windows 1.01 werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 01:18
Tweakers,

Ik heb het volgende systeem:
- CPU AMD XP 2400+, 266Mhz FSB
- SDRAM-DDR geheugen (2 modules van 256Mb) PC2100 (DDR266)
- Moederbord AMD ECS K7S5A
- HDD 120GB maxtor
- Floppy disk drive 1,44Mb
- videokaart(welke weet ik zo even niet)
- seriële oude microsoft muis
- oud PS/2 toetsenbord van compaq

Ik probeer daarop Windows 1.01 aan de praat te krijgen, alleen het lukt me niet helemaal.

Wat ik heb geprobeerd:

------
- MS-DOS 6.22 op pc gezet
- c partitie gemaakt (fdisk) en geformateerd als systeemschijf
- windows 1.01 geinstalleerd
- windows gestart, start gewoon normaal door
- Eenmaal in windows wil ik een programma openen bijvoorbeeld de rekenmachine of de klok. gebeurt er niks, en als ik dan vervolgens herhaaldelijk klik op verschillende programma's om proberen te openen geeft windows op een gegevenmoment de melding "Not Enough Memory", en slaat vervolgens vast. Verder werkt de menubalk gewoon goed.
- De seriële muis werkt niet
- Ik heb in de config.sys en autoexec.bat wat geprobeerd met LH(load high) en DOS=HIGH,UMB erbij gezet, maar echter geen resultaat. Ik heb ook BUFFERS=20 op 50 gezet. Maar zonder enig resultaat
-----
- Hetzelfde geprobeerd met MS-DOS 5.0
- Enige verschil is dat de seriële muis nu wel werkt
-----
- Verder als ik een oudere MS-DOS versie op een floppy zet en ervan probeer op te starten voor te installeren. Geeft hij aan dat het geen goed boot device is. DIt heb ik geprobeerd met dos 1t/m4
- Want toen windows 1.01 uit was, draaide het nog op een oude MS-DOS versie geloof ik.
-----

Als ik bijvoorbeeld de rekenmachine probeer op te starten gebeurt er niks, maar ik heb wel het gevoel dat deze geopend wordt, want als ik daarna de klok open, en nogmaals wat dingen probeer te openen, dan geeft hij op een gegevenmoment aan dat er niet genoeg geheugen is. Dus dan lijkt mij dat al die programma's toch wel in de achtergrond open staan, maar dat ik ze niet zie. En dat er niet genoeg geheugen is omdat er al zo veel open staat.

Heeft iemand toevalllig tips? of weet iemand hoe ik een oudere DOS versie aan de praat kan krijgen?

alvast bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Misschien kan je het beter in VMWare proberen: hier is het iemand gelukt (maar z'n muis werkt niet... misschien moet je voor je windows opstart een willekeurige dos-muis-driver laden? mouse.com zegt m'n herinnering :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Wordt Himem.sys wel geladen?
Met andere woorden staat ongeveer dit aan het begin van je config.sys?

DEVICE=C:\Windows\himem.sys
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\Windows\emm386.exe NEOMS

Het is al wat lang geleden.. dus ik weet niet alles meer zeker:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Okki5 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:26:
Wordt Himem.sys wel geladen?
Met andere woorden staat ongeveer dit aan het begin van je config.sys?

DEVICE=C:\Windows\himem.sys
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\Windows\emm386.exe NEOMS

Het is al wat lang geleden.. dus ik weet niet alles meer zeker:P
Ja dat staat er in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Kuhlie schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:23:
Misschien kan je het beter in VMWare proberen: hier is het iemand gelukt (maar z'n muis werkt niet... misschien moet je voor je windows opstart een willekeurige dos-muis-driver laden? mouse.com zegt m'n herinnering :)).
Bedankt voor de reactie, Ik wil het juist niet in een virtuele omgeving hebben draaien. Ik wil het op de ouderwetse manier op een gewone pc werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Bedankt, maar in die readme staat o.a.
INTERESTING FACTS ABOUT WINDOWS 1.01
------------------------------------
- You must use DOS 5.x or earlier

En dat krijg ik dus o.a. ook niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29

Pierre

Van nature lui!

