Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acronis True Image Home 2010 - vragen over werking

Pagina: 1
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoi,

Ik heb enkele vragen over het gebruik van Acronis True Image Home 2010. Ik heb naar antwoorden gezocht in de handleiding en op internet, maar ben nog niet wijzer geworden. Het maken van images is nieuw voor mij. Ik heb wel vaker een recovery-dvd gemaakt, wanneer de computer daarom vroeg.

* Verplaatsen en hernoemen; hoe zit dit met de .tib image bestanden van Acronis? Mag ik de map waarin ik ze opsla hernoemen of verplaatsen? Mag ik het image bestand hernoemen of verplaatsen? Zitten hier gevolgen voor de werking van Acronis of het image aanvast?

* Ik gebruik Acronis op 2 notebooks. Moet ik dan ook 2 verschillende opstartmedia maken? Of is het one-size-fits-all en werkt dit opstart medium op alle pc's hetzelfde?

* Acronis kan een image maken van alle bestanden en processen op de pc. Ook van de systeemprocessen die op dat moment draaien. Wat is het effect van de screensaver en/of andere energiespaarmodi wanneer deze aangaan? Verpest dit het image?

* Aan bovenstaande gerelateerd deze vraag: Tijdens het maken van het image geraakte het notebook in een slaapstand o.i.d. Ik heb het aanmaken van het image daarna geannuleerd omdat ik het niet vertrouwde verder te gaan. Dat dit image incompleet is begrijp ik. Kan het imageproces zelf - wanneer onderbroken door de pc of door de gebruiker - schade aan Windowsprocessen, etc., aanrichten?

* Als backupmedium gebruik ik een externe HDD van Lacie van 1 TB. Daar komen naast de 2 images en aanvullende backups ook andere bestanden op te staan. Een herstelpartitie op de pc laat je normaal gesproken ongemoeid. In hoeverre heeft dan het normale gebruik van de externe HDD effect op de werking van Acronis?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

NB. Laptop 1 = Vista 32 bit. Laptop 2 = 7 64 bit. Het opstartmedium (usb-stick) is gemaakt op laptop 1.

Mijn vragen zijn voor de kenner wellicht gemakkelijk te beantwoorden. Type je echter Acronis en screensaver in bij een willekeurige zoekmachine, dan krijg je resultaten als: "voor backups gebruik ik Acronis; wat vind je van mijn nieuwe screensaver"... Daar schiet je dus niks mee op.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Jorgen schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:50:
Hoi,

Ik heb enkele vragen over het gebruik van Acronis True Image Home 2010. Ik heb naar antwoorden gezocht in de handleiding en op internet, maar ben nog niet wijzer geworden. Het maken van images is nieuw voor mij. Ik heb wel vaker een recovery-dvd gemaakt, wanneer de computer daarom vroeg.
[
Ik gebruik versie 2007 en 2009 in een bedrijfsomgeving, maar zowel plaatsen als trekken van images doen we via de linux bootcd en niet van in het OS zelf. Daardoor is mijn ervaring misschien niet relevant voor je, maar soit:
* Verplaatsen en hernoemen; hoe zit dit met de .tib image bestanden van Acronis? Mag ik de map waarin ik ze opsla hernoemen of verplaatsen? Mag ik het image bestand hernoemen of verplaatsen? Zitten hier gevolgen voor de werking van Acronis of het image aanvast?
Hernoemen mag geen enkel probleem zijn. Verplaatsen zie ik ook niet in waarom het een probleem zou zijn aangezien in mijn Acronis altijd het pad kan opgegeven.
* Ik gebruik Acronis op 2 notebooks. Moet ik dan ook 2 verschillende opstartmedia maken? Of is het one-size-fits-all en werkt dit opstart medium op alle pc's hetzelfde?
One size fits all.
* Acronis kan een image maken van alle bestanden en processen op de pc. Ook van de systeemprocessen die op dat moment draaien. Wat is het effect van de screensaver en/of andere energiespaarmodi wanneer deze aangaan? Verpest dit het image?
Ik blijf het een beter idee vinden om die image niet in een draaiende windowsomgeving te maken.
* Aan bovenstaande gerelateerd deze vraag: Tijdens het maken van het image geraakte het notebook in een slaapstand o.i.d. Ik heb het aanmaken van het image daarna geannuleerd omdat ik het niet vertrouwde verder te gaan. Dat dit image incompleet is begrijp ik. Kan het imageproces zelf - wanneer onderbroken door de pc of door de gebruiker - schade aan Windowsprocessen, etc., aanrichten?
Uiteraart is in slaapstand gaan tijdens het creëren van de image niet wenselijk, maar aan de PC of gebruiker zal dat niets doen.
* Als backupmedium gebruik ik een externe HDD van Lacie van 1 TB. Daar komen naast de 2 images en aanvullende backups ook andere bestanden op te staan. Een herstelpartitie op de pc laat je normaal gesproken ongemoeid. In hoeverre heeft dan het normale gebruik van de externe HDD effect op de werking van Acronis?
Al onze images staan op een externe HD of op een networkshare. Ik zie niet in waarom Acronis hier hoegenaamd problemen mee zou hebben.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

