Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-04 08:43
Sinds kort nieuw systeempje aangeschaft, maar ik heb een probleem met het geluid.
Idle draait alles soepel, zodra ik warcraft 5 minuten speel, gaat de voeding heel zwaar blazen.
Case temperatuur gaat naar 55 graden, cpu naar 60 graden. Idle is dat 40 graden beide.

Grafische kaart en CPU fan zijn niet zo luid als de voeding. (testje gedaan door fans stil te houden)
Ik wil graag advies wat nu het beste is?
1. Intake fan bijplaatsen aan voorkant voor beter airflow.
2. Waterkoeling?
3. Andere voeding? Heb bij www.ikbenstil.nl 750 PSU gezien.

Geld is niet zo'n probleem, kan wel een paar honderd euro besteden.

huidige setup:
AMD PHENOM II X4 955
Antec SONATA DESIGNER 500 EC IN (earthwatt 500 voeding)
Asus M4A79XTD EVO,sAM3 ATX,A790X,DDR3,2xPCIe,1394
Kingston 4GB ValueRAM 1333MHz DDR3
Sapphire ATI HD4890 VaporX,2GB GDDR5,DP,DVI,HDMI,PCIe
Cooler Master Hyper TX3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
Als geld geen probleem is, ga dan meteen voor de stilste. De Seasonic X-650 is volgens Silent PC Review zo ongeveer de stilste voeding bij laag verbruik, passieve voedingen meegerekend!, en ook stil op hogere belastingen tot 400 Watt ofzo. Daarna wordt hij wat luidruchtiger, maar ik denk dat de rest van je systeem dan al veel meer geluid maakt.
Hij is zo stil omdat de fan pas gaat draaien als de voeding te warm wordt. En hij is overigens ook 80 Plus Gold.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
wat zijn de garanties dat ik weer niet tegen hetzelfde probleem aan loop?

De antec earthwatt 500 schijnt namelijk ook wel een goede voeding te zijn en hoeveel is de Seasonic X-650 beter?
Als ik namelijk de EPU-4 applicatie van Asus gebruik (downgrade voltage moederbord en CPU) dan heb ik het probleem niet. (maar warcraft draait dan wel slechter).

Is er een manier om te berekenen wat voor voeding ik nodig heb met mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
defiler1974 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:05:
huidige setup:
AMD PHENOM II X4 955
Cooler Master Hyper TX3
Ik heb het idee dat het aan je huidige airflow ligt. Wat heb je aan fans op dit moment?

Dat je voeding warm wordt komt imo door dat je voeding lucht van 55 gr. staat te happen. Dan kan je niet verwachten dat je voeding onder de 60 gr blijft en dan gaat hij staan blazen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
fans:
(in volgorde zoals ze in hoogte in de kast zitten)

earthwatt 500 voeding met 2 80mm fans
120mm case fan naar buiten (achterkant)
Cooler Master Hyper TX3 op cpu
vapor-x fan op de graka, die blaast gelijk naar buiten en een beetje naar de zijkant in de kast.

geen intake fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
defiler1974 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:44:
fans:
(in volgorde zoals ze in hoogte in de kast zitten)

earthwatt 500 voeding met 2 80mm fans
120mm case fan naar buiten (achterkant)
Cooler Master Hyper TX3 op cpu
vapor-x fan op de graka, die blaast gelijk naar buiten en een beetje naar de zijkant in de kast.

geen intake fan
Hoe veel rpm draait die 120mm fan, en weet je zeker dat hij naar buiten blaast?
Welke kant blaast je CM Hyper TX3 op?