Hoe groot heb je de c:\ schijf gemaakt, dos 5 kan niet zoveel aan volgens mij

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer uit persoonlijke interesse, maar waarom wil je geen gebruik maken van een virtuele omgeving en het op de ouderwetse manier draaien?

Nu Windows 1.01 ken ik dan wel niet (voor mij is het begonnen bij Windows 3.11 & daarvoor alleen DOS) maar als je het echt wil draaien op de old-school way dan zou ik eerder op zoek gaan naar nog oudere hardware, een Pentium van de eerste generatie met 64 MB geheugen ofzo, ik denk dat je dit nog wel kan vinden & kopen op veilingsites.

Verder, je spreekt van 2x256 MB, misschien een keer op zoek gaan naar 2x128 of nog lager omdat je spreekt van een geheugen foutmelding.

edit; nu we het toch over ram hebben, misschien eens proberen om Windows volledig te laden in je RAM met behulp van RAM disk (aanwezig vanaf DOS 2.0)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 14:27
Volgensmij waren er ten tijde van win 95 en 98 problemen met processoren sneller dan 1 GHz. Iets met handelingen die te snel gingen waardoor de volgorde van operaties in het honderd liep. Zou me niks verbazen als je hier met windows 1 ook tegenaan gaat lopen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Die floppies waarvan ie niet wilde booten, die had je wel bootable gemaakt (gewoon windows erop kopieren maakt het geen bootdisk natuurlijk ;) )

Verder is 512MB aan geheugen heel erg veel meer dan waar Win1.01 of Dos5 normaliter ooit mee gewerkt heeft. Zelfs de 64MB die KimG noemt is rijkelijk veel. Ik had indertijd een 386 met Dos6.11 en 2MB geheugen.

Voordat een muis gaat werken zul je inderdaad een standaard mouse-driver moeten laden.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:28:
Meer uit persoonlijke interesse, maar waarom wil je geen gebruik maken van een virtuele omgeving en het op de ouderwetse manier draaien?
Waarschijnlijk omdat hij dat leuk vindt. :)
Ik heb zelf ook een aantal oude computers staan. Eentje draait MS-DOS 6.2 met Win NT4, een andere Win 95. En laat ik het dan niet hebben over een paar Amiga's, een C64, een Archimedes en een Sun Ultra 2. Oude meuk is cool.
Nu Windows 1.01 ken ik dan wel niet (voor mij is het begonnen bij Windows 3.11 & daarvoor alleen DOS) maar als je het echt wil draaien op de old-school way dan zou ik eerder op zoek gaan naar nog oudere hardware, een Pentium van de eerste generatie met 64 MB geheugen ofzo, ik denk dat je dit nog wel kan vinden & kopen op veilingsites.
Ik zou proberen nog verder terug in de tijd te gaan. Windows 3.1 draaide als een speer op een 486DX2/66 met 8 MB. Windows 1.01 is nog van vér daarvoor. Nog oudere meuk dan een 486 vinden lijkt mij problematisch, maar een 486 (willekeurige kloksnelheid) met iets van 4 MB moet toch wel ergens te vinden zijn. Ik denk dat je daarmee een significant betere kans hebt om Windows 1.01 aan de praat te krijgen. 4 MB geheugen is héél erg veel voor Windows 1.01.

[ Voor 9% gewijzigd door Jiffy op 31-01-2010 19:45 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Dido schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:33:
Die floppies waarvan ie niet wilde booten, die had je wel bootable gemaakt (gewoon windows erop kopieren maakt het geen bootdisk natuurlijk ;) )

Verder is 512MB aan geheugen heel erg veel meer dan waar Win1.01 of Dos5 normaliter ooit mee gewerkt heeft. Zelfs de 64MB die KimG noemt is rijkelijk veel. Ik had indertijd een 386 met Dos6.11 en 2MB geheugen.

