Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:58
Sinds begin januari ben ik in bezit van een 27 inch iMac. Omdat ik nog nooit een Apple had gehad, wist ik eigenlijk nauwelijks wat ik met OS X aanmoest. Ik zocht een Office pakket en omdat ik deze niet direct gevonden had installeerde ik maar Microsoft Office in Parallels. In het begin ging dit goed, maar na een tijdje begon ik het toch te traag te vinden. Ook vond ik het eigenlijk een beetje een raar idee om eerst €1.500 euro uit te geven aan een Apple om vervolgens onder een virtuele Windows een veel gebruikte applicatie als Office te installeren. Hierna heb ik een aantal andere Office pakketten geïnstalleerd. Hieronder staat wat voor mij de voor- en nadelen zijn.

Microsoft Office (for Windows)
Voordelen:
Alle documenten, spreadsheets etc. die andere mensen gemaakt hebben zijn te openen.
Nadelen:
Traag, omdat je steeds je Parallels op moet starten, het draait niet native onder OS X.

Microsoft Office (for Mac)
Voordelen:
Eigenlijk alle documenten en spreadsheets zijn te openen.
Nadelen:
Als je aan de 'ribbon' interface gewend bent is het wel weer wennen aan de interface. Kon niet overweg met mijn conditional formatting van Office 2007 (Windows), loopt qua functionaliteit dus wat achter.

iWork
Voordelen:
Mooie interface. Erg veel mogelijkheden om de documenten er mooi en professioneel uit te laten zien. Keynote is heilig :)
Nadelen:
Een belangrijk nadeel is dat iWork niet kan 'saven' naar DOC of DOCX. DOCX helemaal niet en naar DOC kan alleen via Export (waardoor je dus een nieuw bestand krijgt en niet meer het ' oude' bestand aan het bewerken bent). Pages kon bij mij ook niet overweg met een aantal Word documenten (met exotische opmaak)

OpenOffice.org
Voordelen:
Als enige gratis (voor veel Tweakers is vrijwel ieder software pakket gratis te krijgen >:) maar het voelt wel lekker aan om veel legaal verkregen software op de computer te hebben ;) ). Vrij veel functies.
Nadelen:
Persoonlijk vind ik het een verschrikkelijke interface. Veel functies zitten achter een rechtermuisknop weggestopt en zijn moeilijk te vinden. Ik vind het programma er ook niet mooi uitzien en veel van mijn Word documenten openen niet goed.

Op dit moment gebruik ik een combinatie van Office 2010 beta (Windows) en Office 2008 (Mac). Ik vroeg me af, hoe gaan jullie met dit probleem om? Hebben jullie geen last van de nadelen? Hoe gaan jullie hier mee om?

Alvast bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond de gebruikservaring van Office voor de mac persoonlijk wat tegenvallen dus die gebruik ik niet; voor die dingen draai ik Office voor Windows (Word, Excel). Voor presentaties gebruik ik Keynote (heilig! :P) Pages kan mooie dingen maken, maar voor een simpele brief vind ik het niet een erg doelgericht programma. Nu ik erover nadenk, soms gebruik ik ook Numbers, omdat je zo fijn meerdere sheets op een pagina kunt hebben en dus je cellen zo kunt uitlijnen zoals je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Ik gebruik open office. Dat deed ik al onder linux en ik ben het gewoon gewend. Als je aan Microsoft office bent gewend is het misschien wat omslachtig, maar ik denk dat je daar wel aan zou kunnen wennen.

Grootste voordeel is natuurlijk dat het gratis is :)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Je vergeet Googledocs ;)

Maar mijn voorkeur gaat uit naar iWork, werkt op de mac gewoon een stuk fijner. Office is nogal crash gevoelig.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCML
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 20:14
Ik heb hier office for mac. Het werkt allemaal prima alleen bij office for mac zitten een aantal functies er niet in, die bij de windows versie er wel in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk enkel met openoffice. Voorheen werkte ik met office maar werdt me allemaal wat te duur, vandaar nu Openoffice.
Het was zekers in het begin wat wennen om alles te vinden, maar eenmaal gewend ruled het voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31

Eris

-

Iwork, als primaire software.

