netwerk tussen win7 en win xp met een zyxel modem/router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo

2 maanden geleden heb ik een laptop gekocht , deze heb ik samen met een sitecom 300n gekocht.

Het internet werkte meteen echter mijn netwerk wil niet van de grond komen, na twee maanden raadpleeg ik jullie maar.

Mijn internet is van telfort en komt binnen via een zyxel modem/router combi, op deze zyxel zijn twee xp computers aangesloten en de sitecom 300n.

Zoals ik al zei werkt internet perfect in deze opstelling, maar netwerk niet, de win 7 computer die achter de sitecom hangt weigert de xp computers te zien.

Ik vermoed dat de zyxel en de sitecom elkaar op enige wijze in de weg zitten, heb alleen geen idee hoe en wat de oplossing is.

Wie kan mij helpen met deze situatie?

bijvoorbaat dank.

edit 1Wij nemen ook internet bellen af waardoor we de zyxel helaas niet in de bridge stand kunnen zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als de Zyxel niet bridged staat ingesteld en je hebt de Sitecom met zijn WAN poort aangesloten op de Zyxel betekend dit dat je clients in twee verschillende subnets zitten. Ik vermoed dat jij het zo hebt aangesloten en nu dus 2 verschillende subnets met dubbele NAT hebt. Consequentie daarvan is inderdaad dat pc's achter de Sitecom de pc's rechstreeks op de Zyxel niet kunnen benaderen.

Dit kun je oplossen door je Sitecom met een van de LAN poorten op de Zyxel aan te sluiten, de WAN poort laat je dus leeg. Vervolgens zet je DCHP uit op de sitecom en geef je de Sitecom zelf een vast ip wat binnen het subnet van de Zyxel ligt maar buiten de DHCP scope van de Zyxel. Vervolgens krijgen de clients achter de Sitecom voortaan ook een ip van de Zyxel en kunnen alle clients elkaar zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:40:
Als de Zyxel niet bridged staat ingesteld en je hebt de Sitecom met zijn WAN poort aangesloten op de Zyxel betekend dit dat je clients in twee verschillende subnets zitten. Ik vermoed dat jij het zo hebt aangesloten en nu dus 2 verschillende subnets met dubbele NAT hebt. Consequentie daarvan is inderdaad dat pc's achter de Sitecom de pc's rechstreeks op de Zyxel niet kunnen benaderen.

Dit kun je oplossen door je Sitecom met een van de LAN poorten op de Zyxel aan te sluiten, de WAN poort laat je dus leeg. Vervolgens zet je DCHP uit op de sitecom en geef je de Sitecom zelf een vast ip wat binnen het subnet van de Zyxel ligt maar buiten de DHCP scope van de Zyxel. Vervolgens krijgen de clients achter de Sitecom voortaan ook een ip van de Zyxel en kunnen alle clients elkaar zien :)
verry verry thanks.

een klein vraagje nog hoe achterhaal ik de subnet van zyxel en de dhcp scope? is dat gewoon te vinden in de admin of met cmd en dan ipconfig /all?

ik zal morgen als ik de laptop weer heb, fotos maken van de admin panels, waarschijnlijk is dat handiger.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DHCP scope kun je inderdaad vinden in de webinterface van je zyxel. Dat is dus de range waarin DHCP adressen worden uitgedeeld. Bijvoorbeeld van 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150.

Verder de subnet kun je zien via een ipconfig op de clients. Bijvoorbeeld in die screenshot die je post is het subnet 192.168.1 (bij een 255.255.255.0 subnetmasker zijn de eerste 3 octetten van het ip het subnet) en het hostnummer is dan 35.

Met bovenstaan voorbeeld DHCP scope kan je dan bijvoorbeeld je sitecom het ip 192.168.1.50 geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
echt super bedankt, ik222, het is gelukt met jouw oplossing

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sinds dat ik dit heb uitgevoerd, werkt de pop3 van telfort niet meer, moet ik daar nog iets voor doen? is er een verband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:58:
sinds dat ik dit heb uitgevoerd, werkt de pop3 van telfort niet meer, moet ik daar nog iets voor doen? is er een verband?
Daar zou je niets voor moeten doen normaal gesproken. Als je internet verder normaal werkt zou ik gewoon even afwachten, wellicht is er gewoon een storing bij telfort.

Dit kan er in principe niets mee te maken hebben.
Pagina: 1