Edit: Probeer eens deze fan op max te zetten (ik begrepen dat hij instelbara is)

[ Voor 7% gewijzigd door Nivado op 01-02-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
wat zijn de garanties dat ik weer niet tegen hetzelfde probleem aan loop?
Die zijn er nooit. Maar bekijk deze review maar eens. Dan krijg je een beter idee van wat er aan stille voedingen is te krijgen. In de review kom je de Antec CP-850 tegen, maar die past niet in je kast.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Crahsystor schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:52:
[...]
Die zijn er nooit. Maar bekijk deze review maar eens. Dan krijg je een beter idee van wat er aan stille voedingen is te krijgen. In de review kom je de Antec CP-850 tegen, maar die past niet in je kast.
Ik betwijfel sterk dat het aan de voeding ligt. Ik heb zelf een EW 430 in een CM centurion 5. Die hoor ik nooit. CPU komt niet boven de 45 graden (met Scythe Ninja) en systeem is ca. 35-40 graden. Ik heb echter wel een intake fan in mijn drive bay zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Nivado schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:57:
[...]

Ik betwijfel sterk dat het aan de voeding ligt. Ik heb zelf een EW 430 in een CM centurion 5. Die hoor ik nooit. CPU komt niet boven de 45 graden (met Scythe Ninja) en systeem is ca. 35-40 graden. Ik heb echter wel een intake fan in mijn drive bay zitten.
Ik zal vanavond eens de kast openzetten en er dan load opzetten, kijken of de PSU dan ook gaat loeien. Zoniet dan weet ik in ieder geval dat het een hitte probleem in de kast is en niet de PSU die overbelast wordt.

120mm fan draait op laagste stand, bedoeling van het systeem was om zo min mogelijk geluid te hebben, maar dat mislukt tijdens het gamen dus. Zal ff checken of de fan naar buiten blaast. De hele kast staat ook wel een beetje bekrompen in een boekenkast en heeft niet veel ruimte om zijn hitte kwijt te kunnen.
(plank 5 cm boven pc en 10 cm ruimte aan voor- en achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
defiler1974 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:02:
[...]
120mm fan draait op laagste stand, bedoeling van het systeem was om zo min mogelijk geluid te hebben, maar dat mislukt tijdens het gamen dus. Zal ff checken of de fan naar buiten blaast.
Ik zou zeggen probeer de hoge stand eens. Het kan zo maar zijn dat als je die 120mm fan iets harder laat blazen, je voeding veel minder hard hoeft te blazen, waardoor het totale geluidssniveau toch lager uit komt.
De hele kast staat ook wel een beetje bekrompen in een boekenkast en heeft niet veel ruimte om zijn hitte kwijt te kunnen.
(plank 5 cm boven pc en 10 cm ruimte aan voor- en achterkant.
Dit verklaart ook zeker het een en ander. Als je kast zijn eigen warme lucht staat te recirculeren, dan wordt het goed warm ja. een intake fan aan de voorkant die koele lucht aanzuigt kan dan een heel groot verschil maken. Neemt niet weg dat het beter is om te zorgen dat de warme lucht aan de achterkant goed weg kan.

Aangezien je geen intake hebt, lijkt het me dat je nu aan de achterkant ook warme lucht aanzuigt. Je zou ook kunnen proberen alle roosters aan de achterkant dicht te maken (afplakken o.i.d.) dan weet je zeker dat hij van de voorkant aanzuigt. Ik neem aan dat hij aan de voorkant vrij lucht kan aanzuigen (oftewel open kast zonder deur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Sorry dubbel post. Gaf een error, maar kwam toch door.

[ Voor 93% gewijzigd door Nivado op 01-02-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Net even geprobeerd, systeem blijft lekker rustig als de klep open staat. De PSU gaat zich waarschijnlijk druk maken als temp boven 50c komt. Heb nu 48 graden met load en open kast.

Front 120mm fannetje plaatsen en de uitlaten richting open ruimte richten zal het wel verhelpen denk ik, Tnx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik weet niet of ik dit topic mag gebruiken maar het leek me wel geschikt.

Ik zit met hetzelfde probleem. Pc specs:
AMD Phenom II X3 720 Processor met Scynte Mugen II koeler
ATI Sapphire 4850 Vapor-X
250 gb HD van Western Digital
2 case fans
Case: Antec Sonata III met 400 w eartwatts voeding.

Op iddle draait de PC vrij stil, niet onhoorbaar, maar kom. De temperatuur ligt rond 35 graden in iddle. Als ik begin te gamen gaat hij gemakkelijk richting de 45 - 50 graden. Niet onoverkomelijk denk ik dan, maar toch begint de PC een verschrikkelijke herrie te maken. Als ik mijn headset opzet, klagen mijn huisgenoten van veel lawaai. Ik vind dit nog al vreemd want als ik via speedfan al mijn fans op 100 procent laat draaien is dit nog zeker niet van het geluidsniveau dan wanneer ik game. Ik heb overlaatst nog een 2de case fan geïnstalleerd voor vanvoor in de kast, maar ook dat helpt niet. Aan wat zou het dan wel kunnen liggen en wat kan ik er aan doen ?

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
mensen die gelijk voeding vervangen... zonde,, draai em open en gooi er een cooler master fan in of een nexus....

@ jesse, wat voor case fans heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door [Remmes] op 15-02-2010 21:01 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:56:
mensen die gelijk voeding vervangen... zonde,, draai em open en gooi er een cooler master fan in of een nexus....

@ jesse, wat voor case fans heb je?
1 standaard 120mm case fan van Tricool die al in de Sonata III zit, en dan nog één Artic 80mm vooraan: http://www.power4pc.be/we..._pwm_artic_fan_8_pwm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Probeer eerst de bron van de herrie te lokaliseren, door 1 voor 1 de fans te stoppen. Dit kan door je vinger tegen het midden van de fan te houden, of er een pen tussen te steken. Als je dit kort doet kan het geen kwaad.
Zodra je de fan stopt waar bij het stil(ler) wordt, heb je de herrie schopper te pakken. Pas als je dit weet kan je de nodige vervolg stappen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:07:
Probeer eerst de bron van de herrie te lokaliseren, door 1 voor 1 de fans te stoppen. Dit kan door je vinger tegen het midden van de fan te houden, of er een pen tussen te steken. Als je dit kort doet kan het geen kwaad.
Zodra je de fan stopt waar bij het stil(ler) wordt, heb je de herrie schopper te pakken. Pas als je dit weet kan je de nodige vervolg stappen bepalen.
Heb ik gedaan, en ik vind hem gewoon niet. Aan de voeding kan ik niet aan, dus dat is in mijn ogen de logische lawaaimaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
Huisgenoten die klagen van lawaai? Denk dat je de bron van het probleem hebt te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
haal alle fans behalve de voeding natuurlijk eens van je moederbord/molex af als je kan, als je lawaii hoort is het je voeding of gpu... houd fan van gpu even vast en luister... en dan weet je het

als het fan van je voeding is ga dan niet gelijk een nieuwe coeding kopen maar draai je voeding open en zet er een nieuwe fan in

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jesse....

je temps zouden kouder kunnen.

vind ~50 onder load nogal wat met een Mugen2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Moet mijn eigen topic toch weer openen.

Heb inmiddels 2 80mm nexus fans aan de voorkant geplaatst en heb de kast openstaan met openingen gericht op de open ruimte.

Sinds kort ben ik wat zwaardere spellen aan het spelen, (Star trek online) en de temperatuur loopt nu op naar de 60 graden in kast en CPU core.

Ik heb nu qua opstelling:

AMD PHENOM II X4 955
Cooler Master Hyper TX3

fans:
Hyper TX 3 op cpu, fan gericht op outtake fan
Voeding heeft 2 kleine fans naar buiten, ligt boven in de kast
1x 100mm outtake fan onder voeding
GPU fan (vaporx kaart) blaast semi naar buiten
2 intake fans aan voorkant blazen naar binnen op laag toerental

De cpu fan en voeding gaan nu toch weer hard blazen op 60 graden.
Ik weet even geen truken meer om hem koeler te krijgen behalve een zalman reserator v2 te kopen en CPU en GPU te waterkoelen. Iemand nog suggesties?

[ Voor 53% gewijzigd door defiler1974 op 09-06-2010 15:45 ]

Pagina: 1