"Design' case voor desktop PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een nieuwe desktop PC aan het samenstellen. Omdat het apparaat op mijn bureau in de woonkamer komt te staan, nogal redelijk centraal, wil ik dat het er goed uitziet. Daarbij heb ik sowieso nogal wat specifieke eisen waar het ding aan moet voldoen. Ik ben uiteraard zelf al aan het rondkijken geweest (doe ik sowieso regelmatig), maar ik kom er niet helemaal uit, dus dacht ik: hier maar eens even om input vragen.

De requirements voor de case:

- Mooi, goede/degelijke kwaliteit
- Moet goed te koelen zijn, in een sub-high-end setup
- Moet stil te krijgen zijn (zal hem overigens wel langs ikbenstil.nl sturen voor het optimale resultaat)
- Liefst ietwat praktisch qua inbouw
- Er moet een VFD / TFT-schermpje inkomen (niet voor fan-control)
- Er moet een cardreader inkomen
- Hij moet niet al te lomp groot zijn
- Een hele kleine casemod is misschien mogelijk (denk aan stealth DVD drive), maar niet te gek

Dit is ongeveer de hardware setup die ik verwacht erin te gaan zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 131,99€ 131,99
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 238,95€ 238,95
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9QC€ 189,90€ 189,90
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 76,90€ 76,90
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 189,-€ 189,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate (UK OEM 64bit)€ 153,-€ 153,-
ImporterenTotaal€ 979,74

Ik heb al een aantal kandidaten gevonden, maar met geen enkele ben ik echt heel tevreden. Even wat voorbeelden:

Origenae S14V

Afbeeldingslocatie: http://www.origenae.co.kr/images/products/s14v/s14v_htpc_strip.jpg
Wat nadelen:

- Geen idee of de VFD Windows 7 compatibel is
- Ik weet niet zeker of ik dan toch niet liever de TFT-variant wil, maar die is dan meteen weer een stukje hoger
- 43 cm breed is erg breed op mijn bureau (helaas zijn de meeste apparaten die ik vind van die afmeting)

Silverstone Grandia GD02-MT

Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/products/gd02mt/GD02MT-S-3-4.jpg

Wel cool, ook weer erg groot (wel iets lager, dat scheelt), ook hier vraag ik me weer af of de VFD Windows 7 compatible is, een review die ik las was niet erg te spreken over hoe praktisch de inrichting was mbt bouwen, hier kan ik geen cardreader in kwijt zo te zien, en uhm... 7,86kg?!? Oh ja, en die remote is ook erg lelijk, maar goed, ik heb een universal remote.

Ter vergelijking, ik heb op dit moment de Silverstone Sugo SG01-F, maar dan in 'silver' (brushed aluminium) uitvoering:

Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/products/sg01-f/SG01-FB-3-4.jpg

Ingebouwd zit de VLSystem M.Play 202plus (niet de R2 versie waar de link naar verwijst, die bestond toen ik hem kocht nog niet). Dit ding viel ernstig tegen, omdat hij zelf niets kan processen, maar telkens aan de PC-software moet vragen wat hij moet laten zien. Bijvoorbeeld de tijd (een van de redenen dat ik een schermpje wil is het tonen van de tijd): als je die steeds moet opvragen, en je refreshrate is hoger dan een seconde, dan ziet dat er niet heel smooth uit (als je ook de seconden laat zien, wat hier het geval was).

Als er wel een goede inbouw-VFD te krijgen zou zijn, dan zou ik deze case nog wel kunnen gebruiken, maar de cardreader is wel een ding - die past er niet in met VFD en optische drive. Ik heb nu wel een cardreader in mijn beeldscherm zitten, maar die is niet SDHC compatible, en dat begint irritant te worden.

Dus wat is mijn vraag aan jullie: zijn er nog kasten die mij misschien niet bekend zijn (heb al wel aardig wat doorgezocht, Lian-Li heeft bijvoorbeeld niets wat me kan bekoren), of eventueel inbouw-VFD's die goed zijn maar ik nergens kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Een kleine kast heeft als nadeel dat deze de warmte niet kwijt komt, dus de ventilator gaat dus heel hard blazen/draaien om de warmte kwijt te komen.
Dus je hebt en mooie kast die veel lawaai maakt in je huiskamer.

