[Testcase] IJmuiden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier dan mijn allereerste testcase ooit. Heb gister eindelijk eens de tijd gehad om een aantal foto's te maken. Al mijn vorige foto's waren allemaal losse foto's en het leek mij wel leuk om een keertje een testcase te openen met centraal punt, IJmuiden.

Ze zijn allemaal genomen met de Canon 1000D met de 18-55IS kitlens.

Al het commentaar en opmerkingen zijn welkom.

Zie hier:

edit, even wat tekst bij de foto's gezet

1: Het welkomst boord.
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/695/img4055k.jpg

2: De grote vuurtoren van IJmuiden.
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/4964/img3929u.jpg

3: De jachthaven vanaf de pier.
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/4162/img3941u.jpg

4: Het kleine strand met op de achtergrond de hoogovens (Corus)
Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/823/img3956h.jpg

5: De branding op het kleine strand.
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/9674/img3960z.jpg

6: De hoogovens (Corus) op de achtergrond en rechts een klein piertje op het kleine strand.
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/4181/img3970p.jpg

7: Een binnekomend schip welke door de sluizen heen moest met een zwerm vogels er voor.
Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/6339/img3986p.jpg

8: Een sleepboo,t welke een groter schip naar de haven aan het begeleiden was.
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/4797/img4022co.jpg

9: De kleine sluizen vanaf de zeekant gezien.
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/4282/img4049.jpg

10: De binnenkant van de kleine sluis met aan de rechterkant het gedeelte voor de pleziervaart.
Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/7664/img4062o.jpg

11: De grote zeesluis met op de achtergrond 2 enorme schepen die bij de Corus aan wal lagen.
Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/9325/img4038a.jpg

12: Hetzelfde schip als op foto 7 maar nu in het kanaal met een kleine skyline van IJmuiden er achter.
Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/7897/img4039n.jpg

Waar ik mij wel bewust van geworden ben na een aantal uren zulke dingen fotograferen is dat ik toch echt wat mm's mis. Binnenkort toch de 55-250 kopen :D

Hoop dat er op zijn minst toch 1 leuke foto tussen zit :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 22:12
5 staat redelijk scheef helaas.
10 had wel interessant kunnen zijn, maar ik denk dat je de camera wat minder naar de lucht had toe moeten richten, zodat dat 1/3e van je foto lucht is. Nu zie je het verloop van die sluizen maar heel matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als ik even heel bot mag zijn: ze zijn allemaal scheef. Ik weet niet wat je voor nabewerking gebruikt, maar rechtzetten is zo ongeveer je eerste handeling :)

Je hebt nu 12 foto's gepost, maar hoeveel heb je er gemaakt? Het leuke van een digitale camera is dat je foto's in essentie gratis zijn. (Je sluiter gaat zo'n 150.000 foto's mee. Dus de prijs per foto is ongeveer 0.3 cent...) Je kunt 250-500 foto's op een middag maken (als je genoeg flashkaartjes mee hebt) en 99.9% weer weggooien. Haal je camera van AUTO af, en klooi eens met belichting, met je standpunt of met je scherpstelling. Het is bijna gratis en het leert je meer over het vinden van je eigen stijl en je eigen beelden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Zoals hierboven gezegd, is nabewerking eigenlijk een must. Horizon bijvoorbeeld zou je recht moeten zetten, storende dingen wegcroppen (bijv paaltjes zijkant foto 12) en iets verscherpen. Verder zijn de foto's niet consistent qua helderheid. Sommigen zijn overbelicht en anderen weer te grauw. Het beste kun je dit ter plekke tegengaan door 3 dezelfde foto's te nemen met verschillende instellingen. Welke ik best goed vind qua kleuren/helderheid en compositie zijn 2, 3 en 12!

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle 3 ten eerste bedankt voor het commentaar.

@Devil,

Ik zal ze vanavond eens allemaal doorlopen of ze recht staan, ik had het idee dat de meeste redelijk recht stonden mja dat zal inderdaad aan mij liggen, dat heb ik al vaker gehad :D

@Menno,

Thanks, naar mijn idee stonden de meeste redelijk recht maar zoals ik hierboven al zeg, dat zal aan mij liggen want dat heb ik al vaker gehad.
Ik zal er vanavond eens naar kijken en dan een paar opnieuw posten.

