Advies over receiver en surround set?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 14:57
Ik ben van plan om mijn kamer te verrijken met 5.1 geluid. Momenteel heb ik een simpel logitech 2.1 speaker setje aan mijn tv hangen. Het bevalt me prima, maar ik wil toch liever surround geluid om logische redenen: ik kijk vaak films, en daarnaast game ik ook veel en luister regelmatig muziek.

Mijn setup is als volgende, ik heb een Samsung LE40M86 HDTV, Xbox360 (met component aan mijn tv), een Asrock ION 330 met daarop XBMC om mijn films te kijken, aangesloten d.m.v HDMI aan mijn TV, en ik kijk digitale tv m.b.v. de Humax IR-C Fox digitale receiver welke is aangesloten met scart.

Om het wat duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/33o1k6q.png

De vragen:

1) Nu heeft mijn tv een optical out. Is het genoeg om mijn toekomstige receiver alleen daar op aan te sluiten en 'snapt' hij dan alle signalen (xbox360 en asrock ion surround signalen)? Of moet ik de apparaten apart aansluiten op de receiver?

2) Mijn budget gaat ongeveer tot 300 euro, is er iets aan te raden? Het liefst inclusief boxen natuurlijk...Ik dacht zelf al aan de Logitech Z-5500 set als complete 'budget-oplossing', maar ik weet niet of dat mogelijk is voor mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De set-up van alles naar de tv en dan met optisch naar de Z-5500 is mogelijk. Er zijn alleen twee dingen waar je rekening mee moet houden:
Ten eerste is er de kans dat de tv alles downscaled naar Dolby Digital 2.0. Dus dan verlies je de 5.1 die sommige apparaten mee kunnen sturen. En mocht de tv al Dolby Digital 5.1 doorsturen dan is het nog maar de vraag of je DTS door kan sturen, want er zijn maar weinig tv's die dat doen. Maar in de manual van de tv moet zoiets wel staan. En anders gewoon proberen natuurlijk.
Ten tweede is er het punt dat je de XBox met component aan hebt gesloten. Oftewel: jouw XBox 360 stuurt maar 2.0 stereo de tv in terwijl de XBox gewoon komt met een optische uitgang die Dolby Digital uit kan sturen. Dus mocht de tv meerkanaals audio uit kunnen sturen heb je met de XBox geen 5.1 geluid. Ik zou de XBox altijd met die optische aansluiting aansluiten op een 5.1 setje.

Maar wat zijn de geluidsuitgangen van de verschillende componenten? Want de XBox heeft dus een optische uitgang waar Dolby Digital en DTS overheen kunnen. Maar wat doet die Asrock ION 330 en die Humax IR-C Fox? Als je dat weet kan je inventariseren welke ingangen de 5.1 set nodig heeft en of de Z-5500 dan geschikt zou zijn...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Ik heb het even een beetje uitgezocht, en de optical out op de HDTV ondersteunt hoogstwaarschijnlijk geen DTS etc, dus alles via de optical out van de HDTV zit er niet in.

Wat er uit mijn digitale tv kastje komt is toch altijd stereo voor zover ik weet, die aansluiting is niet zo belangrijk dan neem ik aan? Ik kan dan eventueel daarvoor de optical out gebruiken van de tv, of de simpele RCA connectors ((L-R 2 x RCA connectors)

Dat de Xbox360 een optical out heeft was nieuw voor me, die zou ik dan kunnen gebruiken inderdaad.

De Asrock ION heeft ook een optical out, maar kan ook geluid over de HDMI verzenden (maar daar gaat ook het beeld over..)

Dus als ik het even optel, heb ik in ieder geval 2 optische ingangen nodig op een eventuele receiver, en dan nog een ingang voor het geluid van mijn TV, wat dus tulpjes kunnen zijn of nog een optical in.

Dus dan valt de Z-5500 af, qua connectivity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
welke (budget) receiver en 5.1 boxset zou een mogelijkheid kunnen zijn? Ik vind muziek kwaliteit niet bijzonder belangrijk...Ik bedoel, ik zit nu op standaard 2.1 speakertjes van logitech en ik ben al vrij tevreden ;)

[ Voor 70% gewijzigd door coendeurloo op 01-02-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

coendeurloo schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:14:
welke (budget) receiver en 5.1 boxset zou een mogelijkheid kunnen zijn? Ik vind muziek kwaliteit niet bijzonder belangrijk...Ik bedoel, ik zit nu op standaard 2.1 speakertjes van logitech en ik ben al vrij tevreden ;)
Dat is hier dus niet de bedoeling...
Zie daarvoor onder andere Het AUD beleid. En in het algemeen De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid.