NB. Laptop 1 = Vista 32 bit. Laptop 2 = 7 64 bit. Het opstartmedium (usb-stick) is gemaakt op laptop 1.

Mijn vragen zijn voor de kenner wellicht gemakkelijk te beantwoorden. Type je echter Acronis en screensaver in bij een willekeurige zoekmachine, dan krijg je resultaten als: "voor backups gebruik ik Acronis; wat vind je van mijn nieuwe screensaver"... Daar schiet je dus niks mee op.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoi,

Bedankt voor je vlotte en duidelijke reactie.
Daar heb ik nog wel een paar nieuwe vragen bij.

Is het echt beter/sneller/veiliger om van die cd op te starten en dan het image te maken? Je schrijft namelijk dat het niet wenselijk is. Ik ga er dan vanuit dat je bedoeld dat een "stilstaand" OS beter te imagen is dan een draaiend. Wat zijn de grote voor en nadelen van jouw en mijn manier dan? (Behalve een screensaver die ineens aan de gang gaat.)

Aangezien het maken van zo'n image tot wel 16 uur duurt bij mij (op toch heel recente notebooks) ga ik die Linuxvariant komend weekend dan eens bekijken. Heb je misschien daarvoor nog tips of toevoegingen? (Mijn ervaring met Linux is namelijk nagenoeg nihil.)

En die Linux-cd, dat is dan toch op dat moment ook een draaiend besturingssysteem? Ik neem aan dat Acronis dat compleet negeert, toch?

Wederom bedankt voor de reacties!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jorgen schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:26:
Is het echt beter/sneller/veiliger om van die cd op te starten en dan het image te maken? Je schrijft namelijk dat het niet wenselijk is. Ik ga er dan vanuit dat je bedoeld dat een "stilstaand" OS beter te imagen is dan een draaiend. Wat zijn de grote voor en nadelen van jouw en mijn manier dan? (Behalve een screensaver die ineens aan de gang gaat.)
Ik heb het beiden gedaan. Vroeger zwoor ik bij de DOS-boot CD (of een customized BartPE live CD), maar ik heb met Symantec Ghost v12 en v15 nu ook de versie gebruikt die onder Windows (XP en 7) een image maakt. En het werkt tot nu toe perfect, op verschillende computers en laptops, zelfs de incremental backup.
Aangezien het maken van zo'n image tot wel 16 uur duurt bij mij (op toch heel recente notebooks) ga ik die Linuxvariant komend weekend dan eens bekijken. Heb je misschien daarvoor nog tips of toevoegingen? (Mijn ervaring met Linux is namelijk nagenoeg nihil.)
16 uur? Dan zit er iets niet snor.
En die Linux-cd, dat is dan toch op dat moment ook een draaiend besturingssysteem? Ik neem aan dat Acronis dat compleet negeert, toch?
Veel vragen, maar geen actie. Waarom probeer je het niet uit? Je hebt trialversies van deze programma's, waarmee je al je vragen zelf kunt beantwoorden. Gewoon doen dus :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Jorgen schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:26:
Hoi,

Bedankt voor je vlotte en duidelijke reactie.
Daar heb ik nog wel een paar nieuwe vragen bij.

Wederom bedankt voor de reacties!
Vanzelfsprekend is een 'stilstaand' OS gemakkelijker te backupen dan een draaiend. Twee redenen: 1) de data is statisch en 2) alle resources worden exclusief voor het trekken van de image gebruikt.

Acronis moet, zoals elke applicatie, op een OS draaien uiteraard. Wat is het verschil tussen Acronis vanuit Windows of vanuit linux benaderen? Simpel: in het eerste geval moet hij een actief systeem backuppen waar hij zelf deel van uit maakt. In het tweede geval wordt de Windowsinstallatie bekeken als externe data. Een (gek) voorbeeld: wat is gemakkelijker, een auto schilderen vanuit die auto als je er mee rijdt; of een auto schilderen als hij stil staat en je er naast staat?

