Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste topic dat ik zelf open, dus ik hoop dat ik het goed doe... O-)

Ik heb wat met stilleven zitten oefenen. Ik vind glas altijd zo mooi om te fotograferen. Ik heb geen studio-achtige dingen, dus ik heb mijn crème-kleurige muur als achtergrond gebruikt en mijn glazen eettafel om de boel op neer te zetten. De objecten zijn voornamelijk van bovenaf belicht door een 60W lamp. Ik vond deze twee foto's de mooiste geworden. Ik ben benieuwd wat jullie voor tips kunnen geven en of jullie er überhaupt wat aan vonden....

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4017/4322370683_7ba6a10d9c.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2722/4323149138_c7026d4508.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Het eerste dat me opvalt is dat het nogal treurige kleuren zijn. En het straalt echt totaal niks uit.
Als je een testcase opent moet je wel wat meer foto´s uppen vind ik.
deze 2 had je ook een keer afzonderlijk kunnen posten in het solo testcase topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ow sorry, ik dacht dat dat niet mocht in het solo-topic?
ThunderNet schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:27:

Solo testcasefoto's - om van te leren

Belangrijk!
• Dit is een solo topic. Dat houdt in: 1 foto per post (en dus ook niet 2 posts achter elkaar met elk 1 foto, voor de vindingrijken onder ons). Mocht je meerdere foto's tegelijk willen laten zien open dan een test/showcase topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich vindt ik het wel geslaagde foto's, naar mijn idee is op de eerste foto de belichting erg goed.

De tweede vind ik quq onderwerp beter dan de eerste maar ik vind de lamp die je bovenaan de vaas wel jammer.
De donkere kleur tafel onder het glas werkt niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

daar ben ik het ook mee eens (met scirocco) daarbij vind ik de foto's weinig spannend. Ook met stil levens kun je toch wat creatieve creaties maken met flits etc. Wat we nu zien is eigenlijk een standaard shot van een glazen kom geschoten onder kunstlicht, niets meer, niets minder. Het drukt niks uit. De shots zijn gewoon scherp, maar that's it.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:54:

[...]
in het solo topic is dat idd zo, maar jij hebt een nieuwe testcase aangemaakt. een nieuw draadje ipv gereageerd in dat solo topic;) hier mag je rustig meerdere foto's neerzetten. maar idd, wel scherp maar niet speciaal alsware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oefen eerst eens goed met licht in combinatie met glas. Pas als dat helemaal vlekkeloos gaat moet je na gaan denken over de compositie.

Bij foto 2 zie ik 5 verschillende lichtpunten in het glas, en ook nog eens in verschillende kleuren en vormen. Niet heel fraai en als je serieus met een stilleven bezig bent en alles naar je hand kunt zetten eigenlijk ook uit den boze als het niet een bepaald doel dient.

Lees eens een 'how to' door over glas fotograferen, of bekijk dit soort filmpjes op youtube.

Succes! :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie commentaar allemaal! Kan ik weer een hoop verder mee. Boodschap is overgekomen, jullie vinden m'n composities niet bijster spannend |:( .

@ Sirocco
Sja, ik vond de achtergrond kleuren wel mooi eigenlijk, maar ik zal wat meer kleuren proberen.

@ D-magic & Gizz
Verrek, nou jullie het zeggen.... Ik was zo druk bezig met voldoende belichten, juiste witbalans, enz. dat dat niet eens tot me doorgedrongen is. Sterker nog, ik heb de weerspiegeling van de lamp niet eens opgemerkt totdat jullie het zeiden! :X

@ Deathchant
Lijkt me toch geen beste combi, flitslicht & glas??
Gizz schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:09:
Lees eens een 'how to' door over glas fotograferen, of bekijk dit soort filmpjes op youtube.

Succes! :)
Cool! Is daar een 'how to'-topic over? Ik ga zoeken!
stijnovinchi schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:07:
in het solo topic is dat idd zo, maar jij hebt een nieuwe testcase aangemaakt. een nieuw draadje ipv gereageerd in dat solo topic;) hier mag je rustig meerdere foto's neerzetten.
Jaaaaaa!! Had ik het toch goedgedaan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:54:

[...]
prima hoor, om er een eigen case van te maken :), dat mag best.

Eventueel kan je wel een update geven qua foto's. Dat je het, na het lezen van de tips die je krijgt, een update plaatst met een nieuwe poging :)

[ Voor 23% gewijzigd door Nomad op 01-02-2010 22:52 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kan op zich een interessant onderwerp zijn, maar denk dat een deel tenietgedaan wrodt door de grauwe achtergrond kleur. Ik heb zomaar het vermoeden dat het er stukken beter uitziet met een andere achtergrondkleur, bijv. zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marceltuit schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 07:00:
Kan op zich een interessant onderwerp zijn, maar denk dat een deel tenietgedaan wrodt door de grauwe achtergrond kleur. Ik heb zomaar het vermoeden dat het er stukken beter uitziet met een andere achtergrondkleur, bijv. zwart.
Ga ik proberen!
Nomad schreef op maandag 01 februari 2010 @ 22:50:
prima hoor, om er een eigen case van te maken :), dat mag best.

Eventueel kan je wel een update geven qua foto's. Dat je het, na het lezen van de tips die je krijgt, een update plaatst met een nieuwe poging :)
Ja, is een goed idee. Ik ben morgen vrij, dan ga ik eens aan de slag in daglicht (hopen op een beetje zon morgen).

Hebben jullie nog tips waar ik de onderwerpen het beste op kan plaatsen? Ik dacht, glas staat waarschijnlijk het mooiste op glas, maar misschien dat het toch niet helemaal werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou eerst proberen eens één glas mooi uit te lichten, zonder je druk te maken om de ondergrond en dergelijke.

Overigens maakt de lichtbron (daglicht, continu kunstlicht, flitslicht) helemaal niks uit, het gaat erom wat je met het licht doet. Je zit alleen met het probleem dat je daglicht nauwelijks precies kunt plaatsen zoals je wilt, dus eigenlijk is is dat het minst handig (zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe voorkom ik dan dat ik de reflecties van de gebruikte lampen terugzie in het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Niet van voren belichten, maar van achter en/of opzij.
Bij opzij moet je natuurlijk ook opletten, maar soms kan de lichtbron dan wel wat toevoegen.

Afbeeldingslocatie: http://weblogs.cltv.com/features/health/livinghealthy/wine-glass-pour.jpg
Achter

Afbeeldingslocatie: http://www.outblush.com/women/images/2008/06/wise-glass-wine-glasses.jpg
Zij

En: Stilleven glas met natuurlijk licht.

Uiteraard wordt dit in dat filmpje dat ik eerder postte ook uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 15:55:
Uiteraard wordt dit in dat filmpje dat ik eerder postte ook uitgelegd :)
Ja, die ga ik zo bekijken, op m'n werk hebben we geen geen boxjes... :P

Nou, ik ga morgen dapper oefenen om al jullie tips uit te proberen. Die wijn erin moet ook wel lukken... O-) Ik weet niet of ik ook al meteen resultaten kan posten morgen, maar ik ga er in ieder geval mee aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 18:41 ]

Pagina: 1