Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EXCEL 2007] Bepaalde cellen selecteren en integreren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met mijn scriptie en heb via datastream een hele lading gegevens van bedrijven binnen gehaald in Excel. Per bedrijf heb ik drie ratio's: P, MTBV, MV (prijs, market-to-book ratio & Market value).

Dan staat er dus in Excel (even kort door de bocht):
A1: AALBERT - (B1:HK1: reeks waardes P)
A2: AALBERT MTBV (B2:HK2 reeks waardes MTBV)
A:3 AALBERT MV (B3:HK3 reeks met waardes MV)
A4: ACCEL
A5: ACCEL MTBV
A6: ACCEL MV
etc.. (tm 9000)

Nu wil steeds bijvoorbeeld de eerste van de reeks selecteren en in een nieuw werkblad zettenomdat ik daarvan de bijv correlatie wil uitrekenen, hoe kan dit efficient doen ipv één voor één selecteren?
Dus A1, A4, A7, A10 etc. En deze onder elkaar in een nieuw werkblad plakken.

Daarnaast wil ik het omgekeerde ook doen. Heb een andere dataset waar juist deze gegevens gescheiden in verschillende werkbladen zijn.
Dit is mooi, alleen ben ik er achter gekomen dat ik er niks aan heb als bepaalde waardes (bijv MTBV) leeg zijn, en de rest wel gegevens (P en MV) heeft. Deze wil ik dus onder elkaar zetten zoals hierboven om te zien of de data klopt.
Hoe kan ik deze werkbladen samen voegen, dus dat alle 'A1' cellen (met reeks er achter) achter elkaar komen, daarna alle 'A2' cellen (met reeks)?
A1 'Werkblad1'
A1 'Werkblad2'
A1 'Werkblad3'
A2 'Werkblad1'
A2 'Werkblad2'
A3 'Werkblad3'

Ik kan wel wat met Excel, maar kan nergens iets vinden hoe dit te doen.
Alvast bedankt, zou mij veel werk schelen.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 18:39:
Dus A1, A4, A7, A10 etc. En deze onder elkaar in een nieuw werkblad plakken.
Doortrekbare formule:
code:
1
=OFFSET(A1,ROW(A1)*2-2,0)
(Of Nederlands: =VERSCHUIVING(A1;RIJ(A1)*2-2;0))

Eventueel nog even alles kopiëren, en alleen de waardes terugzetten met waardes plakken.
Heb een andere dataset waar juist deze gegevens gescheiden in verschillende werkbladen zijn.
Dit is mooi, alleen ben ik er achter gekomen dat ik er niks aan heb als bepaalde waardes (bijv MTBV) leeg zijn, en de rest wel gegevens (P en MV) heeft. Deze wil ik dus onder elkaar zetten zoals hierboven om te zien of de data klopt.
Hoe kan ik deze werkbladen samen voegen, dus dat alle 'A1' cellen (met reeks er achter) achter elkaar komen, daarna alle 'A2' cellen (met reeks)?
Wat voor gekke methode is dit? ;) Je kan toch gewoon zoeken op lege cellen (met crl-pijltje, of met ctrl-f en "match whole cell" aan).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Top! Deze werkt heel goed, wist niet dat het zo makkelijk was...

Als je me bij het volgende probleem ook zo kan helpen ben je helemaal een held, ik wil het nu dus inefficient en handmatig doen...dus vermoeiende methode.

Want het zit dus zo:
Heb nu 3 worksheets: bijv 'UK P', 'UK MBTV' & 'UK MV'. Nu kan het zo zijn dat 'UK P' & 'UK MV' op bijv. 01/12/1994 beide een waarde hebben voor bedrijf X, maar in de sheet 'UK MBTV' heeft bedrijf X op 01/12/1994 de waarde #NA. Wat betekent dat ik die datum niet kan gebruiken en de waardes in de andere twee werkbladen veranderd moeten worden naar 0 of #NA.
De cellen zijn dus niet leeg én ik moet voor alle drie de werkbladen voor het bedrijf op elke datum evenveel gegevens hebben.

Dus ik was van plan om het onder elkaar te zetten en handmatig te door te nemen... Eventueel als ze onder elkaar staan kan ik een IF functie, maar dat kan vast handiger ;)

• pedorus
  • Niet online
Naast elkaar zetten en met IF/ISNA of een autofilter aan de slag gaan lijkt me geen verkeerde oplossing :? - lijkt me ook handig dat de boel gewoon naast elkaar staat als je daarna cross tables wil gebruiken om gemiddeldes per tijdsperiode te berekenen bijvoorbeeld. Eventueel kun je een van de lookup&reference-functies gebruiken om de boel bij elkaar te zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm ik moet toch echt helaas die gegevens naast elkaar zetten. Ik moet per jaar gaan sorteren op grootte van bedrijf (MV) en dan moet de rest mee schuiven. Dit kan volgens mij niet als je het in verschillende werkbladen hebt.

Hier is een link van een klein onderdeel van de set zodat je ziet wat ik bedoel: http://www.sendspace.com/file/2vpv02

Dus in die werkbladen staan dezelfde bedrijven, alleen moet ze in één werkblad komen naast elkaar zodat ik kan gaan sorteren. Alvast bedankt.

• pedorus
  • Niet online
Hmm, het lijkt nu bijna alsof je wil dat wij het werk voor jou gaan doen. :p Een mogelijke oplossing is om overal #NA met Replace te veranderen in een lege cel. Vervolgens moet je deze macro klaar hebben staan, omdat het nog steeds niet mogelijk is om meerdere selecties te kopieren. Dan doe je Find&Select->Go To Special...->Blanks om alle lege cellen te selecteren. Vervolgens plak je die met de macro op cel C1 van blad 2. Hetzelfde doe je voor blad 2 richting blad 3, en daarna terug naar blad 1 en 2. Dan heb je op elk werkblad de juiste lege cellen.

Ik vraag me overigens wel af waarom je precies data weg wil gooien, en of Excel het beste 'statistische' pakket is voor deze taak.

Pagina: 1