Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09-2021
Ik heb onlangs 1GB geheugen voor m'n broertjes pc gekocht (zie gekoppeld product) maar om de 1 of andere reden ziet Windows Vista Business Edition alleen de 1GB die al geïnstalleerd was (ik wil het totale geheugen uitbreiden naar 2GB). Het rare is, de BIOS ziet beide modules en Everest Ultimate doet dat ook. Ik heb de BIOS al geupdate, wat geen verschil uitmaakte, (op een extra functie voor de fans na dan, maar daar heb ik niks aan) verschillende keren gegoogeld en ik ben op een punt gekomen waar ik echt in zak en as zit.

Ik kijk morgenmiddag nog even of het geheugen te zien is vanaf een Ubuntu LiveCD, om te kijken of het aan Windows zelf ligt.

Als iemand mij met dit probleem kan helpen, dan ben ik hem zeer dankbaar. Alvast bedankt!

edit: Ubuntu ziet hem ook niet, en er worden nu twee kingston-modules gebruikt die identiek zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door IffyIffy op 05-02-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 13:20
Wellicht dat het zinvol is als je even de specs van de pc post, wellicht dat het dan makkelijk wordt om jou een richting in te sturen waar je naar kunt zoeken.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar kijk je precies of het geheugen wordt gevonden?
Als de bios het herkent lijkt het een softwareissue te zijn. Ik heb in Windows nergens een optie gezien om het geheugen te limiteren, dus niet echt een idee waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Nou dit is wel een heel apart verhaal. Windows 32-bit zou sowieso tot 3GB moeten zien. Denk dat je Windows een beetje de kluts kwijt is ermee.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
Ziehier de specs:
http://quatroking.pastebin.com/f1f14de88

Zoals je ziet, is het systeemgeheugen 768MB (1024MB minus de 256MB shared, die de crappy videokaart in beslag neemt) terwijl er wel degelijk 2GB in is gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als je gewoon in de taskmanager kijkt, wat staat daar? (ik vertrouw die 3rd party progs nooit zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
768MB, net als Everest zegt. Ook bij systeeminformatie staat er dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:37

Dark

who tweaked the light?

de spd's worden wel uitgelezen maar het geheugen wordt niet herkend lijkt het...

code:
1
2
3
Systeemgeheugen                                   768 MB  (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
DIMM1: Kingston                                   1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM  (5-4-4-12 @ 266 Mhz)  (4-4-4-12 @ 266 Mhz)  (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM2: A-Data                                     1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM  (5-4-4-11 @ 266 Mhz)  (4-4-4-11 @ 266 Mhz)  (3-3-3-8 @ 200 Mhz)

kortom het geheugen werkt niet samen.
zie je in bios wel staan dat je 2gb hebt? of ook enkel dat het bord 2x de spd uitleest, maar niet het geheugen aan de totale pool toevoegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
M'n bios zegt dat er 2GB aan ram geïnstalleerd is, minus de 256 aan shared uiteraard. Nu heb ik eens zitten praten met m'n leraar Hardware (ik doe een opleiding ICT beheer) en hij denkt dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat het een Packard Bell pc is, en die niet normaal kunnen omgaan met hardware die niet door packard bell zelf wordt gebruikt. kan dit kloppen? Ik hoop van niet, want dan kan ik weer op zoek gaan naar een module die wel werkt/ moederbord vervangen met een beter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

maar als de bios het herkend, dan zou het dus aan windows liggen... en daar een packard bell versie van gaat echt niet helpen...

Maak eens foto's van wat je bios precies laat zien? ik heb namelijk het idee dat die -net als everest- wel de SPD van de reepjes herkend, maar deze niet gezamelijk in de memory table opneemt... is het enkel dat hij bij het opstarten zegt die 2 reepjes te vinden of staat er echt duidelijk in het bios hoofdscherm 2048mb?

edit: welk type packard bell is het dan?
edit2: met onder, ik denk dat de reepjes gewoon niet samen werken, meestal lukt het wel, maar soms ook niet om verschillende merken/types te mixen... de beste kans heb je met 2 gelijke reepjes... soms kan het ook een beperking van de chipset zijn, dus dat die b.v. bepaalde configuraties niet slikt dus meldt ook eens precies de specs/types van de reepjes, want ik heb een vermoeden dat ze gewoon te veel van elkaar afwijken...

[ Voor 37% gewijzigd door Dark op 02-02-2010 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Quatroking schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 00:03:
Nu heb ik eens zitten praten met m'n leraar Hardware (ik doe een opleiding ICT beheer) en hij denkt dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat het een Packard Bell pc is, en die niet normaal kunnen omgaan met hardware die niet door packard bell zelf wordt gebruikt. kan dit kloppen?
Nee, dat is pertinente onzin. PB gebruikt al minstens 10 jaar gewoon standaard hardware, alleen dan de OEMvariant ervan, maar die halen verder geen rare fratsen uit om andere hardware juist incompatible te maken.

Natuurlijk kan geheugen incompatible zijn. Wat gebeurt er als je alleen boot met dat 2e dimmetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
Dark schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:51:
maar als de bios het herkend, dan zou het dus aan windows liggen... en daar een packard bell versie van gaat echt niet helpen...