Een stille ventilator moet zo groot mogelijk zijn, dus bijv 120 of 140.

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 31-01-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:19:
Een kleine kast heeft als nadeel dat deze de warmte niet kwijt komt, dus de ventilator gaat dus heel hard blazen/draaien om de warmte kwijt te komen.
Dus je hebt en mooie kast die veel lawaai maakt in je huiskamer.

Een stille ventilator moet zo groot mogelijk zijn, dus bijv 120 of 140.
Dat ligt natuurlijk aan een hoop factoren:

1) Wat voor kast is het precies, en hoe kan je er luchtstroom in creeren
2) Wat stop je erin qua hardware
3) Wat voor fans en dempingmateriaal gebruik je

Zoals gezegd wil ik hem langs ikbenstil.nl sturen, en die lui zijn erg goed in een PC stil en koel te krijgen. Mijn huidige kast is zoals je kan zien niet heel groot, maar toen ik hem bouwde was de hardware vrij up-to-date, en hij is ontzettend stil. In de nieuwe machine stop ik een SSD harddisk (en niets anders, dus dat maakt geen herrie), een moederbord, processor, geheugen en een videokaart. Het zijn wel redelijk high-end spullen, maar zonder overklokken en andere ongein moet het best wel stil te krijgen zijn, volgens mij.

Het doel van dit topic is dan ook meer om ideeen op te doen met kasten. Als er specifieke zorgen zijn omtrent de koeling van een kast (en dan bedoel ik dus een bepaald model dat hier genoemd wordt) dan hoor ik die natuurlijk graag, maar met die algemene opmerking kan ik niet zo veel. Mijn huidige kast is klein, design, koel, en hartstikke stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik vind die eerste Silverstone echt gaaf man! Misschien is dat ook wel wat voor mij :O
Designtechnisch is die helemaal in orde :D

Verwijderd

Topicstarter
Yup, het is een mooie kast, maar het doet toch niet helemaal wat ik wil. Is er niemand die wat nuttige suggesties kan doen mbt dit onderwerp?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

iemand enig idee waar die Origenae S14V ergens te koop is? Kom geen shops tegen in de Pricewatch.

Edit:
stom zie nou zelf dat hij ook bij ikbenstil.nl tekoop is. Al is de behuizing daar wel erg aan de prijs.

[ Voor 40% gewijzigd door Tweak-Freak op 11-02-2010 00:20 ]

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:07:
Yup, het is een mooie kast, maar het doet toch niet helemaal wat ik wil. Is er niemand die wat nuttige suggesties kan doen mbt dit onderwerp?
- Mooi, goede/degelijke kwaliteit
- Moet goed te koelen zijn, in een sub-high-end setup
- Moet stil te krijgen zijn (zal hem overigens wel langs ikbenstil.nl sturen voor het optimale resultaat)
- Liefst ietwat praktisch qua inbouw
- Er moet een VFD / TFT-schermpje inkomen (niet voor fan-control)
- Er moet een cardreader inkomen
- Hij moet niet al te lomp groot zijn
- Een hele kleine casemod is misschien mogelijk (denk aan stealth DVD drive), maar niet te gek
- Goed koelen kan je de meeste (grotere) behuizingen wel. Let daarbij op de bevestigingsmogelijkheden voor ventilatoren.
- Stil te krijgen zijn? Ik heb nog nooit een behuizing enig geluid horen maken, geen issue dus.
- Praktisch qua inbouw zijn de meeste gerenomeerde merken wel. Bovendien is inbouw geen dagelijkse bezigheid lijkt mij?
- Het TFT scherm(pje) heb je al of ga je los aanschaffen? Let dan gewoon op het aantal beschikbare externe 5,25 " drivebays.
- Ik zou eerder een externe cardreader gebruiken maar inbouw is in geen enkele case een probleem.
- Casemods zijn op elke case uit te voeren.

Kortom, mijn suggesties:

- Andere eisen stellen danwel op andere punten letten dan bovengenoemde.
- Betaal iets meer (Coolermaster / Lian Li etc).
- Kijk naar uiterlijk, inhoud (volume) en lees reviews.