Heb nog wel mac osx office 2008 maar gebruik het alleen voor studie als ik word bestanden moest openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Aangezien MS Office in mijn ogen het enige pakket is met goede ondersteuning voor reference managers is dit voor mij het enige bruikbare pakket om (wetenschappelijke) publicaties te schrijven. Ook vind ik de review tools van Office persoonlijk prettiger werken voor situaties waarin je met meerdere mensen aan een document werkt.

Verder gebruik ik dezelfde oplossing als de TS: voor eenvoudige documenten volstaat Office 2008 onder OSX. Voor professionele taken voel ik me helaas vaak genoodzaakt om te booten naar Windows en Office 2007 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MagicTempest schreef op maandag 01 februari 2010 @ 07:06:
Ik gebruik open office. Dat deed ik al onder linux en ik ben het gewoon gewend. Als je aan Microsoft office bent gewend is het misschien wat omslachtig, maar ik denk dat je daar wel aan zou kunnen wennen.

Grootste voordeel is natuurlijk dat het gratis is :)
Heb jij ook dat crossversie voor OS in Open Office hij de lay-out anders begrijpt? Ik heb vrij regelmatig dat mijn Windows versie alles verkeerd laat zien, mijn linux versie alles perfect laat zien en de OSX laat af en toe wat foutjes zien, maar aanzienlijk minder dan die van Windows?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Ik gebruik Office:Mac als ik groepswerk moet doen voor mijn studie, als ik individueel werk, dan is het iWork.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Thuis gebruik ik Geos 128. Als ik dan toch een keer privé een briefje in moet kloppen, dan wil ik er lol van hebben. :)

En het obligate MS Office op kantoor.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
Ik gebruik MS Office 2004 voor OSX en soms MS Office 2007 voor Win onder Bootcamp en/of VMWare.

Ik maak binnen Excel veel gebruik van VBA. Versie 2008 heeft geen VBA aan boord, dus die valt af.

Verder heeft de 2004 versie weer als nadeel dat deze zeer traag is bij grote zware Excel-bestanden (2008 is ook niet snel trouwens). Dus wanneer ik moet werken met erg zware xls(x) bestanden, dan doe ik dat vaak door op te starten via bootcamp of door Vista op te starten via VMWare. Het vreemde is dat Office 2007 in een gevirtualiseerde Vista omgeving vele malen sneller is dan Office 2004. Lijkt mij een voorbeeld van slecht gebruikmaken van de beschikbare resources door het MS Office for Mac ontwikkel-team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 23:58
Touchdomex schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:17:
[...]

Heb jij ook dat crossversie voor OS in Open Office hij de lay-out anders begrijpt? Ik heb vrij regelmatig dat mijn Windows versie alles verkeerd laat zien, mijn linux versie alles perfect laat zien en de OSX laat af en toe wat foutjes zien, maar aanzienlijk minder dan die van Windows?
Ben ook openoffice gebruiker (mac) en het bedrijf waar ik werk gebruikt het ook (om de verkeerde redenen), maar ik stoor me er inderdaad ook mateloos aan dat mijn eigen documenten van mijn mac niet goed worden weergegeven op de windows versie op mijn werk.
Dat is toch wel het minste wat je verwacht van zo'n programma.
Verder gebruik ik te weinig tekstverwerking om er een programma voor aan te schaffen en dan voldoet OO prima, vooral de export naar PDF gebruik ik regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
iWork <3

Mooi programma om in te werken, maak zelf alleen eigenlijk nooit meer iets er in. OpenOffice vind ik om te huilen, Office for Mac is ook wel netjes.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:43
gebruik office for mac. Ben er tevreden over. Ben niet veel bezig met powerpoint.
Mocht dat wel in de toekomst gaan gebeuren dan koop ik er nog een iwork licentie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er zijn toch meer office packetten te vinden als die 4.