Maak eens foto's van wat je bios precies laat zien? ik heb namelijk het idee dat die -net als everest- wel de SPD van de reepjes herkend, maar deze niet gezamelijk in de memory table opneemt... is het enkel dat hij bij het opstarten zegt die 2 reepjes te vinden of staat er echt duidelijk in het bios hoofdscherm 2048mb?

edit: welk type packard bell is het dan?
edit2: met onder, ik denk dat de reepjes gewoon niet samen werken, meestal lukt het wel, maar soms ook niet om verschillende merken/types te mixen... de beste kans heb je met 2 gelijke reepjes... soms kan het ook een beperking van de chipset zijn, dus dat die b.v. bepaalde configuraties niet slikt dus meldt ook eens precies de specs/types van de reepjes, want ik heb een vermoeden dat ze gewoon te veel van elkaar afwijken...
Ik heb net even gekeken met linux, en die pakt de extra GB ook niet. Ziet er naar uit dat het hardwarematig is, dus.

De foto's maak ik later deze week, maar het geheugen heb ik al wat eerder getest en het werkte zoals het moest wanneer ik enkel de kingston gebruik. Ook heb ik ze al van slot verwisselt, wat niks uitmaakte.

Ik denk nu zelf dat het puur en alleen komt omdat ze van verschillend merk zijn en niet samenwerken. Ik bestel vandaag/morgen nog eendezelfde kingston en gebruik die dan wel, als die niet werken dan haal ik maar gewoon een nieuwe mobo plus cpu en gooi een nieuw pc'tje in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
Great... De nieuwe kingston module is binnen en ook die wordt niet gepakt door windows. Ik wordt echt schijt en schijtziek van dit moederbord, ik bestel wel een nieuwe.

Ik maak foto's van de BIOS vanmiddag, en zet ze vandaag nog op het web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 08:19
Heb je al geprobeerd om je BIOS te updaten en is het misschien mogelijk dat je geheugen in Dual Channel moet zetten?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
Het is wel vreemd dat het een Packard bell is,
ik had vroeger exact hetzelfde probleem.
Er stond dat ie maximaal 1GB kon hebben, maar 2x 512 mb was goed voor 1x 512MB.
(Hij had ook andere problemen zoals dat hij maar 1x per dag aangezet kon worden :P andere stuf van het merk ging ook allemaal stuk :()

Ik heb het nooit op kunnen lossen, dus ik vrees het ergste...

[ Voor 9% gewijzigd door topaj op 05-02-2010 10:25 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 16:10

Anno

Griefmaker#2862

Jij zou zoals Wylana zegt een bios update kunnen proberen. Volgens de specs zou het moederbord tot max 2GB kunnen link.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een HP. Hier heeft een bios update ook geholpen. Echter had ik hier 1x 512MB vervangen door 2x 1GB (identieke modules voor DUAL channel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
De BIOS is al de meest recente versie naar mijn weten, ik heb hem eind januari geupdate omdat hij toen in de BIOS slechts 1GB zag, nu 2GB. (1791MB vanwege de shared videokaart)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1673597/P2020038.JPG
Ik merk net op dat er single-channel staat, terwijl de modules weldegelijk het zelfde serienummer hebben. Is er een manier om dit te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Zou het kleine verschil in timings uitmaken of windows ermee kan omgaan?

DIMM1: Kingston
1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM (5-4-4-12 @ 266 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM2: A-Data
1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM (5-4-4-11 @ 266 Mhz) (4-4-4-11 @ 266 Mhz) (3-3-3-8 @ 200 Mhz)

Met alleen de nieuwe reep geheugen start je computer wel op en wordt die 1 GB herkend?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
0scar, de A-Data is alweer vervangen door een kingston met hetzelfde serienummer, beide modules zijn nu identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Dan waren het de timings dus niet... :) (sorry ff een post gemist)

Was Kingston niet dat merk dat allerlei soorten chips gebruikt en deze met dezelfde serie nummers labelled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

[b][message=33416601,noline]Quatroking schreef op vrijdag 05 februari 2010 @
Ik merk net op dat er single-channel staat, terwijl de modules weldegelijk het zelfde serienummer hebben. Is er een manier om dit te veranderen?
hangt meestal af van de gebruikte slots, stel je hebt 0,1,2 en 3 dan is het vaak dat 0 en 1 het eerste kanaal en 2 en 3 het 2e kanaal... met 2 reepjes moet je dan dus 0+2 pakken (of 1+3) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Volgens mij heeft dit MoBo maar 2 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy
Dark schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:59:
[...]

hangt meestal af van de gebruikte slots, stel je hebt 0,1,2 en 3 dan is het vaak dat 0 en 1 het eerste kanaal en 2 en 3 het 2e kanaal... met 2 reepjes moet je dan dus 0+2 pakken (of 1+3) ...
0scar schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:13:
Volgens mij heeft dit MoBo maar 2 slots.
Klopt, het mobo heeft slechts 2 geheugensockets. Ik zal eens gaan moeten zoeken naar de gebruikershandleiding, kijken of er nog enige jumpers zijn die invloed hebben op de ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ik zag het al met plaatjes kijken ... lijkt ook nogal op de ECS rc 410m, zo op het oog enkel wat poortjes minder en iets andere layout van de vrm.

Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c00864925.jpg
http://www.e4allupgraders...herboards/ECS_RC410-M.jpg <-- hotlink beveiliging :+
Afbeeldingslocatie: http://www.ascendtech.us/mmASC/Images/RC410M-001.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door Dark op 06-02-2010 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

2x :( hoe krijg ik dat nou voor elkaar ...

[ Voor 94% gewijzigd door Dark op 06-02-2010 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-07 19:52

Erw

Probeer de 2 reepjes eens om tewisselen

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IffyIffy