Scherm MBP gebarsten: inruilen, verkopen of repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggystardust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03-2021
Ik had al een tijdje problemen met mijn scherm. Door mijn MBP iets meer dan 2 jaar intensief mee te sleuren naar de unief was er ergens "iets" losgekomen en zag mijn scherm er totaal verstrooid uit. Door steeds een manipulatie uit te voeren met het hand nam mijn scherm zijn normale weergave terug aan. Daar ik zelf ingenieur ben, heb ik de MBP verschillende keren opengegooid om het probleem voor langere tijd te verhelpen. Bij de laatste keer ben ik te onvoorzichtig geweest en is mijn scherm gebarsten.

Ik geraak er niet uit wat ik nu mee moet aanvangen. Het gaat om een 15" Macbook Pro 2.2Ghz June 2007 (Santa Rosa). Er zijn verschillende mogelijkheden:
  • inruilen voor een reductie bij aankoop van een nieuwe MBP (als de i5/i7 modellen uitkomen). Ik heb reeds langs geweest bij Mac-Line in Brussel, maar ze doen dit niet. Andere winkels wel?
  • verkopen op eBay of Marktplaats (of als iemand geïnteresseerd is???). Gezien al het overige hardware nog steeds uitstekend werkt, vraag ik me af hoeveel dit nog zou opbrengen. In onderdelen of in zijn geheel? Hij toont wel sporen van intensief gebruik (lichte krassen enzovoort). Graag zou ik er nog meer dan 500 euro voor krijgen en mede met dit geld een nieuwe MBP aankopen.
  • zelf repareren: ik kan op eBay voor een kleine 200 euro een glossy scherm aankopen: http://cgi.benl.ebay.be/N...m518fc92510#ht_2544wt_801 Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit te vertrouwen? Daarenboven heb ik het huidige scherm al doen barsten. De kans bestaat groot dat ik het deze keer weer in slaag. Ik had echter wel geen handleiding gevonden op het i-net die me hierbij kon helpen. Reparatie door een service center is te duur (800 euro minstens).
  • houden en verder gebruiken als een Mac Mini / desktop computer in combinatie met een 24"LCD en een Macbook Pro / Air (helaas geen budget hiervoor). Ik heb een mobiele computer nodig.
Alle reacties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor het zelf uitvoeren van de reparatie gaan. Eventueel kun je daarna alsnog besluiten de laptop te verkopen. De verkoopwaarde van een defecte laptop + nieuw scherm zullen zeer waarschijnlijk lager liggen dan de waarde van een werkende laptop. Hier kun je dus winst pakken.

Misschien is het zelfs nog voordeliger om een ebay verkoper in Hong Kong te vinden. Een vriend van mij heeft hier goede ervaringen mee maar ik kan de naam van de verkoper niet herinneren. Check gewoon de beoordelingen en het aantal verkopen van de verkoper om te zien of het betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ziggystardust schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:54:
Daar ik zelf ingenieur ben, heb ik de MBP verschillende keren opengegooid om het probleem voor langere tijd te verhelpen.
Duidelijk: zelf repareren zou geen probleem voor je moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 15:30
Inruilen doen de Mac resellers volgens mij niet (geen ervaring mee). Als je de reparatie niet ziet zitten, zou ik hem proberen te verkopen en eventueel tijdelijk een tweedehands macbook (pro) halen.

Mochten er binnenkort I5/I7 mbp uitkomen, is het misschien een idee om iets met de back to school acties te doen (rond augustus/september) Eventueel de tijdelijke tweedehands dan weer verkopen.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Voor handleidingen zou je eens kunnen kijken op ifixit.com.

http://www.ifixit.com/Guide/Browse/MacBook_Pro

Hier staan verschillende hanleidingen voor oa scherm vervangen. Onderdelen zijn daar ook te krijgen. De site en de onderdelen staan als goed aangeschreven. Zeker de iPhone en iPod reparatie pakketten schijnen daar erg goed te zijn. Heb zelf geen ervaringen met de onderdelen maar vond de handleiding wel prettig ivm een kleine fix aan mijn eigen macbook.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aangezien er nog al eens Macbooks sneuvelen doordat de 8600GT stuk gaat zou je natuurlijk je apparaat te koop kunnen zetten zodat iemand anders z'n logic board (a 750 euro) kan vervangen.
Of nog beter, zelf een gesneuvelde Apple kopen en dan dat werkende scherm gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Lijkt me duidelijk, zelf repareren!