Gratis bv:
KOffice
Gnome Office
Star Office
IBM Lotus Symphony
En allemaal zouden moeten werken op OSX, voor KOffice en Gnome weet ik niet in hoeverre die van KDE of Gnome af hangen en dus nodig is op OSX.

Ik heb geen ervaring met deze packetten maar ken mensen die op zoek waren voor een alternatief op windows (ivm. prijs) en meestal toch terug bij MS Office kwamen. Er werd toen wel heel veel gebruikt gemaakt van visio, waar toch weinig alternatieven in de buurt komen (persoonlijke mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Thuis gebruik ik altijd iWork. Veel ervaring met docx enzo heb ik niet, vrijwel iedereen die ik e-mail of dingen moet toesturen gebruiken een Mac.

Heb voor mijn pa wel eens Office geïnstalleerd, maar kon daar niet aan wennen. iWork heeft een veel betere gebruikservaring, zoals je dat van Apple mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik MS Office omdat ik zakelijk met talloze documenten met de verschillendste opmaken in aanraking kom.
Alle klant gebruiken MS Office, en als je dan OpenOffice (wat een prima programma is) gaat gebruiken, dan loop je toch tegen compitabiliteitsproblemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:18
Ik mis NeoOffice in dit rijtje, een fork van OpenOffice die wat beter lijkt te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Laatst online: 10-09 15:25
Touchdomex schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:17:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar kort geleden overgestapt ben van linux naar mac. Ik heb nog niet heel veel ervaring met documenten op de verschillende platformen. De documenten die ik heb overgenomen uit mijn linux omgeving zien er in ieder geval gewoon goed uit.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MagicTempest schreef op maandag 01 februari 2010 @ 18:24:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar kort geleden overgestapt ben van linux naar mac. Ik heb nog niet heel veel ervaring met documenten op de verschillende platformen. De documenten die ik heb overgenomen uit mijn linux omgeving zien er in ieder geval gewoon goed uit.
Merkte het ook vooral in de normale .doc :X Die zien er serieus in elke variant anders uit :X In linux pakt hij het wel goed. Windows niet en dus OSX half :+ Heb op dit moment geen OSX meer ivm moeten verkopen van mijn macbook want ik had heel snel geld nodig :'(

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

I.v.m. thuiswerken ben ik gebonden aan Office 2007 (Windows) en dan in het bijzonder Access. En als ik toch Office 2007 draai dan ga ik voor tekstverwerken, rekenen etc. niet terugvallen op OpenOfffice o.i.d.

Tot op heden merk ik niets van het trager worden van Office 2007 via Parallels (op een iMac i7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik office 2008 voor mac en bevalt prima. meer niet nodig. gebruik hoofdzakelijk alleen maar word en excel.
als ik office 2007 wil log ik wel in op werk in xenapp server.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LaTeX met VIM :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
iWork. Heb even MS Office for Mac gehad, maar dat heb ik na een kwartier met veel plezier de prullenmand ingesleept. Beviel mij bijzonder slecht. iWork daarentegen vind ik werkelijk fantastisch. Lekker snel en allemaal erg makkelijk en mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 11:53
KOffice... als het moet. En op het werk MS Office 2k3 (helaas, wat een walgelijkheid).

