Signaalsterkte in orde, downloadsnelheid niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabird
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 21:50
Dag allen,

Sinds enkele dagen ben ik overgestapt van Tele2 (adsl) naar Concepts-ICT (glasvezel).

In de Tele2-situatie kon ik boven in de studeerkamer een respectabele snelheid halen van zo'n 1500 kb/s op de nieuwsgroepen (sabnzbd+) en was de signaalsterkte ok. Dit signaal was een draadloos signaal vanuit de Tele2-modem/router en kwam bij de pc binnen via een pci adapter van linksys (wmp54g). Geen klachten van mijn kant dus. Ter info: ik had een 20 Mbit abbo van Tele2.

Nu de nieuwe situatie: de tele2 apparatuur is vervangen door een glasvezel modem + een router van linksys (wrt120n). Ik heb nu zelfs boven een excellente verbinding. Nu komt het probleem: de downloadsnelheden op de nieuwsgroepen is gedaald naar maximaal 700 KB/s terwijl zo'n 250KB0 KB/s mogelijk moet zijn (20Mbit nieuwsgroepabonnement). Ter info: ik heb nu een 35 Mbit abbo van Concepts-ICT.

Beneden in de huiskamer haal ik met gemak de 2500 KB/s op de nieuwsgroepen. Alle pc's draaien Windows 7 (boven = professional, beneden = nog de RC-versie). Beneden zit er een broadcom netwerkadapter (g) in de laptop.

Iemand een idee waardoor de downloadsnelheid boven zo achterblijft bij de andere pc? Of zegt een excellent wireless signaal nog niks over de mogelijke downloadsnelheid? Of moet het ik zoeken in de instellingen van de adapter? Of.... of... :)

Ik heb nl. boven ook een aantal downloadtesten gedaan door hier en daar een .bin te downloaden, met hetzelfde resultaat (max 700Kb/s).

Alvast bedankt voor jullie reactie!

mvg,

Bert

Lach eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Misschien communiceerd de pc boven via het G protocil ipv het N protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabird
Daar heb ik ook over na zitten denken, maar dan zou ik toch ook minimaal die 1500Kb/s moeten halen boven, zoals voorheen? Ik kan nog eens proberen om de router op G te zetten ipv mixed, maar mijn gevoel zegt dat dat niet zoveel zou moeten uitmaken.

Lach eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Probeer eens iets te downloaden zonder dat er een andere computer aan staat. Als er bij mij thuis andere computers nog aan staan en er zijn ook mensen op aan het internet o.i.d. dan scheelt dat bij mij al gauw 0.2Mbits download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zo naar je bericht kijk heb je een b/g netwerkkaart (Ik heb die zelf ook). Als ik aan het rekenen sla zou het inderdaad haalbaar moeten zijn: (54/8)*0,75 = 5.06 MB/s maximaal. 25% tcp/ip overhead is er dan al vanaf.
Zit je nieuwe accesspoint niet op een bij jou in de buurt veel gebruikt kanaal? Gebruik om dit te controleren een programma als 'inssider'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabird
@Mpeek, Ik heb je tip even geprobeerd, helaas. De downloadsnelheid komt nu zelfs bijna niet boven de 600Kb/s uit.

@Rbeumer, ik heb even wirelessnetview gebruikt. Ik zit zelf op kanaal 9 en de rest op 11 of 6. Ik kan zelf niet zo inschatten of daar dan overlap in zit. Trouwens, zouden de andere pc's daar dan ook geen last van moeten hebben?

Ik zit te denken om de pc van boven even beneden neer te zetten, maar het signaal boven is natuurlijk al zeer goed tot excellent, dus dat zou toch niet veel uit moeten maken?

Lach eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

dabird schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:19:
@Mpeek, Ik heb je tip even geprobeerd, helaas. De downloadsnelheid komt nu zelfs bijna niet boven de 600Kb/s uit.

@Rbeumer, ik heb even wirelessnetview gebruikt. Ik zit zelf op kanaal 9 en de rest op 11 of 6. Ik kan zelf niet zo inschatten of daar dan overlap in zit. Trouwens, zouden de andere pc's daar dan ook geen last van moeten hebben?

Ik zit te denken om de pc van boven even beneden neer te zetten, maar het signaal boven is natuurlijk al zeer goed tot excellent, dus dat zou toch niet veel uit moeten maken?
Probeer kanaal 1 eens? En wat is je downloadsnelheid als je je pc / laptop bekabeld aansluit? En hoe is dat zonder de Linksys ertussen? Allemaal testjes die je kan uitvoeren om het probleem te isoleren.

Als kanaal 1 beter werkt weet je dat het probleem in het kanaal zat. Als het bekabeld wel goed werkt weet je dat het in het wireless zit en niet in je WAN verbinding, en als het zonder de Linksys ertussen beter werkt zou het een bekabelingsprobleem kunnen zijn tussen je linksys en je modem.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

dabird schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:19:
Als jij op 9 zit heb je overlap met 6 en 11. De enige niet overlappende kanalen zijn 1, 6 en 11. Zie dit plaatje van wikipedia: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg/500px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg.png
En ja daar zouden die andere clientes ook last van moeten hebben.
jbhc schreef op zondag 31 januari 2010 @ 16:22:
Misschien communiceerd de pc boven via het G protocil ipv het N protocol?
Is het mischien niet net andersom? Dat met je oude router je clients via G connecten en nu via N. N is in theorie sneller maar heeft een kleiner bereik. Als je het bereik vergroot wordt de snelheid lager.

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabird
Seth4Chaos schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:57:

Is het mischien niet net andersom? Dat met je oude router je clients via G connecten en nu via N. N is in theorie sneller maar heeft een kleiner bereik. Als je het bereik vergroot wordt de snelheid lager.
Ik heb in ieder geval even de router op alleen G gezet, maar dat maakte voor de snelheid helaas niet uitl Ik zal dus even verder moeten puzzelen.

Lach eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica