Verschil tussen NiCd en NiMH te meten ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Ik heb een accu pack waarin 4 aaa cellen zitten, 2 hiervan zijn defect en wil ik vervangen maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet kan vinden wat voor type accu er in zit.
Er zit een lichtgroene seal omheen zonder enige opdruk, ook onder de seal alleen blank metaal.

Op de originele verpakking en de site van de fabrikant van de accupack is niets te vinden, en op e-mail antwoorden ze dat ze daar geen uitspraak over willen doen (?).

Dus rest mij, is er te meten of iets NiCd of NiMh is (er van uitgaande dat er geen Li-ion of Lipo accu in zit) ?

edit:

Ik heb er nu wel 2 NiMh cellen in gestopt, laadt keurig op (led wordt rood) en de uitgang spanning is ook goed. Houd hem nu in de gaten of deze warm wordt o.i.d. maar vooralsnog geen vreemde dingen. Het is nog even wachten totdat hij vol is (led groen wordt), dan weet ik of de Delta lader goed werkt.

Is het dan een gevalletje werken = werken ? Of moet ik nog ergens rekening mee houden.
Ik zal hem voorlopig hoe dan ook niet laten opladen zonder dat ik er bij ben.

Dit is overigens de betreffende pack: http://www.dreamgear.net/...rgeable-battery-pack.html
Zoals altijd gaat het niet om de kosten (was 2,50 in een rommelbak op Schiphol vorige week) maar gewoon om dat het kan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2010 21:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33
Heb je een slimme oplader? Misschien kun je een refresh- cyclus doen. NiMH- cellen hebben vaak een hogere capaciteit dan NiCd- cellen. Dus als je een lader hebt die meet hoeveel mAh hij in de accu propt, kun je misschien een idee krijgen wat voor soort accu het is.

Ik heb zelf een Voltcraft IPC-1 die dat soort truukjes kan. Te koop bij de Conrad, maar die is wel veel te prijzig om een accupack van €2,50 te repareren.

[ Voor 24% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-02-2010 21:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Ja ;) Ik zat al te denken om de werkende te ontladen over een weerstand en zo te meten hoeveel mAh er in zit. Verschil met Ni-Cd is meestal wel hoog genoeg om het verschil te meten.

Helaas heb ik niet zo'n lader.. en ik heb al zoveel simpele delta laders dat ik het zonde vind om speciaal hiervoor zo'n uitgebreide te kopen (daar gebruik ik hoe dan ook te weinig aa/aaa cellen voor).

Iets heel anders, dat ding zat dus nieuw in verpakking, waarschijnlijk volledig ontladen en daardoor 2 cellen stuk. Welk type accu kan het slechtst tegen volledige ontlading ? (persoonlijk dacht ik NiMh).

Ik heb de 'stukke' cellen hoe dan ook nog even aan een geregelde voeding hangen met 50mA over 2.2Volt.. misschien komt er nog leven in, maar ik denk het niet aangezien ze nu bijna volledig kortsluiten :P

[ Voor 66% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33
Ik ga af op wat iemand anders zegt:
Je mag dergelijke [NiMH] accu's niet verder dan tot 0.9V ontladen. Diepontlading kan schadelijk zijn.
NiCd kan wel tegen diepontlading. Ikzelf dacht dat NiMH ook wel tegen diepontlading kon, maar blijkbaar valt dat tegen. Ik trek zelf bijvoorbeeld mijn tandenborstel helemaal leeg, ondanks dat NiMH geen geheugeneffect zou hebben, want ik heb daar andere ervaringen mee (met een muis, zie hieronder). Bovendien werkt die tandenborstel nu al een jaar of 4,5 (ik heb hem in juni 2005 gekocht).

Ik heb vorige week maandag en dinsdag (eerst de ene cel, toen de ander) een accupack van een muis (ook NiMH) opgeladen (refresh) met de IPC-1 omdat het Logitech tooltje snel aangaf dat ze leeg waren. Nu heeft dat ding nog steeds niet op de lader gestaan, terwijl die melding eerst al na een paar uur nadat hij van de lader af was daarmee kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-02-2010 22:07 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Tnx.. vooralsnog lijkt het erop dat het dus NiMh cellen zijn... Dit zijn toch de leukste dingen die je voor 2,50 kan krijgen, een avondje hobbyen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en waarom vervang je ze niet alle 4 meteen? want nu gaan die andere 2 oude ook (meteen) stuk + ze zijn bepalend voor de capaciteit van de rest van het pack, + ze zijn sneller vol (capaciteit verminderd langzaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Alle 4 vervangen !
En anders moet je zeker weten dat je dezelfde capaciteit en interne afslag hebt.
Maar gewoon alle 4 vervangen levert meestal veel minder problemen op.

Verschil kun je trouwens meten door de delta-piek te meten als ik het goed onthouden heb :)

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 03-02-2010 17:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1