Dit forum is geen "vraag en krijg antwoord" forum, maar een discussieforum. Het is dus de bedoeling dat je zelf eerst onderzoek doet voordat je hier van dit soort vragen gaat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Daar was ik al een beetje bang voor toen ik die post plaatste :)

Ik heb zelf al flink wat onderzoek gedaan, en waar ik eigenlijk nog een beetje mee zit is of ik nu een receiver moet kopen met HDMI connectivity of niet. In theorie heb ik het niet nodig, ik kan immers alles met optical aansluiten. Ik vraag me echter af wat het grote voordeel van de HDMI poorten op een receiver is, is het puur en alleen zo dat je dan maar 1 kabeltje naar je tv hebt?

In mijn geval zou ik als ik voor een hdmi-loze receiver zou gaan de video kabels van de apparaten aansluiten op de tv, en de audio kabels van die apparaten op de receiver. Ik heb dan wel meer kabels, maar als ik het goed begrijp heb ik dan meer 'budget keuze' omdat HDMI een redelijk nieuwe connectiviteit is en dus ook vaker op wat duurdere receivers zit?

Daarnaast zijn er zo ontzettend veel receivers dat beslissen erg moeilijk is. Ik had zelf deze receivers al gevonden via testfreaks.nl, en die leken me wel okee:

Met HDMI: LG AR702NS en de JVC RX-5060, en bijvoorbeeld dit als complete oplossing met boxen (maar helaas ook met dvd speler die ik niet nodig heb): Panasonic SC-PT470, en ik heb zojuist ook deze gevonden die er ook goed uitziet: Onkyo TXSR307/S

Zonder HDMI: Kenwood KRF-V5300D. Maar misschien is het beter om in het geval van een HDMI loze receiver meer te kijken naar een 2e handsje?

[ Voor 3% gewijzigd door coendeurloo op 01-02-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

coendeurloo schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:39:
Ik vraag me echter af wat het grote voordeel van de HDMI poorten op een receiver is, is het puur en alleen zo dat je dan maar 1 kabeltje naar je tv hebt?
Onder andere inderdaad. Het "maar één kabel naar de tv hebben" gaat natuurlijk wel wat verder. Zo zijn er receivers die alle beelden die via analoog binnen komen om kunnen zetten naar HDMI. Dus dan heb je echt maar één kabel naar de tv. Er zijn ook receivers die per ingang één kabel naar de tv hebben. Dus zeg maar voor component één kabel naar de tv, voor HDMI één kabel naar de tv, enzovoorts. Daar zit wat verschil in zoals je ziet.

En receivers met HDMI Processing hebben daarnaast nog het voordeel dat ze de nieuwste geluidsformaten als Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio ondersteunen. Iets wat je over een optische- of digitale coax kabel niet krijgt.

Niet alles zou eerst naar de receiver hoeven en dan pas naar de tv. Want een console zoals de XBox 360 stuurt maximaal DTS en Dolby Digital over HDMI en dat kan ook via de optische uitgang. Dus de XBox zou je dan al via de tv kunnen laten lopen qua beeld en dan het geluid optisch. Vooral Blu-ray spelers, HTPC's en andere apparaten die baat hebben bij dingen als Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio zul je sneller via de HDMI van de receiver laten lopen.

Maar als jij apparaten hebt die maximaal DTS en Dolby Digital uitvoeren dan heb je inderdaad geen HDMI nodig. Alles voor het beeld dan naar de tv en losse audiokabels voor het geluid is dan een goede oplossing. Nadeel is dat driehonderd euro gewoon niet veel geld is om daarvoor een receiver én speakers te hebben. Helemaal niet als je nog eens het nieuwste van het nieuwste wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Super deze info Fear, je helpt me er echt enorm mee.

Ik ben wat meer gaan researchen naar de Onkyo TX-SR307 en het lijkt mij een ideale budgetkeuze. Iedereen lijkt er aardig over te spreken zijn en zo zit ik ook nog een beetje goed voor de toekomst.