Voordat een muis gaat werken zul je inderdaad een standaard mouse-driver moeten laden.
Bedankt voor de reactie, Ik heb eerst DOS gekopieerd van de floppy op de c partitie waardoor de pc automatisch dos in gaat bij opstarten. die windows floppy's werken gewoon: floppy er in en setup.exe in tikken. en de setup doorlopen. Ik heb verder niks gedaan met floppy's bootable maken. de dos starte ook gewoon op van de diskette voordat ik hem gekopieerd had naar de c partitie. Maak ik kan inderdaad niet booten van eerdere versies van ms-dos 5. Hoe moet ik die bootable maken dan? want de rest deed het gewoon met kopieren plakken.

[ Voor 7% gewijzigd door bobjehbob op 31-01-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Jiffy schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:40:
[...]
Ik zou proberen nog verder terug in de tijd te gaan. Windows 3.1 draaide als een speer op een 486DX2/66 met 8 MB. Windows 1.01 is nog van vér daarvoor. Nog oudere meuk dan een 486 vinden lijkt mij problematisch, maar een 486 (willekeurige kloksnelheid) met iets van 4 MB moet toch wel ergens te vinden zijn. Ik denk dat je daarmee een significant betere kans hebt om Windows 1.01 aan de praat te krijgen. 4 MB geheugen is héél erg veel voor Windows 1.01.
Bedankt voor de reactie,
Als het me echt niet gaat lukken, dan lijkt me het beste dat ik op marktplaats ga zoeken naar een oudere computer. Of ik moet me zelf gewoon tevreden stellen met een virtuele omgeving, maar dat vind ik niet leuk. En echter heb ik geprobeerd om deze werkend te krijgen in virtual pc 2007 en Sun VirtualBox, in DOS werkt het toetsenbord daar gewoon goed. maar zodra ik windows 1.01 in ga dan werkt het toetsenbord ineens niet meer. Dus ik kan niks selecteren in windows om te openen. Ik heb een usb en ps2 toetsenbord geprobeerd. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Pierre61 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:24:
Hoe groot heb je de c:\ schijf gemaakt, dos 5 kan niet zoveel aan volgens mij
bedankt voor de reactie, ik heb deze 200mb groot gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

200 MB moet prima kunnen. Met ingang van 4.0 ondersteunt DOS partities van meer dan 32 MB, dus dat is geen probleem.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Heb je DOSBox al geprobeerd als virtuele machine ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Als ik me niet vergis was een format /s nodig om de voor een boot noodzakelijke system files op de flop te zetten (zodat je er dus ook daadwerkelijk van kunt booten. In DOS even format /? en je weet het zeker :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bobjehbob schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:05:
in DOS werkt het toetsenbord daar gewoon goed. maar zodra ik windows 1.01 in ga dan werkt het toetsenbord ineens niet meer. Dus ik kan niks selecteren in windows om te openen. Ik heb een usb en ps2 toetsenbord geprobeerd. :'(
Windows 1.01 dateert van 1985, en komt met zijn eigen keyboarddriver, itt dos dat gewoon de BIOS gebruikt. In 1985 werden er XT toetsenborden gebruikt, de (niet daarmee compatible) eerste AT toetsenbord (die kwa aansturing identiek is aan een PS/2 toetsenbord) kwam ook rond die tijd uit. Dus bij het installeren moet je aangeven dat je een AT toetsenbord hebt, indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18
bobjehbob schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:16:
[.....]

-----
- Verder als ik een oudere MS-DOS versie op een floppy zet en ervan probeer op te starten voor te installeren. Geeft hij aan dat het geen goed boot device is. DIt heb ik geprobeerd met dos 1t/m4
- Want toen windows 1.01 uit was, draaide het nog op een oude MS-DOS versie geloof ik.
-----

[....]

Heeft iemand toevalllig tips? of weet iemand hoe ik een oudere DOS versie aan de praat kan krijgen?

alvast bedankt :*)
Toen wij (in 1988) een computer kregen waar Windows 1.01 op geinstalleerd stond weet ik nog (pff..meer dan 20 jaar terug :+) dat er MS DOS 3.x op geinstalleerd stond...
bobjehbob schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:52:
[...]