Je toont nu enkele Media Center behuizingen en een SFF. Niet echt behuizingen die mij als eerste te binnen zouden schieten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

De afstandsbediening lijkt heel erg op de afstandsbediening van de Antec Fusion, en die is onderdeel van een pakket wat vele OEM's afnemen, in de vorm van vaak een IR-oog, een schermpje, software en de remote. Dit allen afkomstig van de firma Soundgraph.

Uit ervaring met m'n eigen Antec Fusion (overigens: een mooie HTPC/desktop kast, hoewel de afstandsbediening-kan-de-PC-aansluiten kabel beter had gekund, maar toch alles goed weg te werken, zie HTPC in mijn sig, je zult echter de Fusion Max moeten hebben IVM je videokaart die ietsie te hoog is voor een ongemodde standaard fusion, en het full-ATX moederbord) blijkt dat de software goed werkt onder Windows 7, en doet wat het moet doen. Helemaal ideaal is het niet (sideshow ondersteuning en een meer 'basis' driver was beter geweest), maar met wat geklooi in een dialoogvenstertje (niet meer), is het perfect configureerbaar te krijgen, de tool zelf is niet irritant, de LCD doet wat jij wilt, en belangrijker: de Logitech Harmony doet wat hij moet doen, en je kunt er door de Harmony als MCE-remote instellen, en de software zelf ook, tot 5 verschillende programma's mee opstarten (waarna de ab nieuwe functies krijgt afhankelijk van welk programma). De MCE remote kan namelijk rechtstreeks je mediacenter starten, of de lijst "pictures, video's, audio, TV". De iMon software laat je die 5 aan losse programma's binden (bijvoorbeeld m'n mediacenter knop start xbmc), en zodra xbmc gestart is (executable is actief, kun je instellen), krijgt alles z'n eigen nieuwe instelling. De Harmony software kan je vervolgens gebruiken om knoppen op het touchscreen een andere naam/functie te geven, of om hardware knoppen te binden aan een willekeurige knop die op de standaard MCE-remote zit.

Aan kast suggesties: kijk eens naar de Antec Fusion serie. Als je een mATX moederbord pakt (als in: ATX maar met een paar PCI-(e) sloten minder), kun je met een lichte klep-mod de 5850 er ook in kwijt (of een PCI-E extender en de kaart horizontaal monteren). De kast zelf is niet lelijk (de zwarte versie is mooi zat, zilver is ook mogelijk maar niet mijn ding), er kan een cardreader in (blote 3.5" bay onder de kant en klaar stealthed optical bay), en er is ruimte voor 2 harddisks die beide gedempt zijn. Typisch antec-ontwerp; dus 3 kamers (voeding + optical/cardreader; harddrives + kabelguide; moederbord + eventueel fanduct) voor voldoende airflow, sterker nog: de PC in m'n sig (HTPC) draait zonder fan op de CPU-koeler (Scythe Mini Ninja is de max wat er aan hoogte inpast, en zo mini is die nou ook weer niet) op slechts één van de standaard 14cm fans op 'laag'.

Geen gemod met PCI-E extenders, of een mATX moederbord? Er is een full-size kast, die iets hoger is, en iets breder, maar verder identiek.

Piccies(niet mijn eigen, die heeft een IGP, maar één sidefan, en geen fan op de ninja zelf, waarom zou je een fan op de ninja zelf doen als er al 2 vlak naast zitten?): Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/6171/dsc0054x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i194.photobucket.com/albums/z45/coupe_69/DSCF0117.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 11-02-2010 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:18:
iemand enig idee waar die Origenae S14V ergens te koop is? Kom geen shops tegen in de Pricewatch.