Als het kan gebruik ik LaTeX, maar da's niet een office- pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb zowel iWorks als Office for Mac 2008 geinstalleerd staan. Ik gebruikte eerst altijd iWorks, maar ik kan er niet altijd aan wennen, sommige zaken die ik erg veel gebruik vindt ik zeer omslachtig. Via het werk kon ik echter een Office 2008 licentie voor €.25,- krijgen en ik merk toch dat ik vaak sneller naar Office 2008 grijp. Gewenning denk ik. Daarnaast krijg ik toch veel Office documenten binnen en dat opent toch wat vlotter in Office 2008.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Google Docs, vooral omdat ik mijn documenten dan altijd en overal bij de hand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 22:30
Eerste paar weken dat ik een Mac had gewerkt met office for Mac maar alleen aan het opstarten kon ik me zo irriteren (lees erg traag) dat ik snel ben overgestapt naar iWork. iWork bevalt mij echt super kan het iedereen aanbevelen. Vooral de Keynote presentaties vallen altijd in de smaak.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:18
Volgens mij kunnen we wel redelijk concluderen dat voor iedereen de smaken verschillen en er niet echt een beste keus is. Van zowel iwork als MS office zijn trials te downloaden, en daarnaast zijn een aantal Open Source toepassingen beschikbaar.
Ik zou zeggen, probeer het allemaal en kijk wat het prettigste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Microsoft Office voor Mac. Hoofdreden: comptabiliteit. Ik studeer en dan wissel je regelmatig documenten uit met studenten en docenten. De praktijk heeft uitgewezen dat iWork en OpenOffice lang niet alle documenten probleemloos kunnen openen. Zelfs in Microsoft Office voor Mac kan ik sommige Powerpoint-bestanden niet openen, die in Office voor Windows wel goed openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

beta office 2010. Potjandrie wat een mooi pakket toch

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik Google Docs tegenwoordig. Handig omdat ik niks hoef te installeren en mijn netbook met flashfire af en toe een reinstall nodig heeft en ik me zo geen zorgen hoef te maken over documenten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
iWork, mooie en duidelijke interface en ook snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:13:
beta office 2010. Potjandrie wat een mooi pakket toch
Voor zover ik weet is hier alleen een Windows versie van. Is het voordeel ten opzichte van Office voor Mac zo groot dat dat al het gedoe van Parallels/Windows opstarten compenseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:04:
[...]

Voor zover ik weet is hier alleen een Windows versie van. Is het voordeel ten opzichte van Office voor Mac zo groot dat dat al het gedoe van Parallels/Windows opstarten compenseert?
Zou het misschien ook aan Parallels kunnen liggen? Ik gebruik regelmatig MS Office 2007 & Win XP onder VMware Fusion versie 3, en ik vind alle Office 2007 apps razendsnel draaien. Win XP start onder Fusion denk ik in ongeveer 10 sekonden op. Het is net zo snel als op de HP 2Ghz C2D laptop die ik van mijn opdrachtgever ter beschikking heb gekregen.

Probeer anders eens een trial-versie van Fusion 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:04:
[...]

Potjandrie...ik zit helemaal te slapen en blijk me opeens in 76 te bevinden. Oeps :) In dat geval...ik heb geen flauw idee

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
Ik gebruik iWork, werkt lekker, goede interface, mooie presentaties, en i.t.t. Office 2008, wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 09:43
Ik gebruik ook alleen iWork, in het begin was het wel even wennen (nu soms ook nog sinds november mac gebruiker)

In het begin nog moeite gedaan met office for mac en via parallels (maar dat parallels binnen 2 dagen verwijderd daarvoor heb ik geen mac gekocht)
office for mac was compleet wennen omdat dat een hele andere interface heeft en toen dacht ik waarom niet meteen iWork als ik toch weer helemaal moet wennen (dus ook maar meteen iWork gaan gebruiken.)

Inmiddels een hele tevreden iWork gebruiker, geeft altijd een professionele uitstraling en bevat als je het eenmaal doorhebt handige functies (keynote is gewoon superieur aan andere programma's)

Wat betreft compatible met ms office, het is altijd te openen (effectjes worden wel eens weggelaten maar leesbaar is het toch) mogelijk tot opslaan in .doc zodat word gebruikers het kunnen openen en bewerken, niet vergeten je kunt nog altijd opslaan naar iwork.com dan kunnen ze het altijd bekijken + laten opslaan in iwork + office + pdf formaat.