Daarnaast wil ik uiteindelijk een redelijk goeie set boxjes kopen. Momenteel heb ik nog een 5.1 setje van logitech liggen, bedoel voor de pc (Logitech X-540). Zou ik deze ook aan kunnen sluiten op de receiver door de plugjes eraf te halen, of is dit een ronduit dom idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Pak dan de Onkyo TX-SR507. Zo veel meer kost die niet ten opzichte van de TX-SR307, maar de TX-SR507 beschikt wel over HDMI Processing. Alleen heeft de TX-SR507 dan ook weer niet de optie om analoge beelden om te zetten tot HDMI geloof ik. Dus daar moet je wel even naar kijken. Het is dus een switch voor elk soort ingang.

Met de TX-SR307 heb je dus de XBox 360 dan naar de HDMI ingang van de receiver. Dan gaat het beeld en het geluid naar de tv. En voor geluid over de surroundset moet je dan weer een optische kabel trekken naar de TX-SR307. Dan ben je dus twee ingangen kwijt voor slechts één apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
FeaR1986 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:06:
Pak dan de Onkyo TX-SR507. Zo veel meer kost die niet ten opzichte van de TX-SR307, maar de TX-SR507 beschikt wel over HDMI Processing. Alleen heeft de TX-SR507 dan ook weer niet de optie om analoge beelden om te zetten tot HDMI geloof ik. Dus daar moet je wel even naar kijken. Het is dus een switch voor elk soort ingang.

Met de TX-SR307 heb je dus de XBox 360 dan naar de HDMI ingang van de receiver. Dan gaat het beeld en het geluid naar de tv. En voor geluid over de surroundset moet je dan weer een optische kabel trekken naar de TX-SR307. Dan ben je dus twee ingangen kwijt voor slechts één apparaat...
Als early adopter (;)) heb ik helaas de XBox 360 met alleen component, geen HDMI...is dat een groot probleem? de Onkyo TX-SR507 is inderdaad niet veel duurder, en ondersteund ook Dolby True HD & DTS HD zie ik.

Kun je me iets zeggen of de logitech speakerset geschikt is om voorlopig hierop aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Fear, ik heb deze gevonden: http://reviews.cnet.com/h...4505-6740_7-33560952.html

voor een totaalprijs van 300 euro! Dat is echt precies mijn budget, het heeft zelfs hdmi etc...geen processing en dat soort functies, maar de prijs is toch wel heel aantrekkelijk, of zitten er hier meer addertjes onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 17:34
heb je je keuze inmiddels gemaakt coendeur? ik ga denk ik met het advies van Fear mee en kies voor de Onkyo TX-SR507 (249,-) icm de JBL SCS 200.5 speakerset (149,-).. volgens mij heb je dan een uitstekend home cinema systeem voor nog geen 400,-

Die Onkyo heeft specificaties om van te smullen, en met name de mogelijkheid om audio via HDMI door te geven lijkt met perfect :)

ADVANCED FEATURES

* DTS-HD Master Audio™, DTS-HD High Resolution Audio™, DTS-HD Express, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus Decoding
* HDMI™ Version 1.3a to Support Deep Color™, x.v.Color™, LipSync, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DVD-Audio, Super Audio CD, and CEC
* HDMI Audio and Video Processing (1080p; 4 Inputs and 1 Output)
* HDTV-Capable HDMI Video Switching
* Audyssey 2EQ™ to Correct Room Acoustic Problems
* Audyssey Dynamic Volume™ to Maintain Optimal istening Level and Dynamic Range
* Audyssey Dynamic EQ™ for Loudness Correction
* Powered Zone 2 and Zone 2 Line-Out for Playback in Another Room (Separate Source)
* 4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports, Action, and Role Playing Game (RPG)
* Universal Port for Single-Cable Connection of Optional Onkyo Dock for the iPod or DAB+ Radio Tuner
* Front-Panel Audio Input for Portable Devices
* Music Optimizer for Compressed Digital Music Files