Ik heb in totaal iets van 150 foto's gemaakt in 2,5uur maar naar mijn idee waren dit de beste uit de serie.

Mijn camera stond inderdaad op TV. Wat je zegt over de belichting, ik heb er tijdens het maken van de foto's niet over nagedacht en dacht er inderdaad aan op het moment dat ik ze door Photoshop haalde dat ik dat ook ter plaatse had kunnen doen.

@Eejtje,

Qua nabewerking heb ik alleen de belichting aangepast en al iets verscherpt. Over die paaltjes op foto 12 heb ik inderdaad nagedacht maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het niet heel erg storend vond, maar nu je het zegt is het best storend omdat ze er maar half op staan.

Ik zie inderdaad wat je bedoelt met " consistent qua helderheid", het verschil is goed te zien als je scrolled tussen foto 11 en 12.

Foto 2 wou ik een vorige keer al maken maar toen begon het te regenen dus nu had ik de herkansing :)

Thanks voor het duidelijke commentaar, ik zal dit voortaan mee proberen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
Foto 1 lijkt me overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dat het enige wat je er op kan zeggen?

Maar ik snap wat je bedoelt hoor maar kreeg hem niet mooi uitgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53
Mijn mening over deze foto's:

1: Meer een plaatje dan een foto; wat wil je mij als kijker duidelijk maken met dit beeld?

2: Op zich redelijke foto. Vuurtoren lijkt iets naar rechts te hellen, dus misschien moet je em rechtop zetten. Kleuren en contrast kunnen wellicht nog iets voller en steviger. Wel is het een foto van puur en alleen een vuurtoren. Soms is het interessanter om terug te lopen en een liggende foto te maken. Je ziet dan als het ware waarover de vuurtoren uitkijkt. Zet de toren dan niet recht in beeld maar op 1/3 of 2/3.

3: Nette plaat van een haven, maar er is niets dat echt de aandacht trekt. Probeer in elke foto een duidelijk onderwerp te brengen waar de aandacht naar getrokken wordt.

4: Ik zie iets teveel lege lucht. Je kan de foto croppen en platter maken als de verhoudingen niet uitmaken. Je kan volgende keer ook gewoon meer strand op de foto zetten en de horizon op 2/3 i.p.v. 1/3 op de foto zetten.

5: Staat heel erg scheef. Kadering is ook wat krap en vreemd; de golf vormt wel een duidelijke lijn, maar alle andere lijnen in de plaat zijn scheef of lopen vreemd het beeld in (bv kust van midden zijkant naar het midden)

6: De hoogovens zijn het onderwerp, wat mij betreft mogen ze er dan wel wat groter op. Er is nu erg veel lege ruimte.

7+8: Gewoon foto's van boten. Leuk als je van boten houdt, maar anders een beetje saai. Dit komt mede doordat de boot heel centraal / midden in de foto staat. Van de bovenste met de zwerm vogels zou je links nog een flink stuk weg kunnen croppen denk ik.

9: Bettje druk, maar op zich lopen de sluizen wel redelijk mooi op de beelddiagonaal.

10: Hmm, de scheefheid stoort mij hier een beetje...

11: Erg symmetrisch maar niet abstract genoeg om het mooi te maken naar mijn smaak. Als het schip het onderwerp is, staat deze er wel erg klein op vanwege de afstand.

12: Ik vind dat de kustlijn hier mooi het beeld inloopt. Stukje stijger links zou ik eraf kroppen. Vind dit wel een redelijk landschapje. Wel is het een beetje grauw (kan ook aan mijn slechte monitor op werk liggen)

Overigens vind ik de grote kunst van digitale fotografie een goede selectie maken. Je komt vaak met een berg platen thuis omdat afdrukken niets kost, maar lang niet alle platen zijn goed of interessant. Ik denk dat je serie sterker was geweest als je sommige foto's had weggelaten. Mindere foto's halen namelijk ook de betere foto's onderuit.

