[Testcase] IJsschotsen Markermeer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik zat te twijfelen of ik er wel of geen testcase van zou maken. Het is voor mijn gevoel zeker geen hoogstaande kwaliteit en denk dat het ook niet iets bijzonders is. Heb er voor gekozen wel een testcase te maken omdat ik zo hoop meer feedback te krijgen. Ik hoop op duidelijke feedback zodat ik de volgende keer betere foto's kan maken. Zeker omdat ik pas begin hoop ik zo toch veel te leren.

1:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/m6nSs19FS7n3EEFI8mQ8K1Ad/full.jpg
Misschien wat fel, maar de zon was op dat moment ook erg fel. Als ik hem donkerder maak krijg ik het gevoel dat het niet meer overeen komt met de werkelijkheid.

2:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3WOHT5NQ6zhC3iXcYT4PUEAg/full.jpg
Vond hem mooi wegkijken over het meer, ook weer wat fel maar again, het was ook echt fel.

3:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OzwaUw4Zea5ggm6lCRk8Yuoq/full.jpg
Kijkt ook lekker weg, enkel de horizon komt raar over. Hij is wel een beetje scheef maar er is ook iets anders mee, kan niet goed zeggen wat.

4:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wh4rFBssIyLiQXtc7NzOVrfu/full.jpg
Vond het een mooie weergaven van de ophoping van het ijs aan de kust, laat volgens mij goed de kracht zien die er achter zit.

5:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ca04lJwHElyaA3kIfrELxNKM/full.jpg
Close-up van een brok ijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zet ze even recht! Verder zijn ze misschien wat saai, ze kunnen niet erg lang de aandacht vasthouden, 2, 3 en 4 lijken erg op elkaar.

Lijkt me wel geinig om een keer te zien. Succes

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hoe kan ik ze het beste recht zetten? Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen in Lightroom.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

In de develop module Op het dingetje naast angle klikken en een lijn trekken langs de horizon. Je kan ook aan een schuif trekken maar een lijn trekken vind ik altijd makkelijker

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linkje via Google

Eerste foto spreekt me wel aan, omdat daar nog wel de donkere rotsen inzitten. Geeft een mooi contrast in de foto. De andere foto's zijn nogal licht (logisch door het ijs uiteraard). Lijkt me desalniettemin een prachtige plek om gezien te hebben!

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Zijn inmiddels rechtgezet, wel even ctrl-F5 doen om het te zien want ik heb ze vervangen in het fotoalbum.
Was idd prachtig om te zien, was ook de eerste keer dat ik het zag. Het hele stuk langs de dijk vanaf Lelystad naar Almere is zo. Erg mooi.

Was met pa een rondje door de Oostvaardersplassen om wat foto's te schieten.

[ Voor 51% gewijzigd door Tsurany op 31-01-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 18:36
Ik vind de foto's gewoon niet echt spannend, maar het onderwerp is dat op zich wel. De kleuren van de lucht (paars?) kloppen niet en de foto's zijn ook nogal onscherp. Welke camera heb je gebruikt?

Omdat de enige kleur in alle foto's blauw is, heb je ook weinig aan de gekleurheid van de foto. Ik denk dat het er een stuk beter uit ziet in zwart wit. Ik heb alvast een foto bewerkt als voorbeeld van wat ik bedoel:
ijs

edit- stond ie misschien op manual focus?

[ Voor 52% gewijzigd door Devil777 op 01-02-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Ik denk dat je zelf al een hoop hebt vastgesteld. Kijk of je daar wat mee kunt. Verder lijken sommigen inderdaad niet helemaal recht; met lightroom is dit zo te corrigeren. Verder voor foto 1 (en anderen ook wel): probeer eens met de recovery slide te schuiven. Dan blijft hij waarschijnlijk wel nog vrij helder, maar is hij hopelijk net wat minder uitgebeten wit. Vind het nu echt te overbelicht, dan maar iets minder realiteit is mijn idee :) Je zou daar ook nog kunnen proberen een ND Grad filter te simuleren (is op te googlen). Omdat het onderwerp zelf betrekkelijk saai is, heb je misschien juist kans om via de lucht toch nog spannende foto's te krijgen. Want er zitten best wel wat aardige wolkjes in :)

Verder wel erg bijzonder natuur fenomeen zo vastgelegd!

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Devil777 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:57:
Ik vind de foto's gewoon niet echt spannend, maar het onderwerp is dat op zich wel. De kleuren van de lucht (paars?) kloppen niet en de foto's zijn ook nogal onscherp. Welke camera heb je gebruikt?
Pentax K-x met 18-55 kitlens.
Devil777 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:57:
Omdat de enige kleur in alle foto's blauw is, heb je ook weinig aan de gekleurheid van de foto. Ik denk dat het er een stuk beter uit ziet in zwart wit. Ik heb alvast een foto bewerkt als voorbeeld van wat ik bedoel:
[afbeelding]

edit- stond ie misschien op manual focus?
Nee hij stond op auto focus. Zwart-wit krijg je wel een heel ander effect, stuk harder en grauwer. Het heeft wel iets. Ben zelf alleen niet zo'n fan van zwart-wit fotografie, heb er altijd het gevoel bij dat een effect van oudheid gecreëerd wordt. Het ziet er dan ook niet meer uit zoals het was, dat vind ik wel belangrijk. Mooie foto maar ook een realistische foto.
Thnx, zal er eens mee gaan spelen!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4LrSAn9xBEc6lWkdNqHPf4jy/full.jpg
Heb dit er uit gekregen, minder overbelicht maar mooier... weet ik niet. Meer ga ik er denk ik niet uitkrijgen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YWGIH0inEB1W9avPOZ4Zo1wo/full.jpg
Het hele felle op sommige schotsen krijg ik er niet uit maar dat is denk ik niet zo erg. Het was namelijk gewoon echt fel. Je ziet zo wel meer contrast, wel een stuk mooier denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WsgLG9H9HMmdAjcHUPRU3Hfv/full.jpg
Zelfde verhaal als boven. Mooier krijg ik het denk ik ook niet.

[ Voor 96% gewijzigd door Tsurany op 01-02-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 18:36
Nou... zwart-wit wordt tegenwoordig ook veel gebruikt, en heeft IMO niet zoveel met oudheid te maken. Het is soms gewoon mooier als de kleuren in de foto alleen maar afleiden. Dat rauwe op mijn bewerking komt ook nogal door extreem gebruik van unsharp mask (190%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat is denk ik heel persoonlijk, heb ze even in zwart-wit bekeken maar vind dat zelf niet mooier worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind de 1e foto van de reeks nog steeds het mooiste. In je 2e bewerking van die foto vind ik hem wat grauw geworden eigenlijk, hij lijkt daar wel iets meer diepte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

De leegheid van nummer drie vind ik tof, en ook het contrast in nummer 1 tussen de sneeuw en de stenen is wel leuk.

ben het verder wel eens met de voorgangers: kleuren kunnen beter, horizon ook. Ook vind ik de gehele serie eigenlijk iets meer van hetzelfde. Zou meer variatie in de foto's brengen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@ Sligrootje: Ja ik weet zelf niet welke ik mooier vind, vind het ook wel de mooiste foto.

@ Marceltuit: Bedankt, idd kleuren kunnen beter maar ik ben nog aan het kijken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Moet nog wennen aan Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
Let er ook op dat je de horizon steeds in het midden zet.. Dit komt snel saai over. Lees je maar eens in over de "rule of thirds". Het is geen wet waarvoor je bestraft wordt als je hem breekt, maar vaak verklaart het wel waarom iets saai overkomt :)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Pagina: 1