Even googlen en je vindt genoeg webshops die Apple LCD's leveren voor rond de 200 dollar (mocht eBay niks worden)

Succes :) De laptop is het zeker nog waard om wat moeite in te steken iig.

@ hierboven, het 8600GT probleem valt onder verlengde garantie (3 jaar) toevallig dat mijn logicboard vorige week nog is vervangen met dit probleem :) Ding is van half 2007.

[ Voor 27% gewijzigd door Luuk op 01-02-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
G-PHREAK schreef op maandag 01 februari 2010 @ 18:55:
Lijkt me duidelijk, zelf repareren!

Even googlen en je vindt genoeg webshops die Apple LCD's leveren voor rond de 200 dollar (mocht eBay niks worden)

Succes :) De laptop is het zeker nog waard om wat moeite in te steken iig.

@ hierboven, het 8600GT probleem valt onder verlengde garantie (3 jaar) toevallig dat mijn logicboard vorige week nog is vervangen met dit probleem :) Ding is van half 2007.
Appart, ik had hetzelfde probleem. Inderdaad 'buiten' standaardgarantie toch voor nop vervangen. Vrees wel dat het probleem opnieuw kan optreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
DayteX schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:28:
[...]

Appart, ik had hetzelfde probleem. Inderdaad 'buiten' standaardgarantie toch voor nop vervangen. Vrees wel dat het probleem opnieuw kan optreden...
Mij werd verteld dat het nieuwe logicboard een 8600GT chip bevat van een latere, foutloze batch. maar dit is natuurlijk niet te controleren ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou de laptop ook lekker zelf repareren :) Als je hem in deze staat gaat verkopen ga je er weinig voor krijgen denk ik en mocht je er nog +€ 500 voor krijgen (wat mij sterk lijkt) dan moet je nog flink wat bijleggen voor een nieuwe MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Mocht je hem niet zelf gaan repareren maar verkopen dan heb ik wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggystardust
Bedankt voor de reacties. Dank ook voor iFixit (had over de correcte manueel heen gekeken).

Het logicboard en processor zijn in september 2007 vervangen geweest onder garantie omwille van het hitteprobleem (koelpasta).

Is "powerbookmedic" betrouwbaar?

Afbeeldingslocatie: http://www.flabbergasted.be/MBP-ct/DSC01305.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door Ziggystardust op 02-02-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Mocht je besluiten hem te verkopen mag je mij wel even een DM sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggystardust
Ik heb uiteindelijk besloten om het scherm zelf te vervangen dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.flabbergasted.be/ecsytie/mbpscreen/small/DSC01322.jpg

Geslaagd dus! Ik heb het (mat) scherm besteld bij PowerbookMedic gekocht voor $230. Shipping via UPS Worldwide $48 (donderdagmiddag besteld, maandagmiddag aangekomen -> top!). De aangerekende invoerrechten en BTW €55. De hele zaak kostte me dus in totaal zo'n €250.

De installatie verliep nogal stroef. Mijn (defect) scherm was namelijk vastgelijmd! De reden waarom het scherm dus barstte bij mn laatste herstelpoging. Bij het verwijderen bleef de metalen omlijsting van het LCD aan de front bezel gekleefd. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om deze van elkaar te onderscheiden. De onderstaande foto's illustreren dit.

Frontbezel met omlijsting LCD:
Afbeeldingslocatie: http://www.flabbergasted.be/ecsytie/mbpscreen/small/DSC01315.jpg

Tijdens het verwijderen:
Afbeeldingslocatie: http://www.flabbergasted.be/ecsytie/mbpscreen/small/DSC01317.jpg

Het oude LCD naast het nieuwe:
Afbeeldingslocatie: http://www.flabbergasted.be/ecsytie/mbpscreen/small/DSC01318.jpg

Nog een close up:
Afbeeldingslocatie: http://www.flabbergasted.be/ecsytie/mbpscreen/small/DSC01319.jpg

Achteraf ben ik toch blij dat ik voor deze oplossing gekozen heb. Ik was vergeten dat deze computer best nog meevalt. Dank naar jullie voor de adviezen. Ik ben al aan het uitkijken voor een andere upgrade: een SSD ipv die luidruchtige Scorpio Black en geheugenuitbreiding naar 6 of 8 gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Goed gedaan! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Gefeliciteerd met je nieuwe scherm, veel plezier ermee ;)
Pagina: 1