AUDIO & VIDEO FEATURES

* 130 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC
* DTS-ES™ Discrete/Matrix, DTS Neo:6®, DTS 96/24™, Dolby® Digital EX™, Dolby® Pro Logic® IIx Decoding
* DTS Surround Sensation® Speaker Technology
* H.C.P.S. (High Current Power Supply) Massive High Power Transformer
* 192 kHz/24-Bit DACs for All Channels
* Advanced 32-Bit Processing DSP Chip
* 4 Digital Inputs (2 Optical and 2 Coaxial)
* Front-Panel Auxiliary A/V Input (for Camcorders,Game Consoles, etc.)
* HDTV-Capable (720p/1080i) Component Video Switching (2 Inputs and 1 Output)
* Optimum Gain Volume Control Circuitry
* WRAT (Wide Range Amplifier Technology)
* Theater-Dimensional Virtual Surround Function
* CinemaFILTER™
* RIHD (Remote Interactive over HDMI) for System Control
* A-Form Listening Mode Memory
* Double Bass Function
* Direct Mode
* Pure Audio Mode
* Crossover Adjustment (40/50/60/80/100/120/150/ 200 Hz)
* A/V Sync Control Function (Up to 100 ms in 20 ms Steps)
* Subwoofer and Surround Back Pre Outs
* Banana Plug-Compatible Speaker Posts (Except Zone 2)
* Color-Coded Speaker Terminals
* 40 FM/AM Radio Presets
* RDS (PS/RT/PTY/TP)
* Compatible with RI (Remote Interactive) Dock for the iPod
* Preprogrammed RI (Remote Interactive) Remote Control

OTHER FEATURES

* Non-Scaling Configuration
* Tone Control (Bass/Treble) for Front L/R Channels
* 4 A/V Inputs and 1 Output
* Video Output (Monitor)
* 2 Audio Inputs and 1 Output
* Display Dimmer (Normal/Dim/Dimmer)
* Headphone Jack
* Sleep Timer (via Remote)
* Battery-Free Memory Backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

habermas schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:31:
Die Onkyo heeft specificaties om van te smullen...
Je weet ook dat je nooit zo maar op specificaties af moet gaan? Specificaties zeggen sowieso niets over klank en toonbeeld, al is dat bij een receiver minder dan bij speakers. Maar opgegeven specificaties als vermogen kloppen nooit en wijken altijd wat af. Is het bij sommige merken met een zeer kleine afwijking is het bij andere merken een zeer gering percentage wat je overhoudt aan vermogen. Zo is die 130 Watt zoals gezegd gemeten bij 6 Ohm en met maar een enkel kanaal. In meerkanaals gebruik kakt Onkyo gewoon in naar om en nabij de 30 Watt. Nog steeds genoeg, maar wel om aan te tonen dat specificaties niets zeggen...

• habermas
klopt, je moet ook nooit alléén op specificaties afgaan, daarom ben ik ook bij de MM een paar avonden wat setjes gaan beluisteren. met specificaties bedoelde ik ook niet zozeer het vermogen alswel bijvoorbeeld de HDMI ports met audio/video processing, en meer van dat soort zaken. ik ben overigens voor de Pioneer VSX-819H-K gegaan prima receiver voor 300E, nu nog een goeie surroundset :)

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 07:01
Behalve dat de onkyo zijn uitgangsvermogen geen eer aan doet is verder wel een top product voor weinig geld. Ik hou eigenlijk wel de specificaties als ena belangrijkste uitgangspunt omdat ik zoveel apparaten heb die er op moeten kunnen. Zo vind ik HDMI processing belangrijk, digitale aansluitingen (audio) component aansluitingen, modus instellingen.

Dat neemt niet weg dat de sound het belangrijkste is :) Kwaliteit is moeilijk te bepalen zeker als je net gaat kopen. Onkyo staat niet bekend als hoge kwaliteit maar meer bang for the buck. Zelf heb ik de TR507 en ben niet ontevreden over hoe het ding zijn werk doet. Mijn speakers zijn prut dus vermogen genoeg. Dat hij warm wordt heb ik nog niet heel erg gemerkt aangezien ik zon 7cm boven vrij heb. Wel zit ik er over te denken om de AVR155 te nemen van HK.

