben gestopt, ik heb het over echte tv's.

• ChojinZ
Mute schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:46:
[...]

Omdat dat dan ook monitors zijn waar ze een tuner in hebben gestopt, ik heb het over echte tv's.
Echte tv's? 80% van de tv's in de mediamarkt heeft een TN paneel. Volgens jou definitie zouden dat dus geen tv's zijn....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Hahn
ChojinZ schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:02:
[...]

Echte tv's? 80% van de tv's in de mediamarkt heeft een TN paneel. Volgens jou definitie zouden dat dus geen tv's zijn....
Sure, wat jij wilt... TV's onder de 26" hebben vaak een TN-paneel ja, maar ik vertel altijd tegen m'n klanten (ik werk bij de Media Markt) dat dat eigenlijk meer monitoren zijn waar ze een tuner in hebben gestopt. En als ik ze het verschil laat zien met een echte tv, zoals de Philips 22PFL5614, dan zijn ze daar altijd van overtuigd.

Maar vanaf 32" zie je zo goed als nooit TN-panelen, of in ieder geval niet de TN-panelen die ook in monitoren worden gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 02-02-2010 13:09 ]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:01
De TV in kwestie heeft een kijkhoek van 170 graden en is dus vrij zeker TN.

• Hahn
Vrij zeker? Het ís een TN-paneel, maar volgens mij was daar ook geen twijfel over? ;)

• - J.W. -
Mute schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:17:
Vrij zeker? Het ís een TN-paneel, maar volgens mij was daar ook geen twijfel over? ;)
Nou ja, ok, ik heb de panelspecs niet opgezocht, vandaar "vrij zeker".

Dat is dus geen reden waarom déze tv duurder is dan die monitor. Een TV met S-IPS scherm is (net als een monitor) weer een heel stukje duurder.

Maar andere tuner, speakers, afstandsbediening en het algemene prijsniveau TV vs monitor verklaart het prijsverschil al denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 02-02-2010 13:29 ]

• ChojinZ
Mute schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:09:
[...]

Sure, wat jij wilt... TV's onder de 26" hebben vaak een TN-paneel ja, maar ik vertel altijd tegen m'n klanten (ik werk bij de Media Markt) dat dat eigenlijk meer monitoren zijn waar ze een tuner in hebben gestopt. En als ik ze het verschil laat zien met een echte tv, zoals de Philips 22PFL5614, dan zijn ze daar altijd van overtuigd.

Maar vanaf 32" zie je zo goed als nooit TN-panelen, of in ieder geval niet de TN-panelen die ook in monitoren worden gebruikt.
Sure, wat jij wilt? 8)7
Jij bent degene die de statement maakt dat tv's met TN panelen geen echte tv's zijn, en dat TV's beter beeld geven dan monitoren, niet ik. Een statement die overigens grote onzin is..... :O

• Hahn
- J.W. - schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:24:
[...]

Nou ja, ok, ik heb de panelspecs niet opgezocht, vandaar "vrij zeker".

Dat is dus geen reden waarom déze tv duurder is dan die monitor. Een TV met S-IPS scherm is (net als een monitor) weer een heel stukje duurder.

Maar andere tuner, speakers, afstandsbediening en het algemene prijsniveau TV vs monitor verklaart het prijsverschil al denk ik.
De Samsung 'tv' is TN, die Philips niet, dacht dat je dat bedoelde.
ChojinZ schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 14:12:
[...]

Sure, wat jij wilt? 8)7
Jij bent degene die de statement maakt dat tv's met TN panelen geen echte tv's zijn, en dat TV's beter beeld geven dan monitoren, niet ik. Een statement die overigens grote onzin is..... :O
Het zijn wel tv's, maar ik vind ze geen volwaardige tv's, omdat je vanuit een hoek geen drol ziet. Het zijn monitoren met tuners ingebouwd, dat wordt officieel gezien als een 'tv', maar eigenlijk zijn het gewoon monitoren met tv-functie.

• - J.W. -
Mute schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 14:58:
[...]

De Samsung 'tv' is TN, die Philips niet, dacht dat je dat bedoelde.
Ow? Die philips heeft volgens pricewatch: Philips 22PFL5614H een inkijkhoek van 170 graden, dan denk ik toch heeeeel erg snel aan TN, iig niet aan PVA / IPS (die hebben 178 graden).

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Komop zeg jongens, echt nerdjes onder elkaar hier.. Graag ontopic houden?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• ChojinZ
[b][message=33396207,noline] ...maar eigenlijk zijn het gewoon monitoren met tv-functie.
Hehe, had mijn HP2475W IPS-monitor maar een tv functie. Dan zou ik mijn Samsung Full Hd tv direct deur uit doen. De kwaliteit van mijn monitor is namelijk veeeeel beter (betere zwartwaarde, betere kijkhoek, full gamut kleuren).

Ik denk dat jij de kwaliteit van monitoren nogal onderschat. Zeker die van IPS/M/PVA.
NLuna schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:01:
Komop zeg jongens, echt nerdjes onder elkaar hier.. Graag ontopic houden?
Je hebt helemaal gelijk. Maar het antwoord is al gegeven. De prijs zit em vooral in de extra's die je niet krijgt bij een monitor.
Dus: speakers, afstandbediening, filters & aansluitingen.
Waar het zeer waarschijnlijk NIET in zit is het type paneel... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door ChojinZ op 02-02-2010 16:09 ]

• Laeh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 20:37
Ik ben ook een beetje op zoek naar een monitor, en bij de samsung p2370HD zit wél een afstandbediening en speakers. Voor zover ik weet zit er bij alle tv monitors een afstandsbediening, zapt anders zo moeilijk ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op GoT vinden we het niet nodig het wiel iedere keer weer opnieuw uit te vinden.

De vraag of een TV als monitor te gebruiken is (of omgekeerd) is hier letterlijk tientallen keren voorbij geweest. Het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voor je een topic opent, en dat je aangeeft wat je daarbij al gevonden hebt (eerdere topics) als je er niet uitkomt en zelf een topic opent.

Aangezien je dat niet doet, gaat dit topic dicht. Hier kun je al een sloot andere topics erover vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.