Bedankt voor de reactie, Ik heb eerst DOS gekopieerd van de floppy op de c partitie waardoor de pc automatisch dos in gaat bij opstarten. die windows floppy's werken gewoon: floppy er in en setup.exe in tikken. en de setup doorlopen. Ik heb verder niks gedaan met floppy's bootable maken. de dos starte ook gewoon op van de diskette voordat ik hem gekopieerd had naar de c partitie. Maak ik kan inderdaad niet booten van eerdere versies van ms-dos 5. Hoe moet ik die bootable maken dan? want de rest deed het gewoon met kopieren plakken.
:+ Nou dan heb je veel geluk gehad, want een DOS flop maak je niet bootable door 'alles naar de diskette te kopieeren'. Je moet daarvoor een sys A: (even ervan uitgaande dat A: je diskettestation is) uitvoeren. Nu zul je dan wel een juiste versie van sys.com te gebruiken...pff...

Ik heb wel bootable diskettes van MS Dos 5.0, 'k vraag me alleen af of daar nog iets van copyright op zit of dat je ze zomaar mag uploaden/downloaden....

[ Voor 31% gewijzigd door TheVMaster op 01-02-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16

Thandor

SilverStreak

Windows 1.01 in combinatie met DOS! Dát is vlotte software :).

Ik heb even een stappenplan voor je gemaakt. Dit alles heb ik op de volgende configuratie getest:

- Intel Pentium 4 3.8GHz ES
- Intel i915 Grantsdale ES (vergelijkbaar met de normale D915 serie moederborden)
- NVIDIA GeForce 6800 Ultra
- 3x 512MB 266MHz (DDR2-533, PC2-4200) DDR2-SDRAM
- Seagate Barracuda 7200.7 200GB P-ATA
- AT/XT DIN-keyboard met verloop naar mini-DIN (PS/2)
- Logitech Optical Wheelmouse PS/2 en Microsoft Serial Mouse 2.1A

1. non-DOS partities verwijderd met FDISK en MS-DOS 6.22
2. Met FDISK van MS-DOS 6.22 een partitie van 20MB aangemaakt. Omdat ik DOS 3.3 wil installeren maak ik de partitie niet groter dan 32MB omdat dit lastig kan worden met het actief maken van de partitie. Met de FDISK van MS-DOS 6.22 heb ik ook de nieuwe 20MB partitie actief gemaakt. Dit is belangrijk omdat je er anders niet van op kunt starten.
3. MS-DOS 3.3 opgestart en de harde schijf geformatteerd met het volgende commando:
format c: /s

4. Diskette eruit en rebooten met alt-ctrl-del. De datum/tijd die je in moet vullen is volgens mij irrelevant dus druk gewoon twee maal op enter (bij mij stond de datum op 2002).
5. Om de setup van Windows 1.01 makkelijker te maken kun je het beste met 'SUBST.EXE' werken (voor het maken van een virtuele drive). Maak een directory aan op de C:\ met het volgende commando:
md c:\dos

Kopieer dan SUBST.EXE van de DOS-diskette/floppy naar C:\DOS met het volgende commando:
copy a:\subst.exe c:\dos

6. Kopieer de vijf Windows 1.01 floppies naar c:\win101
7. Maak een virtuele drive aan met SUBST.EXE om ervoor te zorgen dat je niet met vijf floppies hoeft te werken. Doe dit met het volgende commando:
c:\dos\subst a: c:\win101

8. Ga naar A:\> en start de setup.
9. Tijdens de setup heb ik, behalve bij de volgende punten, alles standaard gelaten (op enter drukken)
  • 2: Microsoft Mouse (Bus/Serial)
  • 6: EGA (more than 64K) with Enhanced Color Display
  • Set up a printer? N
10. Setup is klaar. De setup zal overigens steeds om een nieuwe floppy vragen, maar omdat je dit allemaal in één directory hebt (en deze op A:\> gesubst hebt) kun je simpelweg op 'enter' blijven drukken.