Het is gewoon even wennen maar als je echt in osx wil werken raad ik je iWork aan, mocht je echt daar echt niet mee kunnen werken dan is bootcamp nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

iWork voor eigen gebruik, de office 2008 for mac wel geprobeerd maar was trager en de ondersteuning van de docx/xlsx files was nog steeds niet 100% (indelingen vooral die anders eruit kwamen dan de office 2007 op windows). Dus voor erbij een VMware windows machine met Unity ingeschakeld en Word 2007 en Excel 2007 in de dock. Gedragen zich gewoon als mac progjes ipv in een apart scherm met een heel windows OS. Werkt prima zo moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 21:41

Huig

Merino Fanatic

Ik gebruik zowel MS office als iWork. Voor verslagen en papers e.d. gebruik ik office, veelal omdat de docent het moet kunnen lezen, en ik niet aan kan komen met een iwork bestand. Ook heb ik ervaren dat een iwork bestand niet altijd even netjes over wordt gezet in een ms office bestand (zowel word als powerpoint). Voor presentaties gebruik ik iWork, dat is gewoon geil! (en heilig natuurlijk :)) De mogelijkheiden en grafische eyecandy zijn onovertroffen bij iWork. En het gebruiksgemak! _/-\o_ Als ik groepswerk moet doen met medestudenten kijk ik wel altijd even of Keynote de presentatie goed overzet naar .ppt bestanden, heb nare ervaringen gehad dat de lay-out niet altijd hetzelfde was.

Ik moet wel toegeven dat ik voor papers nog geen iWork geprobeerd heb, vond het te risicovol om dat in een deadline van 2 dagen te doen, voor mij is iWork voor de eyecandy, en office voor het saaie standaard werk...

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik MS Office 2008 (for mac) voor Word en Excel, iWork voor Keynote en dan nog af en toe LaTeX (TeXShop) voor school als ik papers moet schrijven. En dat werkt allemaal prima =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Ik gebruik LaTeX voor de grote en technische documenten.

iWork voor alles wat ik niet met anderen (lees: windows gebruikers) hoef te delen

Microsoft Office for Mac voor alles wat ik wel moet delen, vooral studie gerelateerde dingen maak ik in Office. Ben Office wel steeds meer gaan waarderen... het mag soms wat sneller, maar sinds de laatste update zit dit ook wel snor.

OpenOffice gebruik ik soms, nadeel vind ik de interface :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Touchdomex schreef op maandag 01 februari 2010 @ 18:48:
[...]

Merkte het ook vooral in de normale .doc :X Die zien er serieus in elke variant anders uit :X In linux pakt hij het wel goed. Windows niet en dus OSX half :+ Heb op dit moment geen OSX meer ivm moeten verkopen van mijn macbook want ik had heel snel geld nodig :'(
Ah kijk, daar komt de aap uit de mouw :) Wat jij beschrijft is hartstikke normaal. Je moet bij MS Office en het gebruik van die oude binaire formaten niet verwachten dat de opmaak behouden blijft in een andere Office installatie dan degene waarmee het gemaakt is. Het lijkt erop dat het gebruik van het ooxml formaat dat aardig tot het verleden behoort. Bij gebruik van het oude OOo 1.x formaat of het nieuwe ODF zul je in OOo merken dat het zonder problemen gaat. Enige wat een probleem kan zijn is de uitwisseling met andere pakketten maar wat ODF betreft is dat niet zo erg raar omdat de nadruk ligt op behoud van de informatie. Met andere woorden, als je de mogelijkheid hebt om niet het oude binaire formaat in MS Office te gebruiken moet je die met beide handen aannemen. Dat formaat biedt als enige garantie dat je stuff er b0rked uit ziet bij de ander.

Aangezien ik niet veel office werk meer doe thuis heb ik het maar bij OpenOffice.org gehouden. Dat werkt uitstekend, is lekker snel en de prijs past bij mijn gebruik. Nu met de nieuwe 3.2 versie die op rc5 zit is goed te merken dat er serieuze vooruitgang is geboekt op snelheidsgebied, het is namelijk een stuk sneller. Ik moet het alleen doen zonder de services en de dictionary van OS X. NeoOffice is op dat gebied sterker maar haalt het inmiddels niet meer op performancegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lounge Deluxe schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:25:
[...]

