• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 21:51
Hallo,

Gister heeft het noodlot toegeslagen, er was bij mij in huis om nog onbekende redenen een spanningsuitval op 1 groep. Op deze groep zat 1PC. Nadat ik de pc op een andere stroomgroep heb aangesloten wilde het systeem niet meer opstarten. Het leek erop of de voeding rip was/is. Nadat ik (in record-tijd) de voeding van een andere pc overgezet had bleek dat het systeem nog steeds niet wilde opstarten.

Het moederbord is een Asus P6T6 WS moederbord. Dit moederbord heeft een G.P. Diagnose kaart en leds op diverse plekken op het moederbord geplaatst. De led van de CPU lichte meteen op toen ik de computer met nieuwe voeding starte. De G.P. Diagnose kaart gaf als errorcode FF. Na een rondje google betekende dit dat de CPU niet goed ingebracht is (wat natuurlijk onzin is aangezien ik niet aan de CPU gezeten heb). Het lijkt er dus op dat OF het moederbord rip is, of de CPU niet meer leeft.

Dit is natuurlijk vrij vervelend. Maar niet zo vervelend als het volgende.
Op het systeem zitten 4 HD's in raid 10 op stelling. Op deze hd's staat nog belangrijke data die ik nog niet gebackupped heb (stom, i know). Of de HD's het nog doen weet ik niet, maar als ik (in het gunstige geval) ervanuit ga dat ze het nog doen, is het dan mogelijk om met (indien deze stuk is) een nieuw moederbord (zelfde type) de raid configuratie weer in te lezen?

Verder, wat is de meest realistische kans wat stuk is, CPU of moederbord (of alle 2).
De grafische kaart (die ook met een stekker op de voeding zit) heeft het wel overleefd (so it seems)

De chipset die voor de de RAID configuratie zorgt is de Intel X58 chip

edit:

Kan iemand de topic title aanpassen na het volgende:
Systeem kapot na electrostoring, hoe moet ik raid redden

tnx

[ Voor 4% gewijzigd door ThaStealth op 01-02-2010 09:20 ]

Mess with the best, die like the rest

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 16:59
Ik denk dat je moederbord dood is gegaan, Heb je nog een andere computer, Welke je onderdelen in kan testen uit deze. En desnoods ook belangrijke data backuppen van je hardeschijven.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 21:51
Nope, is enige pc met i7 socket en DDR3 geheugen en deze raid controller. Enige mogelijkheid is om nieuwe onderdelen te bestellen.

Mess with the best, die like the rest