Aan het einde van de rit werkt Windows prima. De muis (zowel COM als PS/2) kreeg ik niet werkende met CuteMouse (dit is de eerste keer dat ik CuteMouse probeer; geen idee of het een goede driver is). Ik heb nadien een andere driver (die het jaren gedaan heeft) geprobeerd voor de muis op de COM-poort, maar deze herkende de driver niet goed. Ik vermoed eigenlijk dat het moederbord hier ergens dwars ligt :).

Niettemin kan ik met een kale MS-DOS installatie (zonder extra device drivers) onder Windows de volgende applicaties allemaal tegelijk draaien:
- CALC
- CALENDAR
- CARDFILE
- CLIPBRD
- CLOCK
- CONTROL
- NOTEPAD
- PAINT
- REVERSI
- TERMINAL
- WRITE

Op het moment dat deze allemaal draaien, naast de Executive uiteraard, heb ik volgens Windows nog 178K vrij geheugen :). Op dit moment is het nog mogelijk om Alley Cay (DOS game) te draaien.

Als je geen muis hebt kun je trouwens met het toetsenbord werken. Probeer eens:
- ALT-ENTER om naar de 'taakbalk' te gaan en met ALT-TAB (of ALT-SHIFT-TAB) door de programma's te wandelen. Het goede programma kun je dan activeren met ALT-ENTER.
- ALT-SPATIE voor het pulldown menu met 'Close' en 'About' om bijv. de applicatie te sluiten. Het geheugengebruik zit onder 'About' van de Executive.
- In de Executive (de Verkenner/Explorer) kun je met backspace een niveau hoger in de directory-structuur en met 'enter' en de pijltjes-toetsen er snel doorheen werken.

Waar je eventueel rekening mee moet houden:
- Oppassen met device drivers, ook met memory extenders. Probeer het eens gewoon kaal :) (ik heb geen CONFIG.SYS noch AUTOEXEC.BAT).
- De muis werkt waarschijnlijk alleen als je van te voren een mouse driver laadt. Hoe efficiënter deze driver is hoe beter (sommige drivers gebruiken ruim 30K terwijl anderen het met 10K doen bijv. Dat klinkt als weinig maar in totaal heb je slechts 640KB basis geheugen en dan tellen de KB's wel ;))
- Probeer DOS 5.0 of lager. Voor de feeling is DOS 3.3 natuurlijk veel mooier ;).
- Nieuwe DOS games (Commander Keen, Wolfenstein 3D etc.) moet je niet onder Windows 1 of Windows 2 willen draaien, gegarandeerd dat je dan 'Out of memory' krijgt :). Voor de goede orde: ik heb 411K over met een kale Windows 1 installatie zonder draaiende applicaties (buiten de Executive om) en zonder device drivers.

Andere zaken:
- De PC an sich maakt niet zoveel uit. Als DOS er op werkt (en dat werkt op ieder x86-compatible systeem) dan gaat Windows 1 denk ik ook werken.
- Intern geheugen is waarschijnlijk irrelevant. Vermoedelijk werkt het op een systeem met 16GB net zo goed als op één met 640KB. Je gebruikt toch het basis-geheugen (tenzij memory extenders gebruikt worden maar dat is ander verhaal).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
bedankt voor de reactie!! en de moeite!
Ik zit momenteel op me werk(met mobiel)
ik ga proberen vanavond je stappen te doorlopen. En ik hoop dat het dan lukt.
Ik laat het weten. Thanks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Thandor schreef op maandag 01 februari 2010 @ 02:33:
Windows 1.01 in combinatie met DOS! Dát is vlotte software :).

Ik heb even een stappenplan voor je gemaakt. Dit alles heb ik op de volgende configuratie getest:
.....
Ik heb het precies volgens je stappenplan uitgewerkt en hij werkt perfect! :D

Echt geweldig zo'n oude windows. ik heb net nog wat uit getikt in notepad, Ik heb echter de muis ook werkend, want ik heb nog een oude seriele microsoft muis. En die drivers kan je kiezen bij de windows installatie.