Zou het misschien ook aan Parallels kunnen liggen? Ik gebruik regelmatig MS Office 2007 & Win XP onder VMware Fusion versie 3, en ik vind alle Office 2007 apps razendsnel draaien. Win XP start onder Fusion denk ik in ongeveer 10 sekonden op. Het is net zo snel als op de HP 2Ghz C2D laptop die ik van mijn opdrachtgever ter beschikking heb gekregen.

Probeer anders eens een trial-versie van Fusion 3.
Ik wil helemaal geen Parallels of Fusion gebruiken ;) De spaarzame keren dat ik Parallels gebruik, duurt het starten veel langer dan die 10 seconden, dus wat dat betreft is er kennelijk verbetering mogelijk. Windows altijd laten draaien is ook geen oplossing: ik hoor constant harddisk activiteit, je moet telkens rebooten voor updates en tien miljoen miljard keer per minuut wordt je gestoord door piepjes en ballonnetjes die nutteloze informatie vertellen (het heej-waarom-was-ik-ook-alweer-geswitcht idee). En voor al die ellende moet je ook nog eens een Windows en Office licentie aanschaffen. Daarom vind ik voor structureel officegebruik (dus dagelijks) een Mac OS X oplossing beter. Als ik echt in 'nood' zit met een document dat niet goed opent, en er dus echt geen andere mogelijkheden zijn, gebruik ik Office via Parallels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:41
Ik studeer ook. Ben helemaal gek met mijn Mac.

Als Officepakket gebruik ik iWorks. Heb wel Office 2008 geinstalleerd staan (en ook Office 2007 via VMWare Fusion), maar gebruik ik niet/nauwelijk.
Ik heb nog wel regelmatig conflicten over medestudenten die bestanden sturen die ik niet/nauwelijks kan openen (met VBA-scripts enz). Dan stuur ik ze om te klieren gewoon een Pages bestand. Wij gebruiken op school ook gewoon Linux-systemen, dus we moeten zo universeel mogelijk werken.

Op sommige momenten gebruik ik serieus LaTeX met Vim. Heerlijke programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsaj_Nav
  • Laatst online: 12-08 19:32

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Office for Mac hier, en Keynote voor presentaties.

Al moet ik zeggen dat ik de Ribbon-interface van de Windows-versie superieur vind ten opzichte van Office for Mac 2008. Ik krijg het gevoel dat per se alles in zwevende venstertjes gestopt moest worden van Microsoft. Omdat de verticale resolutie van mijn MacBook niet heel groot is, vind ik het vervelend dat ik maar een paar paletjes uitgeklapt kan hebben staan.
Bij Word 2007 (Win) worden mooiere thema's meegeleverd dan bij Word 2008. In Word 2007 veranderen er echt nog dingen wat betreft borders/uitlijning bij titels, waar het bij 2008 maar bij lettertypes en kleurtjes blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Zakelijk vooral MS Office, maar ben aan het overstappen op Open Office ivm geplande overstap naar Ubuntu ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Office for Mac.
Ik moet zeggen dat ik Pages ook mooi/handig vind, maar ben zo gewend aan office for mac dat ik het eigenlijk niet echt meer gebruik.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Laatst online: 31-07 10:23
Als ik een Doc-document ontvang op m'n Gmail open ik dat gewoon via Google Docs. Als ik het moet bewerken open ik het gewoon met Office for Mac. :) iWork is een leuk pakket maar de compatibiliteit met de Office-gebruikers/de rest vd wereld is niet altijd optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05-2021

Qyx

industrieel ontwerper

Ik gebruik al sinds ik op Mac werk(inmiddels zo'n 14 maanden) iWork, werkt echt perfect. Je moet alleen even wennen als je van Office komt.

