Toon posts:

Asus EAX1600XT oververhitting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn vriendin gisteren een kaartje in gebouwd die ik nog had liggen (ze draaide nog onboard graphics), dit is een EAX1600XT van Asus wat dus een passieve kaart is met zijn heatsink gedraaid naar de bovenkant. Deze liep gisteren voor het eerst snoeihard vast bij Rome: Total war, volgens haar allemaal groene en gele strepen over het hele beeld, wat dus duidelijk duid op oververhitting.. Wat raar is, want de behuizing heeft voldoende airflow (CM Elite 334).

Is dit te verhelpen met een nieuw druppeltje koelpasta? ik heb hier nog Arctic Silver 5 liggen, maar kan dit ook gewoon op de core van de kaart? En dan zijn de RAM chips ook nog eens geheel bloot, die worden helemaal niet koel gehouden.. Ik had al een fan op de kaart gemonteerd met behulp van tie wraps, maar zo kom ik niet uit met de northbridge heatsink. Help?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Wellicht dat het zinvol is om even met een tooltje te kijken of het echt een probleem is met de warmte of dat het wellicht toch iets anders is.
Je kan er overigens gewoon koelpasta op doen zoals je dat bij je processor ook doet, maar ik betwijfel of een druppeltje koelpasta dusdanig veel verschil gaat maken in temps. Het zal wellicht een paar graden schelen, maar of dat jou probleem echt oplost is maar de vraag. Als het echt de temps zijn is een extra fan inderdaad een oplossing, maar die hoef je misschien niet eens echt op de kaart vast te bouwen, als de koele lucht er maar goed tegen/over/langs gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 01-02-2010 12:20 ]

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Raar genoeg kan ik met Everest Ultimate geen temp overzicht krijgen van de kaart zelf. Zodra ik de kaart zijn heatsink aanraak, schroeit mijn huid bijna van mijn vingers. Met een fan was dit opgelost, maar ik kan hem niet echt vastmaken aan de kaart want de northbridge heatsink zit in de weg, vandaar even mijn vraag of een nieuw laagje koelpasta ook kan helpen.

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
waarschijnlijk uitgedroogd koelpasta probleempje en een fan zou niet verkeerd wezen miss dan een kleiner model die de nortbridge niet in de weg zit

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:25:
Raar genoeg kan ik met Everest Ultimate geen temp overzicht krijgen van de kaart zelf.
Dit is komt omdat x1600/x1650 kaarten geen sensor hebben. Sterker nog: de x1300 en x1600 series lijken er helemaal geen te hebben. Heb vroeger voor mijn x1650pro ook nooit temps uit kunnen lezen.

Wat betreft oververhittingsprobleem: koelpasta is te proberen, maar als de kaart veel te heet word is een fannetje erbij ook wel handig

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

X1650 heeft wel een sensor. Uitlezen met GPU-Z is de boodschap. Daarna kun je pas concluderen of het een hitteprobleem is of dat je kaart gewoon kapot is.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Koelpasta gaat weinig tot niets verbeteren aan je probleem in dit geval. Je geeft aan dat de heatsink bloedheet is, ergo, de hittetransmissie van chip naar metalen koel-element gaat goed genoeg. Het probleem zit hem in de afgifte van hitte van je heatsink naar omgevingslucht.

Ergo, blijven maar paar opties over :
1) Underclocken (minder performance, minder warmte)
2) Actief koelen (fannetje installen op heatsink, toch)
3) omgevingstemperatuur verlagen (casefans installeren)

Succes :)

• stonedgeek
Nu begin ik aan mezelf te twijfelen. Maar heb even een en ander opgezocht.
De Club3D x1600xt heeft er geen, de Club3D x1650 (AGP) heeft er ook geen. Dit staat in bij specificaties van de kaarten.
De kaart waar we het hier over hebben heeft er WEL een. Zou dus wel uitleesbaar moeten zijn.

Is een beetje vreemd verhaal, excuses dat ik het er ook niet makkelijker op maak.

Verwijderd

Topicstarter
De airflow is niet veel beter te maken in de behuizing (Cooler Master Elite 334), ik heb een 120MM Scythe blue led fan aan de achterzijde met een fancontroller ingebouwd, en er zit een orginele Cooler Master 120MM fan aan de voorzijde. Ik zal eens kijken of ik een kleinere fan kan krijgen, hopelijk kan dit wat schelen, en zo niet.. underclocken, heb ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. Dank je wel voor alle antwoorden, ik ben in ieder geval weer wat verder ;).

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

stonedgeek schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:20:
[...]

Nu begin ik aan mezelf te twijfelen. Maar heb even een en ander opgezocht.
De Club3D x1600xt heeft er geen, de Club3D x1650 (AGP) heeft er ook geen. Dit staat in bij specificaties van de kaarten.
De kaart waar we het hier over hebben heeft er WEL een. Zou dus wel uitleesbaar moeten zijn.

Is een beetje vreemd verhaal, excuses dat ik het er ook niet makkelijker op maak.
Ik dacht me te herinneren dat er op mijn backupkaartje (X1650Pro) wel een sensor zat. Gewoon even kijken dus op jouw kaart?

• stonedgeek
Jejking schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:56:
[...]

Ik dacht me te herinneren dat er op mijn backupkaartje (X1650Pro) wel een sensor zat. Gewoon even kijken dus op jouw kaart?
Wat betreft mijn kaart weet ik het eigenlijk zeker dat er geen sensor op zat. Heb er veel tijd ingestoken om die sensor te 'zoeken'. Op veel forums werd gezelgd dat er geen sensor op zat, en dat andere merken/typen er wel een hebben. Kan het misschien dat sommige fabrikanten er wel sensors op zetten, en anderen niet?

Wat betreft het overhittingsprobleem van johanschr (om weer even ontopic te komen, excuses), heb zelf ook een CM Elite 334. Ik heb daar 3 120mm casefans inzitten. Heb er nog 1 vlak achter de 5,25 drive bays gekregen, is eigenlijk een kleine mod. Zit vlak achter de meshed voorkant van de behuizing. Of het nuttig is voor jou weet ik niet, maar mijn tems daalde flink. De Graka kan ik niet veel zinnigs over zeggen omdat die tegelijk met de extra werd vervangen. (9600gt> HD4890 BE)

Een ander idee is de Antec Spotcool, een klein fannetje die je bijna overal in je kast kan plaatsen. Zo kun je heel simpel wat extra airflow krijgen bij de heatsink van je videokaart. Heb geen reviews gelezen, dus of het effectief is weet ik niet. Kost tussen 11 en 20 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb zonet even nieuwe koelpasta toegevoegd aan de core, de oude heb ik er makkelijk af kunnen krijgen gelukkig. Er zit nu Arctic Silver 5 op, en ik heb er met tie wraps een 60mm fan op weten te krijgen, maar krijg nog steeds dezelfde artifacts. Hij voelt opmerkelijk veel koeler als hiervoor, wat dus een hoop te denken geeft. Daarintegen zijn de RAM chips wel helemaal bloot.. wat een stom design van Asus zeg. Ik kan dan ook niet checken of het geheugen veels te warm word, want er zitten toch echt geen sensors op de kaart! GPU-Z mocht ook niet baten..
Pagina: 1