Versterker met twee vloerstaanders

Pagina: 1
Acties:

• ybe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo,

net een accountje aangemaakt op tweakers en ik zal er gelijk maar een vraag inkoppen.

Momenteel heb ik een oude versterker met 2 oude boxen aangesloten op mijn TV en HTPC, dit bevalt goed, maar het setje is niet van mij en ben van plan om iets goeds voor me zelf te kopen.

Zat in eerste instantie te denken om een reciever te kopen met daarbij 2 vloerstaanders (van bijv Canton of KEF).
Natuurlijk een keer wezen luisteren, en toen was de Onkyo TX-NR807 aangesloten op 2 KEF IQ70 boxen. Dit klonk natuurlijk helemaal top, maar om deze set direct te kopen, nee.
Ik wou me verder verdiepen en meer receivers en boxen luisteren. Nu ben ik afgelopen week naar een winkel geweest en daar verklaarde ze me bijna voor gek dat ik zat te denken aan een reciever die bedoeld is voor meerdere boxen. Ik kon veel beter puur en alleen een versterker kopen die geschikt is voor 2 boxen.
(In de winkel heeft de verkoper een Vincent SV-236MK aangesloten op Vento 890DC boxen)
Moet zeggen dat dit wel boven buget is, maar de Vincent kon ik meenemen voor 900 euro ipv 1600 :o

Maar door het verhaal van de laatste verkoper weet ik niet meer wat ik beter kan doen 8)7
Ik ga het geheel gebruiken voor (internet) radio, muziek van HTPC, Blu-Ray films van HTPC en natuurlijk voor de normale TV-uitzendingen.

Mijn persoonlijk voorkeur gaat momenteel uit naar een receiver, omdat ik denk dat deze meer geluidsbestanden ondersteund (of zeg ik nu iets heeel raars..). + dat een receiver beter samen kan werken met de HTPC dan een versterker... + snel schakelen tussen geluidsbronnen.

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven, en mocht iemand een suggestie hebben voor een bepaald type versterker/receiver hoor ik dit graag!! ;)

greetz

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Je bent inderdaad beter met een stereo versterker in dit geval en je output van je HTPC op stereo zetten
Meerdere geluidsbestanden ondersteunen gaat niets uitmaken, geluid blijft uit maar twee luidsprekers komen.
Ik ben zelf heel tevreden met de studio-reeks van JAMO. Weet niet wat je budget is, maar voor €500 moet je toch wel aan de S608 kunnen geraken. De S606 voor de helft(in mijn ogen veel betere prijs-prestatie verhouding).
Maar ga eens terug naar de verkoper en geef je budget, en krijg wat je ervoor krijgt. Neem wat eigen audiobronnen mee waar je zelf veel naar luistert zodat je het verschil goed hoort

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:03

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Als je aan het kijken bent naar een oplossing met 2 speakers dan zou ik ook zeggen pak een normale versterker. Het heeft dan niet heel erg veel nut om daar een receiver voor te pakken. Veel versterkers hebben meerdere ingangen die je kan gebruiken, en het switchen tussen de verschillende bronnen maakt niets uit tussen een receiver of versterker. Het samenwerken van verschillende apparatuur, en het ondersteunen van verschillende formaten heeft er niets mee te maken.
Mocht je in de toekomst meer speakers aan willen sluiten, of video signaal over een ander apparaat willen laten lopen is een receiver interessant. Als dit niet het geval is gewoon gaan voor een nrmale versterker, anders betaal je veel voor iets wat je niet gebruikt.
Wat betreft speakers en versterkend deel is mijn advies gewoon veel luisteren, en een budget opstellen, en je vooral niet op laten dringen door kortingen die je naar je toe gesmeten krijgt.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• ybe
Bedankt voor jullie advies.

Moet denk ik eerst maar eens na denken of ik in een later stadium nog zou willen uitbreiden.
Vriend van me had het er over dat ALS je een center speaker hebt deze het meeste wordt gebruikt/belast voor spraak, wat natuurlijk prettig kan zijn tijden het TV kijken. (maar is dit ook zo?)

Maar in dit geval kom je dus weer op een receiver ipv een versterker....

Maar het blijft lastig. :?

wat buget betreft zat ik ongeveer te denken aan €500 voor versterker/receiver + €500 per vloerstaander.
Mocht bijv de versterker/receiver €100 euro meer zijn, maar duidelijk beter, zal ik deze ook kopen. Het zelfde geld voor de speakers.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Hierna nog vertrouwen in Vincent? Ik niet.. http://www.lampizator.eu/...D%20player%20upgrade.html

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:03

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Het is natuurlijk nu wel heel erg makkelijk om te zeggen dat ik niet anders had verwacht van "high-end" geproduceerd in China, maar ik snap niet dat een zelf respecterend merk zich dit wil veroorloven. Ik vind dat als je veel geld vraagt voor componenten dat je dan ook kwaliteit leverd. Dit is gewoon schaamteloos als je deze recentie leest. :|

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• ybe
haha, nou dit is een duidelijk verhaal.