__/`\__/`\__

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mistacal schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:25:
Behalve dat de onkyo zijn uitgangsvermogen geen eer aan doet is verder wel een top product voor weinig geld.
Onkyo is zeker geen topproduct (meer). Vroeger waren ze dat nog wel, maar nu niet meer als je ziet naar wat voor componenten ze nu gebruiken. En zo zijn er wel meer mindere punten aan dit merk gekomen. Het is een leuk merk qua instap, maar daar is ook alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Mijn keuze ligt eigenlijk nog steeds op de Onkyo HT-S3200, voor dat geld is er naar mijn idee niets beters te vinden. Ik wil gewoon 5.1 bij games en films, en een goeie kwaliteit voor muziek, maar ik ben absoluut geen super fijnproever! Ik neem aan dat de Onkyo HT-S3200 al een enorme stap opwaarts is vergelijken bij mijn huidige 30 euro 2.1 logitech speakertjes, snap je? Ik heb helaas geen groot of flexibel budget, en 400 euro is me toch net wat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De stap van een Logitech 2.1 pc-setje naar een Onkyo HT-S3200 is zeker een stap voorwaarts. Je gaat dan als het ware van de klasse "pc-speaker" naar "home cinema". Nadeel is dan wel dat je wel helemaal onderin de klasse home cinema zit. Dus bijvoorbeeld geen HDMI Processing. Maar je gaat er zeker op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
FeaR1986 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:39:
De stap van een Logitech 2.1 pc-setje naar een Onkyo HT-S3200 is zeker een stap voorwaarts. Je gaat dan als het ware van de klasse "pc-speaker" naar "home cinema". Nadeel is dan wel dat je wel helemaal onderin de klasse home cinema zit. Dus bijvoorbeeld geen HDMI Processing. Maar je gaat er zeker op vooruit.
Ja precies...ik kan altijd nog eens overstappen in de toekomst, en bij die set heb ik gewoon 5.1 geluid van (neem ik aan) goede kwaliteit. Mijn oor zal toch niet merken van "had ik maar 100 euro meer betaald, dan had ik <plaats willekeurig geluidje> net iets beter gehoord" ;)

Bedankt voor alle reacties, het heeft me echt enorm geholpen in mijn keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Het gaat nu ook niet even om het geluid van de Onkyo TX-SR307, maar om wat een receiver die maar één stapje hoger is (TX-SR507) voor meerwaarde kan hebben. Zeker als je meerdere apparaten hebt ik HDMI Processing gewoon handig. Scheelt in optische of digitale coaxkabels. En zo zijn er nog wel meer dingen die de TX-SR507 meer heeft dan de TX-SR307. Maar aan de andere kant moet je inderdaad ergens de lijn trekken, want volgende stap is natuurlijk dat de TX-SR607 betere dingen heeft dan de TX-SR507, etc :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
FeaR1986 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:58:
Zeker als je meerdere apparaten hebt ik HDMI Processing gewoon handig. Scheelt in optische of digitale coaxkabels.
Daarom heb ik uiteindelijk voor de Pioneer VSX-819H gekozen. Uitstekende AV-receiver, mét HDMI processing :P Zeker omdat bij mij alles via een gat in de muur naar mn LED loopt is één enkele HDMI-kabel naar de tv wel zo ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

habermas schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:10:
[...]Daarom heb ik uiteindelijk voor de Pioneer VSX-819H gekozen. Uitstekende AV-receiver, mét HDMI processing :P Zeker omdat bij mij alles via een gat in de muur naar mn LED loopt is één enkele HDMI-kabel naar de tv wel zo ideaal :)
Audiokabeltje terug vanaf de tv naar de receiver kan soms ook nodig zijn als je nog naar analoge tv kijkt of via de interne digitale tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
FeaR1986 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:17:
[...]
Audiokabeltje terug vanaf de tv naar de receiver kan soms ook nodig zijn als je nog naar analoge tv kijkt of via de interne digitale tuner.
tsja dan vervalt het voordeel van HDMI processing ook natuurlijk :9 had nog wel even stiekum gehoopt dat het tv-signaal van mn UPC-box naar de tv ook via die HDMI kon, maar die kabel zul je nog wel moeten trekken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

habermas schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:55:
[...]tsja dan vervalt het voordeel van HDMI processing ook natuurlijk :9 had nog wel even stiekum gehoopt dat het tv-signaal van mn UPC-box naar de tv ook via die HDMI kon, maar die kabel zul je nog wel moeten trekken :*)
HDMI Processing heeft niets te maken met dat de tv alsnog via de audio out verbonden hoeft te worden als je de analoge of interne digitale tuner gebruikt. Als je een losse decoder hebt dan hoeft het natuurlijk niet. Dan kan je gewoon de digitale tuner met HDMI (of wat dan ook) aansluiten op de receiver en dan via de HDMI Out naar de tv. Moet de receiver wel analoge signalen kunnen upscalen en over HDMI weer kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
t ging mij ook om t tv signaal, die Pioneer heeft een 'dedicated' TV/Sat ingang, maar het was ook vooral wishful-thinking dat dat signaal óók mbv hdmi naar mn tv zou gaan. bottom line is iig dat hdmi-processing erg prettig is met meerdere apparaten (blu-ray, satelliet, mediaplayer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Ik heb de knoop doorgehakt en de Ibood van vandaag aangeschaft!

http://tinyurl.com/ygv7goo

Lijkt me wel een goeie keus :)
Pagina: 1