GPU draait nooit op x16 maar wel op x2 of x4

Pagina: 1
Acties:

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-02 14:19
Hallo allemaal!

Gisteren heb ik door een stuk moederbord mijn MSI P35-Neo F vervangen door een Intel DP43TF-bordje. Nu, met die upgrade heeft mijn PC nog een paar andere vreemde dingen gedaan. Het meest storende is dat mijn grafische kaart (MSI NX8600GTS ding met 256MB geheugen, passief gekoeld) nooit op PCIe x16 wilt draaien... Met mijn oud moederbord gebeurde dat ook nooit, maar dan bleef hij ten minste altijd op x8, wat niet echt een probleem was.

Nu, met dit Intelding, staat volgens CPU-Z mijn grafische kaart bijna altijd op x2, en af en toe eens op x4... Op x4 is alles qua FPS enzo nog wel okay en aanvaardbaar, maar bij x2 is er plots wel een enorme performance drop. Ik merk het zelfs aan Aero.

Met mijn upgrade van het ene moederbord naar het andere is het enige wat ook veranderd is het volgende:
2 latjes van een gig DDR2-800 erbij gegooid (nu 4x1)
Antec Earthwatts 500W (waar blijkbaar niets mis mee was) vervangen door een Antec TruePower New Series 550W.

Ik ben echt in de war... Iemand enig ideetje?

Thanks!
- Ambroos

Verwijderd

de GPU klokt zichzelf terug als hij niet word gebruikt, doet het probleem zich nog steeds voor als de GPU word gestrest met een tool of game?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37
Als je videokaart op twee verschillende borden van deze rare kuren heeft lijkt het me aan de kaart te liggen. Zijn de contacten van de pci-e connector niet beschadigd/smerig?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:58:
de GPU klokt zichzelf terug als hij niet word gebruikt, doet het probleem zich nog steeds voor als de GPU word gestrest met een tool of game?
Maar dat verklaart niet waarom de linkspeed naar beneden gaat, die hoort namelijk gewoon hetzelfde te blijven.

• AmbroosV
Heb hem eventjes uitgehaald, contactjes afgeveegd en op een aparte molexkabel gezet ipv samen met een HDD, geen verschil...

• AmbroosV
Iemand nog een idee :s ?

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
BIOS toevallig al doorgespit naar instellingen die er mogelijk invloed op hebben? Heb je sowieso bij de moederbord switch een verse Windows installatie geïnstalleerd?

Verwijderd

probeer even je pci-e bus van 100 naar 1005 te klokken .
Misschien heb je een bug waardoor hij niet goed insteld.

Als je pech heb zit de bug in videokaart bios aangezien deze op je ouwe bord alleen op pci-e 8x wilde

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:39
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:34:
probeer even je pci-e bus van 100 naar 1005 te klokken .
Misschien heb je een bug waardoor hij niet goed insteld.

Als je pech heb zit de bug in videokaart bios aangezien deze op je ouwe bord alleen op pci-e 8x wilde
105 neem ik aan
Je wilt zijn videokaart niet frituren hoop ik :P

• AmbroosV
Probleem is dat die planken van Intel echt compleet NIKS aan configuratiemogelijkheden hebben... Geen frequenties, kan geen bandwidth forcen, niks...

Ik zou mijn (blijkbaar outdated) BIOS van mijn GPU kunnen flashen met iets nieuwers voor MSI 8600GTS-kaartjes? Mijn BIOS heeft blijkbaar de kloksnelheden van een 8600GT ingebakken! Nieuwe BIOS is wel niet officieel...

Zal proberen het jumpertje van mijn MB BIOS eens op Config te zetten ipv normal, zien of ik dan meer krijg...

(* Bij installatie nieuw moederbord zijn de systeemdrives volledig gewiped en volledig nieuwe Windows 7 erop gegooid. Twijfel er wel aan of dit er iets mee te maken heeft aangezien mijn MB in het BIOS het al heeft over PEG Negotiated Width die ook altijd x2 of x4 is.)

• AmbroosV
Het enige dat die config switch deed was het mogelijk maken om de fan-speeds te unlocken voor software modifications en het viewen van wat meer data over de CPU micro-code etc. Niets nuttig dus...

Ben beetje lost.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Probeer ook eens gewoon de CMOS batterij er een paar keer uit te halen en weer booten.

Ik had dat ook met een G31 plankje waar hij steeds op 1x ging draaien. Na een paar keer aan klooien deed hij het opeens wel goed.
Pagina: 1