Wat ik ook koop het wordt geen Vincent ;)

Verwijderd

ybe schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 00:04:
Moet denk ik eerst maar eens na denken of ik in een later stadium nog zou willen uitbreiden.
Vriend van me had het er over dat ALS je een center speaker hebt deze het meeste wordt gebruikt/belast voor spraak, wat natuurlijk prettig kan zijn tijden het TV kijken. (maar is dit ook zo?)
Als je verwacht binnen nu en zeg, twee jaar, niet van stereo naar surroundopstelling te veranderen zou ik nu kiezen voor een leuke stereoversterker met twee luidsprekers. Je HTPC zou ik dan voorzien van een leuke stereo geluidskaart. Als je nu niet te schandalig veel geld uitgeeft aan een versterker kun je die tzt met een minimaal verschil verkopen. (marktplaats links zijn niet van mij, gewoon om aan te geven dat er best een smak geld bespaard kan worden met 2e hands jonge modellen)
diamondback schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:05:
Weet niet wat je budget is, maar voor €500 moet je toch wel aan de S608 kunnen geraken. De S606 voor de helft(in mijn ogen veel betere prijs-prestatie verhouding).
In de OP schrijft de TS Kef iQ70 lekker te vinden klinken. Een Jamo S606 is wel even, wat betreft klank, een andere categorie dan de Kef hoor.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:20:
[...]

In de OP schrijft de TS Kef iQ70 lekker te vinden klinken. Een Jamo S606 is wel even, wat betreft klank, een andere categorie dan de Kef hoor.
Ik denk ook dat de TS bij Kef moet blijven aangezien hij die goed vindt klinken. Als de TS al een ander merk zou willen nemen is het raadzaam die eerst te gaan beluisteren. Eventueel indioen mogelijk naast elkaar.
Wel zou ik daarbij een goede stereo versterker aanschaffen ipv een homecinema receiver.

Money for nothin' and your chicks for free

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:10

DJ Vincento

1422055

ybe schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:54:

Momenteel heb ik een oude versterker met 2 oude boxen aangesloten op mijn TV en HTPC,
Als het met deze 'oude' versterker functioneerd, functioneerd het toch ook met een nieuwe stereo versterker? Als je alles analoog aansluit heb je ook geen zorgen over formaten en dergelijke.

Voor puur stereo zou ik gewoon voor een pure stereo versterker gaan. Tenzij je in de toekomst naar 5.1, 7.1 of nog gekker wil upgraden.

• Ghanzzzzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik heb het volle vertrouwen in Vincent / Sheng Ya. Ik heb zelf de Sheng Ya CD-S10cs en ben hier heel tevreden mee. Zeg nou zelf.. beoordeel jij muziek uit een boekje of luister je naar een CD-speler zelf?

Ik was eerder in het bezit van een Myryad CD-speler, maar reken er maar op dat de Sheng Ya een grote stap vooruit was.
Vind het op zich jammer dat 'Chinese hifi' bij velen nog een slechte naam hebben. Misschien hebben deze mensen zelf te veel betaald voor de Europese apparatuur en schoppen liever tegen dingen aan die ze zelf niet kennen.. :)

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik vertrouw het niet wanneer je de prijzen combineert met het gebruik van al die namaak componenten en mislukte engineering (waar meneer lampizator meer verstand van heeft dan ik..)

Quotes:
''The look of this player - to my eye - is nothing more than another Chinese monster pretending to be high-end. They all share similar features: looks to die for, a little bit on a vulgar side of taste, the best DAC chip money can buy, as many op-amps as one can fit on a given PCB, and tubes being only attractive visual addition, an excuse to call the player TUBED.''

''Wait a minute. The parts on the PCB are FAKE IMITATIONS. All capacitors are WIMA look-alikes. I bet that the BurrBrown op-amps are fake as well: they are painted with white letters, not laser engraved like real BB 2604.
Wait a minute - WHAT OPAMPS?! This is a tubed player innit? .... well...

...not quite.

Counting opamps - 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 - TEN opamps means 5 per channel in a series and this shit feeds the triode ... well ....

lets see - this is not amplifying triode, no SRPP, no MU follower - this tube is a CATHODE BUFFER to color the sound of op-amped shit. This is SHIT SQUARED.''