Edit:
stom zie nou zelf dat hij ook bij ikbenstil.nl tekoop is. Al is de behuizing daar wel erg aan de prijs.
Bij Hardware.info is hij bij 3 shops bekend: http://www.hardware.info/...ices/OrigenAE_S14V_Black/
RolfLobker schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:32:
- Goed koelen kan je de meeste (grotere) behuizingen wel. Let daarbij op de bevestigingsmogelijkheden voor ventilatoren.
Klopt, maar ik ben wel op zoek naar een zo klein mogelijke behuizing, omdat het er anders nogal 'chunky' uitziet op mijn bureau. De voorbeelden die ik noem zijn allemaal significant groter dan mijn huidige kast, en dat was eigenlijk niet de bedoeling.
- Stil te krijgen zijn? Ik heb nog nooit een behuizing enig geluid horen maken, geen issue dus.
Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. Goed koelen is 1 ding, maar stil koelen is iets heel anders, en daar heb je airflow, degelijke materialen, strategische plekken voor grote fans en logische indeling voor nodig.
- Praktisch qua inbouw zijn de meeste gerenomeerde merken wel. Bovendien is inbouw geen dagelijkse bezigheid lijkt mij?
Ik zou het inderdaad liefst 1x inbouwen en dan 3 jaar met rust willen laten. ;) Ervaring leert dat dat niet altijd lukt, maar dit is misschien iets minder belangrijk. Echter, bij de Grandia heb ik in een review gelezen dat daar echt wel wat onhandigheden zijn bij inbouw, en dan komt ook het onderwerp koeling weer naar boven.
- Het TFT scherm(pje) heb je al of ga je los aanschaffen? Let dan gewoon op het aantal beschikbare externe 5,25 " drivebays.
Heb nog niets, TFT of VFD is allebei mogelijk, en wat mij betreft mag hij ingebouwd met de case meekomen, of los zijn, dat maakt me niet veel uit, maar dan moet het wel een nuttig ding zijn. Silverstone heeft een VFD die totaal onhandig en veel te duur is, ik heb zelf een M.Play zoals genoemd, en dat ding is useless, en de Soundgraph iMon, die best goed zou moeten zijn, kan ik nergens vinden (is intussen ook al hopeloos achterhaald volgens mij).
- Ik zou eerder een externe cardreader gebruiken maar inbouw is in geen enkele case een probleem.
Geen externe cardreader. Ik wil ab-so-luut niet zo'n ding op mijn bureau. Ik heb al teveel troep. Inbouw is overigens wel een probleem in een hoop cases als er te weinig 5.25" drivebays zijn. Kijk maar weer naar de Grandia: daar zit niets in, en daar kan geen cardreader bij.
- Casemods zijn op elke case uit te voeren.
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Ik zeg dat ik misschien mogelijk bereid ben om een kleine casemod te doen indien nodig, maar het moet niet te gek worden. Met andere woorden: liefst out-of-the-box zo compleet mogelijk, ik wil geen gekke fratsen uit hoeven halen om het ding te krijgen zoals ik hem hebben wil.
Kortom, mijn suggesties:

- Andere eisen stellen danwel op andere punten letten dan bovengenoemde.
Zoals je kunt zien zijn al mijn eisen redelijk goed overdacht, dus dat lijkt me niet heel verstandig.
- Betaal iets meer (Coolermaster / Lian Li etc).
Betaal iets meer? Heb je de prijzen bekeken van de suggesties die ik zelf gedaan heb? OrigenAE S14V kost 323,-, de S16T zou ik zelfs bereid zijn te kopen en die kost meer dan 600,-. OEn over je merksuggesties: over Lian Li zeg ik in de startpost letterlijk "Lian-Li heeft bijvoorbeeld niets wat me kan bekoren", en hetzelfde geldt voor Coolermaster.
- Kijk naar uiterlijk, inhoud (volume) en lees reviews.
Uiteraard, dat doe ik ook. De vraag is letterlijk "zijn er nog kasten die mij misschien niet bekend zijn ... of eventueel inbouw-VFD's die goed zijn maar ik nergens kan vinden?"
Je toont nu enkele Media Center behuizingen en een SFF. Niet echt behuizingen die mij als eerste te binnen zouden schieten.
Jij ziet slechts het resultaat van mijn zeer uitgebreide zoektocht, en concludeert daaruit dat ik alleen Media Centers en een SFF bekeken heb (overigens is die SFF mijn eigen, huidige kast, en geen suggestie, slechts ter referentie). Nogmaals concreet: ik wil graag een mooie kast voor op een bureau, die in het zicht mag staan. En dit mag van mij dus ab-so-luut niet op een bureau in het zicht staan, om eens een voorbeeld te noemen:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1254925905.jpeg

