• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Hallo forumleden,

Ik zit nu al een klein poosje met het volgende systeem:

- AMD Phenom II 945 ~ 3.4 Ghz
- Gigabyte MA780G-UD3H
- GeiL 4GB DDR2-800 RAM (4x1GB)
- Sapphire Radeon HD4890
- Zalman 500W voeding
- 2x Samsung Spinpoint 1TB in RAID 0
- Dvd speler, beeldschermen, etc.

Nu is het zo dat ik over het algemeen nog geen game ben tegen gekomen die ik niet kan draaien. Ik doe sinds kort mee aan de Bad Company 2 beta, en die draai ik op med-high settings met circa 80 FPS.

Ik zit echter te twijfelen of ik mijn moederbord wil upgraden naar een AM3 moederbord. De pro-argumenten zouden zijn dat er dan RAM in kan van de DDR3-reeks (1333, 1600 of zelf 1800 Mhz), en dat ik ietwat beter ben voorbereid op de toekomst (?). Echter ik heb mij door een vriend laten vertellen dat het alweer een poos geleden is dat er een nieuwe mobo-chipset op de markt is gebracht, en dus de kans redelijk groot is dat die binnenkort verschijnt.

In essentie is de afweging dus; óf de RAM bottleneck wegwerken (DDR2-800 is inmiddels simpelweg wat verouderd), of gewoon nog even doorgaan met deze specs en wachten op een wat grotere doorbraak oid.

Wat denken jullie?

https://freight.associates

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-02 21:30
Als je zelfs de nieuwere games zoals BFII kan spelen op Med-High met 80FPS zou ik niet upgraden, en gewoon wachten totdat er weer iets nieuws op de markt is. ;)

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

I second that :)
Zoveel verschil ga je volgens de reviews niet merken tussen DDR2-800 en DDR3-1333, of zelfs 1800. Een overklok van je CPU merk je meer van.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

amd op ddr3 zal je niet eens echt merken .
Aangezien amd al meer dan genoeg aan dual channel ddr2 800
Alleen als je een nog hogere bus wilt gaan draaien heeft het nut

En nu is ook de vraag of jouw amd wel ddr3 ondersteunt omdat deze cpu ook eerst alleen met ddr2 ondersteuning was wegens een bug.

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 21:25
Amd zal over een tijdje de 890 chipset uit gaan brengen met usb3 en sata3.
Dus het lijkt mij ook verstandiger om te wachten met een moederbord upgrade.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Bedankt voor de replies dusver.

@HenkyNL: Mijn oog was gevallen op dit moederbord van Gigabyte, en deze ondersteund al deels USB3 en sata3.

Maar gezien de andere comments denk ik dat het inderdaad verstandiger is om even te wachten.

https://freight.associates

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 21:25
LiquidSnake1989 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 00:04:
Bedankt voor de replies dusver.

@HenkyNL: Mijn oog was gevallen op dit moederbord van Gigabyte, en deze ondersteund al deels USB3 en sata3.

Maar gezien de andere comments denk ik dat het inderdaad verstandiger is om even te wachten.
Kan je vertellen dat de 790FXTA-UD5 een heel fijn bordje is, want ik heb hem namelijk zelf ook.
Maar dat moederbord gebruikt losse chips voor usb3 en sata3.
Bij de 890 serie zal dit geïntegreerd zijn in de chipset.

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik ben zelf overgestapt van een M4A78-EM AM3 met DDR2 naar een M4A79XTD Evo met DDR3, en het is wel merkbaar sneller. Ook omdat er een betere chipset op zit.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:31:
En nu is ook de vraag of jouw amd wel ddr3 ondersteunt omdat deze cpu ook eerst alleen met ddr2 ondersteuning was wegens een bug.
Bedoel je niet de Phenom II x4 940? Die is inderdaad alleen voor AM2(+) maar de 945 werkt gewoon met DDR3 en AM3 hoor.

Maar nee, je merkt geen verschil. AM2+ moederborden en AM3 moederborden zit geen verschil in (behalve natuurlijk socket en DDR-versie), zelfde chipsets en alles (misschien dat chipset een upgrade zou kunnen rechtvaardigen maar met je 780G ben je volledig up-to-date, sowieso doet een chipset weinig voor performance en meer voor 'upgrademogelijkheden'). DDR2-800 is helemaal nog niet verouderd, het gaat nog prima mee zonder dat je er prestaties mee inleverd. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 02-02-2010 16:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dharion schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:20:
Ik ben zelf overgestapt van een M4A78-EM AM3 met DDR2 naar een M4A79XTD Evo met DDR3, en het is wel merkbaar sneller. Ook omdat er een betere chipset op zit.
Heb je daar benchmarks van?
Anders zou dit prima aan het placebo-effect toegeschreven kunnen worden, en kan het dus gewoon 'tussen de oren zitten'.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 02-02-2010 15:59 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik had toen met dat mobo en DDR2 geheugen 17515 3DMark06 punten...
Ik heb nu nog niet opnieuw gebenched, maar het is sowieso merkbaar sneller.
Pagina: 1