Toon posts:

DHCP - unicast / broadcast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik me aan het verdiepen was in het DHCP-protocol waren een aantal dingen nog niet helemaal duidelijk. Google gaf geen antwoorden, dus hopelijk kunnen jullie hier duidelijkheid over geven.

Bij het uitdelen van een IP-adres stuurt de client eerst een broadcast over het netwerk met het verzoek voor een adres. Als een DHCP-server reageert, dan stuurt hij een DHCPOFFER (unicast). Daarop stuurt de client weer een DHCPREQUEST (broadcast), waarna er van de server een DHCPACK (unicast) volgt. Pas dan heeft de client een geldig IP-adres om mee te kunnen communiceren.
Hoe is het dan mogelijk voor de DHCP-server om te onderhandelen d.m.v. een unicast (DHCPOFFER)? Een unicast kan alleen op de netwerklaag plaatsvinden, niet op de datalinklaag voor zover ik weet.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De server antwoord dan ook met een IP broadcast.
Zie: Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol

DHCPOFFER
UDP Src=192.168.1.1 sPort=67
Dest=255.255.255.255 dPort=68

Overigens kan je ook goed op datalink layer unicasten, broadcasten en multicasten, daar zijn gewoon gereserveerde MAC adressen voor.
Zie: Wikipedia: Multicast address

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 01-02-2010 21:12 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd, volgens diverse sites reageert de DHCP-server met een unicast. Ik wist trouwens niet dat je op laag 2 kon unicasten, weer iets nieuws geleerd.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:14:
Vreemd, volgens diverse sites reageert de DHCP-server met een unicast.
Naar welk doel-adres moet de DHCP server unicast antwoorden, als de host die een DHCP request nog geen IP adres heeft?

Overigens zal het op ethernet-niveau wel een unicast zijn, omdat de DHCP server natuurlijk het MAC adres van de client uit de DHCP Discover kan halen (dit MAC adres kan ook gebruikt worden voor bijv. statische leases).
Ik wist trouwens niet dat je op laag 2 kon unicasten, weer iets nieuws geleerd.
Unicast IP is (bijna) altijd ook unicast op L2. (ARP/VRRP etc. daargelaten)

Wanneer jij een packet verstuurd van jou systeem naar een ander systeem (bijv. ICMP packets wanneer je ping 192.168.1.1 intypt) zal jou systeem eerst een ARP request doen. Dit is een L2 broadcast (naar MAC adres FF:FF:FF:FF:FF:FF) met de vraag wie het betreffende IP adres heeft en wat het MAC adres is van de doel node. Het systeem met IP adres 192.168.1.1 hoort dit verzoek en antwoord direct terug met een ARP reply met zijn MAC adres als source adres.

Hierdoor weet de doel PC welk MAC adres bij IP adres 192.168.1.1 hoort. Dit zal hij opslaan in z'n ARP tabel. Als de PC vervolgens een packetje wil versturen naar 192.168.1.1, zal hij deze encapsulaten in een ethernet frame met het adres van de doelhost. Dit is een unicast frame.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt