Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerst, ik heb de OM FAQ gelezen.

Het probleem is als volgt, een computer uit 2001 mist in een week tijd opeens beide CD spelers (DVD en CD Writer). Het gaat hier om twee IDE spelers op dezelfde kabel die al die tijd goed gewerkt hebben. De IDE kabel zit ook vast.

Ze staan beiden nog wel in apparaatbeheer, maar met een geel uitroepteken (Windows XP). Apparaat wissen met [DEL] en opnieuw opstarten lost niets op. Apparaten worden opnieuw gedetecteerd en krijgen weer een geel uitroepteken. Er zijn geen grote software wijzigingen (zeker geen drivers!) en de gebruikers draaien niet als admin.

Dus heb ik de kast opengemaakt (was niet recent gebeurt) en de CD spelers een voor een los als master op de kabel gezet in hun eentje (kabel ziet er goed uit, had daar geen reserve exemplaar om mee te testen).

Wissen in apparaatbeheer, opnieuw opstarten, CD speler wordt gedetecteerd met geel uitroepteken (2x).

Mijn diagnose is dat de tweede IDE controler op het moederbord defect is en de eerste ook niet lang meer zal hebben. Ik heb de spelers dus helemaal losgemaakt en de IDE kabel uit de kast gehaald (die dingen kunnen toch niet spontaan stuk als je er niet aan zit?).

Het is verder niet zo belangrijk omdat er al een vervanger klaar staat voor deze oude computer, maar ik wou even weten of andere tweakers dezelfde diagnose hadden gesteld.

Ik durf het eerste IDE kanaal niet te gebruiken in geval de oorzaak in een van de spelers zit. De computer moet liefst nog een paar maandjes mee! De spelers/kabel gaan gewoon naar grof vuil omdat ik er geen risico's mee wil nemen (en zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35
Upper en lower filters uit je registry deleten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatLoaf
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-04 20:06
Voor meer informatie kun je dubbelklikken op de cd-speler in apparaatbeheer.
Hier kun je dan zien waarom er een geel uitroepteken bij staat. (waarom hij niet meer werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:54:
Upper en lower filters uit je registry deleten. :)
Hmm, dit brengt mij wel op een idee.

Ik heb kortgeleden wel software D.E.P. aangezet. Misschien dat de oude versie van Easy CD Creator dat niet trekt :) Het was mij echter nog niet opgevallen dat de CD's weg waren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update.

Ik heb alles weer aangesloten, D.E.P. weer uitgeschakeld en ik heb net memtest86+ 4.00 van een bootable cd gedraaid. Dit ging prima! (geen fouten overigens). Het is goed te weten dat de secondary IDE controler het dus nog goed doet. De fout zit inderdaad in Windows, en hier laat ik hem maar zitten omdat ik niet graag in het register bezig ben als het niet strikt noodzakelijk is.

De foutmelding is trouwens:
Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden. Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (Code 39)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Wat je al aangeeft, controleer het stuurprogramma eens, ik heb ooit hetzelfde gehad doordat nero de drivers verving door zijn eigen. Via google zou je genoeg manieren moeten kunnen vinden om de originele drivers te herstellen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
@r!k: Je moest eens weten hoe mijn handen jeuken om dit probleem met de registerhack van microsoft op te lossen!
Punt is dat dit geen probleem is voor de gebruiker van de computer. Ze hadden het zelf niet eens in de gaten dat de cd spelers weg waren, terwijl ze volgens mij op elk gebruikersaccount een melding moeten hebben gehad van Easy CD Creator. Ik kreeg zo'n melding iig op het admin account en nog een minder gebruikt user account.

Als ze het dan nog niet door hebben!

Op mijn handen zitten. Is een goede oefening voor me :)
Pagina: 1