Sorry maar dan liever een eerlijk merk..?
En ik heb niet eens enkel europese a-merk apparatuur, ik heb ook eerlijk chinees spul erbij, maar dit merk verkoopt wel b-kwaliteit tegen aanzienlijk hoge bedragen. Dit is geen discussie wbt chinees of westerse a-merken.

• ybe
Even afwijkend van het topic:

Stel dat ik in de toekomst naast de 2 vloerstaanders nog een center speaker plaats.. (dus eigenlijk een 3.0 :P )
Zou deze center speaker een goed aanvullig zijn op het geheel? Want wat zijn precies de voordelen van zn center speaker?
Begrijp dat je bij een volledige surround set een center nodig hebt. Heb ooit eens gehoord dat een center het meeste wordt gebruikt en dan met name voor spraak (dus tv kijken).
Het is natuurlijk wel prettig dat tijdens het journaal kijken het geluid van voren komt en niet van links en recht...

Meer dan dit zal ik waarschijnlijk niet gaan uitbreiden omdat ik geen zin heb om ook nog eens achter me een formaatje Canton Vento 820 te plaatsen.
(+ de extra kosten natuurlijk :) )

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Als je die iQ70 goed vind klinken in stereo dan zou je er voor kunnen kiezen om de iQ60 als center te nemen en 2 x iQ10 voor de achterkant.

Ik ben begonnen met 2 x iQ10 op een Marantz SR4003 en inmiddels heb ik een iQ60 als center en nog 2 x iQ10 voor de achterkant. Als was het de bedoeling om de voorkant te vervangen voor iQ70/90 maar nu heb ik gelijk 7.1 O-)

Ik doe veel met HTPC en qua muziek dan bij voorkeur DVD`s en vaak in DTS maar soms ook in stereo. Ga je voor een surround reciever dan kun je later upgraden naar meer speakers en deze is ook te gebruiken voor stereo. Ga je voor stereo dan moet je later een reciever kopen om het aan te vullen.

Het is dus een beetje lood om oud ijzer afhankelijk van wat je nu wil. Marantz heeft van alles wat en SR voor surround en PM serie voor stereo

SR4003 http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=3792

Mijn wensen lijstje voor heel veel later:

http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=3764
http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=3766

Verwijderd

bulldoze schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:43:
Ik vertrouw het niet wanneer je de prijzen combineert met het gebruik van al die namaak componenten en mislukte engineering (waar meneer lampizator meer verstand van heeft dan ik..)

Quotes:
''The look of this player - to my eye - is nothing more than another Chinese monster pretending to be high-end. They all share similar features: looks to die for, a little bit on a vulgar side of taste, the best DAC chip money can buy, as many op-amps as one can fit on a given PCB, and tubes being only attractive visual addition, an excuse to call the player TUBED.''

''Wait a minute. The parts on the PCB are FAKE IMITATIONS. All capacitors are WIMA look-alikes. I bet that the BurrBrown op-amps are fake as well: they are painted with white letters, not laser engraved like real BB 2604.
Wait a minute - WHAT OPAMPS?! This is a tubed player innit? .... well...

...not quite.

Counting opamps - 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 - TEN opamps means 5 per channel in a series and this shit feeds the triode ... well ....

lets see - this is not amplifying triode, no SRPP, no MU follower - this tube is a CATHODE BUFFER to color the sound of op-amped shit. This is SHIT SQUARED.''

Sorry maar dan liever een eerlijk merk..?
En ik heb niet eens enkel europese a-merk apparatuur, ik heb ook eerlijk chinees spul erbij, maar dit merk verkoopt wel b-kwaliteit tegen aanzienlijk hoge bedragen. Dit is geen discussie wbt chinees of westerse a-merken.
Ik heb een Primaluna Dialogue One versterker "Made in China", en ja hoor... TOPkwaliteit :)

• ybe
Heeft iemand een verlossend antwoord op het berichtje van woensdag 03 februari 2010 00:42

_/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 03-02-2010 19:23 ]

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Het zal helpen, een center. Veel meer is er niet over te zeggen, ik zou het zelf de moeite waard vinden, andere mensen hebben dan misschien liever 4.0.
Zelf uitproberen zou ik zeggen

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Nou ja, mijn center doet niet zoveel bij normaal t.v. kijken. Alleen bij de HD kanalen (ziggo nl 1,2,3) denk ik dat er hier geluid uit komt, de rest van de zenders heeft stereo als geluid, wat prima uit het 'midden' komt als je fronts goed gepositioneerd staan =)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Pagina: 1