Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb een lastige kwestie:

In de CAO van het voortgezet onderwijs staat:
De werknemer heeft recht op een tegemoetkoming in de kosten van het woon-/werkverkeer tussen zijn woning en het gebouw, indien de afstand hiertussen 8 of meer kilometer enkele reis bedraagt.
Verder staat er het volgende:
De berekening van de afstand tussen de woning en het gebouw geschiedt door de werkgever, op basis van een door de Belastingdienst geaccepteerde reisplanner
Nu heb ik het volgende probleem:
Wanneer ik op een willekeurige routeplanner met de standaard instellingen de afstand bepaal tussen mijn huis en het gebouw waar ik werk, dan is de afstand 8,1 km.
De afdeling P&O daarentegen, bepaald de afstand door de route planner in te stellen op de kortste route, wat uitkomt op een afstand van 6,7 km.

De kortste route gaat helemaal door de binnenstad en is vrij onlogisch aangezien de snelste route over de randweg gaat en de school letterlijk aan de randweg ligt.

Nu vraag ik me af hoe dit opgelost kan worden, wie heeft er gelijk in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:11
Ik zou dan gewoon op het zelfde moment vertrekken, en de kortste route nemen. En vervolgens aan je leidinggevende uitleggen waarom je (structureel) telaat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lees dit eens, vergelijkbare situatie wellicht?
http://www.intermediairpw.nl/artikel.jsp?id=523663

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Ye Greate'96 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:37:
Ik heb een lastige kwestie:

In de CAO van het voortgezet onderwijs staat:

[...]

Verder staat er het volgende:

[...]

Nu heb ik het volgende probleem:
Wanneer ik op een willekeurige routeplanner met de standaard instellingen de afstand bepaal tussen mijn huis en het gebouw waar ik werk, dan is de afstand 8,1 km.
De afdeling P&O daarentegen, bepaald de afstand door de route planner in te stellen op de kortste route, wat uitkomt op een afstand van 6,7 km.

De kortste route gaat helemaal door de binnenstad van Alkmaar en is vrij onlogisch aangezien de snelste route over de randweg gaat en de school letterlijk aan de randweg ligt.

Nu vraag ik me af hoe dit opgelost kan worden, wie heeft er gelijk in dit geval?
Ik heb een vergelijkbare discussie gehad met mijn werkgever. Hierbij heb ik 2 zaken aangegeven: 1. Ik volg structureel een andere route als de door de reisplanner aangeven route. 2. de reistijd van de aangeven route is ca. 2x zo lang. Dit kan ik objectief onderbouwen a.d.h.v. de routeplanner van de ANWB.
http://route.anwb.nl/routeplanner/servlet/rp

Geef hierbij de aanvangstijd van je werk aan, en dan laat de routeplanner niet alleen de afstand, maar ook de reistijd gespecificeerd naar moment van de dag zien. Op basis hiervan waren ze overtuigd genoeg om mij de snelste route ipv de kortste route uit te keren.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik ga deze e-mail versturen naar P&O.
Ik heb inmiddels begrepen dat er met 2 maten wordt gemeten, aangezien een collega wel zijn vergoeding krijg gebaseerd op de snelste route. Een grote mond krijgt veel gedaan!
Ik ontvang geen reiskostenvergoeding voor woon-/werkverkeer. Nou ben ik van mening dat ik dat wel zou moeten krijgen. Helaas maakt de CAO dit niet duidelijk.
Wanneer ik op de ANWB routeplanner met de standaard instellingen de afstand bepaal tussen mijn huis en het schoolgebouw, dan is de afstand 8,1 km met een reistijd van 14 minuten.

Ik heb begrepen dat jullie de afstand bepalen door de route planner in te stellen op de kortste route, wat uitkomt op een afstand van 6,7 km met een reistijd van 18 minuten.

Het is m.i. niet logisch om met de auto een drukke route af te leggen door de stad met vele stoplichten, wat ook nog eens langer duurt dan de route over randweg. De school ligt ook nog eens letterlijk aan deze randweg.

Ik wil daarom ook verzoeken dat ik een vergoeding reiskosten woon-/werkverkeer ontvang op basis van de feitelijk door mij gereden kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Bij m'n werk hanteerde ze ook de kortste route omdat ze dachten dat dat werd voorgeschreven door de Belastingdienst. Dat betekende voor mij dat ik ruim van te voren de snelweg af zou moeten en de laatste 25km binnendoor moest rijden ;) Dat kon niet de bedoeling zijn.

De Belastingtelefoon wist me te melden dat dit niet klopte. De "meest gebruikelijke route" is wat wordt geaccepteerd. Hier is jurisprudentie van, te vinden onder AY7104 op rechtspraak.nl.

Bij mij is het zelfs met terugwerkende kracht goed gekomen. Het scheelde mij per dag 10km reisvergoeding. Tevens is (op mijn aandringen) de berekening aangepast van 206 naar 214 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
Welke school in Alkmaar? :p
Pagina: 1