Echt super bedankt voor je duidelijke uitleg en je moeite! _/-\o_

Ik heb alleen nog 1 vraag:
Zou ik nu gewoon een image kunnen maken met ghost van die harde schijf? en als ik deze weer terug zet, zou deze dan nog gewoon werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Laatst online: 21:16

Thandor

SilverStreak

Mooi :).

Je kunt inderdaad gewoon een image maken. Driver-technisch levert dit geen problemen op tenzij je de image terugzet naar een PC zonder EGA/VGA videokaart :). Omdat DOS en Windows 1 of 2 relatief weinig met specifiek driver-geneuzel (of een HAL of multiprocessor kernel) te maken hebben is het erg universeel.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Laatst online: 02:42

SkyStreaker

Move on up!

oooh maaan, doet mij denken aan 2Mformat en windows 3.11..

2Mformat om een diskette op 1.74Mb of 1.86Mb te formatteren. 3.11 fwg + WinG + System32 d'r op.
Kon je heel minimalistisch Windows 3.11 vanaf diskette draaien. Alles d'r uit slopen wat niet nodig was, bestanden verwijderen, ini's configgen.. En ja, drivers had ik mooi mee geinstalleerd (lol - wie weet nog dat dat soms in SPECIFIEKE volgorde moest? :P)

Nostalgie, wat een heerlijk gemeengoed :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
Thandor schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:55:
Mooi :).

Je kunt inderdaad gewoon een image maken. Driver-technisch levert dit geen problemen op tenzij je de image terugzet naar een PC zonder EGA/VGA videokaart :). Omdat DOS en Windows 1 of 2 relatief weinig met specifiek driver-geneuzel (of een HAL of multiprocessor kernel) te maken hebben is het erg universeel.
thanks :*) dan maak ik er gelijk een image van, want ik wil het weer opnieuw doen, voor te leren. ik wil me wat meer verdiepen in de geschiedenis van de computers en hoe het allemaal vroeger werkte, want dat heb ik net op het randje allemaal niet meegemaakt. Ik ben nu 19. En ik was 4-5jaar toen ik achter windows 3.1 zat. En daar begon het een beetje voor mij, maar daar heb ik weinig van onthouden, ik weet dat ik keen en stunts speelde op de basisschool onder windows 3.1. Ik was nog niet zo computer technisch bezig als nu, ik kon spelletjes installeren en eventueel bestanden overzetten naar andere computers met een kabel waarvan ik niet meer weet wat voor een kabel dat was. Maar verder mocht ik niet meer doen van me vader.(voor het geval als ik iets verkeerd deed, want hij was voor zijn werk altijd met die computers bezig.) Maar al gouw had me vader windows 95 aangeschaft, daar ben ik een beetje komen instromen. Ik kan me herinneren dat ik het toen allemaal begon te leren. En vervolgens windows 98 had ik onder de knie gekregen. En toen windows XP kwam was ik binnen een jaar helemaal bij met alle opties, had ook een eigen pc gekregen van me vader toen ik 13 was. en ja ondertussen draai ik windows 7, op een eigen gekochte pc dan he. haha, ik hoef nu niet meer bij me vader te smeken. duh.

Maar het blijft me altijd nog een beetje erg wazig van de tijd voor windows 98. En dat probeer ik te leren en voor me zelf op te helderen. En misschien wil ik straks geen 64-bit besturingssysteem meer, maar stap ik volledig over op een 16-bit besturingssysteem, haha, nee. 8)7

bedankt voor alles :*) , kan ik eindelijk goed slapen na een week wakker liggen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

bobjehbob schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:24:
[...]ik wil me wat meer verdiepen in de geschiedenis van de computers en hoe het allemaal vroeger werkte, want dat heb ik net op het randje allemaal niet meegemaakt.
In dat geval: koop een ouwe 8 bits homecomputer, zoals bv een Commodore 64 of een MSX en reis terug naar de golden era of home computers. :)

Pagina: 1