Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330500

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc gekocht en Windows 7 Ultimate x64 geinstalleerd.Nu loopt de pc vaak vast tijdens het gebruik.

In Taakbeheer zie ik geen vastlopende programma's of services die abnormaal veel geheugen gebruiken. Op verzoek kan ik hier wel even een printscreen van maken.

Het lijkt of de explorer vastloopt, aangezien ik bv. Opera gewoon kan blijven gebruiken maar zodra ik met mijn muis over de balk beneden ga zie ik het "laden"-cirkeltje i.p.v. de muisaanwijzer. Ook loopt taakbeheer ooit vast, en soms moet ik af en aanmelden op verder te kunnen gaan.

Ik krijg geen errors o.i.d., het lijkt of hij in stilte ergens vastloopt. Ik heb zelf nog niet veel kunnen vinden, alleen zag ik in Pc Wizard dat op de +5V lijn 6,185V staat. Is dit een normale afwijking of zou het probleem hiermee te maken kunnen hebben?

Alvast Bedankt!

PS: Er zit een 550W voeding in, en een zelfde 2GB geheugenreepje is onderweg zodat ik op 4GB uitkom

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 330500 op 01-02-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Anoniem: 330500 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:25:
en een zelfde 2GB geheugen stick is onderweg zodat ik op 4GB uitkom
ik neem aan dat je een dimmetje bedoelt en geen geheugenstickie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een +5V lijn die op ruim 6V staat kan nooit goed zijn. Dat moet haast wel een meetfout zijn, als er daadwerkelijk 6 volt op staat dan zijn er genoeg onderdelen die het te zwaar te verduren krijgen en doorfikken.
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door om te achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het nagekeken in de BIOS en die geeft op de 5V lijn een beter waarde aan (tussen 4,8 en 5,2). Zou het aan het RAM-geheugen kunnen liggen? Aangezien x64 toch 4GB nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ennuh is dat nou meten of aflezen?
Sinds wanneer heeft een x86_64 4gb nodig? Memtest bewijst het (al dan niet) correct functioneren van je geheugen.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 01-02-2010 13:11 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 10:16
Als de explorer vast loopt denk ik zelf niet meteen aan hardware zaken. Heb je al eens een virusscan laten draaien bijvoorbeeld? Een keertje een scan op andere overbodige troep zou ook geen kwaad kunnen lijkt mij.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zover ik weet kan een x86 versie van Windows maar ~3GB Max gebruiken vanwege de 16-bits locatieaanduiding. Op dit forum staat ook dat voor een x64 machine je 4GB geheugen nodig hebt. Ik zal Norton nog eens laten lopen om te kijken of die iets vind, maar volgens mij scant hij automatisch op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:59
Rupie schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:44:
Als de explorer vast loopt denk ik zelf niet meteen aan hardware zaken. Heb je al eens een virusscan laten draaien bijvoorbeeld? Een keertje een scan op andere overbodige troep zou ook geen kwaad kunnen lijkt mij.
Inderdaad, na het lezen van je post denk ik ook eerder aan een softwarematig probleem. Laat inderdaad eens een virusscanner draaien, probeer MalwareBytes eens enz.
Anoniem: 330500 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:50:
Zover ik weet kan een x86 versie van Windows maar ~3GB Max gebruiken vanwege de 16-bits locatieaanduiding. Op dit forum staat ook dat voor een x64 machine je 4GB geheugen nodig hebt. Ik zal Norton nog eens laten lopen om te kijken of die iets vind, maar volgens mij scant hij automatisch op de achtergrond.
Bij 32bits windows heb je max 3GB geheugen, bij 64 is die limiet er niet, de minimum is denk ik 1GB geheugen. Min 4GB voor 64bit is gewoon onzin.

[ Voor 37% gewijzigd door Dnomaid op 01-02-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Anoniem: 330500 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:07:
Ik heb het nagekeken in de BIOS en die geeft op de 5V lijn een beter waarde aan (tussen 4,8 en 5,2). Zou het aan het RAM-geheugen kunnen liggen? Aangezien x64 toch 4GB nodig heeft.
Pure onzin, dit slaat werkelijk nergens op. Het verhoogt alleen het maximaal adresseerbare geheugen van 4gb naar ehm heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 10:16
En als die niets vind zou ik eerst nog even een online oplossing laten draaien, het feit dat 1 virusscan niets vind betekend niet dat je systeem schoon is ;) en dus iets van een spyware scan lijkt mij ook op zijn plaats!

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zover ik weet kan een x86 versie van Windows maar ~3GB Max gebruiken vanwege de 16-bits locatieaanduiding. Op dit forum staat ook dat voor een x64 machine je 4GB geheugen nodig hebt
Het is omgedraaid: om 4gb te kunnen adresseren moet je een 64bits OS hebben.

Dat 64bits OS wil waarschijnlijk op dezelfde hardware specs werken als een 32bits evenknie.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik heb Norton een volledige scan laten uitvoeren, net als MalwareBytes. Beide gaven alleen een tracking cookie aan.
Kan er hardwarematig iets aan de hand zijn? Mijn win7 installatie is 2 weken oud, dus pc is amper gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 330500 op 01-02-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-03 12:28
Zorg er voor dat je timings en het voltage van je geheugen goed staan in de BIOS.
Bij mij zorgde andere instellingen er ook voor dat het systeem instabiel werd (BSOD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

peugeot106xsi schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:01:
[...]

Pure onzin, dit slaat werkelijk nergens op. Het verhoogt alleen het maximaal adresseerbare geheugen van 4gb naar ehm heel veel.
192GB;)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb systeemherstel uitgevoerd naar net na het installeren van Windows x64. Alles lijkt nu perfect te werken.
Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1