Dit is slechts een voorbeeld he, maar ik wil dus geen tower op mijn bureau, en het apparaat moet wel op mijn bureau staan.
Umbrah schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:50:
De afstandsbediening lijkt heel erg op de afstandsbediening van de Antec Fusion, en die is onderdeel van een pakket wat vele OEM's afnemen, in de vorm van vaak een IR-oog, een schermpje, software en de remote. Dit allen afkomstig van de firma Soundgraph.
Ik ken hem, de makers van iMon. Die kan ik echter nergens los vinden.
Aan kast suggesties: kijk eens naar de Antec Fusion serie.
Ga ik zeker doen dit weekend, dank daarvoor!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Je weet dat je een ATX bord hebt geselecteerd? Die gaat dus niet passen in de Antec Fusion en silverstone Sugo series?

Daarnaast, heb je al gekeken naar een m-atx bordje en daaromheen een Lian Li V-351. Vind ik nog altijd super sexy behuizingen. Die m-play zal dr zeker goed bij staan. Daarnaast verberg je je DVD speler/brander met een aluminium bezel. DAN heb je iets wat super op je bureau staat.

Of ATX bordje met daarop een PC-A05? Ook een vrij kleine behuizing (voeding zit ook op een non-standaard plek). Hierdoor is die vrij laag.

Verwijderd

Topicstarter
BlackWhizz schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 07:52:
Je weet dat je een ATX bord hebt geselecteerd? Die gaat dus niet passen in de Antec Fusion en silverstone Sugo series?
Yup, dat is het probleem niet, genoeg mATX bordjes, als dat het enige is wat veranderd moet worden aan mijn setup... Daarbij is de Sugo mijn huidige kast. :)
Daarnaast, heb je al gekeken naar een m-atx bordje en daaromheen een Lian Li V-351. Vind ik nog altijd super sexy behuizingen. Die m-play zal dr zeker goed bij staan. Daarnaast verberg je je DVD speler/brander met een aluminium bezel. DAN heb je iets wat super op je bureau staat.
De M.Play flikker ik zo hard in de prullenbak dat je het Zuid-Korea kan horen dat hij barst. Die Lian Li (zoals gezegd, ik heb alles van hen bekeken en vond het niet echt wat) zal ik nog een keer goed bekijken, maar op het eerste gezicht vind ik het niet heel mooi.
Of ATX bordje met daarop een PC-A05? Ook een vrij kleine behuizing (voeding zit ook op een non-standaard plek). Hierdoor is die vrij laag.
Die is 38cm hoog, dat vind ik echt veel te hoog voor op mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mkay, ik heb denk ik een keuze gemaakt. De Asus van Umbrah is op zich cool, maar geen cardreader, en ook geen plek ervoor. De keuze is gevallen op de OrigenAE S14V, met de volgende hardware erin:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 132,09€ 132,09
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 249,10€ 249,10
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9QC€ 189,90€ 189,90
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 70,60€ 70,60
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 185,90€ 185,90
1Microsoft Windows 7 Ultimate (UK OEM 64bit)€ 161,95€ 161,95
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 26,95€ 26,95
1Sony AD-7240S€ 18,61€ 18,61
ImporterenTotaal€ 1.035,10

Heb nog wel even de vraag openstaan of de videokaart en CPU koeler wel passen, want volgens de OrigenAE website zit ik wel erg dicht tegen de max. afmetingen aan.

Daarbij ga ik naar ikbenstil om hem te laten bouwen en stil te maken. Er mist in bovenstaande lijst nog een PSU, omdat ik die ook door ikbenstil zal laten installeren, ik vermoed dat dat zoiets als deze zal worden (mogelijk een maatje kleiner als dat genoeg is, maar dat laat ik aan hen over). Ik zal hen ook vragen om de fans te plaatsen (eventueel de fan van de CPU koeler vervangen door iets groters en stillers) en wat dempingsmateriaal toe te passen. En dan: blazen maar (maar dan wel heel stilletjes).
Pagina: 1