Toon posts:

insane in the membrain !!!!!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt gek van die pokke herrie van al die fans, weet iemand hier iets op.
En kom dan niet aan met dat ik een peltier of water koeleing moet nemen, want dat ligt (nog) buiten mijn budget.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
ipv 12V op 5V laten draaien (even gele en rode ader omdraaien)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

http://www.makeitsimple.com/projects/case_noise/index.shtml

dit is een idee misschien. Als je het gaat uitvoeren, kan je mij dan even laten weten hoe het gegaan is?
en inderdaad, fans op 5 volt laten draaien doet ook wonderen. Ik heb een 12 cd fan die op 12 volt moet. Ik heb hem op 5 volt en hij is echt super stil (maar wel veel luchtverplaatsing)

Verwijderd

Topicstarter
k'ga dit zeker zo snel mogelijk proberen.
Ik mail je de resultaten nog wel.

P.S. mischien is het een goed idee om deze URL nog eens als een nieuwe post in het forum te zetten, volgens mij zijn een heleboel OC'ers er blij mee zullen zijn.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Dit is al bekend hoor.
Is hier laatst een thread geweest over fannetjes waarin ook werd gezegd dat je ze ook op 7V kan laten lopen door rood van de fan aan rood van de voeding(+12V) te hangen, en zwart van de fan aan geel (+5V).
De fan krijgt dan dus het verschil, is 7V.
Iets meer lawaai ,iets meer vermogen dan 5V.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb deze link al eens een tijdje gelden van tweakers.net af gehaald, dus vaste tweakers kennen hem al :)

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:22
Dat is stijl: een overgeklokte cpu koelen met een overgeklokte fan :)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16
Bij mij draait mijn fannetje toch harder als ik hem aan die gele heb hangen ipv die Rode. Dus het lijkt mij dat die gele toch 12V is. :) ZO ben ik er ook achtergekomen dat geel 12V was.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Hallo allemaal, wel eens van een multimeter gehoord? Kun je keurig meten dat geel 12v en rood 5v is. Daarbij staat het meestal wel op een sticker op je voeding...

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Meten is weten zeggen ze wel eens.......

Vrij verkrijgbaar in iedere electronica zaak voor een knaak: spannings ic tje

kan je voor elk voltage krijgen van 5 tm 12
kan je dus heel fijn mee experimenteren.

Dit ic regelt je spanning dus terug naar iedere gewenste spanning.

Verwijderd

Kun je die fan ook op hoger zetten dan 12V????

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Je zou 'm natuurlijk ook direct in het stopcontact kunnen proppen, heeft ie 220 volt.
Alleen word je ventilator dan denk ik een stuk warmer dan je processor :P

Niet?
[Specs]

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16
Ja, kun je hem niet harder laten draaien. Door hem bv op een -5 en +12 aan te sluiten. Wat ik me nu afvraag, is die er een een -5 stekker????? Staat wel in bios dacht ik, die zal wel niet veel amperes kunnen trekken dan.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Hmmm, de titel van dit topic sloeg gisteren dus blijkbaar ook op mij, sorry dudes (and dudettes)ik zat er stevig naast.
-5V komt ook wel uit je voeding, maar alleen bij de stekkers naar je moederbord.
Dat word dus solderen (of neem gewoon een betere of grotere fan)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Een 12V fan moet je natuurlijk nooit op meer dan 12 volt zetten, gaat ie namelijk kapoet.
minder kan wel!

Verwijderd

OK, bemoei ik me er ook maar weer mee...

Inderdaad, er bestaat min 5 volt. Er bestaat ook min 12 volt. Dit kun je halen van de stekker naar je mobo. Om je een voorstelling te maken van min-spanning: neem een volle penlight in je hand. Druk nu de pluspool tegen de verwarming. Aangezien de verwarming geaard is, mag je deze als 0 volt zien. Je kunt je nu eenvoudig voorstellen dat er aan de min-pool - 1.5 volt is te meten.

Over dat meer dan 12 V schadelijk zou zijn voor je fan: overklokken is ook niet helemaal ok. En de processor is een stuk duurder dan een fan....

Nogmaals: koop een digitale multimeter. Gewoon bij de gamma voor 25,-. Heel handig en vergeleken bij een athlon geen geld.

da-Lynx

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook gewoon een echte fan kopen. Er zijn er die gewoon 220 aankunnen... Die verplaatsen 180 m^3 lucht per minuut... Dat is pas blazen...

Die fan is te krijg bij conrad... iemand enig idee waar ze nog meer te krijg zijn??
Pagina: 1