Maar goed, ik wil niet te zeikerig overkomen en ik hoop dat je mijn commentaar kunt waarderen of zelfs nuttig vindt. En bedenk sowieso dat het alleen mijn smaak is en dat hoeft dus niet jouw smaak te zijn of die van anderen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 02-02-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Foto 1 had ik er ook zo niet ingezet. Had ik eerder het hele bord gedaan om aan te geven dat je in IJmuiden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Tja, zoals gezegd: zet ze recht!
Ook zijn veel foto's niet goed belicht (3, 4). Let ook op je compositie, er staan veel dingen op je foto's die afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morrar,

Thanks, dat is iets waar ik mee kan en wat duidelijk is.

Foto 2 en foto 5 staan inderdaad scheef maar foto 5 wel erg zie ik nu inderdaad. Wat me nu opvalt is dat er ook veel stukken overbelicht belicht zijn (althans er zit wel heel veel verschil in tussen wat ik nu op mijn laptop zie en hoe ik ze bewerkt heb op de gewone pc).

Foto 1 was inderdaad als openings foto bedoelt, dat het duidelijk was dat het om ijmuiden ging, maar die had ik beter op een andere plaats kunnen maken want deze heb ik zo veel moeten knippen tot de foto van nu en het was waarschijnlijk beter geweest met het bord op de voorgrond en ijmuiden op de achtergrond. Op de orginele foto van deze staan een paar stukken huis wat er dus niet uit zag.

Foto 4 staat ook redelijk scheef, hier was het de bedoeling om het contrast te laten zien tussen het strand op de voorgrond en de hoogovens op de achtergrond.

Foto 6 staat wederom scheef, je zou haast denken dat mn rechterbeen minimaal 10-20cm korter is als mn linker hahahaha. Dit was dus zo'n voorbeeld waar ik dus echt heel wat mm's mis.

8, deze boot was maar zo'n 25m bij mij vandaan ongeveer, als ik hem schuin van de voorkant had genomen had je een stuk van de boot gezien welke hij begeleidde, wat er dus niet mooi uit zou komen te zien.

10 valt toch nog wel mee qua scheefheid?Als je het rekje op de kade ziet links in beeld dan loopt de foto toch redelijk gelijk met dat eerste paaltje?

11 was eigenlijk meer om de grote sluis te laten zien, ik had op het moment van maken niet echt in de gaten dat de boten op de achtergrond lagen, wat dus ook aangeeft dat ik beter op de compositie moet gaan letten.

12 ben ik het inderdaad mee eens.

Het commentaar wat je geeft komt niet zeikerig over hoor, je zegt gewoon wat je ziet en ik ben het er over het algemeen wel over eens. Het commentaar per foto kan ik waarderen ook al is het niet positief. Daar kan ik juist van leren.

@jip,

Is dat het enige wat je op de hele serie te zeggen hebt?

Zoals ik in mijn vroige post aangaf, ben ik het er inderdaad wel mee eens.

@JVDL,

Thanks, ze staan inderdaad over het algemeen allemaal scheef.

Foto 3 en 4 merkte ik net zelf ook op inderdaad maar denk dat dat aan het verschil van beeld ligt tussen mijn laptop en mn pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:01:
8, deze boot was maar zo'n 25m bij mij vandaan ongeveer, als ik hem schuin van de voorkant had genomen had je een stuk van de boot gezien welke hij begeleidde, wat er dus niet mooi uit zou komen te zien.
Kijk dat zijn dus dingen die je niet kan zien aan de foto, maar die wel gebeuren. Soms is een situatie gewoon niet optimaal en moet je dus inderdaad concessies doen. Jammer, maar dan is het niet anders; een foto / herinnering is dan altijd nog beterdan helemaal geen foto. Vraag is wel of je hem dan voor jezelf houdt of ook moet showen aan anderen. Keuzes, keuzes :)
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:01:
10 valt toch nog wel mee qua scheefheid?Als je het rekje op de kade ziet links in beeld dan loopt de foto toch redelijk gelijk met dat eerste paaltje?
OK, hier heb ik me slecht uitgedrukt; ik bedoel niet scheefheid van de horizon, maar de asymmetrie van de sluiswanden. De ene wand loopt helemaal vanaf links het beeld in terwijl ik bijna (maar net niet helemaal) midden op de andere wand kijk. Ik vind die asymmetrie hier niet helemaal lekker werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 03-02-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morrar,

Ok thanks, nu is het duidelijk en zie ik wat je bedoelt : )
Pagina: 1