Wat betreft de duur: dat hangt van de hoeveelheid data af die gebackupped wordt. Onze standaard install (Windows + een aantal applicaties) is met normale compressie 12GB groot. Het maken van deze image en wegschrijven naar een externe schijf duurt een kwartiertje. En dat is op PCs met betrekkelijk eenvoudige specs (P4 & 1GB RAM).

Ik ken Acronis in twee vormen: als Acronis Director staat het op een server als service, waarschijnlijk om het te benaderen zoals je Ghost via een netwerkboot kunt benaderen; dit gebruiken wij evenwel niet. De andere vorm is de eenvoudige linux bootcd die we altijd gebruiken. Ik heb geen idee hoe dit in een retailpakket zit: wij krijgen die CDs van Acronis zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowOnline op 31-01-2010 22:48 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 20:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

gewone workstation image zou niet zolang mogen duren,hier is het ergens tussen de 20-40 minuten voor zo'n 80 GB.(langer via netwerk,wat een stuk of 8 productie pc's zijn)
ik gebruik het ook op een draaiende server(win2k3) terwijl deze draait,incl SQL DB en op een draaiend systeem duurt de image maken langer,zeker met een draaiende DB (zo'n 8-10 uur)(werkt verder perfect,uitvoerig getest) en restoren duurt iets van 10-12 uur
Het grootste voordeel van een "stilstaand" systeem is dat het gewoon sneller is :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Opnieuw bedankt voor de reacties.

Vreemd dat het bij mij dan zo lang duurt.
Ik moet bekennen dat ik niet weet wat de snelheid van de externe HDD is, maar ik mag aannemen dat deze via USB snel genoeg benaderbaar is.

Laptop 1 (Vista 32 bit) heeft een Core2Duo P8600 met 4 GB Ram.
Laptop 2 (7 64 bit) heeft een Core i5 430 M met 4 GB Ram.
Allebei hebben dus een prima snelheid.
De images zijn (wanneer ik sector voor sector kopieer) ongeveer 60 GB geloof ik. (Maar dit weet ik nu niet zeker.)

NB. Wat zelf proberen aangaat: ik heb Acronis True Image 2010 zelf. Ik heb hem op cd/dvd gekocht. Mijn resultaten tot nu toe gaven mij deze vragen. Vanwege dat het zo lang duurt / duurde om een image te maken, wilde ik pas op mijn vrije dag weer er mee verder. Als het veel sneller kan, kan ik het ook eerder proberen natuurlijk.

• Timmehhh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10-2023
Hallo,

Ik heb programma ook recentelijk gedownload en ik ben van plan binnenkort een laptop te kopen.
Mijn vraag, kan ik een image maken van mijn windows. En neemt die dan alles ingestalleerde programma's mee? Bijvoorbeeld geinstalleerde pokersites, AHK scripts. een PostgreSQL database.
En kan ik die image dan probleemloos op die laptop zetten?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timmehhh schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 23:10:
Ik heb programma ook recentelijk gedownload en ik ben van plan binnenkort een laptop te kopen.
Mijn vraag, kan ik een image maken van mijn windows. En neemt die dan alles ingestalleerde programma's mee? Bijvoorbeeld geinstalleerde pokersites, AHK scripts. een PostgreSQL database.
En kan ik die image dan probleemloos op die laptop zetten?
Misschien wel, misschien niet. Als de hardware teveel afwijkt waarschijnlijk niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Timmehhh
gambieter schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 23:32:
[...]

Misschien wel, misschien niet. Als de hardware teveel afwijkt waarschijnlijk niet.
Bedoel je dat mijn laptop voldoende geheugen enzo moet hebben?
Of moet die gewoon dezelfde processor enzo hebben?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timmehhh schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 00:22:
Bedoel je dat mijn laptop voldoende geheugen enzo moet hebben?
Of moet die gewoon dezelfde processor enzo hebben?
Moederbord, chipset, processor, etc. Daarna een repairinstall doen zal mogelijk wel voldoende zijn, maar dat moet je proberen. Ga ook zelf zoeken, je bent echt niet de eerste die dit vraagt :)

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:27

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Om een image van de ene pc terug te zetten naar een compeet andere pc hebben ze bij Acronis het onderdeel Universal Restore. Deze is ook voor de home-versie te krijgen en zit dan in de Plus Pack.

Hoe goed het werkt weet ik niet, toevallig kreeg ik die PlusPack gratis bij de aanschaf van het TrueImage-Home pakket (een of andere aanbieding een tijd geleden).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

FlipFluitketel schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 09:44:
Om een image van de ene pc terug te zetten naar een compeet andere pc hebben ze bij Acronis het onderdeel Universal Restore. Deze is ook voor de home-versie te krijgen en zit dan in de Plus Pack.

