Browser Zoom in html/css?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 09:46
opgelost

[ Voor 109% gewijzigd door Rogier.V op 22-04-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom ga je er vanuit dat mensen met een scherm met een bepaalde resolutie jouw site groter/kleiner willen zien? Laat dat aan de bezoeker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Nee. Je kunt als je zoiets wilt doen ook beter gewoon de gebruiker uitleggen hoe z'n browser zoom werkt. Heeft ie veel meer aan.

Stuk handiger dan dat ie een of andere custom zoom functie moet gaan zoeken op iedere site. Daarnaast weet iedere gebruiker die uberhaupt een zoom functie nodig heeft deze echt wel te vinden (en zo niet dus, wijs ze er dan liever op).

Zoom-functie op websites is echt de meest nutteloze feature ever. (Wat helaas nog veel te vaak toegepast wordt)

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 01-02-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:27:
Waarom ga je er vanuit dat mensen met een scherm met een bepaalde resolutie jouw site groter/kleiner willen zien? Laat dat aan de bezoeker over.
Ik wil mensen met een laptop bij deze site een andere versie laten zien van de site die wat kleiner is, waardoor ze niet hoeven te scrollen.
Ik weet dat er meerdere manieren zijn om dit te doen, maar wat ik boven vraag leek me wel een efficiente (als ik handmatig uitzoom ziet het er namelijk goed uit op de laptop). ;)

Edit: Even voor de duidelijkheid: ik wil geen keuze creeëren waar de gebruiker kan kiezen of handmatig kan zoomen. Ik wil de hele pagina op een bepaalde resolutie automatisch laten uitzoomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rogier.V op 01-02-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rogier.V schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:29:

Ik wil mensen met een laptop bij deze site de mogelijkheid bieden om voor een versie te kiezen van de site die wat kleiner is, waardoor ze niet hoeven te scrollen.
De laptop waarop ik dit tik heeft een 16" scherm met een resolutie van 1920 x 1080, dat is precies even hoog als op de hoofdmonitor van mijn vaste PC, en het is even hoog als van mijn televisie. Wat heeft het ermee te maken dat het een laptop is?
Ik weet dat er meerdere manieren zijn om dit te doen, maar wat ik boven vraag leek me wel een efficiente (als ik handmatig uitzoom ziet het er namelijk goed uit op de laptop). ;)
Ah. Dé laptop. Die ene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

TeeDee

CQB 241

Scrollen mag weer he... anno 2010.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Rogier.V schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:29:
[...]
Edit: Even voor de duidelijkheid: ik wil geen keuze creeëren waar de gebruiker kan kiezen of handmatig kan zoomen. Ik wil de hele pagina op een bepaalde resolutie automatisch laten uitzoomen.
Dan schotel je ze toch gewoon een custom css adv de resolutie aan. Ik zou niet weten voor welke resoluties je dat een wens zou hebben, maar dat is zo gedaan. Het is alleen zonde dat je design vaak op de schop gaat zonder een simpele user zoomout zoals de mensen al eerder zeiden.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie zegt dat iemand met een "hoge resolutie" zijn DPI niet op 150% heeft staan? loopt de hele boel dan niet in de soep?

second, ik heb hier een 15" scherm met 1080p als een site zijn lettertypen opeens extra groot gaat maken, dan ben ik weg.
zo vervelend waarneer dingen niet consistent zijn, geef de gebruiker dan tenminste een keuze

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
De site is voor een groot deel bedoeld voor mensen die niet een moderne laptop hebben staan. Deze schermen zijn vaak niet echt groot in de lengte, waardoor je verticaal moet gaan scrollen.
Vind ik zelf geen probleem, maar de kennis waarvoor ik het maak heeft graag een scroll-vrije website.

Maargoed, ik denk dat het niet kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rogier.V schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:40:
De site is voor een groot deel bedoeld voor mensen die niet een moderne laptop hebben staan. Deze schermen zijn vaak niet echt groot in de lengte, waardoor je verticaal moet gaan scrollen.
dat heb je toch bij nagenoeg elke site?

het is gewoon onmogelijk een fatsoenlijke site te bouwen waar opa met zijn 786*1024 CTR-tje en tig toolbars niet hoeft te scrollen 8)7

dan hou je amper 600*900px over...

en ja, dan ziet het er weer troep uit op een wat beter scherm, dat is nu eenmaal de keuze die je maakt. niets aan te doen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

TeeDee

CQB 241

Rogier.V schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:40:
Vind ik zelf geen probleem, maar de kennis waarvoor ik het maak heeft graag een scroll-vrije website.
Dan gooien we het meteen over de andere boeg: jij bent de professional, zeg tegen die kennis dat 'scrollen weer mag' :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:45:
[...]

dat heb je toch bij nagenoeg elke site?

het is gewoon onmogelijk een fatsoenlijke site te bouwen waar opa met zijn 786*1024 CTR-tje en tig toolbars niet hoeft te scrollen 8)7

dan hou je amper 600*900px over...

en ja, dan ziet het er weer troep uit op een wat beter scherm, dat is nu eenmaal de keuze die je maakt. niets aan te doen
Klopt, vind ik zelf ook.
Ik heb de site zo ontworpen dat hij redelijk schermvullend is in de lengte voor zo'n 80% van de monitoren.
Maar de kennis waarvoor ik de website heb staan heeft nog een (oudere) laptop thuis staan met een kleiner beeldscherm, en hij was degene die een site wou zonder te scrollen ;).

@TeeDee: Ja, dat dus. Denk dat ik em eerst maar eens probeer te overtuigen dat scrollen geen probleem is (ook niet op een laptop zonder muis) voordat ik aparte pagina's ga maken voor lage resolutie schermen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Rogier.V op 01-02-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dan zou ik persoonlijk meer kiezen voor een infobalk ( met een linkje naar hoe iemand kan zoomen in de meest gebruikte browsers ) bij een first visit als de resolutie tussen x en y waarde zit ( want bij een te hoge resolutie wil je weer niet automatisch zoomen, dan past het vanzelf weer )

Dingen afdwingen is zo irritant... Informeer mensen en laat ze zelf de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:40
Ik neem aan dat die kennis zijn laptop ook gebruikt om andere sites te bezoeken, waarover hij helemaal geen controle heeft. Kan hij dan niet beter voor een paar euro een muis met scrollwiel kopen? (of PageUp/-Down toetsen lokaliseren)

Anders inderdaad alleen keuze bieden. Of als hij die laptop voornamelijk thuis gebruikt met een vast ip: maak speciaal voor hem een aparte stylesheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Denk dat je de kennis moet zien uit te leggen dat je de site niet voor hem maakt, maar voor zijn doelgroep. Scrollen is een normaal verschijnsel op internet.
Pagina: 1