[ESX 3.5 / NetApp] VMFS partitie vergroten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik heb een Exchange 2007 server die 3 volumes heeft. De C-schijf is een virtuele hardeschijf die op een Lun van een NetApp SAN staat. De D-schijf en E-schijf die respectievelijk voor de Databases en transaction logs worden gebruikt zijn RAW device mappings op het SAN. Vanwege ruimte gebrek heb ik de LUN van de C-schijf vergroot. Nu moet ik echter nog de VMFS partitie vergroten. Wat ik tot nog toe heb gelezen is dit niet mogelijk zonder dataverlies omdat de LUN hiervoor geformatteerd moet worden.

De oplossing is dat ik de server naar een andere datastore zou verplaatsen. Waar ik echter tegen aan loop is dat het mij niet lukt om de VM te verplaatsen naar een andere datastore zonder dat Virtual Center probeert om ook de raw device mappings (D-schijf en E-schijf) in die andere datastore te plaatsen. Uiteraard wil ik de D-schijf en de E-schijf gewoon op dezelfde plaats houden. Kan iemand mij in de juiste richting helpen?

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
RazorBlade72nd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:01:
Ik heb een Exchange 2007 server die 3 volumes heeft. De C-schijf is een virtuele hardeschijf die op een Lun van een NetApp SAN staat. De D-schijf en E-schijf die respectievelijk voor de Databases en transaction logs worden gebruikt zijn RAW device mappings op het SAN. Vanwege ruimte gebrek heb ik de LUN van de C-schijf vergroot. Nu moet ik echter nog de VMFS partitie vergroten. Wat ik tot nog toe heb gelezen is dit niet mogelijk zonder dataverlies omdat de LUN hiervoor geformatteerd moet worden.

De oplossing is dat ik de server naar een andere datastore zou verplaatsen. Waar ik echter tegen aan loop is dat het mij niet lukt om de VM te verplaatsen naar een andere datastore zonder dat Virtual Center probeert om ook de raw device mappings (D-schijf en E-schijf) in die andere datastore te plaatsen. Uiteraard wil ik de D-schijf en de E-schijf gewoon op dezelfde plaats houden. Kan iemand mij in de juiste richting helpen?
Je kunt een volume voor zover ik weet alleen extenden, niet resizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
Als ik voor extenden kies en dan de unallacated space kies in dezelfde LUN dan krijg ik de waarschuwing dat de LUN geformateerd gaat worden.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Eensch, je kunt een extent toevoegen.
Resizen zou volgens sommige moeten kunnen, maar ik zou het niet proberen.

Beste manier is om je lun vrij te maken en dan opnieuw aanmaken.
Kan je niet de Exchange server uit zetten, RDM's weghalen, verplaatsen, RDM's toevoegen en dan server booten ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
Ik kan de Exchange server uitzetten (in het weekend) dus dat is geen probleem.

Dus als ik het goed begrijp dan haal ik die RDM's weg in de server settings en kan ik ze later weer gewoon toevoegen als ik de server verplaatst heb, de VMFS partitie geformateerd heb en de server weer terug geplaats heb.

Ik merk dat verschillende mensen aanraden om de LUN helemaal weg te halen en opnieuw aan te maken. Wellicht is dat de betere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

RazorBlade72nd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:16:
Ik merk dat verschillende mensen aanraden om de LUN helemaal weg te halen en opnieuw aan te maken. Wellicht is dat de betere methode.
Dat zei ik ;)

Is je RDM LUN wel beschikbaar vanaf je 2de esx server? Staan je initiators goed ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
We hebben een cluster met 3 servers en vmotion werkt prima.

Ik ga dit eerst even testen met een test server waar ik RDM aan hang voordat ik het met de productie mail server ga doen maar ik denk dat de geschetste actie wel eens goed zou kunnen werken. Bedankt voor de tips.

EDIT: "initiators", is dat niet een term voor iSCSI HBA's? Wij hebben een Fiber Channel SAN.

[ Voor 14% gewijzigd door RazorBlade72nd op 02-02-2010 11:37 ]

Pagina: 1