Partitietabel RAID0 herstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-08 21:11
Hallo iedereen,

Na het draaien van een update (vermoedelijk) startte mijn pc niet meer op afgelopen vrijdag. De pc bleef hangen op het Bios boot screen. Ik vond het sowieso wel een mooi moment om mijn pc eens grondig schoon te maken, dus heb hem uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en terug in elkaar gezet. Vanzelfsprekend loste dit het probleem niet op, maar hee... soms kan je geluk hebben.

Het er uit halen van mijn geluidskaart zorgde ervoor dat mijn pc verder kwam dan het bootscreen. Heel raar. Een conflict zou immers gewoon een melding geven. Nu stopte het bootscreen er gewoon mee (na het identificeren van mijn processor).

Maar, het probleem was nog niet voorbij, blijkbaar. De melding "Missing Operating System" stond in beeld. Op verschillende manieren heb ik geprobeerd het MBR te fixen. Maar, hier bleek eigenlijk niks mis te zijn. Na experimenteren met de Windows 7 cd en Partition Table Doctor is de conclusie toch wel heel duidelijk: de partitietabel is kapot.

Maar, hoe ga ik deze nu fixen. De windows 7 cd ziet mijn windows installatie niet, dus kan ik opstartherstel niet succesvol draaien. De auto repair functie van Partition Table Doctor doet ook niks. Ik vermoed dat het probleem in mijn RAID controller zit (twee schijven van 320gb in Raid 0). Alle stukjes software die ik probeer (de al genoemde tools, maar ook Knoppix bijvoorbeeld) zien twee schijven, niet één.

Heeft iemand tips? Waar kan ik zoeken naar een oplossing?

Meer specs:
Mobo: Asus P5N-E SLI
Geheugen: 800mhz 2gb DDR2
Proc: Core 2 Duo E6600
Voeding: Cooler Master M520 (twijfel wel eens aan dit dingetje...)

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
We worden hier op GoT een beetje erg moe, computeren is nu reeds decennia voor de gewone man beschikbaar en het maken van een back-up hoort de normaalste zaak van de wereld te zijn. Dat is gewoon nodig en dient helemaal bij een gebruiker van GoT bekend te zijn.

Kloten met partitie-tabellen is leuk, maar niet heus. Het is dermate complex en deels ongedocumenteerd dat er veelal geen beginnen aan is. Amen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Met Ultimate Boot CD -> GParted zou je de patities kunnen opsporen en mogelijk herstellen. Zoek even op google. Hiermee heb ik al eerder een hdd mee kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ParkOverall schreef op maandag 01 februari 2010 @ 04:08:
We worden hier op GoT een beetje erg moe, computeren is nu reeds decennia voor de gewone man beschikbaar en het maken van een back-up hoort de normaalste zaak van de wereld te zijn. Dat is gewoon nodig en dient helemaal bij een gebruiker van GoT bekend te zijn.

Kloten met partitie-tabellen is leuk, maar niet heus. Het is dermate complex en deels ongedocumenteerd dat er veelal geen beginnen aan is. Amen :+
Ik heb ook gewoon backups van de belangrijke zaken hoor. Vanzelfsprekend. Maar, ik heb nog heel wat gigabytes videomateriaal (gekochte films enzo (A)) en muziek die ik niet backup. Zou zonde zijn als ik dat opnieuw moest gaan downloaden.

@zeadope
Is een van de dingen die ik ook heb geprobeerd. Jammer genoeg geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De snelste manier zal zijn gewoon een reinstall te doen. Win7 installeert vrij vlot en dan weet je zeker dat het goed gaat, als zo'n RAID0 faalt krijg je vrijwel nooit het ding meer goed aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 11:21
Je RAID-array geeft verder geen fouten?
Je zou dit eens kunnen lezen: http://spench.net/drupal/resources/raid0

Daar staat onder andere dat de informatie over je partitietabel niet alleen in je MBR staat maar ook op andere plaatsen.

Bij het backuppen kan je ook af en toe je MBR meenemen, zie: http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Bedankt voor de tips, ik ga nog eens wat proberen. Ik zit nu in een tentamenweek, dus heb geen tijd voor een reïnstall. Had net nog een helder moment, ik hoop dat het wat oplevert: ik heb ergens in het proces mijn CMOS batterij er uit gehad. Aangezien de RAID controller onboard is, zou het goed kunnen dat de raid instellingen opnieuw moeten worden ingesteld.

Duimen maar.

Pagina: 1