Het niet naar doc kunnen 'saven', maar exporteren is voor mij ook geen probleem. Ik werk niet voor niks op Mac, dan is Pages gewoon beter. Ik exporteer alleen maar naar Doc als ik het naar mijn zusje(enige met Windhoos is huis :P) of een klasgenootje(ja, ik ben tot nu toe de enige die het licht heeft gezien) moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
sinds 2 maanden heb ik zelf ook een iMac en ondertussen diverse officepakketten geprobeerd

office for mac 2008

iwork (pages etc..)

bij beide programma merk ik dat er geen grammatica controle uitgevoerd wordt. Iemand ook problemen hiermee? Zoja hoe heb je het op kunnen lossen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Laatst online: 31-07 10:23
Door Google Docs en de ingebouwde spellingscontrole van OSX (of een addon via Firefox) te gebruiken? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

filenox schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:01:
Door Google Docs en de ingebouwde spellingscontrole van OSX (of een addon via Firefox) te gebruiken? :7
Google docs heeft ook nog een eigen spell-checker dus met Google Docs en die plugin heb je er zelfs twee ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

filenox schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:01:
Euh, zet je eigen goed-lezen-controle even aan, want hij vraagt om grammaticacontrole. En dat is iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
In pages kun je volgens mij grammatica controle aanzetten door de klikken in het menu op Wijzig -> Proeflezen -> Proeflees tijdens het typen. Pages zal dan groene strepen gebruiken om grammaticale fouten aan te geven volgens mij.

Bij Word weet ik het niet, want dat gebruik ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
nou zal het morgen even proberen aangezien ik er vanavond niet de tijd voor heb om het te testen. andere oplossing is om via vm ware windows en office 2007 te draaien zodat ik alsnog mijn grammaticacontrole heb. Vind het wel kwalijk dat een office pakket zoals office for mac 2008 alleen spelling controleerd en geen grammatica...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh1987 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:51:
nou zal het morgen even proberen aangezien ik er vanavond niet de tijd voor heb om het te testen. andere oplossing is om via vm ware windows en office 2007 te draaien zodat ik alsnog mijn grammaticacontrole heb. Vind het wel kwalijk dat een office pakket zoals office for mac 2008 alleen spelling controleerd en geen grammatica...
controleerT! Sorry, kon t niet laten ;)

Maar ik vind het inderdaad ook wel matig dat het er niet in zit, ook al heb ik het nog nooit gemist omdat ik het nooit gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Laatst online: 23:58
inmiddels gebruik ik iWork voor het 'dagelijkse' werk, en de dingen die niet openen in iWork gebruik ik Office 2010 beta onder mijn, door Parallels gevirtualiseerde, Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik gebruik OpenOffice.org. Al jaren.
De redenen? Het is gratis (ik ga geen paar honderd euro uitgeven aan iets lulligs als een tekstverwerker en een spreadsheet), en het draait onder Linux.
Verder werkt het gewoon fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

is er al iemand die ervaring heeft met Office:Mac 2011?

Ik zie op de gebruikelijke sites torrents staan voor een Beta 2 versie. Daarnaast zie ik her en der screenshots van iets wat me wel aanstaat: http://www.onemorething.n...-2011-beta-2-screen-shots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 13:19
Zerveza schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:20:
is er al iemand die ervaring heeft met Office:Mac 2011?

Ik zie op de gebruikelijke sites torrents staan voor een Beta 2 versie. Daarnaast zie ik her en der screenshots van iets wat me wel aanstaat: http://www.onemorething.n...-2011-beta-2-screen-shots
Ben een beetje aan het spelen met de beta, en het bevalt me prima. De start-up time is aanzienlijk verbeterd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 20:33

WTM

dlare schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:25:
Ik gebruik MS Office 2004 voor OSX en soms MS Office 2007 voor Win onder Bootcamp en/of VMWare.

Dus wanneer ik moet werken met erg zware xls(x) bestanden, dan doe ik dat vaak door op te starten via bootcamp of door Vista op te starten via VMWare. Het vreemde is dat Office 2007 in een gevirtualiseerde Vista omgeving vele malen sneller is dan Office 2004. Lijkt mij een voorbeeld van slecht gebruikmaken van de beschikbare resources door het MS Office for Mac ontwikkel-team
Heb je nu dezelfde VM werken vanuit Mac OS ...EN (?) Bootcamp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik werk ook in OpenOffice. Mede doordat ik een liefhebber ben van Open Source Software.
Pagina: 1