Moeite met Windows opnieuw installeren op Acer laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Acer laptop van mijn tante, type TravelMate 2702LMi. De harde schijf is leeg en ik wil er graag Windows op installeren, er is alleen één probleem: De boot sequence staat niet goed (hardeschijf voor cd-rom) en er zit een BIOS wachtwoord op. Dit wachtwoord is er waarschijnlijk opgezet door het bedrijf waar mijn oom heeft gewerkt, maar dat is jaren geleden failliet gegaan en dus niet meer te bereiken.

Ik heb de laptop zover mogelijk open geschroefd maar ik kan geen CMOS jumper of batterij vinden, kan aan mij liggen... Met de F12 toets een boot menu tevoorschijn halen lukt ook niet, staat op disabled in de BIOS standaard. Ik heb de harde schijf (2.5" IDE) in een andere laptop gedaan om Windows en zo hopelijk iets verder te komen, maar wanneer ik hem terug in de Acer deed komt er steeds meteen een BSOD bij het opstarten (0x0000007B (0xF797D528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)), helaas.

Het is een Phoenix BIOS, versie weet ik niet. Ik heb het programma CmosPwd uitgeprobeerd op het wachtwoord te achterhalen maar die kon me niet verder helpen.

Is er nog iets te doen om Windows te installeren? Misschien met behulp van een Linux boot cd of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als je niet van CD kan booten wordt een Linux boot CD ook vrij lastig, denk ik zo.

Je zou Acer kunnen bellen om te vragen of ze je het master password voor dit BIOS willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Als je de laptop nog open hebt, ga opzoek naar de bios batterij.
Als je die hebt gevonden, haal hem eruit.. accu eruit.. paar keer de powerknop indrukken en je bios is gereset.

Andere optie is de laatste bios er (opnieuw) inflashen.. maar als dat mis gaat heb je een dode laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Een linux bootCD zul je net zo min kunnen booten als een Windows bootCD.

Vooropgesteld: batterijtje + CMOS reset jumper zullen je wachtwoord niet weghalen, omdat dat in een los nvram zit. Daarnaast mogen we je niet helpen om dat wachtwoord weg te halen, voor overduidelijke redenen.

Ik denk dat je oplossing in Windows 98 ligt, en een andere PC.

Je punt is: Windows NT-series zijn nogal hardware afhankelijk, om dat te gaan installeren op een andere harddisk, is... vragen om problemen. In plaats daarvan, is dit wat je gaat doen:

1. Hang laptop HDD in andere PC.
2. Haal alle partities HELEMAAL weg.
3. Maak een 800MB partitie (groot genoeg om de XP CD op te kunnen dumpen, ik weet niet wat je er in hebt geslipstreamed aan drivers en servicepacks)
4. Maak een 'rest' partitie.
5. Formatteer die 800MB partitie als bootable, en maak er een mooie Windows98-DOS boot van.
6. Kopiëer de hele inhoud van de Windows XP CD ook naar die partitie, en regel dat die harddisk weer in die laptop komt.
7. Je DOS zou moeten starten, als je het goed hebt gedaan, en je krijgt een mooi knipperende:
 C:\>
te zien.
8. Type dit na die prompt:
cd i386
(of waar je die map van de XP cd ook neer had gezet).
9. De prompt verandert in:
C:\i386\>
. Type hier achter:
winnt

10. Windows XP setup start (zei het traag, geen smartdrv), en vanuit die setup ga je die niet-geformatteerde partitie lekker formatteren als NTFS. Vervolgens installeer je op dat nieuwe NTFS formule XP, en je leefde nog lang en gelukkig. Einde.

Job: bios flashen doet niets voor het wachtwoord, en als het dat deed: had je het admin wachtwoord van de bios nodig om te kunnen flashen (veel BIOS-en hebben niveau's, deze lijkt alleen een admin wachtwoord te hebben en geen extra boot wachtwoord). CheranderGuard: master passwords zijn (ik weet niet hoe oud die laptop is) tegenwoordig niet meer zo gewoon, zat OEM's die ze om veiligheidsredenen gewoon niet meer instellen. Immers, dat soort geheimen hebben de neiging net zo geheim te blijven als het feit dat Israël atoomwapens heeft. OEM's zullen eerst de klant zo goed mogelijk proberen te identificeren (Dell gaat echt zeker proberen te weten dat die laptop echt aan jou is verkocht, bijvoorbeeld), en zullen daarna eerder gewoon het hele moederbord vervangen, meestal met kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Umbrah op 31-01-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een laptop uit 2005. Masterpassword zit er inderdaad niet op denk ik, de laptop is van een bedrijf overgenomen dus zij zullen dat er wel op hebben gezet, maar dat bedrijf is inmiddels failliet en bestaat niet meer. Bedankt voor je verhaal Umbrah, ik dat dat even proberen.