Aansluiten Canon Pixma via D-Link router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TianB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-03 10:06
Ik heb het idee dat ik wat simpels over het hoofd zie, maar na dagen ploeteren heb ik het nog steeds niet voor elkaar. Ik probeer een printer in een netwerk op te nemen.

Mijn Canon Pixma MP970 printer heeft een netwerkaansluiting en als ik die rechtstreeks op de ethernet poort van mijn Vista PC aansluit dan wordt volautomatisch de verbinding met de printer opgezet (door de meegeleverde Canon software, die maakt een BNJP port aan). Werkt als een trein.

Zodra ik er echter weer mijn D-Link DIR-655 tussen zet, dan blijft de printer onzichtbaar. De printer krijgt wel een IP adres van de router (fixed, via MAC adres gekoppeld), maar ik zie niets in mijn "home network" overzicht van Vista. De andere PC staat daar wel gewoon in, die is gewoon zichtbaar.
De printer bevestigt dat hij het juiste IP adres heeft gekregen, maar de status is "inactief", whatever dat betekent (hoe activeer je 'm dan?).
Windows Vista Firewall uitgeschakeld, helpt niet.

Er zijn alternatieven, weet ik:
- aansluiten middels USB op de hoofd PC en dan sharen (dat werkt)
- aansluiten middels USB op de router, maar dan moet je op elke PC een shareport programmaatje installeren en steeds de printer "claimen" voor gebruik

Maar eigenlijk wil ik gewoon begrijpen waarom de aansluiting via Ethernet niet werkt. Mis ik iets of is dit gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:17
Als de printer is aangesloten op de D-Link, kun je 'm dan wel pingen op z'n IP adres?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 10:44
uhhm, je hoeft te printer niet te claimen voor gebruik hoor als je shareport gebruikt. Alleen als je gaat scannen wordt hij even 'onbruikbaar' voor andere users, als je gewoon gaat printen hoef je shareport alleen maar aan te hebben staan is mijn ervaring (met de dir-855).

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:24
Uit ervaring met een IP4000R (geen idee of't voor die printer 't zelfde is):
hang de printer via ethernet aan de router EN via usb aan de computer. Gebruik dan het canon network tool om de printer te configureren en daarna zou de printer over netwerk moeten werken zonder usb kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TianB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-03 10:06
@mbaltus: nee, ping komt niet terug

@Rupie: dat zou het nadeel van shareport al aanzienlijk wegnemen, ik zal het nog eens uitproberen.

@Is470: zo wordt het inderdaad ook door Canon gebracht, maar dat werkt niet (het netwerk tool ziet de printer niet).
Ik neem aan dat er ergens in de router een blokkade zit, maar wat dat is? Kan ik vanuit mijn Vista PC alle apparaten zien die van de router een IP adres hebben gehad? Of gaat dat niet vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

TianB schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:03:
@mbaltus: nee, ping komt niet terug

@Rupie: dat zou het nadeel van shareport al aanzienlijk wegnemen, ik zal het nog eens uitproberen.

@Is470: zo wordt het inderdaad ook door Canon gebracht, maar dat werkt niet (het netwerk tool ziet de printer niet).
Ik neem aan dat er ergens in de router een blokkade zit, maar wat dat is? Kan ik vanuit mijn Vista PC alle apparaten zien die van de router een IP adres hebben gehad? Of gaat dat niet vanzelf?
Nee, niet altijd.
Firewall/AV op PC gecheckt? Hoe staat je bestand- en printerdeling ingesteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 02-02-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:24
Die printer zie je niet noodzakelijk in netwerkomgeving maar je moet hem wel kunnen pingen (of als pingen niet lukt moet je hem na de pingpoging met 'arp -a' zeker in de lijst zien staan), anders is er iets mis met de netwerkverbinding.
Weeral met de 4000R werkte het alleen als de printer in hetzelfde (klasse C, dus alleen het laatste getal van het IP adres mag verschillend zijn) subnet zit als de computer van waar je probeert te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-78
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Hoi,
Ik heb al eens eerder een berichtgeplaatst met een soortgelijke vraag. Helaas geen geruststellend antw.

Ik zou graag willen weten of het gelukt is.

Ik wil ook mijn pixma 970 aansluiten met een netwerkkabel op een d-link855.
(niet aan de usb poort van de router maar gewoon een netwerkpoort gebruiken)

Vervolgens wil ik van een laptop draadloos kunnen printen zonder een andere pc aan te hebben.

werkt dit?

(ik heb nu nog geen draadloze router)

veel dank _/-\o_
Pagina: 1