Hoe goed het werkt weet ik niet, toevallig kreeg ik die PlusPack gratis bij de aanschaf van het TrueImage-Home pakket (een of andere aanbieding een tijd geleden).
Ah, dat is nuttig om te weten :)

• Timmehhh
Dat is inderdaad handig, ik heb momenteel Acronis 2011. Maar het lijkt er op dat de plus versie voor 2011 nog niet uit is.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Timmehhh schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:27:
Dat is inderdaad handig, ik heb momenteel Acronis 2011. Maar het lijkt er op dat de plus versie voor 2011 nog niet uit is.
Die is er wel hoor. Linkje wat ik heb staan onder Plus Pack verwijst namelijk naar "Acronis® True Image™ Home 2011 Plus Pack". :)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Inmiddels is Easy Computing, de leverancier van Acronis dus, in Belgë faillirt verklaard en kan er op de Nederlandse site ook niet meer bestelt worden etc. Het lijkt erop dat ook de Nederlandse vestiging in de problemen is gekomen. Dus is mijn inziens een belangrijker vraag of je met Acronis, die ik ook heb, door moet gaan.

• Timmehhh
Inmiddels heb ik acronis true image 2011 inclusief alle pluspaketten. Maar een duidelijke step by step tutorial hoe ik nu een universele image moet maken en hoe ik die kan installeren op een andere pc kan ik nergens vinden.

Ik heb wel een reguliere backup/ image gemaakt van de hele harde schijf. Nu moet ik die backup krijgen op mijn laptop. Maar heb geen idee hoe, mijn laptop heeft geen cd rom schijf. Moet ik de backup mounten op een externe harde schijf ofzo? Of moet ik eerst andere stappen doorlopen

Ik ga denk ik het tib bestand (backup bestand overzetten op externe harde schijf en dan kijken we verder.

[ Voor 46% gewijzigd door Timmehhh op 26-11-2010 17:36 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Je moet gewoon een image maken en als je die gaat terugzetten kun je (als ik het me goed herinner) kiezen voor "Universal restore". Ik heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt maar toevallig zag ik die universal-restore-optie laatst bij het terugzetten van een backup-image.

Je zou de image gewoon op je pc kunnen zetten en de harddisk van je laptop op je pc aansluiten en dan die image terugzetten naar de hd van je laptop.

[ Voor 22% gewijzigd door FlipFluitketel op 26-11-2010 20:13 ]

• Timmehhh
Misschien domme vraag maar hoe koppel je die aan elkaar?

en ik ben er ook nog niet uit hoe je kunt restoren. Volgens mij moet ik eerst het hele acronis paketje op een cd zetten ofzo?

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
De harddisk uit je notebook zal wel een sata-hd zijn en die kun je dus gewoon met de standaard sata-kabels op je moederbord aansluiten. Als je dat gedaan hebt kun je gewoon restoren via de TrueImage.

Heb je geen zin om de harddisk uit je laptop te halen dan zul je inderdaad met een externe harddisk moeten gaan werken. Met TrueImage kun je een "Rescue Media" of "Opstartmedia" maken (wat dus een cd is waarmee je de laptop moet opstarten), die optie staat (mits je een volledige installatie van TrueImage gedaan hebt) gewoon in je startmenu bij het Acronis-gedeelte.
Image op de externe harddisk zetten, opstarten met die cd en dan kun je die image terugzetten naar de harddisk in je laptop.

[ Voor 23% gewijzigd door FlipFluitketel op 27-11-2010 08:42 ]

• Timmehhh
harddisk uit je laptop halen en dan op pc restoren. Denk niet dat dat werkt want dan werkt universal restore niet optimaal denk ik. Je past dan immers universal restore aan aan je je huidige pc. Daar zit de harde schijf dan ook in? Of past die niet aan en kan het wel? In dat geval ga ik dat doen. Mijn huidige acer heeft cd rom schijf en het is nogal gekloot met mounten enzo.

• Timmehhh
Harddisk uit de laptop halen is gelukt. En ik heb een backup gemaakt. Probleem is dat het programma het blijkbaar nodig vind om een backup te maken van de complete partitie inclusief de vrije ruimte. Hij maakt een backup van de 440 gb die op de hele partitie staat, maar daarvan is 400 vrij en ongebruikt. Als ik hem dan wil universal restoren zegt die dat mijn acer harde schijf te weinig schijfruimte heeft :S Die heeft namelijk maar 250 GB

[ Voor 3% gewijzigd door Timmehhh op 28-11-2010 13:16 ]

Pagina: 1